سفر با خودرو شخصی به ارمنستان گرجستان ترکیه

چگونه به سه کشور همسایه‌ی ایران، زمینی و ارزان سفر کنیم؟ + تصاویر

سلام خدمت دوستان
من به این دلیل به نوشتن این سفرنامه اقدام کردم چون خودم ازش خیلی منفعت بردم و خیلی برام پر فایده بود که از نظرات و تجربیات دوستان استفاده کردم به همین دلیل بر آن شدم تا شاید برای افراد بعد از من نیز مفید فایده، واقع شود.

سفر ما از تاریخ 16 مرداد 97 آغاز و تا 30 مرداد 97 به پایان رسید.

من به دلیل مشغله های کاری مقدمات قبل از سفر رو از 1 ماه قبل شروع کردم.

ابتدا کاپوتاژ و مدارک ماشین و گواهینامه:

ابتدا می بایست به گمرک غرب تهران واقع در تهران، کیلومتر 10 بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج)، بلوار شهید سامانی‌پور. بروید.

سایت گمرک (gharb.pwcs.co.ir)

برای کاپوتاژ خودرو های خارجی می بایست با خودرو به داخل محوطه و برای بازدید بروید ولی خودرو های ایرانی لازم نیست.

نکته بسیار مهم برای کاپوتاژ شما 1 سال فرصت دارید این به این معناست که در موعد مقرر 1 سال شما باید مجدد به گمرک مراجعه و کاپوتاژ خودتون رو تمدید و یا باطل کنید در غیر اینصورت جریمه سنگینی به صورت روزشمار در انتظار شما خواهد بود.

به صورت اینترنتی هم میتونید کاپوتاژ کنید ولی در اخر مجددا باید به صورت حضوری برید (پیشنهاد میدم حضوری برید) زمان تقریبی برای کاپوتاژ 1 ساعت است.

مدارک مورد نیاز:

1. کارت ملی
  2. شناسنامه
  3. بنچاق کارخانه (برگ کمپانی)
  4. برگ سبز خودرو
  5. کارت خودرو

نکته خیلی مهم: برای گرفتن کاپوتاژ فقط و فقط باید شخصی که خودرو به نامش است مراجعه کند در غیر این صورت فقط با وکالت محضری.

هزینه هم حدود 20.000 تومان البته بسته به نوع خودرو از لحاظ حجم موتور متفاوت هست.

بعد از آن به یکی از نمایندگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران باید برید برای دریافت مدارک خودرو شامل:

1. کارت ماشین
  2. پلاک بین المللی
  3. گواهینامه 1ساله 109.000 تومان و 3 ساله 335.000 تومان

هزینه دفترچه مالکیت و پلاک و برچسب IR  روی هم 432.400 تومان برای دریافت گواهینامه، باید گواهینامه ایرانی و پاسپورت و یک قطعه عکس به همراه داشته باشید. در نظر باشته باشین کشورهای مختلف اعتبار گواهینامه متغیر هست.

برای پلاک و دفترچه مالکیت:

کلیه مدارک خودرو (برگ سبز، کارت، برگ کمپانی، بیمه، پاسپورت و ....) زمان تقریبی برای اتمام این مرحله 2 الی 3 ساعت بستگی به شلوغی و خلوت بودن کانون دارد.

* برای پلاک کردن موتورسیکات هم همین مراحل مورد نیاز است.

بعد از این مرحله در صورتی که به کشورهای عضو بیمه سبز میرید باید به این آدرس برای تهیه بیمه مراجعه کنید.

قیمت بیمه سبز

قیمت بیمه سبز با توجه به مدت اقامت شما در خارج از کشور و نوع خودروی شما که عوامل اصلی تعیین‌کننده ریسک برای محاسبه حق بیمه خودرو هستند تعیین می‌شود.

نکته مهم:

قیمت بیمه سبز با نرخ روز ارز محاسبه میشه یعنی قیمت امروز با فردا فرق میکنه. اگر تاریخ دقیق خروج از کشورتون رو میدونید زودتر اقدام کنید موردی نداره. مدارک مورد نیاز هم شبیه مدارک پلاک هست.

سفر ما از تاریخ 16 تیر 97 آغاز و تا 30 تیر 97 به پایان رسید.
باید بگم که این سفر ما بیشتر کاری بود تا تفریحی به همین جهت خیلی برای مکان های دیدنی و .... وقت گذاشته نشد که امیدوارم در سفرهای آتی بتونم این مورد رو هم تکمیل و اطلاع رسانی کنم. من برنامه ریزی بسیار دقیقی از جاده ها فواصل تایم ها معطلی ها و ..... داشتم و خیلی دقیق به همون برنامه ریزی و تخمین هایی که زده بودم در واقعیت هم رسیدم.

روز اول 16/4/97

حرکت از تهران به سمت تبریز  (636 کیلومتر 7 ساعت) و استراحت و گردش در تبریز تا فردا.

روز دوم 17/4/97

حرکت از تبریز 6 صبح به سمت مرز نوردوز (139 کیلومتر 2 ساعت 40 دقیقه)

اینجا یه نکته خیلی مهم هست که توضیح میدم به اشتباه ما دچار نشید مسیر به سمت مرز جاده خوبی ندارد و جز قسمت کوچکی از تبریز که اتوبان هست مابقی جاده کوهستانی و پر از پیچ های باریک و بد است.

