سفری به خط سبز

اینجا معروف به خط سبز آسیاست! + تصاویر

روز ششم – جزيره لبخندها ، پوكت

هواپيماي ماليندو اير پس از سوار كردن مسافرين ، راس ساعت فرودگاه بين المللي كوالالامپور را ترك كرد و بر فراز درياي زيباي آندمان به پرواز درآمد . براي ما جالب توجه اين بود كه عليرغم مسير نسبتا نزديك و ارزاني فوق العاده پرواز ، هواپيما كاملا تميز و نو و كادر پرواز كارآزموده بودند . در خلال پرواز ، با توجه به مقارن بودن آن با زمان نهار ، از ما با يك تكه بزرگ پيتزاي داغ و نوشيدني پذيرايي شد كه با توجه به شرايط پرواز ، كاملا قابل قبول بنظر مي آمد .

تصوير101 : هواپيماي شركت ماليندو101.JPG

تصوير102 : نهار سرو شده در هواپيما102.JPG

تصوير103 : مسير كوالالامپور به پوكت از مانيتور صندلي هواپيما103.JPG

تصوير 104 : جزيره زيباي پوكت از فراز درياي آندمان104.JPG

پس از گذشت حدود 1:15 ساعت ، مانيتور صندليها نويد نزديك شدن به مرواريد درياي آندمان را مي دادند و از هرسو ، گوشه اي از زيباييهاي اين تكه از جهان ، بيش از پيش بر ما نمايان مي شد .

هواپيما به آرامي و بدون تكانه هاي شديدي كه ما انتظار داشتيم ، در فرودگاه زيبا و كوچك جزيره پوكت ، گام بر زمين نهاد . با بدرقه كادر پرواز از هواپيما خارج شده و در مسير قسمت كنترل ورود قرار گرفتيم . عليرغم كوچك بودن فرودگاه ، 8 گيت ورودي براي توريستها و 2 گيت براي تبعه تايلندي در نظر گرفته شده بود كه با توجه به حجم پروازهاي ورودي به اين فرودگاه ، كاملا منطقي مي نمود .

نكته اينكه در زمان كنترل پاسپورت من ، مامور گيت طلب بليط برگشت را از من كرد و من بليط برگشت از پوكت به كوالالامپور را به وي ارائه كردم ؛ لكن با پرس و جو از دليل بازگشت ما به جايي غير از موطن خود ، اين واقعيت بر من بيش از پيش واضح شد كه براي عاشقان سفر ، دانستن زبان انگليسي (حتي در حد رفع نياز) عاملي غيرقابل اغماض است ، چراكه در صورتيكه من نمي توانستم با اندك دانش خود از زبان غير ، دليل اين موضوع را به وي انتقال دهم ، ممكن بود تبعات بعدي دامنگير ما شود . بهرحال پس از توضيحات لازم ، مامور قانع شد و با ترديد به من اجازه ورود داد .

پس از تحويل چمدانها از قسمت Baggage Claiming ، راهي راهروي خروجي فرودگاه شديم و با توجه به تحقيقات قبلي ، با مشاهده كانتر فروش سيم كارت مخصوص توريستها ، بلافاصله دست بكار شده و با ارائه پاسپورت و مبلغ 300 بات ، يك سيم كارت يك هفته اي با 10 گيگ اينترنت پرسرعت 4G را از كانتر خريداري كرده و با راهنمايي مسئول فروش ، آنرا Activate (فعال) نموديم .

در كنار اين كانتر ، تعدادي كانتر ديگر براي اجاره تاكسي به نقاط مختلف جزيره وجود داشت . با پرس و جو متوجه شديم كه حداقل قيمت مصوب براي ساحل Patong از فرودگاه بين 850 تا 900 بات است ، لكن با توجه به تحقيقات قبلي ، از محوطه مسقف فرودگاه خارج شده و پس از پيمودن كمتر از 50 متر ، يك تاكسي براي رسيدن به مقصد بمبلغ 600 بات اجاره كرده و بسمت هتل Swissotel Hotel Patong Beach براه افتاديم . مسير فرودگاه تا ساحل ، حدود 55 كيلومتر بود كه با توجه به ازدحام خودروها در آنزمان از روز ، حدود يكساعت طول كشيد تا به هتل رسيديم . در طول مسير ، اولين تصويري كه توجه ما را به خود جلب كرد ، آشفتگي غيرقابل تصور سيستم انتقال برق در اين جزيره بود ، گويي از محل توليد و توزيع برق براي هر مشترك برق ، يك كابل مجزا اختصاص داده باشند !

ورودي جزيره ، بدليل سادگي فراوان ، نمود كاملي از فقر نسبي جامعه تايلند مي داد . جاده هاي جزيره در بدو ورود ، از ديد ما به جاده هاي درون شهري مناطق شمالي ايران مي مانست ، با اين تفاوت كه در آنجا بجاي انواع وانت ، موتورسيكلتها نقش وسيله غالب حمل و نقل عموم مردم را بازي مي كردند .

هتل Swissotel hotel patong beach در اولين خيابان يكطرفه بسمت ساحل اصلي پاتونگ قرار داشت و نماد آن ، گيتار بزرگ Hard rock Cafe بود كه در ورودي خيابان هتل خودنمايي مي كرد .با نزديك شدن به محدوده هتل و مشاهده گيتار بزرگ ، دريافتيم كه تا لحظاتي ديگر ، به مقصد خواهيم رسيد .

تصوير 105 : ورودي هتل Swissotel Hotel patong beach105.JPG

تصوير 106 : گيتار بزرگ Hard Rock Cafe ، نماد هتلSwissottel106.JPG

پس از ورود به هتل و ارائه واچر و پاسپورتها ، فرايند check in  بسرعت انجام شد و مقرر شد تا ما بجاي 6000 بات بعنوان دپوزيت هتل ، بصورت موقت مبلغ 200 دلار آمريكا پرداخت كنيم تا در اسرع وقت و پس از تبديل پول ، آنها را جايگزين هم نماييم .

بدليل شلوغي هتل در آن برهه از زمان ، يك اتاق Superior در طبقه اول با ويوي خيابان به ما اختصاص دادند و با توجه به خستگي مفرط ، پذيرفته و توسط مسئول انتقال چمدانها ، بسمت اتاق راهنمايي شديم .

تصوير 107 : اتاق Superior هتل107.JPG

تصوير 108 : اتاق Superior هتل108.JPG

تصوير 109 : اتاق Superior هتل109.JPG

تصوير 110 : اتاق Superior هتل110.JPG

تصوير 111 : اتاق Superior هتل111.JPG

تصوير 112 : اتاق Superior هتل112.JPG

تصوير 113 : اتاق Superior هتل113.JPG

تصوير 114 : اتاق Superior هتل114.JPG

پس از ورود به اتاق ، تميزي آن و كاربردي بودن تجهيزات بكارگيري شده براي رفاه حال ميهمانان ، تا حدودي از خستگي ما كاست ، ولي سروصداي فوق العاده زياد ميهمانان چيني ، از ساعت اول ورود خود را عيان كرد . پس عزم خود را جزم كرديم تا در اولين فرصت و پس از كمي استراحت ، درخواست تعويض اتاق را به Reception Desk تسليم نماييم.

اولين تجهيزي كه در اتاق اين هتل براي من جذاب نمود ، وجود يك دستگاه تلفن هوشمند با لوگوي Handy بانضمام يك كاتالوگ كامل از نحوه استفاده و جرايم احتمالي هتل در صورت آسيب زدن به آن بود . Handy يك گوشي هوشمند تلفن همراه با داشتن امكان تماس رايگان با تمام دنيا (در زمان اقامت در هتل) و اينترنت رايگان 4G با آنتن دهي عالي در سطح جزيره بود كه با توجه به مجهز بودن آن به نرم افزارهاي كاربردي نظير Google Maps و يك باطري كاربردي قوي ، گشت و گذار در اين جزيره توريستي را جذابتر مي نمود . نكته اينكه در صورت وارد شدن لطمه به اين دستگاه توسط مسافر ، از 50 الي 300 دلار (بسته به نوع آسيب) از طرف هتل جريمه مي شديد . Handy دوست داشتني از ابتداي ورود به هتل تا روز وداع با پوكت دوست داشتني ، عضو لاينفك كيف كمري من شده بود .

تصوير 115 : كاربردي ترين وسيله هتل ، Handy115.JPG

تصوير 116 : كاربردي ترين وسيله هتل ، Handy116.JPG

پس از باز كردن چمدانها ، با توجه به گرسنگي زياد ، از هتل خارج شده و در امتداد خيابان پاتونگ به راه افتاديم و براي اجتناب از ريسك غذاهاي ناشناخته ، بدنبال غذاهاي بين المللي و آشنا مي گشتيم تا اينكه شمايل قابل قبول يك فروشگاه اغذيه در نبش خيابان Walking street كه انواع خوراك و ساندويچ كباب تركي را با كيفيت قابل قبولي به مشتريان ارائه مي داد ، ما را به سمت خود جلب كرد .

پس از سفارش و صرف 2 عدد ساندويچ مخلوط كباب تركي و 2 عدد نوشابه بمبلغ كل 400 بات ، در راستاي خيابان پاتونگ ادامه مسير داده و از زيبايي وصف ناپذير اولين غروب آفتاب در ساحل زيباي پاتونگ ، لذت برديم .

