سفر به پراگ بدون تور

افسانه‌ای در اروپا که به شکل یک شهر درآمده! +تصاویر

سلام
من نواب محمدي هستم 37 سال سن دارم كه به اتفاق همسرم ، براي اولين بار سفر به اروپا را تجربه مي كردم. قصد دارم در اين سفرنامه كوتاه ، تا حد امكان از زياده گويي پرهيز كنم و بيشتر به نكات مهم و ضروري بپردازم. پيش از اين سفر ، تمامي سفرهاي ما همراه با تورهاي مسافرتي بود ولي اين بار تصميم گرفتيم همه كارها را خودمان انجام دهيم . از تهيه بليط هواپيما و رزرو هتل گرفته تا اخذ ويزاي شنگن و برنامه ريزي سفر. به همين علت،سفر پيش رو از همه جهت با سفرهاي قبلي ما تفاوت داشت و چالش هاي جالب و هيجان انگيزي انتظار ما را مي كشيد. بعد از گرفتن ويزای شنگن از سفارت جمهوري چك ، تقريبا 3 هفته فرصت داشتيم تا برنامه ريزي دقيقي براي سفر خود انجام دهيم. در صورت تمايل ميتوانيد از طریق لینک زیر ، اطلاعاتی را که راجع به نحوه گرفتن ویزای شنگن ، نوشتم ، مطالعه کنید.

پراگ

با استفاده از سايت هاي گوگل ،اينسپيراك و سايجيك تراول ،نقاط مورد علاقه خود را انتخاب و بر اساس روزهاي حضورمان در پراگ دسته بندي كرديم . از سایت اکسپدیا ، یک هتل با رتبه بالا و قیمت مناسب انتخاب کردم و با كمك يك سايت ايراني ، براي مدت 2 شب ، این هتل را به صورت قطعي رزرو كرديم ، و تمديد و يا تعويض هتل براي شب سوم را موكول به زمان حضور در پراگ نموديم . همچنين از طريق كارت اعتباري يكي از دوستانم ، بليط شهرهاي بعدي را  که قرار بود بعد از پراگ به آنجا برویم   پيشاپیش تهيه كرديم تا چارچوب اصلي و برنامه كلي سفر ما به اروپا  مشخص باشد .  تا حد امكان سعي كرديم با چمدانهاي سبك تر سفر كنيم ولي با توجه به سرماي زمستان و اطلاعات پيش بيني هواشناسی ، مجبور شديم لباس گرم و اضافه همراه خود داشته باشيم . این نکته را هم عرض کنم  در زمان سفر ما (زمستان سال 1396)، قیمت یورو در محدوده 6 هزار تومان و ارزش هر یک یورو  تقریبا برابر با  24 کرون چک بود.

و اما پراگ

پراگ (به چکی Praha ) پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جمهوری چک می باشد، این شهر  ۱۴ امین شهر بزرگ اتحادیه اروپا نیز به شمار می‌آید.پراگ در شمال غربی کشور چک بر روی رودخانه ولتاوا بنا شده است . پراگ دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی بوده و از این رو دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است.
اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا (پیشنهاد میکنم ، قبل از سفر به پراگ ، حتما مطالعه بفرمایید) .

مشاهده لیست قیمت تورهای جمهوری چک

در پراگ هم مانند اكثر شهرهاي توريستي دنيا ، شركت هاي گردشگري ، كارت هاي گردشگري مختلفي ارائه مي كنند كه شايد اين كارت ها در پراگ خيلي به كار نيايند ، البته همه چیز به نوع برنامه ریزی شما بستگی دارد .

می توانید نمونه اي از کارت های گردشگری شهر پراگ به نام "پراگ کارت" را در سایت زیر ببینید:

www.praguecard.com

پراگ شهري است كه با قدم زدن در آن ميتوانيد نقاط مختلف گردشگري را ببينيد. اكثر نقاط ديدني ، در فواصلي نزديك به هم قرار دارند . در صورتیکه در بخش اولدتاون پراگ هتل بگیرید ، تقريبا نيازي به استفاده از حمل و نقل عمومي نخواهيد داشت ، مگر اينكه بخواهيد به نقاط دور از مركز شهر برويد .

در صورت لزوم مي توان از کارت های حمل و نقل عمومی 24 ساعته  به قیمت 110 کرون و 72 ساعته به قیمت 300 کرون ، استفاده كرد .

قیمت بلیط.jpgانواع بلیط

نكته بسيار مهم : در صورت استفاده از حمل و نقل عمومي ، حتما بليط تهيه كنيد و قبل از اولين استفاده  بليط را فعال كنيد . در صورت استفاده از بليط فعال نشده ، ممكن است با جريمه هاي سنگيني روبرو شويد . البته معمولا بليط ها چك نمي شوند ولي هر چند وقت يك بار به طور اتفاقي ( رندوم ) ، بليط افراد چك خواهد شد . اين موضوع در اكثر كشورهاي اروپايي صدق مي كند.

پیشنهاد میکنم پیش از خواندن سفرنامه ، پراگ را در 7 دقیقه ببینید . ( در صورت امکان فیلم را با کیفیت بالاتر ببینید تا آهنگ و تصویر هماهنگ باشند )

*با انتخاب دکمه ی چرخ دنده در سمت راست ویدیو می توانید کیفیت پخش فیلم را تعیین نمایید.

• شروع سفر
    روز اول شنبه 21 بهمن 96

حدود 3 ساعت قبل از پرواز ، خود را به فرودگاه امام رسانديم .
با توجه به تجربيات قبلي ، چمدان ها را در فرودگاه سلفون پيچ نموديم تا در طول سفر و هنگام جابجايي توسط خدمه فرودگاه ، آسيب كمتري به آنها وارد شود.

فیلم سلفون پیچیدن چمدان ها در فرودگاه امام

صندلي ها را از قبل و از طريق سايت تركيش ايرلاين به صورت آنلاين انتخاب كرده بوديم . پس از تحويل چمدان ها و گرفتن كارت پرواز و پرداخت عوارض خروج 75 هزار توماني ، خود را به سالن ترانزيت رسانديم و بعد از آن سوار هواپيما شديم .

میزان بار مجاز داخل کابین هواپیمای ترکیش

پرواز ما به صورت كانكشن بود . بدين شكل كه قرار بود ابتدا به استانبول برويم سپس از انجا با هواپيمايي ديگر به پراگ پرواز كنيم .
هواپیمایي که قرار بود با آن  ابتدا به استانبول برویم ، هواپیمای نسبتا بزرگ و مجهزی بود که اگر بخواهم آن را با پروازهای امارات و یا ایرآستانا (قزاقستان)  مقایسه کنم ، باید بگویم که این هواپیما در حد و اندازه تبلیغاتی که از آن می شود ، نبود .

20180210_085140.jpgهوایپمای ترکیش ايرلاين

صندلی های هواپیما ، به اندازه هواپیمای امارات و ایرآستانا ، راحت نبود . پذیرایی آن کیفیت پایین تری داشت .
 البته در این هواپیما ، همانند پرواز امارات ، بر روی هر صندلی یک مانیتور مجزا داشت که هر کس می توانست با فیلمها و بازی ها و برنامه های آن سرگرم شود که این مورد در هواپیمای ایرآستانا وجود نداشت . در هواپیمای امارات ، هر نفر میتوانست در طول پرواز به میزان  20 مگابايت از اینترنت رایگان استفاده کند که این قابلیت در هواپیمای ترکیش فقط با پرداخت هزینه امکان پذیر بود .  در مجموع و با توجه به تجربه چند پرواز با  هواپیماهای امارات و ترکیش ،به نظر شخصی من  هواپیمایی امارات یک سر و گردن از هواپیمایی ترکیش ایرلاین بهتر و با کیفیت تر می باشد .

پذیرایی هواپیمای ترکیش ايرلاين

مانیتور هواپیمای ترکیش ايرلاين ( با منوي فارسي )

فیلم برخی از امکانات هواپیمای ترکیش

امیدوار بودیم لااقل پرواز استانبول به پراگ ، هواپیمای باکیفیت تری داشته باشد ، که متاسفانه برعکس بود . در مسیر دوم ،  هواپیمایی کوچکتر با امکاناتی کمتر نصیب ما شده بود ..!   پرواز ما دقیقا راس ساعت و بدون دقیقه ای تاخیر ، تهران را به مقصد استانبول ترک کرد .  بعد از رسیدن به استانبول ، از فرودگاه خارج نشدیم . دو ساعت تا پرواز بعدی زمان داشتیم ، بعد از کلی پیاده روی در داخل فرودگاه ، خود را به  گیت  پرواز خروجی به سمت پراگ رساندیم .