سخت ترین قسمت سفر ما همین قسمت بود
من در موبایل و ماشینم نقشه گوگل (به صورت آنلاین و آفلاین) نقشه مپس می ( به صورت آفلاین) نقشه تارگت مخصوص ضبط خودرو را داشتم و همه این ها مسیرهای گوناگونی را به من پیشنهاد میدادند. در تصاویر و لینک زیر مسیر دسترسی به مرز را مشخص کرده ام ولی باید اینو بگم که ماهواره چی پی اس در برخی جاها به شدت اشتباه میکنه. و همین دلیل بود که ما به اشتباه افتادیم.

در میانه مسیر شما به این میدان می رسید که دو راه دارید سمت راست و سمت چپ هر دو مسیر را نقشه به ما پیشنهاد داد و ما بر اساس تابلویی که در آن میدان نصب شده بود رفتیم و گول خوردیم. ما مسیر سمت راست را رفتیم که بر اساس نقشه نزدیکتر از جاده سمت چپ بود. جاده بینهایت بینهایت زیبا و سبز و بکر با صدای پرندگان و گله گوسفندان رودخانه های پر آب و سرد آن هم در تیر ماه و ..... در ارتفاعات، شما بالاتر از ابرها قرار میگرفتید به طوری که ابرها زیر پاهای شما بودند.

هرچقدر از زیبایی و بکر بودن این منطقه و جاده بگم کم گفتم ما 4 -5 بار برای عکاسی و لذت بردن ازین طبیعت ایستادیم.  ولی در میانه راه وقتی به انتهای روستای ایری کندی می رسید با یک جاده خاکی و سنگلاخی مواجه می شوید که در حدود 30 کیلومتر باید در این جاده خاکی و بعضا سنگلاخی حرکت کنید. تا به جاده اصلی که به سمت خاروانا میره برسید. خیلی جاده بدی بود ولی طبیعت اون  خیلی زیباتر بود. پیشنهاد من به شما اینه اگر ماشینتون شاسی بلنده حتما ازین جاده برید در غیر این صورت از اون یکی جاده برید.

در اینجا که لینک گوگل  را گذاشتم میدانی هست که باید به سمت چپ و غرب بروید. در خاروانا حتما برید و بنزین بزنید و باکتون رو پر کنید چون هیچ جای مسیر پمپ بنزین وجود نداره.

نمایی از مرز نوردوز از دور

در مرز صرافی و فروشگاه برای خرید وجود داره و به صورت شبانه روزی هم کار میکنند. دفتر بیمه پارسیان برای بیمه کردن ماشینتون (بیمه شخص ثالث ارمنستان) هم هست. شما میتونید برای بیمه کردن ماشینتون از هر نمایندگی بیمه پارسیان ماشینتون رو بیمه کنید.

ارمنستان و گرجستان عضو اتحادیه بیمه سبز نیستند. کارهای مرز 3 ساعت زمان میبره

موارد غیر مجاز برای خروج

در مرز ایران باید تمام ساکها تاکید میکنم فقط ساک، چمدان، کوله پشتی از ماشین خارج و از ایکس ری رد شوند و این کار بر عهده سرنشینان هست.
راننده فقط باید برود داخل سالن مهر خروج و عوارض را بدهد و با ماشین از قسمت دیگر (مسیر خودرویی) خارج شود و مجددا در سمت دیگر که پشت ساختمان و سالن مسافری است مسافران را سوار کند و وارد مرز ارمنستان شود.

در مسیر خودرویی راننده باید مدارک بین المللی خودرو را به مسئول مربوطه جهت ثبت و مهر خروج در کاپوتاژ به باجه مربوطه برود و کارشناس و ارزیاب ماشین را بررسی کند.( کارشناس و ارزیاب تمام وسایل ماشین را خالی میکنه و چک میکنه) و بعد مهر خروج پشت برگ کاپوتاژ میزنه. پیشنهاد من اینه از برگ کاپوتاژ یک کپی داشته باشین و اونو تحویل بدید.

بعد از ثبت و مهر خروج خودرو مسافرین رو سوار میکنید و وارد مرز ارمنستان می شید. اونجا هم یک مامور مجدد به بررسی مدارک ثبت و مهر ورود خودرویی و چک کردن وسایل میکنه مه وسیله غیرقانونی وارد نکرده باشید پس حواستون باشه. به راه ما مامورهای خوبی خوردند و فقط بررسی اجمالی با چندتا سوال کرد و حتی اونقدر مرد خوبی بود که شمارشو داد جهت ارتباط متقابل.

مرحله بعد وارد سالن ارمنستان می شید وسایل ها رو مجدد (کیف و ساک) از ایکس ری رد میکنید و مهر ورود میزنید.

موارد غیر مجاز برای ورود به ارمنستان

بیمه اجباری اتومبیل در ارمنستان

وارد سالن که شدید باید برگ کاپوتاژ مخصوص ارمنستان تهیه کنید به مبلغ 10.000 درام و 1.000 درام هم هزینه کپی ازتون میگیرن.

مسافرین تو همون سالن منتظر میشن و شما میرید برای بازرسی ماشینتون و از ایکس رید خودرویی رد میشید و مجدد شخصی برگ کاپوتاژ ارمنستان و مدارک ماشین رو میبینه و رد میشید که مسافرین و وسایل رو بزارید داخل ماشین و برید به سمت ایروان.

در هنگام خروج ماموری مجدد مدارک را کنترل و خودروی شما رو ثبت میکنه و تمام. از مرز خارج میشید و وارد جاده ایروان میشید.