تصوير 117 : اغذيه فروشي كباب تركي117.JPG

تصوير 118 : اغذيه فروشي كباب تركي118.JPG

در كليه سفرنامه هاي خارجي كه در خصوص پوكت مطالعه كرده بودم ، توريستها به اهميت اجاره موتورسيكلت از مراكز معتبر جهت استفاده بهينه از زمان و هزينه اشاره كرده بودند . البته خطرات خاصي نظير احتمال تصادفات رانندگي ، دزديده شدن موتور ، جريمه هاي رانندگي و . . . . جزئي از ريسك اجاره موتور بودند . پيش از مسافرت ، من اين موارد با همسر مطرح كرده بودم و هر دو با ترديد ، موافق تجربه كردن هيجان موتورسواري در اين جزيره زيبا بوديم .

لذا مسير را در امتداد خيابان پاتونگ براي رسيدن به مركز Phuket Motorbike Rentals (cheap as chips) كه در اواسط خيابان Phrabarami road قرار داشت ، ادامه داديم . در پوكت مراكز بسيار زيادي براي اجاره موتورسيكلت وجود داشت كه شرط اكثر آنها براي معامله ، امانت نگهداشتن پاسپورت توريستها بعنوان دپوزيت  مي باشد . حال آنكه در اختيار قرار دادن پاسپورت و مدارك هويتي در كشورهاي خارجي به افراد غير ، از دو منظر كاري بسيار نامعقول و خطرناك است : اول اينكه پاسپورت تنها مدرك احراز هويت و بازگشت به مبدا براي توريستهاست و در صورت مفقودي آن ، مصائب زيادي گريبانگير توريستها خواهد شد ؛ و دوم آنكه ارزش انكارنشدني پاسپورت گاها آلت دست برخي افراد سودجو و كلاهبردار براي اخاذي از توريستها به بهانه هاي واهي مي شود . با علم به ارزش غيرقابل انكار پاسپورت و ريسك بالاي گرو گذاشتن آن ، مركز Phuket Motorbike Rentals (cheap as chips)   بدليل اخذ 100 دلار بعنوان دپوزيت براي اجاره انواع موتورسيكلت ، و پذيرفتن كپي گواهينامه موتورسيكلت (حتي بدون ترجمه انگليسي!!) بعنوان يكي از محبوبترين مراكز اجاره اسكوتر و موتور نزد توريستها ، بشمار مي آمد (ساعت كار مركز از 7 صبح تا 8 عصر مي باشد) .

پس از رسيدن به cheap as chips ، ما يك موتور Honda PCX 125cc قرمزرنگ را انتخاب كرده و بعد از ارائه گواهينامه موتورسيكلت فارسي براي كپي گرفتن ، و دادن 100 دلار بعنوان دپوزيت ، اين موتور را براي مدت 6 شب بمبلغ 2000 بات اجاره كرديم و قرار شد تا در زمان عودت ، موتور را با همان سطح بنزيني كه تحويل گرفته بوديم ، عودت دهيم . موتور سيكلت اجاره شده ، از نوع 125 با جعبه دنده اتوماتيك و شتاب و قدرت قابل قبول بود .

تصوير 119 : همسفر عزيزي ديگر ، HONDA119.JPG

تصوير 120 : همسفر عزيزي ديگر ، HONDA120.JPG

پس از تحويل گرفتن موتور ، به گشت در اطراف ساحل زنده و پوياي پاتونگ و لذت بردن از هياهوي منطقه اطراف Walking Street مشغول شديم . توضيح آنكه در پوكت ، وجود محلهاي مخصوص پارك موتورسيكلت در  همه نقاط توريستي (اعم از ساحل ، مراكز خريد ، مراكز تفريحي و . . .) ، موتورسيكلت را رقيب بلامنازع تاكسي و توك توك (نوعي از تاكسي فوق العاده گران در پوكت)  و ديگر وسايل نقليه عمومي ساخته است ، پس بهيچ وجه نگران پيدا كردن محلي براي پارك موتورسيكلت خود نباشيد !

با توجه به اينكه هتل محل اقامت ما ، امكان استفاده از پاركينگ هتل براي ميهمانان را فراهم نكرده بود ، پيش از خروج از هتل از پرسنل آنجا راهكار جايگزين براي پارك موتورسيكلت را جويا شديم و با ارائه يك راهكار بسيار ساده ، موتورسيكلت را در كل زمان اقامت ، در محوطه روبروي هتل پارك مي كرديم كه تحت نظر مسئول درباني هتل نيز قرار داشت (تنها نكته حائز اهميت ، اجتناب از پارك موتورسيكلت در محلهايي است كه علامت پارك ممنوع در تابلوي آنها درج شده است) .

القصه ، پس از جستجوي كامل خيابانهاي اطراف و گذر از هياهوي خيابان هميشه بيدار Walking Street ، در نيمه هاي شب به هتل بازگشته و پس از پارك موتورسيكلت در محوطه روبروي هتل و تحويل دادن سوئيچ به مسئول درباني (براي موقعيتهاي اضطراري) و گرفتن رسيد تحويل ، به خوابي شيرين فرو رفتيم .

تصوير 121 : خيابان walking street ، قلب تپنده شبهاي زنده پوكت121.JPG

روز هفتم – گشتي در جزيره (نيمه جنوبي) :

سروصداي ناشي از ورود و خروج مسافرين و كودكان چيني اتاقهاي مجاور ، مزيد علتي بر سحرخيزي ما شد تا بر آن شويم كه امروز را بعنوان اولين ميهمان وارد رستوران براي صرف صبحانه شويم !

راس ساعت 6:30 صبح ، اسم ما بعنوان اولين رديف ، در دفتر كنترل ميهمانان صبحانه هتل درج شد و تجربه اي جديد از معناي ستاره هاي ارزشمند هتل را بر ما پديدار كرد . صبحانه هتل مشتمل بر طيف وسيعي از خوراكي ها و نوشيدني هاي بين المللي و سنتي بود . كليه نوشيدنيهاي بعكس هتل مالزي ، كاملا طبيعي و از ميوه هاي تازه (در حضور ميهمانان) تهيه مي شد و تازگي همه خوراكيها ، از بوي مطبوع و ظاهر دلربايشان پديدار بود .

تصوير 122 : صبحانه لذيذ هتل122.JPG

پس از صرف صبحانه ، حدود ساعت 8 صبح با تجربه اي دلپذير از رستوران هتل خارج شديم و با توجه به شلوغي موجود در طبقه بالاي همكف ، تصميم به درخواست از رسپشن هتل براي تغيير اتاق نموديم . بخت با ما يار بود و آنها قول مساعد به تغيير اتاق ما در اسرع وقت را دادند و نام ما را در ليست انتظار وارد كردند .

پس از مراجعه به اتاق و جمع آوري مايحتاج شنا و قدري خوراكي در كوله پشتي ، سفر خود را به نيمه جنوبي پوكت آغاز كرديدم . بدين سان ، مسيرهاي سفر را در نرم افزار گوگل مپ Handy عزيز وارد كرده و با راهنمايي او و همراهي هونداي همسفر ، قدم به سفر يكروزه خود گذاشتيم .

مسير امروز ما شامل بازديد از Karon beach , Kata beach , Karon viewpoint , Blackrock viewpoint, Windmill viewpoint بود و در نهايت قصد داشتيم تا برنامه را طوري پيش ببريم كه غروب آفتاب را از ويوي زيباي Promthep Cape sunset viewpoint  نظاره گر باشيم .

با كمك Handy مسير karon beach را در پيش گرفتيم كه به ناگاه ، آسمان غريد و تجربه اي جديد از بارانهاي موسمي استوايي را بر ما عيان كرد . شدت باران به گونه اي بود كه بغير از موتورسيكلتها ، تاب ادامه مسير را از برخي خودروهاي سواري نيز گرفته بود . پس از انتظار حدود يكساعته در يك سرپناه براي بند آمدن سيل باران ! مسير را بسمت karon beach ادامه داديم و در ميانه راه ، از يك دكه فروش لوازم شنا ، دو عدد باراني پلاستيكي به قيمت هر عدد 120 بات خريداري كرديم ، حال آنكه شب قبل از خريد آن از يك دستفروش به قيمت هر عدد 50 بات !!! سر باز زده بوديم .

در مسير رفتن به مقصد ، براي اولين بار در طول اين سفر ، پليس به ما دستور ايست داد و با توجه به اينكه ما از كلاه ايمني استفاده مي كرديم ، صرفا به كنترل گواهينامه من بسنده كرد . پس از ادامه راه ، به محوطه ورود ساحل كارن رسيديم و از ديدن زيبايي ساحل آن ، انگشت حيرت به دندان گرفتيم . ساحل كارن در نهايت زيبايي ، در امتداد شمال به جنوب گستردانيده شده بود و بدليل داشتن شنهاي طلايي ، جولانگاه توريستهاي اروپاي شرقي گرديده بود .

تصوير 123 : ساحل زيباي Karon Beach123.JPG

بدليل سوزان بودن آفتاب ، به يكي از چترهاي خالي تعبيه شده در كنار ساحل پناه برديم و براي استفاده از زيباييهاي ساحل دور از شلاق داغ آفتاب جزيره ، هزينه 100 باتي اجاره چتر را به جان خريديم .

تصوير 124 : چترهاي اجاره اي در ساحل زيباي Karon Beach124.JPG

پس از مدتي شنا و استراحت در سايه چتر ، تصميم به ادامه مسير بسمت ساحل Kata را گرفتيم . ساحل كاتا در امتداد جنوب شرقي ساحل كارن قرار داشت و توريستهاي اروپايي در آن بسيار به چشم مي خوردند . بعد از گرفتن چند عكس يادگاري ، ادامه مسير داده و در اولين فروشگاه Subway براي صرف نهار و تجديد قوا ، توقف نموديم .