در فرودگاه آتاتورک استانبول ، هر نفر می تواند به مدت 2 ساعت در هفته ، از اینترنت رایگان استفاده کند .  براي استفاده از اينترنت فرودگاه ، نياز به فعالسازي از طريق دريافت پيامك بود . پیشنهاد می شود یک سیم کارت اعتباری همراه داشته باشید تا بتوانید بدون نگرانی از رومینگ و یا موارد دیگر ،  آن را روشن کنید تا پیامک فعالسازی را دریافت کنید.

قبل از ورود به سالن ترانزیت ، مجددا پاسپورت هایمان توسط مامورین فرودگاه چک شد . هواپیمای استانبول – پراگ شرکت ترکیش ایرلاین که از هواپیمای قبلی پرواز تهران-استانبول کوچکتر و بی کیفیت تر بود  با كمي تاخير استانبول را ترک کرد و راس ساعت 09:00 صبح به وقت پراگ،  در فرودگاه بين المللي پراگ به زمین نشست . هوا کمی سرد ولی قابل تحمل بود البته انتظار این هوا را داشتیم . لحظاتی که از هواپیما پیاده شدم ، رویاهای چند ماه قبل خودم را مرور می کردم  :
" یعنی می شه منم یه روز اروپا رو ببینم ؟
یعنی میشه توی خاک اروپا راه برم ؟
یعنی میشه ... ؟؟؟ " .

شاید از نظر بعضی ها ، این رویا ها  مسخره باشند ولی برای خیلی ها ، به علت شرایط سخت اخذ ویزای شنگن ، سفر به اروپا یک رویا به حساب می آید .  این اولین قدم های ما بود که در خاک اروپا بر می داشتیم . به اندازه قبل هیجان نداشتم .

با اینکه هنوز هیچ جای اروپا رو ندیده بودم  ، توی ذهنم یک علامت " تیک " کنار اسم اروپا زدم و به رویاها و آرزوها و سفرهای بعدی فکر می کردم ، به دست نیافتنی های دیگر ( البته با نرخ دلار و يورو در اين روزها ، فكر كردن به سفرهاي بعدي واقعا سخت است ) .
بعد از تحویل گرفتن چمدانها ، اولین کار ، تبدیل کردن مقدار کمی یورو به کرون ( واحد پول چک ) بود .
معمولا صرافی های فرودگاهها ، قیمت مناسبی ندارند . ولی پیشنهاد می شود از مک دونالد فرودگاه ، با یورو خرید کنید و بقیه را به کرون تحویل بگیرید .
البته من قصد داشتم حتما یک سیم کارت که در تمام اروپا فعال باشد خریداری کنم . از قبل ، سيم كارت ودافون را بررسی کرده بودم . بنابراین از همان فرودگاه ، یک سیمکارت با اعتبار یک ماهه  با رومینگ رایگان در اروپا  همراه با 10 گیگ اینترنت ، به مبلغ 64 یورو تهیه کردم (در اين مورد ، بهتر است سيم كارت را از نمایندگی های داخل شهر تهیه کنید که ارزان تر هستند ) . البته شاید برای خیلی ها ، خرید سیم کارت ، یک هزینه اضافه باشد ولی ما براي استفاده از مسیریابی های آنلاین گوگل  (در سفری که هیچ راهنمایی به همراه نداشتیم )، نياز به اينترنت داشتیم .

مابقی 100 يورويي را كه به فروشنده ودافون تحويل دادم ( با نرخی مناسبتر از صرافی فرودگاه ) به  کرون پس گرفتم .

سیم کارت ودافون

کرون واحد پول چک

از همان فرودگاه ، 2 قطعه بلیط حمل و نقل عمومی 24 ساعته به مبلغ 220 کرون تهیه کردیم که با آن بلیط ها می توانستیم از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی ، به مدت 24 ساعت استفاده کنیم .  این بلیط ها در اولین استفاده ، باید به وسیله دستگاههای نصب شده در هر وسیله نقلیه و یا ایستگاهها ، فعال شوند و بعد از آن ، فقط کافیست که آن بليط را همراه داشته باشید .

فیلم فرودگاه شهر پراگ

همانطور كه پيشتر توضيح داده بودم ، این بلیط ها به صورت اتفاقي ، در برخی از ایستگاهها چک می شوند . البته بلیط های ما در مدت 24 ساعتی که از آن استفاده کردیم ، اصلا چک نشد . در صورتیکه  شخصی بدون بلیط سوار اتوبوس و یا مترو شود و یا از بلیطی استفاده کند که فعال نشده است ، مشمول جریمه های سنگینی خواهد شد .
بنابراین هیچ وقت ریسک نکنید و حتما بلیط تهیه کنید و حتما حتما بليط خود را فعال كنيد . همچنین بلیط های 60 دقیقه ای و 90 دقیقه ای ( زمان آن از لحظه فعالسازي محاسبه مي شود ) با قیمت ارزان تر  قابل تهیه هستند.

IMG_1972.JPGبلیط 24 ساعته حمل و نقل عمومي

دستگاه فعال کردن بلیط (عکس از اینترنت)

IMG_1970.JPGایستگاه اتوبوس بیرون فرودگاه

مسیر فرودگاه تا هتل بتلم.png

مسیر فرودگاه تا هتل بتلم

نقشه اتوبوسراني و مترو

با کمک نقشه گوگل ، نزدیک ترین ایستگاه مترو به هتل بتلم را پیدا کردیم . بخشی از مسیر با اتوبوس و بخشی دیگر همراه با مترو بود . سوار اتوبوس شماره 119 شدیم .

شهر پراگ  در نگاه اول همانند یک شهرک بسیار بزرگ بود . اکثر خانه هاي مسير ، بدون دیوار و حصار بودند . در ایستگاه آخر پیاده شدیم . چند قدم آنطرف تر ، ورودی ایستگاه مترو با کلی پله در انتظار ما بود . پایین رفتن از پله ها ، آن هم با چمدانهای سنگین ،واقعا سخت بود .  به دنبال آسانسور گشتم ولی چیزی به چشمم نخورد . اولين نكته مثبتي كه ديدم اين بود كه يك پسر جوان به سمت ما آمد تا در حمل چمدان و پايين بردن آنها از پله ها به ما كمك كند . بعد از پایین رفتن از پله ها ، سوار قطاری که به سمت ايستگاه Mustek  مي رفت شدیم . بعد از عبور از چند ايستگاه ، به ايستگاه MUSTEK رسيديم . این بار با راهنمايي يكي ديگر از شهروندان ، با آسانسور از ایستگاه مترو خارج شدیم .

به اطرافم نگاه كردم . انگار وارد يك شهرك سينمايي بزرگ و واقعا زيبا شده بوديم .  با کمک نقشه گوگل ، به سمت هتل حرکت کردیم . مسير به نسبت كوتاه بود ولی سنگ فرش های خیابان با آنکه خیلی زیبا بودند ولی باعث شده بودند تا حرکت ما با چمدان ، به سختی و کندی صورت بگیرد  .

سنگ فرشها براي ما كه ميخواستيم چمدانها را روي زمين بكشيم ، واقعا آزار دهنده بودند . شهر در نگاه اول ، بسیار زیبا و دیدنی بود . منتظر بوديم تا هر چه سریع تر چمدانها را در هتل قرار دهیم و به شهر برگردیم .   مکان یاب (جی پی اس) گوشی ، هر از چندگاه ، گیج می شد و مسیر را اشتباه نشان می داد . ولی به هر شکلی که بود هتل را پیدا کردیم . هتل بتلم کلاب در منطقه اولد تاون OldTown ، در روبروی یک کنیسه واقع شده است .

هتل بتلم کلاب روی نقشه

هتل بتلم کلاب

پذیرش هتل ، بسیار کوچک و جمع و جور بود . بعد از معرفی خودمان و نشان دادن پاسپورت و پر کردن فرم مشخصات ، بدون پرداخت دپوزیت (وثیقه- وجه الضمان ) ، کلید اتاقمان را تحویل گرفتیم .
یک نکته ای که برای ما جالب بود این بود که  تورلیدرها همیشه پاسپورتهای ما را از ما تحویل می گرفتند و در پایان سفر به ما تحویل می دادند و اعلام میکردند که این کار به درخواست هتل هاست . ولی ظاهرا اینطور نیست . چون در اين سفر ، به هر هتلي كه رفتيم از ما هیچ پاسپورتي به عنوان وثیقه تحویل نگرفتند .

از راهروی نسبتا تاریک و كمي باریک هتل به سمت آسانسور حرکت کردیم .دیوار  عجيب هتل ، با خنجر و قمه و شمشیر تزئین شده بود .

ديوار راهروي هتل بتلم

آسانسور شیشه ای هتل ، ظرفیت حداکثر 3 نفر مسافر را داشت . آسانسور های شیشه ای ، همیشه حس ناامن بودن را به من منتقل می کنند . به طبقه سوم رفتیم . فضا  کم نور و کمی عجیب و تو در تو بود .  در بعضی قسمتهای راهروی طبقه سوم ، سقف کوتاه بود و اگر دقت نمی کردیم، ممکن بود سرمان به سقف برخورد مي كرد!
گفتم : " عجب جایی اومدیم . اینجا چرا اینجوریه!؟ ".
مشتاق بودیم تا ببینیم اتاق ما چه شکلي است . با يك كليد نسبتا قديمي ، درب اتاق 301 را باز كردم  .