جاده به سمت ایروان مثل جاده چالوسه پر پیچ و خم، سراشیبی و سر بالایی، بدون حتی 1 تابلو محدودیت سرعت و تابلوهای راهنمای فواصل و ..... حتی گاردریل هم خیلی خیلی کم استفاده شده بود. فاصله از مرز نوردوز تا ایروان (375 کیلومتر 7 ساعت و 20 دقیقه)
جاده تا ایروان 95% دو طرفه و فقط 5% مانده به خود شهر ایروان اتوبان میشه یک طرفه میشه. در بین راه از روستاهای قشنگی رد می شید.
جاده تا ایروان 80% پر پیچ و خم که بیشترین سرعتی که من رفتم 80 تا بود بیشتر محاله ممکنه بشه رفت و 20% مسطح که میشه تا 120 هم رفت ولی دوربین توی جاده داره که با تابلو قبل از هر دوربین مشخص شده که به دوربین دارید نزدیک می شید.

پیشنهاد من به شما اینه که جوری برنامه ریزی نکنید که شب رو توی این جاده رانندگی کنید چون جز در ابتدا و انتهای روستاها در هیچ کجای جاده تابلو و نورپردازی نداره و به شدت خطرناکه رانندگی در شب در این جاده. در بین راه امکان اسکان وجو داره ولی جاهای خیلی مناسبی از لحاظ کیفیت نیست.

جشن آب بازی

این جاده، جاده ترانزیت هست و تنها جاده به سمت ایروان و پر است از خودروهای سنگین و کشنده های که ایرانی هم بسیار می بینید. خودروهای روسی من جمله لادا که بینهایت در این جاده زیاد هستن و با سرعت و غالبا بدون احتیاط کافی رانندگی میکنند.

ما در حدود ساعت 10 شب به ایروان رسیدیم و خانه ای که پیشتر از طریق بوکینگ اجاره کرده بودیم رفتیم. پیشنهاد من به شما این است که حداقل 2 الی 3 جا را برای خودتون رزرو کنید که انجا به مشکلی بر نخورید. البته زمانی که ما رفته بودیم های سیزن بود و سخت محل اقامت پیدا می‌شد. من 3جا را از 1 ماه پیش از سفر رزرو کرده بودم.

من به کشور های گرجستان و ترکیه هم رفتم و به جرات میتونم بگم ارمنستان تنها کشوری بود که رفتار و برخوردشون با ایرانی ها خیلی خوب بود.

یه نکته خیلی خوب و مهم هزینه پارکینگ کنار خیابان که اصطلاحا بشون میگم Red Line Zone خیلی بالاس ولی من از پلیس آنجا که سوال کردم برای ماشین های ایرانی رایگانه و شما به راحتی میتونید هرجایی که خواستید برید و پارک کنید.

یروان 4 خیابان اصلی داردا:

1- Mashtots ave  /  2- Abovyan st  /  3- Nalbandyan St  / 4- Sayat-Nova Ave

تمام فروشگاه ها و مراکز و جاهای دیدنی در این خیابان ها هستند و یا باید ازین خیابان‏ها جهت دسترسی استفاده کنید.

برای چنج کردن پولتون برید سوپرمارکت ساس یا Sas Market ریت چنجش از بانک و صرافی بهتره.

یک رقم از اعداد نیفتاده.

در خیابان mashtot مسجدی وجود دارد که سر در آن با تابلویی مواجه شدم که تعلق آن را به بنیاد جانباران معرفی میکرد. مسجدی بسیار با عزمت و زیبا، البته درب ورودی آن در خیابان خیلی بزرگ نیست ولی داخل شبستان آن بسیار با عزمت است.
انتهای این خیابان به کتابخانه ملی میرسد که دیدن آن خالی از لطف نیست ساعات کاری آن هم از 10 صبح الی 5 عصر می باشد.
در اواخر خیابان ماشتوت میدان بزرگی به نام France Squre است که سمت راست شما میدان آزادی و خانه اپرا است و سمت چپ شما به طرف کاسکاد میرود.

Opera House در وسط پارک قرار دارد که ساعات کاری آن از 10-14 و 15-20 است.

Cascade Complex هم چون در طبقه پایین آن موزه و گالری وجود دارد به صورت 24 ساعته امکان ورود به آن را ندارید.

برای رفتن به انتهای پله و رسید به بنای یادبود هم میتوانید از پله برقی استفاده کنید و هم از پله های سنگی بیرون مجموعه. ساعات کاری پله برقی هرروز 8-20 و ساعات کاری موزه 10-20 روزهای تعطیل هم تعطیل  است. ولی می توانید از پلهای سنگی به بالا بروید. هزینه افراد بزرگسال 1000 درام، سالمندان 800 درام، نوجوانان 13-17 سال 750 درام.

در انتهای خیابان ماشتوت به Matenadaran کتابخانه ملی و قدیمی ارمنستان و مرکز اسناد که در سال 1957 ساخته شده قرار دارد پیشنهاد من به شما رفتن به این مکان است چون پشت این کتابخانه Victory park یا پارک پیروزی و مجسمه  Mother of Armenia قرار دارد البته چون من با خودرو شخصی خودم رفتم اطلاعی ندارم که آیا میتوان پیاده به آنجا رفت یا خیر بیشتر به این دلیل میگم که باید از عرض اتوبان رد بشوید و دقت به خطوط عابر پیاده و یا زیرگذر نکردم.

روز بعد به اپرا هاوس رفتیم و شب را به قدم زدن در خیابان Northern Ave گذراندیم. در این پارک یه دریاچه کوچک یا بهتر بگوییم استخری قرار داشت که در زمانی که ما آنجا بودیم در حال آبگیری بعد از نظافت استخر بود.

روبری پارک یعنی در خیابان Tumanyan St فست فود KFC قرار دارد که غذای حلال هم سرو میکند برای دوستانی که به این مورد اهمیت میدهند.