نهار ما در Subway ، 700 بات هزينه داشت كه در قياس با قيمت غذا در مالزي ، گرانتر بنظر مي آمد . پس از صرف نهار و قدري استراحت ، ادامه مسير را بسمت Karon view point در پيش گرفتيم و از مناظر حيرت آور آن كه تركيبي از دريا ، جنگل و جزيره بود ، استفاده كرديم .

تصوير 125 : مناظر زيباي Karon Viewpoint125.JPG

تصوير 126 : مناظر زيباي Karon Viewpoint126.JPG

تصوير 127 : مناظر زيباي Karon Viewpoint127.JPG

تصوير 128 : مناظر زيباي Karon Viewpoint128.JPG

تصوير 129 : مناظر زيباي Karon Viewpoint129.JPG

تصوير 130 : مناظر زيباي Karon Viewpoint130.JPG

تصوير 131 : مناظر زيباي Karon Viewpoint131.JPG

تصوير 132 : مناظر زيباي Karon Viewpoint132.JPG

پس از ثبت چندين عكس يادگاري در اين مكان زيبا ، بسمت Windmill viewpoint براه افتاده و بعد از حدود 30 دقيقه موتورسواري ، به آنجا رسيديم . جزاير متعدد مرجاني گسترانيده شده در امتداد ساحل درياي آندمان ، منظره اي حيرت انگيز را رقم زده بودند .

تصوير 133 : نماي حيرت انگيز Windmill viewpoint133.JPG

تصوير 134 : نماي حيرت انگيز Windmill viewpoint134.JPG

تصوير 135 : نماي حيرت انگيز Windmill viewpoint135.JPG

تصوير 136 : نماي حيرت انگيز Windmill viewpoint136.JPG

تصوير 141 : نماي حيرت انگيز Windmill viewpoint141.JPG

ساعت حدود 6:30 بعدازظهر بود و براي نظاره كردن غروب معروف جزيره پوكت بر فراز  Promthep Cape sunset viewpoint ، زمان حركت بود . پس از حدود 30 دقيقه رانندگي ، به  Promthep رسيديم و پس از 15 دقيقه انتظار ، نظاره گر غروب زيباي پوكت شديم ، البته شوربختانه اقبال با ما يار نبود و بدليل اتمام شارژ باطري دوربين ، نتوانستيم زيباييهاي اين غروب را در قالب تصويري ماندگار ثبت نماييم .

حال ، تاريكي كامل بر همه جا چيره شده بود . در صورت همراه نداشتن Handy عزيز ، بازگشتن در اين تاريكي كاري بس مخاطره انگيز و طاقت فرسا مي نمود كه به لطف تكنولوژي و همياري اين گجت دوست داشتني ، مسير بر ما هموار شد و موفق شديم تا ضمن ايفاي نقش Navigator توسط همسر ، پس از حدود 1:20 ساعت رانندگي ، به هتل برسيم . در مسير برگشت ، با توجه به در شرف اتمام بودن بنزين موتور ضمن توقف در اولين پمپ بنزين ، باك هونداي عزيز را نيز با زدن 4 ليتر بنزين در ازاي پرداخت  112 بات ، سيراب نموديم .

پس از رسيدن به هتل و تجديد قوا ، با استفاده از تجربيات دوستان لست سكندي ، به مركز خريد تورهاي مختلف كه در سرتاسر خيابان پاتونگ گسترانيده شده بودند ، سر زديم و در نهايت با توجه به جمع بندي كلي ، با يكي از آنها (كه در نبش تقاطع Ruamchai Rd با Patong قرار گرفته بود ) به توافق رسيديم . متصدي اين مركز فروش تورهاي پوكت ، خانمي دوست داشتني و مهربان بنام Miss Mai بود كه به واقع شغل Business را در معناي كامل كلمه به انجام مي رساند و به اصطلاح مشتري را دست خالي به بيرون نمي فرستاد . پس از مباحثات زياد بر قيمت تورها ، در نهايت تورهاي Flying Hanuman با منوي نهار (بقيمت هر نفر 3000 بات (قيمت اوليه 3800 بات!!)) ، James Bond Island by speed boat با منوي نهار (بقيمت هر نفر 1400 بات (قيمت اوليه 1900 بات)) و PhiPhi Island by speed boat با منوي نهار (بقيمت هر نفر 1600 بات (قيمت اوليه 2100 بات)) براي دو نفر از ايشان خريداري شد و البته در روزهاي بعد ، پس از استعلام قيمت از ديگر نقاط ساحل (و حتي جزيره) اين واقعيت آشكار شد كه تورهاي مذكور با نازلترين قيمت توسط خانم Mai به ما فروخته شده است .

تصوير 142 : كيوسك فروش تورهاي متعلق به خانم Mai واقع در نبش تقاطع Ruamchai Rdبا patong142.JPG

پس از پرداخت جمعا 12000 بات در ازاي خريد 3 تور براي 2 نفر ، با خوشحالي وافر از در پيش بودن سفرهاي يكروزه خاطره انگيز ، بسمت خيابان واكينگ استريت روانه شده و پس از مقداري خريد از فروشگاههاي ساحل پاتونگ ، به يكي از رستورانهاي پر سروصداي ساحل پاتونگ (Phuket sea food & Stakes) رفته و پس از سفارش دو عدد استيك بهمراه نوشيدني بقيمت 1100 بات ، مشغول صرف شام شديم .

تصوير 143 : استيك در رستوران Phuket sea food & Stake143.JPG

پس از آن و در مسير برگشت به هتل ، از يكي از چرخهاي دستفروش مستقر در خيابان پاتونگ ، پنكيك موز و كارامل به قيمت 100 بات خريداري نموده و از طعم بيادماندني آن در كنار ساحل پاتونگ ، لذت برديم .

تصوير 144 : پنكيك موز و كارامل144.JPG

روز هشتم – جزيره جيمزباند ، اوج درخشش نگين تايلند :

مطابق زمان هماهنگ شده در واچر تور جزيره جيمزباند ، قرار بر pick up ما از لابي هتل در ساعت 8 صبح توسط سرويسهاي تور بود . با توجه به تحقيقات انجام شده ، براي اجتناب از جا ماندن از تور ، در زمان مراجعه به رستوران براي صرف صبحانه ، به لابي مراجعه كرده و ضمن ارائه مشخصات تور و شماره اتاق به آنها ، حضور خود در رستوران جهت صرف صبحانه را به ايشان يادآور شديم و اين يادآوري ، ضمانتي بر جانماندن ما از تورهاي مختلف در روزهاي آتي بود .

پس از صرف صبحانه و جمع آوري مايحتاج سفر به جزيره جيمزباند ، در ساعت مقرر در لابي حضور يافتيم و در كمال تعجب متوجه حضور مسئول ترانسپورت تور  BB Sea Lion راس ساعت 8 در لابي هتل شديم كه ضمن بلند ادا كردن شماره اتاق و نام خانوادگي ما ، در پي ما بود .

سپس به محل پارك ون تور مراجعه كرده و پس از جمع آوري مسافران ديگر از هتلهاي ديگر ، رهسپار ساحل موعود براي رفتن به نگين پوكت شديم . مسير راه تا رسيدن به ساحل موردنظر ، حدود 1 ساعت زمان برد و پس از رسيدن ، از ميهمانان با منوي صبحانه مختصري پذيرايي شد .

تصوير 145 : ساحل Panyee ping145.JPG

پس از انتظاري اندك براي جمع شدن كليه همسفران ، توضيحات اوليه تور توسط تورليدر خوش اخلاق ما ، آقاي Leen ارائه شد و ما بسمت اسكله قايق تندروي شركت BB Sea Lion راهنمايي شديم .

تصوير 147 : در مسير Hong Island147.JPG

بعد از جاگير شدن در قايق زيباي تور ، بسمت مقصد اول ، يعني Little jamesbond island براه افتاده و پس از حدود نيمساعت ، به اولين مقصد يعني جيمزباند كوچك رسيديم . پس از اندكي ، تعداد زيادي قايقهاي سه نفره كانو ، بسمت ما آمده و همسفران را براي گشت و سياحت در اطراف جزيره جيمزباند كوچك ، مسافرگيري نمودند.

تصوير 148 : جزيره Little jamesbond island148.JPG

سپس به يكي از جزاير توخالي آن حوالي رفته و ضمن گذر از حفره هاي صخره اي و غار مانند ، به محوطه زيبايي رسيديم (Hong Island  ) كه از پايين به آب ، از اطراف به صخره هاي مرجاني و از بالا به آسمان آبي محصور بود .

تصوير 149 : :توريستها در حال كانو سواري در جزيره Hong Island149.JPG

تصوير 150 : جزيره  Hong Island150.JPG

تصوير 151  :توريستها در حال كانو سواري در جزيره  Hong Island151.JPG

تصوير 152 : تنديس سر مار در جزيره  Hong Island152.JPG

تصوير 153  : قايق شركت BB Sea Lion در انتظار مسافرگيري153.JPG

تصوير 154  :خوراكيها و نوشيدنيهاي تدارك ديده شده براي توريستها در قايق تور154.JPG

پس از گشتي در آن حوالي ، با شتابزدگي عجيب كاپيتان كانو مواجه شديم كه پس از جويا شدن علت ، متوجه شديم كه بدليل جزر و مد ، آب در حال بالا آمدن است و بيم آن مي رود كه ديگر نتوانيم از حفره ها بسمت قايق اصلي باز گرديم . بالاخره با زحمت فراوان و استفاده از قواي جسماني ما و كاپيتان عزيز ، بر صخره ها فائق آمده و بسمت قايق بازگشتيم . در انتهاي اين مسير نيز ، برسم قدرداني از كاپيتان كانوي كوچك ، 100 بات به ايشان بعنوان تيپ پرداخت كرديم . در ادامه مسير ، پس از حدود 40 دقيقه سوار بر قايق ، بالاخره به جزيره اصلي جيمزباند و Ping Kan Islandرسيديم و با توجه به تجمع بسيار زياد قايقهاي توريستي ، مقرر شد تا راس ساعتي خاصي و در مكان مشخص ، براي سوار شدن مجدد بر قايق ، دور هم جمع شويم .