چشمهايمان گرد شده بود .  عجب اتاق عجیب و غریبی ! . تمام چراغها رو روشن کردیم ولی کماکان اتاق تاريك و کم نور بود. ستون های چوبی ضخیم از وسط سقف اتاق عبور می کرد .  اتاق ما ، اتاق زیر شیروانی بود برای همین ، برای رفتن به بخشی از اتاق ، باید خم می شدیم تا سر ما به سقف برخورد نکند . نمای اتاق به شکلی بود که برای ما کمی وهم انگیز بود .

از پنجره ، کنیسه یهودیان کاملا مشخص بود . در ساعت های مختلفی از روز ، صدای ناقوس کنیسه به گوش می رسید .

کنیسه روبروی هتل بتلم

امکانات اتاق ، شامل کمد لباس ، تلویزیون ، میز تحریز ، مبل ، حوله ، شامپو ، حمام با وان و ...  بود . البته  گاوصندوق (سیف باکس) هتل ، مشکل داشت و  کار نمی کرد موضوع را به پذيرش اطلاع داديم ولي موفق به رفع مشكل آن نشد ، بنابراين ما هم ترجیح دادیم مدارك مهم خود رو در چمدان قرار دهیم و آن را قفل کنیم .

پنجره اتاق ما در شب! ( هتل بتلم )

فیلم هتل بتلم

بعد از تجديد قواي نيم ساعته ، تصميم گرفتيم  طبق برنامه به چند نقطه ديدني اطراف هتل سر بزنيم .
كليد را تحويل پذيرش داديم و به سمت پل چارلز ، حركت كرديم .

مکان هایی دیدنی روز اول شامل :

• پل چارلز (Charles Bridge)
  • دیوار جان لنون (Lennon Wall)
  • آسیاب قدیمی (Priory Mill)
  • موزه کافکا    (Kafka Museum)
  • و اولد تاون (Old Town)  بود.

مسیر گشت روز اول روی نقشه

هتل ما در بخش قديمي شهر قرار داشت كه باعث شده بود دسترسي خيلي خوبي به اكثر نقاط ديدني داشته باشيم .  هوا كمي سرد تر شده بود ولی قابل تحمل بود .  بعد از حدود 10 دقيقه پياده روي از كوچه پس كوچه هاي زيبا و ديدني و قديمي شهر ، به ورودي پل چارلز رسيديم . فكر ميكرديم در فصل زمستان ، پراگ توريست زيادي ندارد ، ولي اشتباه بود.  جمعيت زيادي براي ديدن اين پل زيبا آمده بودند  که عمده آنها توريست هاي چيني بودند. چینی هایی كه هميشه ، همه جا هستند. چینی های همیشه در صحنه ! .  پل زيبا و تاريخي چارلز توسط کارل چهارم در سال 1357 ميلادي بر روي رودخانه ولتاوا ساخته شد و در قرن ۱۹ به وسیله مجسمه‌های سنگی تزیین شد. اطلاعاتی بیشتر درباره پل چارلز .

مسیر بتلم تا پل چارلز.png

مسیر پیاده هتل بتلم تا پل چارلز

a (7).JPG

کوچه های زیبای پراگ در مسیر پیاده تا پل چارلز

a (12).JPG

سر در جالب و عجیب یک رستوران در مسیر هتل تا پل چارلز!

نمایی از پل چارلز

نمای روبروی ورودی پل چارلز

ورودی پل چارلز

در طول مسیر ، عده اي هنرمند مشغول نواختن موسيقي و عده اي ديگر هم در حال كشيدن طراحي و نقاشي از چهره توريست ها بودند .

پل چارلز

آثار هنرمندان روی پل چارلز

عکسی از روی پل چارلز

نكته منفي و تعجب برانگيز ، وجود تعدادي متكدي ( گدا ) بر روي پل بود كه به شكلي عجيب ، به حالت سجده ، به سمت مردم خم شده بودند و كلاه خود را به سمت عابران دراز كرده بودند. نکته  مثبت و جالب اینکه ، بخاطر سرمای هوا ، لباس خود را روی سگ خود انداخته بودند تا از سرما در امان بماند .

گدایی روی پل چارلز

فیلم پل چارلز

در شهر پراگ ،مردم برای نشان دادن عشق خود ، قفل هاي كوچك و البته زيبا را به قسمتي از پل وصل كرده بودند و كليد آن را هم به داخل رودخانه انداخته بودند .البته اين كار فقط مختص پل چارلز نبود .  ظاهرا هر پلي كه قابليت قفل زدن داشت ، از دست مردم در امان نمانده بود .

قفل عشق روی پل چارلز

مجسمه های زیبای اطراف پل نیز هر کدام نسخه کپی شده ای از اصل آنها بود که به دلیل از بین نرفتن نسخه اصلی بر اثر عوامل محیطی نسخه کپی آن ها روی پل نصب شده است و نسخه های اصلی در موزه نگهداری می شوند.

مجسمه ای روی پل چارلز

مجسمه های روی پل چارلز

بازدید مجازی از پل چارلز

از پل گذشتيم ، در مسیر سمت چپ پل ، ديوار جان لنون و در مسیر سمت راست موزه كافكا قرار داشت، ابتدا به سمت ديوار جان لنون كه فاصله كمي با ما داشت رفتيم .  در طول مسير تصميم گرفتيم حدود 100 يوروي ديگر را هم به كرون تبديل كنيم . صرافي اي با نرخ بسيار عالي پيدا كرديم تقریبا هر یورو را به 27 کرون چک تبدیل می کرد!  يورو را دادم ، روي يك برگه امضا كردم و كرون را تحويل گرفتيم . هرچقدر حساب كردم ديدم يك جاي كار مي لنگد . صرافي پول كمتري به ما داده بود!

صرافی ای که در آن پول خود را به کرون تبدیل کردیم ( عکس از گوگل)

موضوع را پرسيدم ، مبلغ نسبتا قابل توجهي ، بابت كميسيون ، از ما كسر شده بود كه اصلا به آن دقت نكرده بودم! خواستم پول را پس بدهم ولي صرافي قبول نكرد و گفت شما برگه را امضا زديد ! دیگر چاره اي نبود. توصیه میکنم ، برای تبدیل پول حتما به میزان کمیسیون دریافتی صرافی ها هم دقت کنید .

تصویری از یک صرافی با قیمت مناسب و البته بدون کمیسیون ( صفر درصد)

از مغازه كنار صرافي يك بستني واقعا خوشمزه با نان ( شیرینی )  محلي به نام تردلنيك خريديم ، بلكه شيريني اين بستني ، باعث فراموش شدن اشتباه تلخم شود . انصافا بستني خوشمزه اي بود ولي تلخي اشتباهم را از بين نبرد!

تردلنیک یکی از شیرینی‌های سنتی پراگ است این شیرینی معمولا گرم سرو می‌شود و روی آن را با شکر، آجیل یا دارچین می‌پوشانند. خمیر این شیرینی را دور یک سیخ چوبی یا فلزی می‌‌پیچند و روی شعله گاز و یا هیزم برشته می‌کنند.

IMG_6404.JPGبستنی تردلنیک ( تردلو)

فیلمی از بستنی فروشی

1- ورودی پل چارلز 2- صرافی  3- بستنی فروشی در یک نما ( عکس از گوگل )

یکی دیگر از تردلنیک فروشی ها !

قیمت نان ( شیرینی ) تردلنیک با بستنی و بدون بستنی

چند قدم که رفتیم، جمعیت زیادی از مردم را دیدیم که برخی از آنها لباسهایی جالب و عجیب بر تن داشتند . گویا در حال راهپیمایی و رفتن به مکانی خاص بودند .

مردم پراگ با پوشش و لباس عجیب و جالب

فیلم مردم پراگ در پوشش جالب!

کمی کنجکاو شدیم ولی ترجیح دادیم به مسیر خود ادامه دهیم .

چارلز تا لنون.png

مسیر پیاده پل چارلز تا دیوار جان لنون

به ديوار جان لنون رسيديم . اين ديوار سرگذشت جالبي دارد .  جان لنون يك نوازنده و خواننده صلح طلب و پرطرفدار انگليسي بود كه در پراگ هم در بين مردم مخالف حكومت كمونيستی ، طرفداران زيادي داشت . جان لنون در سال 1980 در نيويورك و به دست يكي از طرفدارانش ترور مي شود . بعد از مرگ جان لنون ، طرفداران وي در پراگ ، بر روي ديوار ، شعرهايش را مي نوشتند و عكسهايش را نصب ميكردند امروزه اين ديوار نه چندان قديمي و تاريخي ، به يكي از نقاط پربازديد شهر پراگ تبديل شده است .  در كنار ديوار جان لنون ، يك خواننده با گيتار ، مشغول نواختن و خواندن آهنگ هاي جان لنون بود .  هرفردی هم که دوست داشت مي توانست با ماژيك بر روي اين ديوار ، يك جمله به يادگار بنويسد ، شخصي هم آنجا بود كه از طريق فروش ماژيك، كسب درآمد مي كرد .