خیابان بسیار زیبا و لاکچری ایروان به قطع همین خیابان است به نظر من بهترین مکان برای قدم زدن بود چون از بالا که پارک وجود داشت میتوانید قدم زنان به میدان جمهوری Republic Square و آبنمای موزیکال بروید، همه ساعته افرادی در آن به انواع هنرنمایی موزیک پایکوبی نقاشی و .... مشغولند که بهترین زمان در هنگام غروب آفتاب است که آبنمای موزیکال هم شروع به کار کرده باشد. این خیابان پر است از مارکت ها رستوران ها کافی شاپ ها و بزرگترین هتل ایروان ..... .

در میدان جمهوری وقتی وارد میدان می شوید اصلا با یک میدان شبیه دیگر میادین با ارتفاعی در حاشیه آن و فضای سبز وسط آن مواجه نمی شوید و این نکته خیلی جالبیست. یک تکه برامدی در وسط قرار گرفته که وسط آن نیز سنگ فرش شده.

قسمت شمالی میدان را موزه تاریخ ارمنستان History Museum Of Armenia قرار دارد و در قسمت جلوی آن آبنمای موزیکال به نام Singing Fountains که فقط شبها بعد از غروب آفتاب شروع به فعالیت میکند. ساعات کاری این آبنما به طور معمول 9-11 شب و متناسب با غروب آفتاب کمی متغیر است.

سمت شرق میدان ساختمان دولت و ساختمان وزارت امور مالی ارمنستان قرار دارد که یک ساعت بزرگ نیز در آن نصب است.
سمت غرب نیز ساختمان دولت می باشد.

اگر شما از سمت Freedom Square بخواهید قدم زنان به سمت Republic Square بروید باید از خیابان Northern Ave رفته تا به خیابان Abovyan St برسید در پایین این خیابان به میدان جمهوری می رسید.

درضمن برای دوستانی که با اتوبوس قصد سفر دارند باید بگویم که اتوبوس ها از ترمینال غرب برای ایروان وجود دارد و ایستگاه آن نیز در پایین همین میدان و در پارک Shahumyan Park است. پارکی با فواره های کوچک و زیبا که قطعا برای کودکان بهترین مکان است.

در  ظهر روز بعد ما به سمت معبد گارنی در خارج از شهر با مسافتی در حدود  (30 کیلومتر و 1 ساعت) معبدی بسیار زیبا و قدیمی متعلق به قرن 8 میلادی. در مسیر باک بنزین را پر کردیم و به سمت جاده مخصوص معبد رفتیم؛ جاده بد نبود ولی سرتاسر مسیر جاده 2 طرفه و بازهم بدون نورپردازی و تابلو. در نظر داشته باشید گاهی گوگل مپ در جاده ها قاطی میکند و مسیر را اشتباه میدهد در این موقع حتما جی پی اس گوشیتون رو کالیبره کنید. معبدی بسیار زیبا در کنار دره ای بسیار زیبا و طبیعی.

هزینه بنزین در ارمنستان

مورد جالبی که به آن برخوردم روی یک سنگ به خط فارسی به گمانم نوشته شده بود که من نتوانستم آنرا بخوانم. امیدوارم این سنگ نوشته قدمت داشته باشد نه اینکه اثر تخریبی افرادی از بازدید کننده‎گان.

در کنار این معبد رستوران ها و مهمانسراهای زیادی است ولی جز این معبد جای خاص دیگری ندارد. در کنار این معبد رستورانی بسیار بسیار زیبا وجود داشت که ما شام را در آنجا صرف کردیم کادری بسیار عالی موقعیتی بینظیر و هزینه غذا هم خیلی گران نبود و از کیفیت خیلی خوبی هم برخوردار بود. این رستوران نیز در کنار دره واقع شده بود و قسمتی از این رستوران به شیشه مجهز شده بود که میتونستید روی این شیشه با دید دره زیر پایتان قدم بزنید. معبد نیز ازین رستوران به راحتی قابل دیدن بود.

ما متاسفانه در برگشت شب را در این جاده بودیم که بدون هیچ روشنایی به سمت محل اقامت حرکت کردیم. بازهم تکرار میکنم ترجیحا از رانندگی در شب پرهیز کنید. جاده های برون شهری از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.

روز بعد به سمت گرجستان حرکت کردیم. مسیر را به نحوی برنامه ریزی کرده بودم که مدتی را در دریاچه سوان به ماهیگیری و تفریح و بازدید از صومعه سواناوانک Sevanavank Monastery بگذرانیم.

دریاچه بینهایت وسیع و زیبا که امکانات ماهیگیری، جت اسکی، شنا، باربیکیو، و .... را دارد. در بالای این دریاچه صومعه ای بسیار زیبا قرار دارد که برای رفتن به آنجا باید مقدار خیلی زیادی پله را بالا بروید. در پایین مکانی جهت پارک خودرو نیز موجود است ولی با هزینه، من ماشینم را کمی جلوتر و در گوشه خیابان پارک کردم که دسترسی به دریاچه و باربیکیو را نیز داشته باشم و مهمتر از آن از سایه درخت برای ماشینم بهره ببرم.

در مسیر قلعه از بازارچه محلی کوچکی گذر میکنید که قطعا بسیار جذاب است و میتوانید سوغاتی و صنایع دستی خریداری کنید.

بعد از ماهیگیری و صرف ناهار منجمله کباب ماهی های گرفته شده، به سمت مرز گرجستان حرکت کردیم. جاده ای بسیار بسیار زیبا بخصوص بخش دلیجان Dilijan که جاده ای کوهستانی در کناره دره و رودخانه ای بسیار زیبا.