تصوير 155  : جزيره حيرت انگيز جيمز باند155.JPG

زيبايي اين جزيره زيبا ، وصف ناپذير بود و رنگ خارق العاده آب در اطراف ، جذابيت آنرا دوچندان ميكرد . در گوشه اي از جزيره ، دكه هاي متعدد ساكنين بومي جزيره براي فروش سوغات و هنرهاي دستي به توريستها ، به چشم مي خورد .

تصوير 156  : دستفروشان محلي در Ping Kan Island156.JPG

پس از گشتي لذت بخش در جزيره و ثبت چندين عكس يادگاري ، در زمان موعود به محل قرار مراجعه نموده و بعد از جمع شدن كليه همسفران ، راس ساعت مقرر سوار بر قايق شده و بسمت مقصد بعدي براه افتاديم .

تصوير 157  : غار ساحلي در مسير جزيره Panyee Island157.JPG

مقصد بعدي ، جزيره اي مسلمان نشين بنام Panyee Island  بود كه براي صرف نهار توريستها در نظر گرفته شده بود . بدليل خستگي زياد و احتمال تنشهاي بدني بدليل تعريق زياد بدن ، به صرف نهار و استراحت در سايه آلاچيق محل پذيرايي بسنده كرديم و منتظر زمان حركت قايق بسمت مقصد بعدي شديم .

تصوير 158  : نهار در جزيره Panyee Island158.JPG

پس از حدود يكساعت ، قايق بسمت مقصد آخر يعني ساحل يكي از جزاير متعدد موجود در آن حيطه بنام Naka Island ، طي مسير كرد و در ساحل جزيره مسافران را پياده نمود . تور شركت BB Sea Lion اين ساحل را بعنوان محل استراحت و شناي توريستها در انتهاي تور برگزيده بود . ما هم كه با استراحت در زمان نهار ، قدري موفق به تجديد قوا شده بوديم ، فرصت را مغتنم شمرده و از ساحل زيباي اين جزيره براي شنا و استراحت بهره برديم .

تصوير 159  : در مسير جزيره Naka Island159.JPG

تصوير 160  :ساحل زيباي جزيره Naka Island160.JPG

تصوير 161  :ساحل زيباي جزيره Naka Island161.JPG

تصوير 162  : در مسير بازگشت162.JPG

پس از حدود 2 ساعت ، قايق براي سوار كردن ما به ساحل مراجعه كرد و بعد از حدود 30 دقيقه ، به محل سوار شده به قايق در ابتداي تور رسيديم و پس از خداحافظي از تورليدر و ديگر كاركنان قايق ، يكي از عكسهايي كه در خلال تور از ما گرفته شده و بصورت زيبايي بر استند منقوش به زيباييهاي جزيره جيمزباند نصب شده بود را به مبلغ 200 بات خريداري كرده و سوار بر ون بسمت هتل بازگشتيم .

پس از رسيدن به هتل ، مستقيما به استخر اصلي هتل رفته و بمدت يكساعت از استخر زيبا و تميز هتل استفاده نموديم . سپس با توجه به خستگي زياد ، به اتاق برگشته و ترجيح بر كمي استراحت داديم ، غافل از اينكه اين خستگي ما را تا نيمه هاي شب به خوابي عميق فرو برد . در ساعت 11 شب بوقت محلي ، در خروجي هتل حاضر شديم و ضمن عرض سلامي مجدد به هونداي عزيز ، به گشت و سياحت شبانه در ساحل هميشه بيدار پاتونگ پرداختيم . پس از مدتي گشت و گذار ، موتور را بزحمت در محوطه روبرويي خيابان واكينگ استريت پارك كرده و ضمن صرف شام در فروشگاه كباب تركي بمبلغ 420 بات براي دونفر (كه در روز اول اقامت به آنجا رفته بوديم) ، در امتداد اين خيابان به پياده روي مشغول شديم و پس از چندي ، سوار بر موتور به هتل بازگشتيم .

تصوير 163  : استخر اصلي هتل Swissotel patong163.JPG

روز نهم – گشتي در جزيره (نيمه شمالي)  :

خستگي برنامه هاي فشرده روزهاي قبل و از طرفي منعطف بودن برنامه امروز ، مجالي بود تا از امكان استفاده بيشتر از خواب شبانگاهي بهره مند شويم .

با اين اوصاف ، بنا را بر اين گذاشتيم تا پس از حاضر شدن در رستوران هتل در ساعت 9 صبح ، بمدت يكساعت را به صرف صبحانه اختصاص داده و پس از آن عازم بازديد از نيمه شمالي و مركزي جزيره شويم .

بمحض حضور در محل رستوران ، با صف طويل ميهمانان اروپايي تازه وارد مواجه شديم كه گويا بدليل ورود ديروقت به هتل در شب گذشته ، ترجيح را بر خواب بيشتر گذاشته بودند . كليه صندليهاي رستوران پر بود و اين باعث شد تا حدود15 دقيقه را در صف ورود به رستوران بمانيم . پس از آن هم با حجم مسافران در ميزهاي غذا و سكوهاي طبخ مواجه شديم و بدينسان ، حجت ضرب المثل "سحرخيز باش تا كامروا باشي" بر ما ختم شد !! . پس از مصائب فراوان ، موفق به جمع آوري صبحانه از ميزهاي مملو از ميهمان و مشغول صرف صبحانه شديم . پس به شما دوستان پيشنهاد مي كنم تا در صورتيكه قصد استفاده از صبحانه هاي لذيذ هتل را داريد ، اصل سحرخيزي را فراموش نكنيد .

هواي امروز جزيره ، كاملا ابري بود و نويد بارش باران را مي داد . پس از جمع آوري كوله پشتي ، با استفاده از Handy نقاط موردنظر در نيمه شمالي جزيره را مارك كرده و سوار بر موتور بسمت ديدنيهاي باقيمانده رهسپار شديم . برنامه امروز ما بازديد از kamala beach , monkey hill view point , wat chalong temple, great white Buddha , khaokhad viewpoint , panwa view point   و در نهايت promthep cape viewpoint براي ثبت تصوير غروبي بود كه در گشت قبلي از دست داده بوديم ، غافل از اينكه . . . . .

در مسير kamala beach پس از حدود 15 دقيقه آسمان غريد و آنچنان باراني باريدن گرفت كه تاكنون تجربه آنرا نداشتيم . به ناچار در كنار يك جان پناه موتور را پارك كرده و در سايه سقف آن ، منتظر پايان يافتن بارش شديم . ولي گويا آسمان قصد به خنديدن نداشت ، چراكه اين باران سيل آسا بمدت 2:30 ساعت و با همان شدت اوليه به بارش خود ادامه داد . پس از بند آمدن موقتي باران ، سوار بر موتور شده و با توجه به اينكه ساعت حدود 2 بعدازظهر را نشان ميداد ، تصميم گرفتيم تا در يك رستوران KFC در مسير راه توقف كرده و نهار را در آنجا صرف كنيم . هنوز هزينه 400 باتي نهار را پرداخت نكرده بوديم كه بغض آسمان باز هم شكست و اينبار 1 ساعت از زمان را با خود برد .

در همين اثني ، براي يافتن دوربين دست در كوله انداختيم و با كمال تاثر ، دريافتيم كه دوربين در هتل جا مانده است و مجالي براي برگشت به هتل نيست ، چراكه برنامه ريزي تورها در روزهاي آتي و الزام ما براي ادامه برنامه امروز ، برگشت به هتل براي برداشتن دوربين را ناممكن ساخته بود .

پس با چهره اي اخم آلود ، به ادامه مسير پرداخته و پس از 20 دقيقه به ساحل زيباي kamala كه جولانگاه توريستهاي آمريكا و كانادا بود ، رسيديم . جالب اينكه زيباترين و مجهزترين هتلهاي Resort در پوكت ، در كناره اين ساحل زيبا و به دور از هياهوي ساحل پاتونگ، گسترانيده شده بودند . زيبايي اين مناظر ، اخم چهره هاي ما را باز كرد و بمدت نيم ساعت مشغول گرفتن آفتاب در شنهاي طلايي ساحل kamala شديم .

پس از آن سوار بر موتور و با استعانت از راهنماييهاي handy عزيز ، بسمتmonkey hill حركت كرده و پس از 40 دقيقه به آنجا رسيديم . پس از پرداخت وروديه 150 باتي ، در مسير كوهستاني اين مجموعه زيبا به راهپيمايي پرداخته و از غذا دادن به خيل كثير ميمونهاي ساكن در آنجا ، محظوظ شديم .

مقصد بعدي ، معبد زيباي wat chalong بود كه ما پس از 20 دقيقه رانندگي ، به آنجا رسيده و ضمن ياري چند نفر از هموطنان ايراني در گرفتن عكس ، در لحظات ثبت شده آنها شريك شديم .