فیلم دیوار جان لنون

**بخش هایی از ترانه " تصور كن " اثر جان لنون**
 تصور کن همه انسان‌ها
برای امروز زندگی مي‌کنند .
تصور کن هيچ کشوری نيست

يك هنرمند در حال نواختن يكي از قطعات جان لنون

IMG_0200.JPG کافه ای با نام جان لنون

بازدید مجازی از دیوار جان لنون

از مسيري ديگر ، به سمت پل چارلز برگشتيم تا به موزه كافكا برويم .  چند قدم كه از ديوار جان لنون دور شديم ، از روي پل نسبتا كوچكي رد شديم كه آن پل هم پر بود از قفل هاي عشق، یک آسیاب قدیمی هم از پشت میله ها و قفل ها دیده می شد.

دیوار جان لنون ، آسیاب و قفل ها، روی نقشه

قفل های عشق بسته شده به میله ها

آسیاب قدیمی

روی پل ، دو جوان با بچه خرگوش هايي كه در دست داشتند مردم را ترغيب می کردند كه با اين خرگوش ها عكس بگیرند و بعد از گرفتن عکس، از آنها پول می گرفتند! دو جوان شعبده باز هم در مسیر ، به شکلی جالب توجه مردم را به خود جلب کرده بودند که البته در ازای این کار از مردمی که مایل بودند ، پول دریافت می کردند .

دو جوان شعبده باز  !

به نزدیکی پل چارلز رسیدیم . جمعیتی که ساعتی قبل دیده بودیم ، در میدان پایین پل جمع شده بودند و در حال جشن و پایکوبی بودند .

بعدا فهمیدیم که این مراسم بخاطر یکی از رسومات قدیمی ( روز نوشیدنی ) پراگ برگزار شده بود .

فیلم گوشه هایی از جشن خیابانی مردم پراگ

به مسیرمان ادامه دادیم . تقريبا نزديك موزه كافكا شده بوديم كه محوطه كنار رودخانه ، توجه ما را به خودش جلب كرد . عده اي از مردم مشغول غذا دادن به پرنده ها ي كنار رودخانه بودند . آنجا پر بود از پرنده هاي وحشي ای كه ترسي از  هیچ کس نداشتند و از دست مردم غذا مي خوردند و از پرنده هاي اهلي هم اهلي تر بودند .

پرندگانی در رودخانه ولتاوا

پرندگان رودخانه ولتاوا

سمور آبی در رودخانه ولتاوا

تصميم گرفتيم دقايقي را در كنار قوها و ديگر پرنده هاي زيباي رودخانه بگذرانيم و لذت ببريم و بعد به سمت موزه برويم . ما برنامه اي براي بازديد از داخل موزه نداشتيم ولي فضاي بيروني موزه فرانتس كافكا و مجسمه هاي متحرك نصب شده در محوطه بيروني موزه ، در نوع خود ديدني و جالب بودند. فرانتس كافكا ، یکی از نويسندگان مشهور اهل چك  است كه بعد از مرگ به شهرت دست يافت . وی قبل از مرگش ، به نامزدش و دوستش وصیت کرده بود تا نوشته های وی را بسوزانند . نامزدش به این وصیت عمل کرد ولی دوستش با سرپیچی از وصیت نامه ،  با انتشار نوشته هایی از کافکا که در اختیار داشت ، وی را به شهرت جهانی رساند .
سایت موزه فرانتس کافکا ( قیمت ورودی 200 کرون ) :  www.kafkamuseum.cz

لنون تا کافکا.png

مسیر پیاده دیوار جان لنون تا موزه کافکا

موزه فرانتس کافکا

بازدید مجازی از محوطه بیرونی موزه کافکا

بد نيست اين داستان كوتاه  و البته کمی عجیب نوشته فرانتس كافكا را بخوانيد :

" پل "
 ‏پلی بودم سخت و سرد ، گسترده به روی یک پرتگاه.
این سو پاها و آن‌سو دست‌هایم را در زمین فرو برده بودم، چنگ در گِل ترد انداخته بودم که پابرجا بمانم.
دامن بالاپوشم در دو سو به دست باد پیچ و تاب می‌خورد.

در اعماق پرتگاه، آبِ سردِ جویبارِ قزل‌آلا خروشان می‌گذشت. هیچ مسافری به آن ارتفاعات صعب‌العبور راه گم نمی‌کرد.

هنوز چنین پلی در نقشه ثبت نشده بود.

بدین سان، گسترده بر پرتگاه، انتظار می‌کشیدم، به ناچار می‌بایست انتظار می‌کشیدم.

هیچ پلی نمی‌تواند بی‌آن‌که فرو ریزد به پل بودن خود پایان دهد.
‏یک بار حدود شامگاه – نخستین شامگاه بود یا هزارمین، نمی‌دانم - ، ‏اندیشه‌هایم پیوسته درهم و آشفته بود و دایره‌وار در گردش .

حدود شامگاهی در تابستان، جویبار تیره‌تر از همیشه جاری بود ، ناگهان صدای گام‌های مردی را شنیدم !

به سوی من، به سوی من .

– ای پل ، اندام خود را خوب بگستران ، کمر راست کن ، ای الوار بی‌حفاظ، کسی را که به دست تو سپرده شده حفظ کن . بی‌آن‌که خود دریابد ، ضعف و دودلی را از گام‌هایش دور کن ، و اگر تعادل از دست داد ، پا پیش بگذار و همچون خدای کوهستان او را به ساحل پرتاب کن .
‏مرد از راه رسید، با نوک آهنی عصای خود به تنم سیخ زد؛ سپس با آن دامن بالاپوشم را جمع کرد و به روی من انداخت . نوک عصا را به میان موهای پرپشتم فرو برد و درحالی‌که احتمالاً به این‌سو و آن‌سو چشم می‌گرداند ، آن را مدتی میان موهایم نگه داشت.
اما بعد – در خیال خود می‌دیدم که از کوه و دره گذشته است که – ناگهان با هر دو پا به روی تنم جست زد. از دردی جانکاه وحشت‌زده به خود آمدم، بی‌خبر از همه‌جا .
این چه کسی بود؟ یک کودک؟ یک رؤیا؟ یک راهزن؟ کسی که خیال خودکشی داشت؟ یک وسوسه‌گر؟ یک ویرانگر؟ سپس سر گرداندم که او ‏را ببینم .

_ پل سر می‌گرداند!
اما هنوز به درستی سر نگردانده ‏بودم که فرو ریختنم آغاز شد، فرو ریختم، به یک آن از هم گسستم و قلوه سنگ‌های تیزی که همیشه آرام و بی‌آزار از درون آبِ جاری چشم به من می‌دوختد ، تنم را تکه‌پاره ‏کردند .
__فرانتس كافكا__

مقصد آخر ما ميدان اولد تاون OldTown  و ديدن قديمي ترين ساعت در حال كار دنيا بود .

ساعت نجومی ( عکس از اینترنت )

از كوچه پس كوچه هاي جذاب و ديدني شهر پراگ ، گذر كرديم تا به ميداني نسبتا بزرگ  رسيديم . هوا تقريبا تاريك شده بود . نور پردازيهاي زيبا ،  و بارش نم نم برف ،  زيبايي اين ميدان و ساختمانهاي اطراف آن را دوچندان كرده بود . ميدان بخش قديمي شهر كه  در سال 1338 ميلادي بنا نهاده شده بود در طول تاريخ شاهد اتفاقات زيادي بود كه بارها تخريب و بازسازي شده است .

" برج كليسا " كه طول آن به 80 متر مي رسد ،" كليساي بانوي ما"  و "ساعت نجومي"  از مهمترين بناهاي موجود در ميدان اولدتاون هستند . ساعت نجومي اولدتاون ، سومين ساعت نجومي دنيا و  قديمي ترين ساعت در حال كار دنياست كه بيش از 600 سال از قدمت آن ميگذرد . بيش از هر چيز مشتاق ديدن اين ساعت زيبا و قدیمی بوديم .  شنيده بوديم راس ساعت 12 ، مجسمه 12 تن از حواريون از داخل ساعت بيرون مي آيند و مجددا به داخل ساعت بر ميگردند .  چهار مجسمهٔ کنار ساعت هم نماد چهار ویژگی ناپسند مي باشند .