از Dilijan تا Vanadzor جاده خوبه ولی از Vanadzor تا Vahagnadzor جاده افتضاخ می شود. جاده ای که ترانزیتی بوده و پر است از خودروهای تریلی و خاکی.
قسمتی از این جاده مارو شوکه کرد آنهم این بود که در میانه این مسیر به تونلی برخورد کردیم در محدوده Pambak که در دست ساخت و ساز بود و فقط یک لاین آن باز بود و یک لاین دیگر آن را تصور کنید از تکه های سنگ عظیم و سنگلاخی و گل و اصلا وضعی اسفناک. به نحوی که خودروهایی که از سمت مقابل (گرجستان) می آمدند اجازه نمیدادند ما از آن تونل گذر کنیم. منکه دیگه کلافه شده بود تا میانه تونل را رفتم و وقتی دیدم هیچ یک از خودروهای مقابل حتی حاضر به توقف کوتاه نیستند که من و خودروهای سبک پشت سر من عبور کنند ماشینم را به سمت راست تونل که پر از سنگهای بزرگ و گل بود هدایت کردم تا نهایت یکی از همسفران من به انتهای تونل رفت تا جلوی خودروها را بگیرد که ما عبور کرده و به انتهای تونل برسیم. حدود 2 کیلومتر جلوتر به جاده ای خاکی برخوردیم که فکر میکنم 20 کیلومتر شاید هم بیشتر.

جاده قبل تونل

خط ریل راه آهن ارمنستان به گرجستان در سمت راست

ورودی تونل

داخل تونل

خروجی تونل

جاده بعد از تونل

گرجستان

ساعت 10 شب به مرز ساداخلو Sadakhlo رسیدیم، در مرز ارمنستان صفی بسیار طولانی بود مجدد کیف و ساکها را از خودرو پیاده کردیم و من که راننده بود در ماشین بودم و از راه مخصوص خودرو عبور کردم نکته جالب این بود که در هیچ یک از کشورها از من درخواست گواهینامه جهت رویت نکردند و صرفا به پاسپورت و کارت ماشین کفایت میکردند. در مرز خروجی پاسپورت، کارت ماشین، بیمه و کاپوتاژ ارمنستان رو جهت چک نهایی از من درخواست کرد و مهر خروج را زد.

خروجی مرز ارمنستان به سمت گرجستان

ورودی مرز گرجستان

در مرز ورودی گرجستان نیز در صف بودم و یک موردی که با آن مواجه شدم و خیلی بدم آمد این بود که به محض اینکه مهر ورود زده شد 1متر جلوتر، پلیس مرز من را کنار کشید جهت چک و بررسی خودرو جالب اینجاست که فقط من را چون پلاک ایران داشتم گرفت و هیچ خودرو دیگر که روس ارمنی و گرجی بودند را نگرفت. ضمن سوالاتی که از کجا امده ام به کجا میرم برای چه امده ام چقدر میمانم، زیرو بم ماشین را گشت حتی کفی (زیرپایی) خودرو را زد بالا ببیند چیزی هست یا خیر، کیسه داخلی روکشهای صندلی جلو در قیمت عقب؛ داشبود، داخل یخچالی که به همراه داشتیم، حتی داخل کلمن آب را هم باز کرد و دید. در حدود 5 دقیقه داشت ماشین من را بررسی میکرد و بعد چیزی ندید و گفت برو.
مورد بدتر اینکه انجا هیچ حرفی از بیمه و لازم بودن یا نبودن آن نزد. گرجستان هم عضو اتحاده بیمه سبز بین‎الملل نیست و نکته جالبی که من از مردم و پلیس گرجستان در روزهای بعد متوجه شدم این بود که امسال یعنی سال 2018 برای هیچ خودروی گرجی بیمه لازم و اجباری نیست. ولی پلیس وزارت کشور گرجستان (که بعدا توضیح خواهم داد) گفت فقط برای خودروهای خارجی نیاز است. با این توضیح که تا 3روز اقامت در گرجستان نیازی نیست ولی بیش از 3 روز اجباری است.

برنامه ریزی ما این بود که به شهر بسیار زیبا و رویایی سیقناقی Sighnaghi برویم و شب را در آنجا اقامت کنیم حتی هاستل هم رزرو کرده بودیم ولی چون خیلی دیر حدود ساعت 3 رسیدیم مسئول هاستل اتاق را کنسل کرده بود. شب را جلوی کلانتری و در چادر به صبح کردیم و صبح به گشت و گذار در سیقناقی و طبیعت بینظیر آن پرداختیم.

توضیح آنکه سیقناقی روستایی توریستی و روستاییست که دورتا دور آن را قلعه و دژ احاطه کرده روستایی که تمام خیابانها و کوچه های آن از سنگ‎فرش درست شده و داخل آن پر است از باغهای میوه که خودشان همانجا به فروش میگذارند. میوه هایی چون سیب، گلابی، گردو، انگور، آلبالو، گیلاس و.... اقامت در این روستا خیلی راحت است به این دلیل که هرجا که میروید در هر کوچه و خیابان این روستا که قدم میگذارید با تابلوی هاستل و خانه و اتاق اجاره مواجه میشوید. اونجا می تونید چورچلا churchkhela هم خریداری کنید.
چورچلا متشکل از مغز گردو که در آب‌میوه درست شده و دارای طعم های متفاوتی است. قیمت هرکدام هم 1 الی 2 لاری بود.