پس از آن بسمت بلنديهاي جزيره و بوداي بزرگ سفيد great white Buddha شده و پس از 35 دقيقه به آنجا رسيديم . اين بوداي سفيد و بر فراز يكي از بلندترين مناطق پوكت ، از اكثر جاهاي جزيره قابل رويت بود . پس از مدتي گشت و خريد مقداري سوغاتي دست ساز ، با توجه به نزديك شدن به زمان غروب خورشيد و از طرفي دوري مسافت و همراه نداشتن دوربين عكاسي ، بنا را بر بازگشت به هتل گذارديم . پس از حدود 50 دقيقه رانندگي در 1 كيلومتري هتل ، براي دومين بار با دستور ايست پليس كه گويا براي Random checking توريستها را متوقف مي كردند ، متوقف شده و ضمن ارائه گواهينامه ايراني و همان توضيحات دفعه قبلي ، بسمت هتل حركت كرديم .  بعد از رسيدن به هتل تصميم گرفتيم تا پس از پارك موتور ، از استخر دوم هتل كه در بام طبقه 7 هتل قرار گرفته بود ، استفاده كنيم . غروب زيباي جزيره ، گلهاي تزئيني زيبا و آب شفاف كه كودکان چيني را در برگرفته بود ، مجموعه اي بيادماندني از استفاده از اين استخر زيبا در در ذهن ما رقم زدند .

پس از آن با توجه به خستگي مفرط ، ترجيح بر استفاده از غذاهاي آماده ايراني داده و پس از مدتي كند و كاو در سيستم تلويزيوني اتاق و استفاده از اينترنت رايگان آن ، به استراحت پرداختيم .

تصوير 164  : استخردوم (سقفي) هتل Swissotel patong164.JPG

تصوير 165  : استخردوم (سقفي) هتل Swissotel patong165.JPG

تصوير 166  : استخردوم (سقفي) هتل Swissotel patong166.JPG

تصوير 167  : استخردوم (سقفي) هتل Swissotel patong167.JPG

روز دهم – تجربه پرواز در جنگلهاي انبوه جزيره  :

برنامه امروز ما ، عزيمت به جنگلهاي انبوه جزيره براي رسيدن به اوج هيجان سفر در يكي از بزرگترين مراكز زيپ لاين در آسيا ، يعني مجموعه زيباي Flying Hanuman بود . تجربيات روز گذشته ، من را بر آن داشت تا ضمن ترجيح بر سحرخيزي ، اطمينان از شارژ بودن دوربين و بهمراه بردن آنرا سرلوحه برنامه امروز قرار دهم . مطابق روزهاي اخير ، راس ساعت 7 در محل رستوران حاضر شديم و پس از صرف صبحانه ، منتظر سرويس Pick Up تور در لابي هتل شديم و كمافي السابق ، فرايند انتقال ما به محل تور راس ساعت مقرر و بدون كوچكترين معطلي انجام شد . با توجه به تحقيقات انجام شده ، از بردن هرگونه وسايل اضافي خودداري نموده و ضمن پوشيدن لباسهاي مناسب با ماهيت تور (بدليل وجود احتمال گزش توسط حشرات) ، يك عدد لوسيون ضد گزش را كه از ايران بهمراه خود آورده بوديم ، با خود به محل تور برديم .

پس از حدود يكساعت مسافرت درون شهري با ون ، به محل برگزاري تور رسيديم . ورودي مجموعه و صداي فرياد هيجان توريستها كه از قلب جنگل به گوش مي رسيد ، نويد سرگرمي هيجان آوري را به ما مي داد .

تصوير 168  : ورودي مجموعه Flying Hanuman168.JPG

پس از پذيرش در مجموعه ، بسمت محل قراردادن وسايل و دريافت تجهيزات ايمني راهنمايي شديم و پس از بسته شدن دستبندهاي نارنجي رنگ بر دستانمان (كه نشاندهنده Lunch Included بودن تور ما بود) منتظر تكميل شدن گروه 8 نفره شديم .

تصوير 169  : قسمت پذيرش مجموعه Flying Hanuman169.JPG

پيش از شروع تور ، به ما پيشنهاد تهيه فيلم شخصي از كل مسير توسط عكاس و فيلمبردار مجموعه به قيمت 1800 بات شدكه با توجه به همراه داشتن دوربين عكاسي قابل حمل ، از اين موضوع انصراف داديم . پس از تكميل گروه ، 3 ليدر تيم ما ، ضمن معرفي خود ، به توضيحات ايمني درباره تور و مسيرهاي جنگلي پراختند .

تصوير 170  : يكي از فيلمبرداران مجموعه ، مشغول آماده كردن دوربين خود در كنار تجهيرات ايمني مجموعه170.JPG

نكته قابل توجه اينكه حداكثر وزن قابل قبول براي توريستها جهت شركت در اين تور ، 120 كيلوگرم بود . بلافاصله پس از شروع به حركت ، وارد مسير جنگلي شده و پس از 10 دقيقه پياده روي نسبتا سنگين ، به اولين ايستگاه زيپ لاين رسيديم و به نوبت به ايستگاههاي بعدي ، زيپ لاين شديم . در تمامي مسير و در كليه ايستگاهها (و حتي پلهاي معلق و راه پله هاي درختي !!) بند ايمني به كابلهاي نگهدارنده متصل بود و ايمني بصورت كامل رعايت مي شد .

تصوير 171  : استفاده از تشك در ايستگاههاي زيپ لاين براي جلوگيري از آسيب ديدگي ميهمانان171.JPG

تصوير 172  : ايستگاههاي زيپ لاين در مجموعه Flying Hanuman172.JPG

تصوير 173  : ايستگاههاي زيپ لاين در مجموعه Flying Hanuman173.JPG

تصوير 174  : ايستگاههاي زيپ لاين در مجموعه Flying Hanuman174.JPG

تصوير 175  : ايستگاههاي زيپ لاين در مجموعه Flying Hanuman175.JPG

تصوير 176  : ايستگاههاي زيپ لاين در مجموعه Flying Hanuman176.JPG

تصوير 177  : ويلايي زيبا و با امكانات در قلب جنگل177.JPG

تصوير 178  : زيپ لاين رفت و برگشت در مجموعه Flying Hanuman178.JPG

تصوير 179  :تلاش يكي از ليدرها براي مهار كردن يكي از ميهمانان سنگين وزن !!179.JPG

تصوير 180  : طبيعت بكر و زيباي جنگل180.JPG

تصوير 181  : نهار در مجموعه Flying Hanuman181.JPG

زيبايي طبيعت سبز تايلند در افق جنگل سبز ، منظره اي وصف ناپذير را براي ما رقم زده بود . بعد از پيمودن 20 ايستگاه ناهمگون ، و پس از حدود 3 ساعت زيپ لاين در جنگل ، به نقطه پاياني رسيده و پس از دادن انعام 100 باتي به سردسته ليدرها و گرفتن چند عكس يادگاري ، بسمت خروجي مجموعه براه افتاديم . در ادامه مسير و با توجه به اينكه من تور را با وعده نهار سفارش داده بودم ، توسط راهنماهاي مسير به سمت محل سرو نهار راهنمايي شده و بعد از صرف نهار و اهداء 2 عدد تي شرت Flying Hanuman ، توسط خودروهاي ون بسمت هتل براه افتاديم و پس از حدود 1 ساعت ، به هتل رسيديم .

با توجه به اينكه هنوز زمان زيادي از روز باقي مانده بود ، پس از رسيدن به هتل و قدري استراحت ، تصميم به استفاده از استخر اصلي هتل گرفتيم . بعد از يكساعت ، به اتاق برگشته و براي رفتن به مركز خريد Jongceylon آماده شديم . مركز خريد جانگسيلون تا هتل فاصله كمي داشت و پس از حدود 10 دقيقه پياده روي ، به اين مركز كه يكي از مراكز بزرگ خريد در پوكت بود ، رسيديم . اين مركز خريد زيبا در سه طبقه و يك طبقه زيرين طراحي شده بود و پذيراي انبوه توريستها از اقصي نقاط جهان بود . نكته اينكه در ورودي مجموعه ، يك Money Exchange قرار داشت كه از نگاه من ، بهترين قيمت براي چنج را ارائه نموده بود . پس از گشتي در اين مجموعه و مقداري خريد ، بسمت هتل روانه شده و مجددا به هونداي عزيز سلامي دوباره عرض كرديم و به موتورسواري در اطراف ساحل زيباي پاتونگ و سياحت اين ساحل دوست داشتني پرداختيم .

تصوير 182  : مركز خريد Jongceylon182.JPG

پس از مدتي ، گرسنگي بر ما چيره شد و مجددا به جانگسيلون بازگشته و ضمن سفارش دو عدد منوي مرغ سوخاري 3 تكه اسپايسي به قيمت هر عدد 240 بات ، شام را صرف نموديم . پس از آن به هتل برگشته و ضمن پارك كردن موتور ، به قدم زدن در خيابان زيباي Patong Beach و تماشاي سيل توريستها در اين خيابان هميشه زنده ، مشغول شديم .

روز يازدهم – The beach  :

برنامه امروز ما ، بازديد از جزيره زيباي PhiPhi Islands ، محل ساخت تعدادي از فيلمهاي زيباي هاليوودي ، از جمله فيلم The Beach با هنرنمايي لئوناردو ديكاپريو بود .