از چپ به راست اولی غرور ، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوش‌گذرانی است .  در زیر این چهار تندیس ، چهار شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ‌نگار، یک فرشته، یک ستاره‌شناس و یک فیلسوف وجود دارد. زماني كه به ميدان اولد تاون رسيديم ، با صحنه ناراحت كننده اي روبرو شديم . قديمي ترين ساعت نجومي در حال كار دنيا ، در دست تعمير بود . دور آن را هم با داربست ، بنر و ... پوشانده بودند . يكي از نيت هاي اصلي ما ديدن اين ساعت تاريخي بود . واقعا حيف شد .

کلیسای بانوی ما در اولد تاون

البته دیدن دیگر ساختمانهای تاریخی این میدان  خالي از لطف نيست . در گوشه اي از ميدان ، غرفه هاي غذاخوري به پختن كباب مشغول بودند . در وسط ميدان هم يك گروه موسيقي در حال هنرنمايي بود .

فیلم میدان اولد تاون

بازدید مجازی از میدان اولد تاون

براي روز اول كافي بود . در راه بازگشت به هتل ، به فست فود KFC  كه نزديك هتل ما بود رفتيم و شام خورديم .

کی اف سی

IMG_4863.JPGشام در کی اف سی

در فست فودها ، هر كس بعد از اينكه غذاي خود را ميل كرد ، بايد سيني غذاي خود را از روي ميزش بردارد و در جايگاه مخصوص سيني ها قرار دهد . البته ما در ابتدا این کار را نکردیم ولی متوجه شدیم کارگر سالن ، با صدای بلند در حال غر زدن است طوری که تلاش می کرد تا ما متوجه  موضوع شویم  که البته خیلی زود متوجه شدیم و فوری میز خود را جمع کردیم و سینی غذا را در جای مخصوص خود قرار دادیم .

قرار دادن سینی در جایگاه مخصوص توسط مشتری ها بعد صرف غذا ( البته در مک دونالد)

وقتي به هتل برگشتيم ، به قدري خسته بوديم كه متوجه نشدیم چطور به خواب رفتیم ( البته تغيير  ساعت هم بي تاثير نبود )، ولي صبح روز بعد قبراق و سر حال و پر از انرژي ، از خواب بيدار شدیم.

هزینه های روز اول

• در کل 200 یورو را به کرون تبدیل کردیم
  • 64 یورو برای خرید سیم کارت ودافون ( با خرید از نمایندگی های داخل شهر ، این مبلغ کمتر می شد )
  • 220 کرون بلیط حمل و نقل عمومی 24 ساعته برای دونفر
  • 120 کرون یک عدد بستنی تردلنیک
  • 180 کرون شام در KFC

• روز دوم يكشنبه 22 بهمن 96

صبح قبل از خروج از هتل ، براي صرف صبحانه به رستوران هتل رفتيم .  سالن غذاخوري نسبتا كوچك هتل با ديوارهاي سنگي (چيزي شبيه خانه هاي كوهستاني) به اندازه خود هتل ، براي ما جالب و عجيب بود .  بخش سلف سرويس سالن ، شامل چند نوع دمنوش گياهي ، چاي ، قهوه ، شير ، آب ميوه ، پنير ، چند نوع سوسيس و كالباس ( كه براي ما مهم بود از چه گوشتي تهيه شده ولي مسئول سالن در مورد آن اطلاعي نداشت و نتوانست به ما كمكي كند ) ، شيريني ، ميوه و نان تست بود . صبحانه هتل به قول بعضي دوستان خيلي لاكچري نبود ، ولي در حد خودش بد هم نبود .

صبحانه هتل بتلم

IMG_5725.JPGصبحانه هتل بتلم

برنامه گشت روز دوم  ما :

• قلعه پراگ  (Prague Castle)
  • خانه رقصان (Dancing House)
  • کافه گربه (Cat Cafe)
  • میدان ونسسلانس Wenceslas Square
  • كنيسه اورشلیم (Jerusalem Synagogue)
  • پادر تاور (powder tower)
  • ساختمان شهرداری (Municipal House)
  • موزه گروین (موزه وكس  grevin museum)

کلی کلی.png

مسیر کلی گشت روز دوم

بعد از صرف صبحانه ، كليد اتاق را تحويل پذيرش داديم و به سمت نزديكترين ايستگاه مترو حركت كرديم تا به قلعه معروف پراگ برويم .
چند قدم از هتل دور نشده بوديم كه خانمم گفت : " بالاي سرت رو ببين . "
به بالاي سرم نگاه كردم ، مجسمه جالب Hanging Out فرويد  را ديدم كه به شكل جالبي آويزان شده بود .

هنگینگ اوت.png

مجسمه هنگینگ اوت روی نقشه

مجسمه هنگینگ اوت

فیلم کوتاه و جالب از مجسمه هنگینگ اوت

در ادامه  از ايستگاه Mustek سوار مترو شديم و بعد از پياده شدن در ايستگاه Malostranska  ، پياده و با كمك GPS به سمت یکی از بزرگترين قلعه های دنيا حركت كرديم .

بتلم تا موستک.png

مسیر پیاده هتل بتلم تا ایستگاه موستک

IMG_0319.JPGایستگاه مترو موستک

موستک تا قلعه.png

مسیر ایستگاه مترو موستک تا قلعه پراگ

ايستگاه   MALOSTRANSKA  که دستگاه فعال سازی بلیط  با رنگ زرد در آن نمایان است

پله های برقی ایستگاه مترو

بعد از عبور از پله هاي مسير و گذر از بخش بازرسي ، وارد راهروي ابتدايي قلعه شديم .از همين نقطه ورودي ، كل شهر زيباي پراگ زير پاي ما بود .

IMG_0353.JPGنمایی از شهر در مسیر قلعه پراگ

يكي از مهمترين بناهاي اين قلعه بزرگ ، كليساي سنت ويتوس مي باشد . این کلیسا شاهكار معماري سبك گوتيك ( نوعي سبك معماري مذهبي ) است .
در بالاي كليساي سنت ويتوس ، نماد يك خروس نصب شده است .

مردم در گذشته معتقد بودند که با اولین بانگ خروس در صبح ،تمام اشباح و شیاطین از شهر پراگ دور می‌شدند.
در ضلع شمالي اين قلعه ، كوچه (خيابان) طلايي يا (گلدن لين  Golden Lane  )  همراه با خانه هايي  رنگی كوچك و ديدني قرار دارد كه قبلا در قرن 16 ام  ميلادي محل اقامت نگهبانان بوده است  .
افسانه‌ها می‌گویند که کیمیاگران قصد داشتند در این خیابان فلز را به طلا تبدیل کنند به همين علت نام ديگر اين خيابان ، خيابان كيمياگران نيز مي باشد.

گلدن لین ( عکس از اینترنت)

فیلم نمای بیرونی کلیسای سنت ویتوس

سایت قلعه پراگ شامل اطلاعات و قیمت انواع بلیط ( قیمت بلیط حدود 350 کرون) : www.hrad.cz

قلعه پراگ روی نقشه

کلیسای سنت ویتوس روی نقشه

کلیسای سنت ویتوس از نمای اول

کلیسای سنت ویتوس از نمای دوم

کلیسای سنت ویتوس از نمای سوم

کلیسای باسیلیکا سنت جورج

براي ديدن اين قلعه زيبا بهتر است حدود 3 ساعت زمان بگذاريد . بازدید از نمای بیرونی کلیساها و محوطه قلعه ، رایگان بود .

بازدید مجازی از محوطه اطراف کلیسای سنت ویتوس

بعد از ديدن اين قلعه زيبا ، از راهي كه رفتيم ، به سمت ایستگاه مترو برگشتيم  تا به سمت خانه رقصان برويم. از ایستگاه Národní divadlo که تقریبا در نزدیکی هتل بتلم بود به ایستگاه Jiraskovo Namesti  که کمتر از 100 متر با خانه رقصان فاصله داشت رفتیم. اين ساختمان كه در نزديكي رودخانه ولتاوا و در نبش دو خيابان اصلي واقع شده است ، معماري جالب و منحصر به فردي دارد كه توريست ها را به خود جذب مي كند . در مورد خانه رقصان ، در سايت لست سكند بخوانید.

بتلم تا  خانه <span class=رقصان.png" width="421" height="209" data-media-id="187525" />

از ایستگاه Národní divadlo تا خانه رقصان روی نقشه

خانه رقصان - به نظر من نماي اين خانه فقط در عكس جذاب است

محوطه اطراف خانه رقصان

خانه رقصان را در فیلم ببینید

بازدید مجازی از خانه رقصان

در ساعاتی از روز ، هوا واقعا سرد و سوزناک می شد .زمانیکه به خانه رقصان رسیدیم ،برای دقایقی شدت سرما را حس کردم . بادی که از سمت رودخانه می وزید ، سرمای هوا را دوچندان کرده بود . به فاصله كمتر از 100 متر و در خيابان كناري خانه رقصان ، به كافه گربه رفتيم . رفتن به کافه برای فرار از این سرما ، کاملا ضروری و به موقع بود . در اين كافه مي توان با پرداخت ورودي بر حسب ساعت ، دقايق و يا ساعاتي را در كنار گربه هاي بازيگوش ، به نوشيدن چاي و قهوه و خوردن كيك و بيسكوييت و يا بازي با كنسول هاي ايكس باكس و پلي استيشن و يا مطالعه كتاب و گپ با دوستان پرداخت .