ظهر بعد از صرف ناهار به سمت تفلیس حرکت کردیم ( 109 کیلومتر 1 ساعت و 50 دقیقه) و حدود 3 به تفلیس و مکانی که از بوکینک رزرو کرده بودیم رسیدیم. این را باید به دوستان بگویم که این کشور به شدت کشوری امنیتی است بدین معنا که قدم به قدم شما پلیس میبینید. در میانه راه پلیس به صورت ناجوانمردانه صرفا بخاطر پلاک ایرانی من را گرفت به این نحو که این خودرو پلیس از روبرو می آمد و به محض اینکه دید ماشین ما ایرانی است دور زد و در جلوی ما قرار گرفت حدود 15 کیلومتر پشت سرش با فاصله یک و نیم خودرو در حرکت بودیم که کمی به سمت راست جاده و خاکی گرفت و با دست اشاره کرد که رد شویم به محض اینکه رد شدیم با چراغ علامت داد که بایستیم. و از ما مدارک خواست من جمله بیمه که من بش گفتم دم مرز به من چیزی نگفتند و بیمه سبز دارم و .... ولی گوش نداد و مارا جریمه کرد.

صحنه ای زمانی که پلیس زد توی خاکی و با اشاره دست به من گفت برو و تا رد شدم با چراغ گفت بایست.

فردای آن روز به پلیسی در میدان آزادی تفلیس مراجعه کردم و ازش خواستم قبض جریمه را که کاملا به زبان گرجی بود را بخواند وقتی خواند گفت چند نفر در ماشین بودید؟ گفتم ماشین من سدان است و 4 نفر، گفت اینجا نوشته 8 نفر و به همین دلیل جریمه کرده و همان پلیس از لفظ آن پلیسی که تورا جریمه کرده احمق بوده و نباید جریمه میکرد استفاده کرد. بعد از راهنمایی از آن پلیس به وزارت داخله گرجستان Ministry of Internal Affairs of Georgia  واقع در VIII Legion Settlement مراجعه کردم و بعد از توضیحات پلیس آنجا به من گفت الان میخواهی کنسل کنی این جریمه را؟ گفتم بله گفت 3روز زمان میبرد و بعد از 3 روز با شما تماس میگیریم با یک شخص مترجم حتما بیایید و صحبت کنید همچنین گفت که اگر قصد اقامت بیش از 3 روز در گرجستان را دارید باید خودروی خود را بیمه کنید در همانجا باجه بانک Liberty Bank  مراجعه کردم جهت بیمه ولی جالب این بود که آن شخص گفت خودروی شما در لیست ما نیست و نمیتوانیم بیمه کنیم.

Ministry of Internal Affairs of Georgia

(هر مشکلی براتون پیش اومد می‎تونید برید اینجا)

مجددا به همان کارمند پلیس مراجعه کردم و این مورد را گفتم، در نهایت گفت اگر میخواهی باید بروی بیمه مرکزی که مسیرش خیلی دور بود و من منصرف شدم. من بش گفتم دم مرز خروجی میتونم بیمه کنم گفت نمیدونم شما برو دم مرز اونجا بشون بگو آمدی اینجا و ما به شما گفتیم بری دم مرز اگر شد بیمه کنی. منم رفتم دم مرز و جریان رو گفتم و در اخر گفت برو و مهر خروج را زد و وارد ترکیه شدم. که بعدا توضیح میدم.

نرخ چنج در صرافی گرجستان

در مدت 2 روز اقامت در تفلیس به مکان های زیر رفتیم:

در کنار این میدان مکانی برای اجاره موتور هست، اگر گواهینامه موتور دارید و ترجمه کردید حتما ازینجا موتور بگیرید برای رفت و آمد های داخل شهری و گردش خیلی مفیده و راحتید.

Liberty Square

مترو واقع در خیابان روستاولی

از این مکان ها نیز دیدن کردیم:

9 April park، Georgian National Museum، Rike Park، Europe Square، Narikala

روز بعد  24 تیر یا 15 july به سمت باتومی حرکت کردیم جاده نسبتا خوبی بود، جالب اینجاست ما توی هر 3 تا کشور باید از یه جاده خاکی و سنگلاخی عبور میکردیم اینجام همین بود ولی اکثر جاده اتوبانی و آسفالت خوبی داشت (378 کیلومتر 5 ساعت و 40 دقیقه) ما حدود ساعت 10 شب رسیدیم باتومی و جایی  را که رزرو کرده بودیم رفتیم و طرف دبه دراورد و مجبور شدیم یه جایی دیگه رو پیدا کنیم. توی شهر که دور میزدیم یکی با ماشین و آمد گفت خانه اجاره ما هم گفتیم بله و در اخر رفتیم همونجا و 3 شب در باتومی بودیم.

هوای باتومی عالی بود دو یک شب بارونی و زیبا و فرداش هم نم بارونی و اخر شب هم صاف.

طی 2 روز و 2 شبی که اونجا بودیم به گشت و گذار در مناطق زیر پرداختیم:

ساحل باتومی

ساحل باتومیساحل باتومیساحل باتومی

نکته:

• ساحل خیلی بزرگ و تمیزی داره که واقعا قدم زدن توش لذت بخشه
  • میتونید توی این ساحل موتور برقی و دوچرخه کرایه کنید. موتور های دو چرخ، سه چرخ و  چهار چرخ که هرکدوم قیمت هاشون متفاوته ولی بازارشون رقابتیه
    تایم کرایه همه هم 30 دقیقس. ولی کرایه مدلهای متفاوت موتورها متفاوته
  • ما موتور دوچرخ گرفتیم برای 30 دقیقه 25 لاری ولی ما 15 لاری گرفتیم. که بعد از پرس وجو از چندین نفر و چک و چونه تونستیم این قیمت بگیریم
  • افراد زیادی هستن که کرایه میدن پس اگر رفتید حتما چونه بزنید و قهر کنید و بگید گرونه نمیخام جلوتر ارزونتر میدن، اگر فلان قدر میدی کرایه کنیم و از این دست موارد چونه زدن هایی که همه ایرانی ها بلدن.