زمانيكه اين فيلم را براي اولين بار و در سال 2003 ديدم ، هميشه وجود مناظر حيرت انگيز آن براي من مسبب تكرار ديدن آن در سالهاي بعدي بود . بدينسان و با توجه به برنامه امروز و اينكه همسرم هنوز موفق به ديدن اين فيلم نگرديده بود ، ساعات انتهايي شب گذشته را به ديدن اين فيلم با استفاده از اينترنت پرسرعت هتل ، اختصاص داديم .

با توجه به ساعت Pick Up ما از هتل در ساعت 8:15 ، برنامه را طوري تنظيم كرده بوديم كه پس از بيدار شدن در ساعت 7 ، وسايل موردنياز را جمع آوري كرده و از رستوران مستقيما به لابي رفته و منتظر باشيم ؛ غافل از اينكه اتفاقي عجيب در انتظار ما بود . ساعت زنگدار هتل راس 7 شروع به زنگ زدن كرد و در همان اوصاف كه غرق در خواب و بيداري ، و در جستجوي راهي براي زدودن سايه خواب از چهره بوديم ، به ناگاه تلفن اتاق شروع به زنگ زدن كرد . پس از رد و بدل نگاهي غرق از تعجب بين ما ، تلفن را پاسخ دادم و در كمال حيرت متوجه شدم كه گويا راننده شركت تور في في ، شب قبل خوابنما شده و 1:15 ساعت زودتر بدنبال ما آمده است !!! لكن با توجه به در دست داشتن واچر ، حق در سمت ما بود ، لذا به رسپشن لابي گفتم كه در واچر ما ساعت 8:15 درج شده و در حال حاضر نمي توانيم در لابي حاضر باشيم . پس از مدتي صحبت مسئول كانتر لابي با راننده عزيز به زبان تايلندي ، متوجه شديم كه ايشان سر ناسازگاري دارد و گويا تهديد به نيامدن مجدد مي نمايد ، لذا به مسئول لابي متذكر شدم كه ما بر اساس زمان مندرج در واچر Pick UP خواهيم شد و End Of Discussion !!! ، و سعي كردم كه به راننده اين مقصود را برسانم كه در صورت عدم مراجعه راس ساعت مقرر ، كليه تبعات به عهده ايشان خواهد بود (All of the consequences are up to you!!) . پس از اين مكالمه استرس آور در ابتداي روز ، در آماده شدن تعجيل كرده و پس از جمع آوري وسايل ، اتاق را ترك كرده و روانه لابي شديم .

من به مسئول كانتر و حتي نگهبانان درب ورودي هتل ، مشخصات و شماره اتاق و ساعت Pick Up را اعلام كردم و از آنها خواستم تا در صورت مراجعه مجدد راننده ، ما را در رستوران آگاه سازند . پس از آن به رستوران مراجعه كرده و بعد از صرف صبحانه لذيذ هتل ، كوله بر پشت و راس ساعت 8:15 به لابي مراجعه كرديم و در كمال حيرت مشاهده كرديم كه گويا راننده شركت مذكور ، ناسازگاري را از سر گرفته و مجددا ساعت 8 مراجعه كرده و بدليل شلوغي وافر هتل و لابي در آن زمان (بدليل هجوم يك گروه چيني به هتل) به يك جستجوي سطحي بسنده كرده و به خيال خود ما را جا گذاشته است ! ديگر مجال خوش طبعي نبود ، بلافاصله از مسئول لابي درخواست كردم تا با دفتر شركت تماس گرفته و مراتب شكايت ما را به شركت مذكور اعلام نمايد و قرار شد تا در 5 دقيقه آينده با ما تماس گرفته شود . پس از چند دقيقه تلفن لابي به صدا درآمد و مسئول محترم پس از مدتي صحبت به زبان تايلندي ، و پس از قطع كردن تلفن ، نويد مراجعه مجدد راننده به هتل در 15 دقيقه آينده را داد . ساعت 8:45 را نشان ميداد كه راننده مجددا به لابي وارد شد و پس از كمي بحث آرام با يكديگر ، پس از مشاهده واچر ما مجاب شد و ما را به سمت خودروي ون شركت راهنمايي كرد . پس از ورود به ون ، ضمن دلجويي از مسافران همسفر ، به راه افتاده و پس از يكساعت به محل اجراي تور رسيديم . در زمان خريد تورهاي ، خانم Mai براي جزيره في في ، يكي از بهترين شركتها را به ما ارائه كرده بود كه درون خود ، برنامه اسنوركلينگ را هم در بر داشت . پس از رسيدن به محل تجمع توريستها ، و بعد از 15 دقيقه معطلي ، بالاخره برنامه معرفي تور توسط يك خانم ميانسال شوخ طبع آغاز شد كه با طنز بازدارنده خود ، لحظات زيبايي را براي ما در آغاز تور امروز رقم زد . سپس از ما براي خوردن قرص ضد تهوع دعوت شد و پس از 15 دقيقه بسمت قايق تندروي جزيره في في روانه شديم . در بدو ورود به قايق نيز از ما عكس يادگاري گرفته شد تا مشابه تجربه جزيره جيمزباند ، در انتهاي تور و با قيمتي دوچندان به ما فروخته شود !

تصوير 183  : ساحل محل سوار شدن قايقهاي تور جزيره Phiphi Islands183.JPG

قايق تور امروز ، با توجه به شرايط اقليمي اين قسمت از جزيره ، بزرگتر و داراي سه موتور قدرتمند بود . پس از طي مسير نيم ساعته به محلي رسيديم كه قايقهاي مختلف توريستي (بيشتر از نوع كانوهاي چوبي) در كنار صخره ها پهلو گرفته و منتظر سوار شدن توريستهايي بودند كه در آب زلال و شفاف آنجا ، در حال شنا كردن و استفاده از مناظر زيباي آنجا بودند .

تصوير 184  : شناي توريستها در كنار صخره ها13.jpg

تصوير 185  : در مسير Maya Bay185.JPG

مقصد بعدي ، ساحل زيباي Maya Bay و محل ساخته شدن فيلم The beach بود . نهايت زيبايي آّب و خاك را مي توان در اين ساحل زيبا به نظاره نشست . در محوطه پشتي اين ساحل زيبا ، قسمتي قرار داشت كه نحوه بيرون زدن ريشه هاي درختان بزرگ از خاك آن ، جلب توجه مي نمود .

تصوير 186  : درختاني با ريشه هاي بيرون از خاك186.JPG

تصوير 187  : Maya Bay , the beach14.jpg

تصوير 188  : Maya Bay , the beach188.JPG

تصوير 189  :Maya Bay , the beach 189.JPG

پس از حدود يكساعت توقف و ثبت چندين عكس يادگاري در اين ساحل زيبا ، حسب وعده راس ساعت مقرر با ديگر همسفران در محل موعود گرد هم آمده و منتظر سوار شدن بر قايق تور براي عزيمت به مقصد بعدي شديم . مقصد بعدي ما ، جزيره Phi Phi Don Island براي صرف نهار بود .در ميانه راه ، قايق  از كنار ساحل ميمونها Monkey Beach  و غار وايكينگها Vikings Cave به آرامي رد شد و ليدر تور ضمن معرفي اين دو مكان ، توريستها را براي ثبت عكس راهنمايي كرد .

تصوير 190  : غار وايكينگها Vikings Cave190.JPG

تصوير 191  : ساحل ميمونها Monkey Beach191.JPG

پس از مدت نيم ساعت قايق سواري ، به جزيره Phi Phi Don Island براي صرف نهار رسيديم .

تصوير 192  : در مسير جزيره Phiphi Don Island192.JPG

تصوير 193  : در مسير جزيره Phiphi Don Island193.JPG

تصوير 194  : نهار در جزيره Phiphi Don Island194.JPG

تصوير 195  : ساحل زيباي جزيره Phiphi Don Island195.JPG

پس از صرف نهار (كه بصورت سلف سرويس سرو مي شد) و استراحت بمدت يكساعت ، سوار بر قايق شده و بسمت مقصد بعدي يعني Pileh Lagoon براي انجام اسنوركلينگ رهسپار شديم . در ميانه راه ، ليدر تور ضمن تاكيد بر قيمت بالا و لزوم محافظت از ماسكهاي مخصوص اسنوركلينگ ، به هر نفر يك ست تحويل داد و پس از آموزش مختصر در خصوص نحوه استفاده از آن و توضيح در خصوص خطرات موجود در كف دريا و احتمال گزيدگي توسط برخي آبزيان ! ، جليقه هاي نجات را بر تن كرده و در زلال آبي اين منطقه زيبا ، مشغول اسنوركلينگ و تماشاي دنياي شگفت انگيز زير آب شديم .

تصوير 196  : اسنوركلينگ و سياحت دنياي زير آب در Pileh Lagoon196.JPG

پس از حدود نيم ساعت فعاليت نفس گير ، با تلاش فراوان خود را به قايق رسانيده و بسمت مقصد آخر ، يعني Khai Island براي استراحت و استفاده از امكانات تفريحي آنجا براه افتاديم . Khai Island يك جزيره تفريحي براي استراحت و استفاده از تفريحاتي نظير banana boat, scuba diving, parasailingو   jet skiبود كه ما با توجه به خستگي زياد ، ترجيح داديم تا در سايه چتري كه بمبلغ 100 بات اجاره كرده بوديم ، به تماشاي ساحل زيبا و استفاده از ميوه هاي ارائه شده توسط تور كه توسط پرسنل تور به ما داده شدند ، بپردازيم .