سایت کافه گربه ( قیمت بلیط یک ساعت 99 کرون): www.catcafeprague.com

کافه گربه.png

کافه گربه روی نقشه

کافه گربه

قیمت کافه گربه

PhotoGrid_1535469852940.jpgگربه های کافه گربه

استراحت يك ساعته موقع ظهر و نوشيدن چند فنجان چاي و قهوه گرم به همراه كيك و بيسكوييت ، در هواي نسبتا سرد پراگ ، به ما كمك كرد تا با تجديد قوا ، به ادامه مسير به سمت ميدان ونسسلاس بپردازيم  و ديگر براي خوردن ناهار وقت نگذاريم  .

از اينجاي كار به بعد ، كل مسير ها را پياده و با كمك نقشه گوگل طي كرديم .

بعد از حدود 20 دقيقه به يك خيابان بزرگ كه در انتهاي آن ميدان ونسسلاس Wenceslas  قرار داشت رسيديم .ونسسلاس ،يكي از دوك هاي بوهما بود كه مجسمه وي سوار بر اسب ، در اين ميدان نصب شده است .

<span class=رقصان تا ونسلانس.png" width="584" height="290" data-media-id="187526" />

مسیر پیاده خانه رقصان تا مجسمه ونسسلانس

میدان ونسسلاس

میدان ونسسلاس را به صورت مجازی ببینید .

مسیر را پیاده از میدان ونسسلانس تا کنیسه اورشلیم طی کردیم. در راه  ، هتل احتمالی بعدی خود را هم انتخاب کردیم . با پذیرش یکی از هتل های نزدیک ایستگاه راه آهن صحبت کردیم ولی در نهایت تصمیم گرفتیم در صورت به توافق نرسیدن با هتل بتلم برای شب سوم و قطعی شدن جابجایی ، هتل جدید را به صورت آنلاین رزرو کرده و هزینه آن را از طریق شرکت واسطه ایرانی ، به صورت ریالی پرداخت کنیم .

ونسلانس تا رنگی س.png

مسیر پیاده میدان ونسلانس تا کنیسه اورشلیم

کنیسه اورشلیم

از کنیسه رنگارنگ اورشلیم به سمت پادر تاور (برج باروت) و ساختمان شهرداری رفتیم.

کنیسه تا پادر.png

مسیر پیاده کنیسه اورشلیم تا پادر تاور

برج پادر ( باروت ) و ساختمان شهرداری

برج «باروت» یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های شهر پراگ است که قدمتی پانصد ساله دارد . در اوایل قرن هفدهم نام این مکان به برج باروت تغییر پیدا کرد زیرا محلی برای ذخیره‌ی باروت بود.  در بالای این برج یک نمایشگاه عکاسی از برج‌های تاریخی پراگ برقرار است که منظره‌ی زیبایی از شهر را به نمایش می‌گذارد.

البته برای دیدن این منظره باید ۱۸۶ پله را بالا رفت .

ساختمان زیبای شهرداری

شهرداری پراگ به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های هنر نو در این شهر است . این ساختمان در سال ۱۹۱۲ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محل‌های برگزاری کنسرت در پراگ، سالن Smetana  در آن قرار دارد. از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر این بنا ،  نمای مجلل با نقاشی‌های بزرگ روی قوس بالای ایوان طبقه‌ی دوم و گنبد بزرگی که در پشت و بالای ایوان می باشد .

بعد از دیدن برج باروت و ساختمان شهرداری به طرف موزه گروین (موزه وکس) رفتیم. در موزه وكس ، مجسمه افراد مشهور دنيا ، به صورت بسيار طبيعي ساخته و نگهداري مي شود. خوشبختانه در روزي كه ما قصد بازديد از اين موزه را داشتيم ، تخفيف خوبي براي بازديد كننده ها در نظر گرفته بودند كه در روزهاي بعد اين تخفيف حذف شده بود .

پادر تا وکس.png

مسیر پیاده پادر تاور تا موزه گروین

موزه گروین (موزه وکس)

قیمت بلیط موزه گروین (موزه وکس)

مجسمه های موزه گروین (موزه وکس)

IMG_0885.JPGمجسمه جکی چان در موزه گروین (موزه وکس)

مجسمه جان لنون در موزه گروین ( موزه وکس)

سایت موزه گروین (قیمت بلیط 400 کرون): www.chocotopia.cz

بعد از بازدید از موزه گروین تصمیم گرفتیم تا خیابان های اطراف  را بگردیم .

ماشین قدیمی مخصوص گشت شهری (با پرداخت هزینه)

ماشین قدیمی مخصوص گشت شهری (با پرداخت هزینه )

سرویس بهداشتی جالب که درب آن با پرداخت سکه ( 5 كرون) باز می شد

سرویس بهداشتی ،  5 کرون به مدت 15 دقیقه

احتمالا کارتون نه چندان قدیمی  موش کور را به یاد دارید . کرتاچک ، عروسک معروف و یکی از نمادهای کشور چک است.

کارتون موش کور (کرتاچک)

عروسک کرتاچک (موش کور) پشت ویترین یک اسباب بازی فروشی

عروسک های خیمه شب بازی و صنایع دستی ، از دیگر سوغاتی های پراگ می باشند .

غرفه های فروش سوغاتی

غرفه ها.png

مکان غرفه های فروش سوغاتی روی نقشه

ظروف کریستال ، اصلی ترین و گرانترین سوغات چک در ویترین مغازه

ظروف کریستال چک در ویترین مغازه

بعد از چندين كيلومتر پياده روي در خيابانهاي ديدني شهر پراگ و پس از صرف  شام در kfc نزديك هتل ، براي استراحت و تجديد قوا به هتل برگشتيم .

کوریتو (تکه های مرغ سوخاری همراه با پنیر پیتزا که درون نان لواش قرار داشت و بسیار خوشمزه بود )

هزینه های روز دوم :

• 50 یورو به کرون تبدیل کردیم
  • 198 کرون بلیط کافه گربه برای دو نفر
  • 638 کرون بلیط موزه گروین برای دونفر
  • 15 کرون سرویس بهداشتی
  • 267 کرون شام در KFC

• روز سوم  دوشنبه 23 بهمن 96

ما از قبل ، اتاقمان در هتل بتلم را براي 2 شب و به مبلغ 120 دلار توسط يك شركت واسطه در ايران ،  رزرو كرده بوديم براي تمديد شب سوم ، با هتل به توافق نرسيديم بنابراين تصميم گرفتيم هتلمان را عوض كنيم و به هتلي ديگر به نام "هتل اگزه سیتی پارک" در نزديكي ايستگاه مركزي راه آهن و اتوبوس برويم .
علت انتخاب این هتل نزدیکی آن به  ترمينال مركزي شهر بود كه تصمیم داشتیم  عصر روز سه شنبه  از این ترمینال ، پراگ را به مقصد  لایپزیک  آلمان ترك كنيم .
بليط اتوبوس را هم از قبل توسط يكي از دوستانمان تهيه كرده بوديم .
از طريق سايت اكسپديا هتل را برای مدت یک شب بدون صبحانه انتخاب كرديم و لينك آن را براي همان شركت واسطه ايراني ارسال كرديم تا هتل را براي ما رزرو كند خوشبختانه نرم افزار همراه بانك من كار مي كرد بنابراين مبلغ 46.66 دلار را به ريال محاسبه و به حساب شركت واريز و اتاق را رزرو كردم .

46.66 دلار قیمت هتل سیتی پارک ، اتاق دو تخته برای یک شب ( بدون صبحانه)

قرار شد عصر دوشنبه ، به هتل اگزه سيتي پارك برويم .  صبح دوشنبه  ، بعد از صرف صبحانه در هتل بتلم ، اتاق و كليد آن را تحويل پذيرش داديم . چمدانها را هم به امانت در بخش امانتداري قرار داديم و براي ادامه برنامه بازديدها ، از هتل خارج شديم .

• مجسمه چرخان كافكا ( Head of Franz Kafka)
  • ساختمان تئاتر ملی (National Theatre)
  • نماد قربانيان كمونيسم ( memorial to the victims of communism)
  • فونیکولار پترین   (Petrin Funicular)
  • نوزادان عجيب و غول پيكر (Crawling Babies) به زبان چکی (Mimink)
  • پل چارلز (Charles Bridge)
  • و کنیسه و قبرستان یهودیان (old jewish cemetery)

مهمترين مکانهایی بودند كه در روز سوم از آنها ديدن كرديم .

نمای کلی.png

مسیر کلی گشت های روز سوم

اولین مسیر ، مسیر پیاده هتل بتلم به سمت مجسمه چرخان کافکا بود.