پیشنهاد میکنم حتما از موتورها استفاده کنید خیلی لذت بخشه

ساعات نمایش از 9-12 شب
    Aqua Park Batumi
    همه اینها در کنار ساحل و در مسیر
  • باغ گیاهشناسی باتومی پیشنهاد میکنم حتما برید از بس بینظیره.

ساعات کاری دوشنبه تا یک شنبه 9-20
هزینه ورودی 15 لاری

در تاریخ 26 تیر یا 17 july  به سمت ترکیه حرکت کردیم از باتومی تا مرز سارپی Sarpi (17 کیلومتر 23 دقیقه).در بین راه پیشنهاد میکنم از ساحل سارپی دیدن و توقفی کوتاه داشته باشید. در گرجستان حتما ازین غذاهای سنتی و محلیشون سرو کنید، حیف هست اینهمه راه برید و این غذاها رو میل نکنید.

• خاچاپوری  ( khachapuri ) پنیر محلی را در وسط خمیر گذاشته و می پزند. نانی که وسط آن پنیره. کمی هم شوره.
  • آجارولی ( adjaruli ) که بیشتر میتونید توی باتومی ببینید چون ماله منطقه آجاریا تو باتومی هست.
  •  در اصل خمیری به شکل قایق است که در وسط قایق یک تخم مرغ قرار می گیرد.
  • خینکالی  ( khinkali ) در اصل خمیرهای بقچه ای مانندی است که در وسط آن گوشت وجود دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه است.
  •  چورچخلا  (churchkhela) از مغز گردو درست میشه و در آخر داخل آب انگور یا میوه های دیگه فرو برده میشه.

مرز سارپی خیلی شلوغ بود و به این دلیل که از ترکیه خیلی جنس وارد میشد به همین دلیل تریلی ها و خودروهای سواری ترکی زیاد بودند.

خروجی مرز گرجستان – باتومی - سارپی

مجدد همسفران من وسایل را از ماشین خارج کردند و من از مسیر خودرویی حرکت کردم. در اینجا مامور کنترل وقتی مدارک را گرفت گفت جریمه شدی و باید پرداخت کنی. اول خودم را به متوجه نشدن زبان گرجی کردم بعد یک دسته جریمه نشان داد و گفت ازینا منم گفتم رفتم وزارت داخله و گفتند نیازی نیست پرداخت کنم.
که گفت برو داخل و با فلان شخص حرف بزن و مهر خروج را زد.

رفتم داخل با مسئول مرز (پلیس مرز) صحبت کردم و جریان را مفصل براش توضیح دادم. اونم گفت باشه حالا که مهر خروج زده شده خب برو دیگه. ولی اون اخر یه حرفی زد که من نفهمیدم گفت اگر بعدا برگردی گرجستان ازت دریافت میکنیم. یه همچین چیزی با دست اشاره کرد. امیدوارم صحت نداشته باشه چون مجددا قصد دارم برم دوباره.

در مرز ورودی ترکیه رفتار خیلی خوبی داشتند نه خودرو را گشتند نه هیچی خیلی راحت وارد شدیم فقط باید به چند نکته دقت کنید. ترکیه روی رانندگی خیلی حساسه و روی مدارک در مرز زمانی که میخواهد خودرو شما را ثبت کند که دارید وارد میشید از شما بیمه هم میخواهد. من از ایران بیمه سبز گرفته بودم و مشکلی نداشتم ولی اگر نگرفتید همانجا درم مرز در داخل سالن ترانزیت که افراد پیاده عبور میکنند باجه بیمه هست که میتونید بیمه ترکیه کنید خودروتون رو.

ورودی مرز ترکیه - سارپی

ورودی مرز ترکیه - سارپی77.jpg

درضمن یه چیز مهمتر دیگه
بنزین ترکیه خیلی گرونه خیلی ولی خوبیش اینه که بنزین هاشون همه اکتان 95 هست.

پس ترجیحا همون باتومی و گرجستان باکتون رو پر کنید به نفعتونه. بعد از ثبت و کنترل مدارک مهر ورود زده شد و وارد ترکیه شدیم. برنامه ریزی ما به نحوی بود که بریم به سمت ارزروم Erzurum . (277 کیلومتر 5 ساعت)

ورودی ارزروم

جاده های ترکیه خیلی خوب هستند ولی ازونجایی که ما حتما باید تو هرکشوری جاده خاکی بریم ترکیه هم حدود 20 30 کیلومتر جاده خاکی رفتیم. البته واقعا جاده خاکی بود، سنگلاخی نبود. البته داشتند آماده میکردند برای آسفالت.

جاده نورپردازیش از اون دوتا کشور دیگه خیلی بهتره. جاده به سمت ارزوروم، از سمت سارپی Sarpi و آرتوین Artvin همش کوهستانی هست و طبیعت خاص و زیبایی خودش رو داره. زیباترین مسیر اینه که از سمت دریای سیاه برید ریزه Rize و ازونجا برید ارزوروم که (364 کیلومتر و 5 ساعت) تو راه هستید.

پیشنهاد خاص من اینه اگر ازین مسیر قصد عبور دارید حتما سری به Çamlıhemşin بزنید بینظیرترین جاییست که تا بحال دیدم. این مکان حدفاصل بین Hopa و Rize است. از سمت هوپا بعد از Ardeşen سمت چپ جاده ایست که شمارو به این منطقه بینظیر میبره. با سرچ توی گوگل مپ میتونید موقعیت این مکان رو ببینید.