تصوير 197  : جزيره زيباي Khai Island  ، محلي براي هيجان و تفريح197.JPG

پس از حدود يكساعت و نيم حضور دراين جزيره بانشاط ، سوار بر قايق شده و پس از يك ربع طي طريق در امتداد دريا ، به محل پياده شدن رسيديم و پس از خريد عكس يادگاري بمبلغ 250 بات كه در ابتداي تور از ما گرفته شده بود ، سوار بر ون شركت بسمت هتل بازگشتيم . پس از برگشتن به هتل ، بدليل خستگي فعاليتهاي روزهاي گذشته ، بر ماندن در هتل و استفاده از آرامش عصرگاهي هتل ترجيح داده و پس از مدتي استراحت ، به استخر واقع در طبقه هفتم رفته و مشغول تماشاي آب بازي كودكان چيني شديم . بعد از تماشاي غروب زيباي آفتاب از اين منطقه ، مجددا بسراغ هونداي عزيز رفته و در اطراف گشتي زديم . پس از آن ، به يكي از شعبات Subway در خيابان پاتونگ رفته و ضمن سفارش دو عدد ساندويچ رست بيف بمبلغ 700 بات ، تجديد قوايي نموده و مجددا عازم خيابان پرهياهوي بنگلا شديم . در ادامه و در نيمه هاي شب ، خستگي بر ما چيره شد و مسير برگشت به هتل را در پيش گرفتيم .

روز دوازدهم – shopping  :

روز دوازدهم سفر ما ، به گشت در شهر و خريد از مراكز معروف تجاري در پوكت نظير Jongceyloun ، Phuket premium outlet و Central Festival اختصاص يافته بود . بدينسان ، پس از صرف صبحانه ، ضمن استعانت از Handy عزيز ، راه Phuket premium outlet را در پيش گرفتيم . اين اوتلت كه در قياس با اوتلت كوالالامپور از مقبوليت بيشتري در استطاعت ما ايرانيها برخوردار بود ، در نيمه شرقي جزيره واقع شده بود و مجموعه اي از برندهاي نسبتا معروف پوشاك و منسوجات را در خود برگرفته بود .

نكته قابل توجه در خريد از اين مجموعه ، قابل برگشتن بودن درصدي از مبلغ خريد از برندهاي خاص (مطابق عكس زير) در قسمت vat refund for tourists office در محوطه بعد از گيت اوليه فرودگاه پوكت بود .(در صورت تمايل به استفاده از اين تخفیف ، همراه داشتن پاسپورت جهت تكميل فرم مربوطه در اوتلت الزامي است.)

تصوير 198  : شرايط برگشت درصد Vat خريد انجام شده از Premium Outlet در فرودگاه198.JPG

پس از مقداري خريد در اين مجموعه ، بسمت مقصد بعدي ، يعني Central Festival تعيين مسير كرده و براه افتاديم و پس از 20 دقيقه به آنجا رسيده و با پاركينگ مملو از موتورسيكلتهاي شخصي و اجاره اي توريستها مواجه شديم ، به گونه اي كه يافتن يك محل پارك مناسب براي موتورسيكلت ، 10 دقيقه به طول انجاميد . پس از آن وارد فضاي مدرن اين مجموعه زيبا شده و پس از گشتي در آن ، مهياي برگشت به هتل شديم .

تصوير 199  : مجتمع تجاري Central Festival199.JPG

تصوير 200  : محل پارك موتورسيكلت در ورودي خيابان Walking Street200.JPG

برگشت به هتل حدود 40 دقيقه طول كشيد و گرماي طاقت فرساي جزيره و مسافت زياد موتورسواري ، ما را بشدت خسته كرده بود . پس بعد از برگشتن به هتل ، مستقيما به استخر اصلي رفته و پس از مقداري استراحت در آب زير تلالوي نور خورشيد ، براي استراحت به اتاق برگشتيم . آخرين برنامه ما براي آخرين عصر در پوكت عزيز ، بازديد مجدد از مجموعهJongceylon و تحويل موتور به Phuket Motorbike Rentals (cheap as chips) بود . بازديد از مجموعه تجاري جانگسيلون را بصورت پياده انجام داده و پس از اتمام كار ، براي گذاشتن وسايل همراه به هتل بازگشتيم . سپس باتفاق همسر سوار بر هونداي عزيز بسمت رنتال حركت كرده و پس از رسيدن به آنجا ، در عرض 5 دقيقه و صرفا با يك وارسي كوچك براي سلامت موتور (حتي آمپر بنزين هم چك نشد) دپوزيت 100 دلاري به ما بازگردانده شد و اين ، مهر سكوتي بود بر تمام واهمه هايي كه در وبسايتهاي داخلي و خارجي براي بر حذر داشتن توريستها از اجاره موتور در جريان است . با خداحافظي از هونداي عزيز ، در خلاف جهت خيابان پاتونگ و بسمت ساحل براه افتاديم و از غروب زيباي ساحل و شور و نشاط توريستهاي ساكن در اطراف آن ، لذت برديم . پس از غروب آفتاب ، تصميم به انجام آخرين تفريح (و در اصل يكي از اصلي ترين آنها در تايلند) يعني ماساژ گرفتيم . با وارسي تعدادي از مراكز ماساژ در ساحل پاتونگ ، بالاخره متفق القول راي به ورود به يكي از آنها داديم و از ماساژ روغن (براي من بمدت نيم ساعت و به قيمت 300 بات) و ماساژ صورت (براي همسر بمدت نيم ساعت و به قيمت 250 بات) در آن مركز ، استفاده كرديم و براستي كه ماساژ تايلندي ، آبي بود بر آتش همه كوفتگيهايي كه در اثر جنب و جوش اين چندروزه بر ما وارد شده بود .

شام را در يك رستوران مك دونالد در نبش خيابان واكينگ استريت بمبلغ 600 بات صرف كرده و پس از گشت و گذاري توام با دلتنگي از اجبار به ترك اين جزيره دوست داشتني ، آخرين شب اقامت خود را تا پاسي از شب در ساحل پاتونگ گذرانديم .

روز سيزدهم – خداحافظ سوئيت هارت  :

با توجه به اينكه پرواز ما از فرودگاه پوكت به كوالالامپور ساعت 13:40 انجام مي شد ، برنامه ريزي من بگونه اي بود كه ساعت 11:30 در فرودگاه حضور داشته باشيم و با توجه به وجود احتمال در تاخير  ، تصميم گرفتيم كه عليرغم مسير يكساعته تا فرودگاه ، نيم ساعت زودتر از هتل خارج شويم . بدينسان ، راس ساعت 7 در محل رستوران حاضر شده و از ميزباني مهمانداران آن ، استفاده نموديم . پس از خروج از رستوران ، ضمن مراجعه به كانتر ، هماهنگيهاي لازم براي رزرو يك دستگاه تاكسي به مقصد فرودگاه بين المللي پوكت به مبلغ 800 بات و براي ساعت 9:50 انجام شد . سپس به اتاق بازگشته و پس از بستن وسايل و چمدانها ، راس ساعت 9:45 در لابي حاضر شديم . لازم بذكر است كه با توجه به اينكه در شب اول اقامت و بنا بر قوانين هتل ، معادل 200 دلار (6000 بات) به هتل بابت دپوزيت پرداخت كرده بوديم ، و از آنجاكه تبديل بات در تهران قدري سختتر از دلار آمريكا مي نمود ، شب گذشته ضمن مراجعه به كانتر به شرح موضوع پرداخته و ضمن دريافت كامل مبلغ دپوزيت از هتل و امضاء برگه دريافت ، آنرا در مركز جانگسيلون به دلار تبديل كرده بودم . بدينسان تحويل اتاق و چك نهايي بيش از 5 دقيقه طول نكشيد و با توجه به حضور بموقع تاكسي فرودگاه در هتل ، راس ساعت 10 از هتل زيباي Swissotel خداحافظي كرده و بسمت فرودگاه روانه شديم . لكن در مسير فرودگاه ، با مواجهه با يك صحنه تصادف بمدت نيم ساعت در ترافيك مانديم و اينگونه بود كه حجت قانون برنامه ريزي براي حركت زودتر براي كاهش احتمال تاخير در پروازهاي خارجي ، بر من تمام شد ! چراكه در صورتيكه اين ضريب اطمينان را در برنامه ريزي حركت از هتل مدنظر نگرفته بوديم ، ريسك دير رسيدن به فرودگاه و از دست دادن پرواز ، قابل توجه مي نمود .

پس از رسيدن به فرودگاه پوكت و پياده كردن چمدانها ، وارد سالن اصلي فرودگاه شده و به ناگاه با سيلي از جمعيت توريستهاي چيني كه مانند كلوني مورچه ها در هم حركت مي كردند ، مواجه شديم . بزحمت گيت پرواز ماليندو اير كه در حال بسته شدن بود را پيدا كرده و پس از تحويل چمدانها ، كارت پرواز را دريافت كرده و بسمت گيت كنترل پاسپورت روانه شديم . بعد از حدود نيم ساعت ، نوبت به ما رسيد و پس از كنترل پاسپورت ، به محوطه ترانزيت فرودگاه وارد شديم . قابل توجه اينكه در قياس با فرودگاه كوالالامپور ، قيمت تمامي اجناس فري شاپ بطرز محسوسي بالاتر بود و اين موضوع ما را بر آن داشت تا خريدهاي سوغات و شكلات خود را به فري شاپ فرودگاه كوالالامپور موكول نماييم . ولي با توجه به توضيحات قبلي كه در خصوص امكان vat refund داده بودم ، با در دست داشتن فرم مخصوص تكميل شده (كه در اوتلت پريميوم و در دفتر مخصوص اينكار انجام شده بود) و فاكتورهاي خريد ، پس از 5 دقيقه ايستادن در صف vat refund for tourists office ، موفق به دريافت 500 بات ريفاند خريد گرديدم !