بتلم تا کفکا.png

مسیر پیاده هتل بتلم تا مجسمه چرخان کافکا

مجسمه  42 تکه چرخان کافکا

مجسمه متحرک سر کافکا اثر  هنرمند جنجالی چک " دیوید سرنی "  است ، این مجسمه عظیم آینه ای از 42 لایه متحرک مستقل فولاد ضدزنگ تشکیل شده و حدود 45 تن وزن دارد . این مجسمه در کنار یک مرکز خرید واقع شده است .

فیلم کوتاه و جالب مجسمه چرخان کافکا را ببینید

بعد از دیدن مجسمه چرخان کافکا به طرف ساختمان تئاتر ملی که در کنار پل لژیونز (Legions' Bridge) قرار دارد رفتیم.

سرکافکا تا تاتر.png

مسیر پیاده مجسمه چرخان کافکا تا ساختمان تئاتر ملی

ساختمان تئاتر ملی

ساختمان تئاتر ملی و پل لژیونز

این ساختمان مجلل و زیبا در ساحل رودخانه ولتاوا بنا شده است و به دلیل معماری باشکوهی که دارد ، به عنوان بهترین دستاورد معماری چک شناخته می شود.

در سال ۱۸۸۱ تئاتر ملی پراگ به عنوان سمبل هویت ملی چک شناخته شد. این محل، خانه بزرگترین اپرا و هنرهای نمایشی است. بعد از عبور از پل لژیونز به دیدن مجسمه قربانیان کمونیسم رفتیم.

پل تا قربانیان.png

مسیر پیاده پل لژیونز تا مجسمه قربانیان کمونیسم

نمایی از روی پل لژیونز ، رودخانه ولتاوا

به سمت تپه  پترین رفتیم . در سال ۲۰۰۲ از هفت مجسمه برنزی روی پله‌هایی که به تپه پترین در پراگ می‌رسیدند، رونمایی شد. این مجسمه‌ها اثر مشترک اولبرام زولبک، مجسمه‌ساز و زندانی سابق و دو معمار هستند که به یاد قربانیان دوران حکومت کمونیستی در حد فاصل سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۸۹ ساخته شدند.

نماد قربانیان کمونیسم

پس از بازدید مجسمه قربانیان کمونیسم به طرف فونیکولار پترین رفتیم.

فونیکولار ترکیبی است از دو تکنولوژی راه آهن و بالابر که به اصطلاح به آن قطار کابلی نیز گفته می شود .

قربانیان تا فونیکلار.png

مسیر پیاده از مجسمه قربانیان کمونیسم تا فونیکولار پترین

فونیکولار پترین

از فونیکولار پترین، پیاده به سمت جزیره کامپا رفتیم ، این جزیره موزه ای به نام کامپا دارد که داخل این موزه و محوطه اطراف این موزه مجسمه های جالب و عجیبی که ساخت هنرمندان است قرار دارد از جمله این مجسمه ها که در محوطه بیرونی موزه قرار داشت ، مجسمه نوزدان عجیب و غول پیکری بود که صورت آنها مشخص نبود!  هزینه بلیط ورودی ساختمان موزه برای افرد بزرگسال  برای هر نفر  350 کرون چک است.

اطلاعات بیشتر در سایت موزه کامپا: www.museumkampa.cz

مجسمه های محوطه بیرونی موزه کامپا

مجسمه نوزادان غول پیکر در محوطه بیرونی موزه

مجسمه نوزاد غول پیکر

فیلم نوزادان غول پیکر

IMG_1273.JPGپنگوئن های زرد جزیره کامپا در کنار رودخانه ولتاوا

از جزیره کامپا به سمت پل چارلز رفتیم و این بار پل و نمای زیبای آن را در هوای آفتابی دیدیم و لذت بردیم.

کامپا تا چارلز.png

مسیر پیاده جزیره کامپا تا پل چارلز

نماد قربانیان آتش نشان حادثه 11 سپتامبر - زیر پل چارلز

عکسی از روی پل چارلز ( نمایی از قلعه پراگ و کلیسای سنت ویتوس )

محوطه اطراف پل چارلز

St. Francis Of Assissi Church.JPG

کلیسای فرانسیس - نزدیک پل چارلز (St. Francis Of Assissi Church)

مجسمه ای کنار کلیسای فرانسیس

IMG_1406.JPGکلیسای سالوادور (St. Salvator Church) در محوطه  نزدیک پل چارلز

در کنار کلیسای سالوادور،زیباترین کتابخانه دنیا یعنی کتابخانه ملی چک قرار دارد. این کتابخانه که در  سال 1712 تاسیس شده به سبک باروک و در ساختمان Clementinum در پراگ واقع شده‌است که بوسیله  وزارت فرهنگ جمهوری چک مدیریت می‌شود.

این کتابخانه بزرگترین کتابخانه جمهوری چک است که ۶ میلیون جلد کتاب در آن نگهداری می‌شود و  بیش از ۶۰ هزار عضو دارد.

سایت کتابخانه ملی چک ( بلیط ورودی 300 کرون) : www.klementinum.com

کتابخانه ملی چک ( عکس از اینترنت)

کتابخانه ملی چک روی نقشه

ساختمان (Rudolfinum) محل برگزاری ارکستر فیلارمونیک چک

در ادامه  فرصتی پیش آمد تا بتوانیم ناهار خود را در مک دونالد صرف کنیم . فضای سالن کوچک نبود اما با این حال پیدا کردن میز خالی کمی مشکل بود . برای استفاده از سرویس بهداشتی ، باید جداگانه پول پرداخت می کردیم که کمی عجیب بود . در مک دونالد هم گداها دست بردار نبودند و به سراغ کسانی می رفتند که در حال خوردن غذا بودند و یا غذای آنها رو به اتمام بود و درخواست میکردند باقی مانده غذا را به آنها بدهند که البته بعضی افراد این کار را انجام میداند و غذای خود را به آنها می دادند!

ناهار ما در مک دونالد

بعد از صرف ناهار ، مسیر را پیاده تا کنیسه و قبرستان یهودیان ادامه دادیم تا آخرین مکان دیدنی که برای آن روز مشخص کرده بودیم را ببینیم .

قبرستان قدیمی یهودیان بیش از 10 لایه دارد . اندازه این قبرستان چندان بزرگ نیست . در گذشته به دلیل کمبود فضا برای مردگان جدید ، بر روی قبر مردگان قدیمی خاک می ریختند و مردگان جدید را در آنها دفن می کردند .

چارلز تا قبرستان.png

مسیر پیاده پل چارلز تا کنیسه و قبرستان یهودیان

کنیسه قدیمی یهودیان

ورودی قبرستان یهودیان

قبرستان یهودیان (عکس از اینترنت)

قبل از تاريك شدن هوا به هتل بتلم برگشتيم تا چمدان ها را تحویل بگیریم و خودمان را به هتل جديد برسانيم . مسير هتل بتلم تا هتل سيتي پارك ، خيلي طولاني نبود  ، با حدود  کمتر از 20 دقيقه پياده روي ميتوانستيم به هتل جديد برسيم .  ولي حمل چمدانها در خيابانهاي سنگ فرش شده ، واقعا سخت و دشوار بود و قطعا باعث مي شد بيش از 2 ساعت در راه باشيم . ابتدا از طريق نرم افزار اوبر ، درخواست تاكسي دادم ولي به دليل تاخير زياد ، آن را كنسل كردم و از پذيرش هتل درخواست كردم تا يك تاكسي سفارش دهد . البته صحبت های مسئول پذیرش هتل مبنی بر اینکه تاکسی های اوبر خیلی قابل اعتماد نیستند و امروز یکی از این تاکسی های اوبر برای یکی از توریست ها مشکلاتی را بوجود آورده است ،مزید بر علت شد تا  از خیر قیمت ارزان اوبر بگذریم و سفارش خود را کنسل کنیم .

صدای پرواز هلی کوپتر  و آژیرهای پلیس به گوش می رسید ،  مسئول پذیرش هتل گفت این سر و صدا  بخاطر این است که پلیس در جستجوی  راننده تاکسی اوبر متخلف می باشد !
به هرحال ،سوار تاکسی نسبتا بزرگ شرکت AAA شدیم .

راننده تقريبا كل شهر را دور زد تا ما را به مقصد برساند.  در طول مسیر ، پلیس های زیادی در خیابان دیدیم. ظاهرا فضا امنیتی بود . در انتها و بعد از رسیدن به مقصد ، 270 کرون بابت کرایه پرداخت کردیم که تقریبا 2 برابر کرایه اوبر بود .

ب2تلم تا اگزه.png

مسیر هتل بتلم تا هتل سیتی پارک با تاکسی AAA

هتل جديد ما  هتل EXE CITY PARK كاملا متفاوت با هتل بتلم بود .
طراحي و معماري اين هتل ، همانند هتل هاي معمولي ديگر بود و خيلي شيك و مدرن نبود .  در اتاق يخچال و گاوصندوق وجود نداشت ولي اتاق نسبتا تميز و خوب بود .