ولی نزدیک ترین مسیر اینه که برید هوپا و بعد آرتوین و بعد ارزوروم. ما همین مسیر را آمدیم جاده 90% آسفالت خوب و جالب اینکه توی این مسیر خیلی چراغ قرمز بود.
و خیلی هم عملیات در کوه بود. شب حدود 10 به ارزروم رسیدیم و استراحت کردیم. سفر ما به این شهر صرفا جنبه خرید داشت.

ریت چنج ترکیه در تاریخ 18/7/2018

چند مورد از مکانایی که میشه ازشون خرید کنید را نام میبرم. 90% هتل های این شهر در خیابان Kazım Karabekir Cd است که میتونید برید و ببینید. فقط به یاد داشته باشید چونه بزنید. هرچی بیشتر بهتر.

من اون شبی که رسیدیم و طی پرسوجو ها این هتل را ارزانتر دیدم Serhat Otel در خیابان 50. Yıl Cd. نرسیده به میدانی که اسمش را یادم نیست. در کنار آن میدان مسجدی بزرگ به نام Gez Cami قرار دارد. همه هتل ها در آن زمان یعنی در تاریخ 26 تیر یا 17 july  شبی 250 لیر میگرفتند ولی آن هتل با کلی چونه به شبی 150 لیر راضی شد. مرکز شهر و فروشگاه ها در خیابان Cumhuriyet Cd هستند من جمله Palerium Mall و PALERİUM AVM چند پاساژ بزرگ دیگر هم موجود هست.

پیشنهاد شکمی من به شما رفتن به یک دونر کباب ذغالی بینظیر که به جرات میتونم بگم تنها دونر کباب ترکی ذغالی در ارزروم هست، در همین خیابان به اسم ENFES Donerr قیمت هر دونر هم 5 لیر.
فروشگاه کوچکی LCwaikiki  هم در خیابان Menderes Cd و یک موردی که فکر میکنم برای هرکسی ممکنه اتفاق بیوفته صرافی است.
متاسفانه اینجایی که ما بودیم 99% انگلیسی نمیفهمیدن و ما فقط با گوگل ترنسلیت داشتیم صحبت میکردیم.
یک صرافی اونجا پیدا کردیم که نشانی توی نقشه قرار دادم.

دو مرکز خرید بزرگ هم به نام MNG Mall در خیابان Terminal Cd. که خیلی مرکز خرید مجلل و بزرگیست. و تمام برند ها نیز دراین مرکز خرید وجود دارد.

و مرکز خرید Forum Erzurum AVM در خیابان Yavuz Sultan Selim Blv. و در کنار مسجد بسیار بزرگ و زیبای Mosque Solakzade

یک مورد تفریحی هم ارزروم دارد که میتونید برید آنهم Palandoken هست که بیشتر در فصل زمستان میزبان مسابقات بین‎المللی اسکی است. تلکابین هم داره و میتونید استفاده کنید ازش. در جاده های ترکیه خیلی محدودیت سرعت وجود داره همینطور دوربین به کرات دیده میشه. دقت کنید جریمه نشید.

در پایان هم از ارزروم به سمت مرز بازرگان حرکت کردیم و البته ما شب را در راه بودیم که صبح اول وقت دم مرز بازرگان باشیم. در مورد جاده هم باید بگم جاده تا مرز همش اتوبان و بینهات عالی از لحاظ کیفیت آسفالت و نورپردازی. (314 کیلومتر و 4 ساعت). بازهم تاکید میکنم به علت گران بودن بنزین در ترکیه سعی کنید کمتر بنزین بزنید تا ایران بتونید باکتون رو پر کنید.

در مرز بازرگان هیچی را از ماشین پیاده نکردیم و از پلیس ترکیه کسی مارا چک نکرد ولی در مرز ایران ابتدا گیت سپاه و بعد گیت پلیس مرز و شخصی به نام ارزیاب ماشین را بررسی کرد که اگر جنسی همراه داریم گمرکی را پرداخت کنیم. نگران چیزی نباشید به راحتی میتونی وسایل شخصی و مورد نیاز خود را که خریداری کرده اید وارد کنید مگر اینکه بیش از حد مصرف شخصی بخواهید وارد کنید که در آن موقع ارزیاب اداره گمرک بررسی و هزینه ای را به عنوان حق گمرکی دریافت میکنند.

که این دوستان هم خیلی مته به خشخاش نگذاشتند و راحت اجازه ورود دادند. سفر ما به مدت 14 روز به طول انجامید و این تجربه سفر باعث شد آغازی باشه برای سفر های بعدی.
در مورد بنزین هم بگم کیفیت بنزین ترکیه عالی بود این مورد روی ماشین و مصرف و شتاب و .... خیلی محسوس بود بخصوص اگر از بنزین های اروپایی مثلshell  و bp بزنید که نور علی نور. و در گرجستان خیلی عالی بود، در ارمنستان هم مثل گرجستان بود و خیلی تفاوت محسوسی بین این دو بنزین کشور احساس نکردم.

میتونم بگم 14 روز ماشینم بنزین عالی خورد، نوش جونش.

خروجی ترکیه مرز بازرگان ایران

پارکینگ مرز بازرگان ایران

امیدوارم تونسته باشم راهنمایی در مورد این کشورها داشته باشم برای دوستانی که قصد سفر دارند.

ممنونم از وقتی که برای خوندن این سفرنامه گذاشتید.