پرواز به كوالالامپور با حداكثر ظرفيت و راس ساعت انجام شد و در اينجا بود كه همسر ، به اهميت كد PNR جهت رزرو قبل از پرواز صندليها ، اذعان نمود !!

پرواز به كوالالامپور حدود 1:45 ساعت طول كشيد و ما در ساعت 4:15 به KLIA رسيديم . با توجه به اينكه بليطهاي هواپيماي ما كانكشن يك شركت هواپيمايي واحد را نداشت ، ناگزير به تحويل گرفتن چمدانها و ثبت مهر خروج ، و ورود مجدد پس از كنترل مجدد گذرنامه ها بوديم . لذا بسمت گيت كنترل پاسپورت و پس از آن Baggage Claim رفته و پس از تحويل چمدانها ، مجددا به داخل تالار اصلي برگشته و با يافتن گيت Oman Air  ، چمدانها را تحويل داده و كارت پرواز را دريافت كرديم . سپس بسمت گيت كنترل پاسپورت رفته و پس از 15 دقيقه ، ضمن ثبت مهر خروج بسمت فري شاپ فرودگاه (براي پروازهاي خروجي) روانه شده و پس از خريد مقاديري سوغات و شكلات ، منتظر باز شدن گيت عمان اير شديم . گيت عمان اير راس ساعت 8:40 شب و دقيقا يكساعت قبل از پرواز ، باز شد و ما پس از كنترل مدارك ، با Aerobridge بسمت هواپيما طي مسير كرده و در جاي خود مستقر شديم . هواپيما راس ساعت به پرواز درآمده و پس از 7:20 ساعت با آرامش در فرودگاه عمان فرود آمد . با توجه به اينكه فاصله ترانزيت ما در فرودگاه عمان كمتر از يكساعت بود ، براي اجتناب از تاخير در رسيدن به پرواز تهران ، بنا را بر تعجيل نهاده و پس از يافتن گيت تهران ، منتظر رسيدن نوبت براي كنترل مدارك و سوار شدن بر هواپيما شديم . هواپيما راس ساعت فرودگاه مسقط را به مقصد تهران ترك گفت و پس از 2:15 ساعت در خاك ميهن عزيزمان ، و فرودگاه امام خميني به زمين نشست . پس از كنترل پاسپورت و درج مهر ورود در پاسپورتها ، با توجه به ازدحام مسافرين ورودي و وجود ريسك انتقال به منزل ، در اثناي انتظار براي رسيد چمدانها ، گوشي تلفن همراه خود را روشن كرده و ضمن درخواست يك تاكسي اينترنتي به قيمتي واقعا نازل (يك سوم قيمتهاي پيشنهادي تاكسيهاي رسمي فرودگاه) با راننده تماس حاصل كردم و قرار شد تا راننده عزيز ، اندكي منتظر ما بماند . بلافاصله پس از تحويل چمدانها و گذر از گيت گمرك جمهوري اسلامي ، مجددا با راننده عزيز تماس گرفته و ايشان در يكي از دربهاي پروازهاي ورودي در طبقه دوم فرودگاه ، منتظر ما بودند .

شايان ذكر است كه عليرغم فهرست كليه مخارج سفر (بغير از خريدهاي شخصي) كه در ادامه به تفصيل خواهد آمد ، كل هزينه هاي ريالي بمبلغ 87000000 ريال ، يورويي بمبلغ 70 يورو ، رينگيتي بمبلغ 1746 رينگيت و باتي بمبلغ 22502 بات محاسبه گرديده كه با احتساب ضرايب تبديل و قيمت دلار آمريكا در زمان خريد (44800 ريال) ، كل هزينه هاي سفر ما حدود 143600000 ريال (چهارده ميليون و سيصد و شصت هزار تومان) براي 13 روز به ازاي كليه هزينه ها ، تخمين زده شده است .

در زمان نگارش اين سفرنامه ، عليرغم اينكه 3 ماه از اين سفر جذاب گذشته است ، لكن شيريني و حلاوت آن هر آينه پيش روي ماست .

به اميد روزيكه از همه ظرفيتهاي توريستي ايران عزيز ، آنگونه كه در خور شان ايران و ايرانيست ، استفاده گردد .

فهرست کامل هزینه ها

نوع هزينه واحد پول مبلغ شرح شهر روز رديف
هواپيما ريال    37,700,000 بليط رفت و برگشت عمان اير به كوالالامپور كوالالامپور پيش از سفر 1
هواپيما ريال      7,000,000 بليط رفت و برگشت ماليندواير به پوكت پوكت پيش از سفر 2
هتل ريال    15,800,000 هتل Cruse كوالالامپور بمدت 5 شب كوالالامپور پيش از سفر 3
هتل ريال    24,100,000 هتل Swissotel پوكت بمدت 7 شب پوكت پيش از سفر 4
غيره ريال      1,500,000 عوارض خروج تهران پيش از سفر 5
غيره يورو                70 ويزاي تايلند پوكت پيش از سفر 6
حمل و نقل ريال         450,000 تاكسي اينترنتي از منزل تا فرودگاه تهران روز اول 7
حمل و نقل رينگيت                20 بليط اتوبوس از KLIA به Kl Sentral كوالالامپور روز اول 8
حمل و نقل رينگيت                25 تاكسي از Kl Sentral به هتل Cruse كوالالامپور روز اول 9
غذا رينگيت                35 شام مك دونالد كوالالامپور روز اول 10
تفريحات رينگيت               200 تاكسي براي گشت در كوالالامپور كوالالامپور روز دوم 11
حمل و نقل رينگيت                20 مترو و تاكسي بسمت باغ وحش كوالالامپور روز دوم 12
تفريحات رينگيت               160 بليط ورودي باغ وحش Zoo Negara كوالالامپور روز دوم 13
حمل و نقل رينگيت                20 مترو و تاكسي از باغ وحش بسمت هتل كوالالامپور روز دوم 14
غذا رينگيت                38 KFC كوالالامپور روز دوم 15
غذا رينگيت                10 آب نارگيل كوالالامپور روز دوم 16
حمل و نقل رينگيت                15 تاكسي از بينتانگ تا هتل كوالالامپور روز دوم 17
حمل و نقل رينگيت               200 رفت و برگشت تاكسي به Sunway Lagoon كوالالامپور روز سوم 18
تفريحات رينگيت               240 مجموعه Sunway Lagoon با 30% تخفيف كوالالامپور روز سوم 19
تفريحات رينگيت                45 اجاره Laugage كوالالامپور روز سوم 20
غذا رينگيت                50 نهار همبرگر كوالالامپور روز سوم 21
تفريحات رينگيت               138 بليط آكواريوم كوالالامپور كوالالامپور روز سوم 22
تفريحات رينگيت                35 كافه DOME كوالالامپور روز سوم 23
حمل و نقل رينگيت                31 بليط كمبو رفت براي Genting highlands+مترو كوالالامپور روز چهارم 24
تفريحات رينگيت                40 بليط برگشت به سنترال+تله كابين برگشت كوالالامپور روز چهارم 25
غذا رينگيت                60 نهار در فودكورت Genting كوالالامپور روز چهارم 26
تفريحات رينگيت                24 سينما كوالالامپور روز چهارم 27
غذا رينگيت               120 شام در رستوران Naab كوالالامپور روز چهارم 28
حمل و نقل رينگيت                50 رفت و برگشت به اوتلت ميتسويي كوالالامپور روز پنجم 29
غذا رينگيت                70 نهار در اوتلت ميتسويي كوالالامپور روز پنجم 30
حمل و نقل رينگيت               100 تاكسي از هتل تا فرودگاه KLIA كوالالامپور روز ششم 31
غيره بات               300 سيمكارت توريستي تايلند پوكت روز ششم 32
حمل و نقل بات               600 تاكسي از فرودگاه پوكت تا هتل Swissotel پوكت روز ششم 33
غذا بات               400 ساندويچ كباب تركي پوكت روز ششم 34
تفريحات بات            3,200 تور Phi phi island پوكت روز هفتم 42
غذا بات            1,100 استيك شام پوكت روز هفتم 43
غذا بات               100 پنكيك پوكت روز هفتم 44
تفريحات بات               100 انعام به كاپيتان كانو در جزيره جيمزباند پوكت روز هشتم 45
تفريحات بات               200 عكس يادگاري در جزيره جيمزباند پوكت روز هشتم 46
غذا بات               420 ساندويچ كباب تركي پوكت روز هشتم 47
غذا بات               400 نهار KFC پوكت روز نهم 48
تفريحات بات               150 وروديه Monkey hill پوكت روز نهم 49
تفريحات بات               100 انعام به ليدر تيم در Flying Hanuman پوكت روز دهم 50
غذا بات               480 شام مرغ سوخاري پوكت روز دهم 51
تفريحات بات               100 اجاره چتر در Phiphi island پوكت روز يازدهم 52
تفريحات بات               250 عكس يادگاري در جزيره phiphi پوكت روز يازدهم 53
غذا بات               700 شام Subway پوكت روز يازدهم 54
تفريحات بات               550 ماساژ پوكت روز دوازدهم 55
غذا بات               600 شام مك دونالد پوكت روز دوازدهم 56
حمل و نقل بات               800 تاكسي از هتل تا فرودگاه بين المللي پوكت پوكت روز سيزدهم 57
حمل و نقل ريال         450,000 تاكسي از فرودگاه امام تا منزل تهران روز سيزدهم 58