هتل سیتی پارک

اتاق ما در هتل سیتی پارک

بعد از پذيرش در هتل جديد و پرداخت ماليات اقامت به صورت نقدي (هتل قبلی از ما هیچ مبلغ اضافه ای بابت مالیات دریافت نکرد) تصميم گرفتيم تا محل سوار شدن اتوبوس را در ايستگاه مركزي يا هاب بان هاف HauptBahnHof شناسايي كنيم .

IMG_1543.JPGطلوع خورشید از سمت ايستگاه مركزي قطار و اتوبوس ( هاب بان هاف ) روبروی هتل سیتی پارک

اين ايستگاه زيبا ، محل سوار شدن اتوبوس ها و قطارها بود . به سختي موفق شديم محل سوار شدن اتوبوس به مقصد مورد نظرمان( شهر بعدی) که شهر کایزرسلاترن آلمان بود را پيدا كنيم .
پيشنهاد ميكنم در شرايط مشابه ، شما هم همين كار را از قبل انجام دهيد چون پيدا كردن مسيرها در چنين جاهايي ، گاهي اوقات واقعا سخت است ، مخصوصا زمانيكه فرصت كافي نداشته باشيد . تاخير هر چند كوتاه ، باعث از دست دادن اتوبوس و يا قطار خواهد شد .

شام را در برگر کینگ داخل ترمینال خوردیم و به هتل برگشتیم تا آخرین شب حضورمان در پراگ را استراحت کنیم و فردا بعد از گشتی مختصر پراگ را ترک کنیم. درصورتیکه قصد داشته باشید غذا را بیرون از سالن برگرکینگ میل کنید  ( غذای بیرون بر ) ، مبلغ حق سرویس و استفاده از فضای برگرکینگ از فیش شما کسر خواهد شد و مبلغ کمتری خواهید پرداخت . فکر میکنم این موضوع در مورد فست فودهای دیگر هم صدق کند .

شام در برگر کینگ ترمینال مرکزی

هزینه های روز سوم:

• 270 کرون تاکسی از هتل بتلم تا هتل سیتی پارک
  • 258 کرون ناهار در مک دونالد
  • 56 کرون بستنی مک دونالد
  • 288 کرون شام در برگرکینگ

• روز چهارم  سه شنبه 24 بهمن 96

هتل جديد را بدون صبحانه رزرو كرده بوديم ، بنابراين با كتري برقي داخل اتاق و چاي كيسه اي و تعدادی شکلات و ...   صبحانه اي مختصر ميل كرديم و براي ديدن چند مكان ديدني ديگر، از هتل خارج شديم .
روز آخر از

• مركز خريد پالاديوم و كليسای كنارش (کلیسای سنت جوزف saint joseph church)
  • کلیسای سنت جیمز (Church of St. James the Greater)
  • كنيسه اسپانيايي ها (Spanish Synagogue)
  • مجسمه كافكا سوار بر مرد بدون سر (Statue of Franz Kafka)
  • و ميدان اولد تاون (Old Town) ديدن كرديم .

مسیر گشت روز چهارم

هتل تا پلادیوم.png

مسیر پیاده هتل سیتی پارک تا مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید پالادیوم ، معماری داخلی عجیبی داشت . گشتی مختصر در این مرکز خرید زدیم ، بعد از حدود نیم ساعت خواستیم برگردیم ولی  متوجه شدیم راه خروج را گم کردیم . قصد داشتیم به همان نقطه ورودی پاساژ برگردیم ولی راهروها به شکلی بودند  که ناخواسته از خروجی دیگری سر در آوردیم ، در نهایت  با کمی زحمت موفق شدیم تا به نقطه اولیه برگردیم .

مرکز خرید پالادیوم (پراگ)

کلیسای سنت جوزف کنار مرکز پالادیوم (پراگ)

نمای داخلی کلیسای سنت جوزف کنار مرکز پالادیوم (پراگ)

كيوسك فروش تورهای پیاده دسته جمعی

در ادامه  مسیر ،  از کلیسای دیگری به نام  کلیسای سنت جیمز دیدن کردیم. معماری کلیسا و نقاشی های روی سقف و دیوار ، دیدنی و جالب بودند  .

کلیسا به کلیسا.png

مسیر پیاده از مرکز پالادیوم به کلیسای سنت جیمز

نمای داخلی کلیسای سنت جیمز

پس از  دیدن فضای داخلی کلیسای سنت جیمز ، به طرف مجسمه کافکا و کنیسه اسپانیایی که در کنار هم قرار داشتند رفتیم.

مسیر پیاده از کلیسای سنت جیمز به طرف مجسمه کافکا و کنیسه اسپانیایی ها

مجسمه کافکا سوار بر مرد بی سر

کنیسه اسپانیایی ها دقیقا پشت  سر  مجسمه کافکا قرار داشت.

کنیسه اسپانیایی در كنار مجسمه كافكا

در انتها  ، مجددا به سمت میدان اولد تاون رفتیم و دقایقی را در آن محیط  جذاب و دیدنی گذراندیم و بعد از آنجا به طرف هتل برگشتیم تا چمدان ها را تحویل بگیریم و به طرف ترمینال برویم.

نمایی از میدان اولد تاون و کلیسای بانوی ما

ساختمان های رنگی اولد تاون

St. Nicholas

کلیسای سنت نیکلاس (St. Nicholas' Church) در اولد تاون

غرفه های غذایی اولد تاون

تقريبا نيم ساعت قبل از حركت اتوبوس ، خودمان را به ايستگاهي كه از قبل شناسايي كرده بوديم رسانديم و بي هيچ مشكل ، سوار اتوبوس هاي دوطبقه و زيباي شركت آلماني DB ( دويچه بان) شديم .  اتوبوسي كه هم اينترنت رايگان و پرسرعت داشت و هم سرويس بهداشتي !

با این اتوبوس ، شهر زیبای پراگ را ترک کردیم .

ترمینال و اتوبوس پراگ (عکس از نقشه سه بعدی گوگل)

اتوبوس دو طبقه DB در ایستگاه

داخل اتوبوس DB

هزینه های روز چهارم :

• 120 کرون بستنی
  • 257 کرون ناهار برگر کینگ ( بیرون بر ) .

پراگ شهری زیبا و دوست داشتنی است که مکان های دیدنی و زیبای دیگری ( به جز مکانهایی که ما رفتیم ) نیز برای گشت و گذار دارد ولی ما به مکانهایی که از پیش تعیین کرده بودیم و قصد داشتیم ببینیم سر زدیم  .

اکثر کسانی که به پراگ سفر کردند ، اقامت بیش از 3 شب و 4 روز را در این شهر پیشنهاد نمی کنند ، این زمان برای دیدن نقاط مهم و دیدنی شهر کافیست .

پراگ نسبت به دیگر شهرهای اروپایی ،شهری به نسبت ارزان به حساب می آید .

از این که به پراگ سفر کردیم و این شهر زیبا را دیدیم واقعا احساس رضایت می کنیم . اميدواریم روزي دوباره به پراگ سفر كنیم و اين شهر زيبا را در فصلي به جز زمستان نیز ببينیم .

سفر ما به اروپا به مدت 16 روز بود که 4 روز از آن را در پراگ گذراندیم.

بلیط هواپیمای ترکیش (ورود به فرودگاه پراگ و خروج از فرودگاه وین) برای دو نفر حدود 5 میلیون تومان بود.

هزینه های کلی سفر پراگ :

حمل و نقل   490 کرون
 خورد و خوراک  1744 کرون
 اماکن دیدنی  638 کرون
 سرویس بهداشتی  15 کرون
 جمع کل 2887 کرون (حدود 125 یورو)

هزینه هتل ها   170.6 دلار
 سیم کارت ودافون  64 یورو

سايت ها و نرم افزار هاي مفيد برای برنامه ریزی سفر ، رزرو هتل وخرید بلیط اتوبوس ، قطار و هواپیما :

• get.google.com/trips
  • lastsecond.ir
  • www.trip.ir
  • www.tripadvisor.com

مطالعه لینک های زیر هم پیشنهاد می شود.

ديدنيهاي پراگ:

=====================================================

و در انتها ، سخنی از «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
سافِروا فَاِنَّكُم اِنْ لَم تَغنَموا مالاً أَفَدتُم عَقلاً.
برويد مسافرت كنيد. در سفر اگر نفع مالي عايدتان نشود (لااقل) از فوائد عقلاني و تجربي آن بهره‌مند خواهيد شد.
(مكارم‌الاخلاق، ص ٢٤٠)

=================================================

ما را از تجربیات سفرهایتان بی بهره نکنید.

در بخش نظرات ، منتظر خواندن انتقادات و پیشنهادات شما هستم تا سفرنامه های بعدی را با کیفیت بهتری نوشته و منتشر کنم .

موفق و پیروز و سلامت باشید.