سفر اقتصادی ایتالیا و فرانسه

چطور با کمترین بودجه به اروپا سفر کنیم؟ + تصاویر

روز هفتم : رم- پاریس

صبح قبل از ساعت صبحانه یعنی ساعت 6 هتل را به سمت ایستگاه شاتل فرودگاه که نزدیک هتل بود ترک کردیم و در ایستگاه دو صف تشکیل شده بود یکی برای فرودگاه فیومیچینو و دیگری برای فرودگاه چمپینو که بهتره به این مسئله دقت کنید که اشتباه سوار نشید. بعد از کمتر از یک ساعت به فرودگاه رسیدیم و کارت پرواز ها را چون قبلآ اینترنتی صندلی هایمان را مشخص کرده بودیم سریعا دریافت و به سمت گیت رفتیم و چون بیشتر از یک ساعت زمان داشتیم صبحانه مختصری خوردیم و بعد از گشتی در فری شاپ سوار هواپیما شدیم. در طول پرواز انواع نوشیدنی و کیک و خوراکی ها را می توانستیم از مهماندار ها خریداری کنیم و از صبحانه رایگان خبری نبود که البته این مسئله را در هنگام خرید بلیط و رزرو اینترنتی اعلام کرده بودند. پرواز بسیار خوبی بود با منظره زیبا از کوه و دریا و با گذشتن از کشور سوئیس به فرودگاه Orly رسیدیم. بعد از تحویل بار با اتوبوس هایی در جلو درب خروجی به قیمت نفری 13 یورو به مقصد مرکز شهر رفتیم. البته داخل فرودگاه دستگاه اتوماتیک فروش بلیط مترو و اتوبوس با قیمت خیلی پایین تر بود که  چون زبان اغلب دستگاه ها تنها فرانسوی بود و دستگاه های دو زبانه صف طولانی داشتند با همان اتوبوس به مرکز شهر رفتیم. بعد از چندین ایستگاه قبل از ایستگاه  آخر در خیابان شانزلیزه اتوبوس از کنار رود سن و از نزدیکی برج ایفل عبور کرد و اولین تصویر ایفل از داخل اتوبوس برای ما به یادگار ماند. خوب چون هوا بسیار سرد تر از رم بود و چمدان هم داشتیم  از ایستگاه آخر که پیاده شدیم با تاکسی به هتل رفتیم. کمی استراحت کردیم و بعد پیاده به سمت ایفل رفتیم که تقریبا 20 دقیقه با ما فاصله داشت.

هتل ما در میدان کنکورد بود از کنار سفارت امریکا  گذشتیم و بعد از عبور از پارکی زیبا به کنار رود سن رسیدیم و بعد از عبور از پل بزرگ الکساندر سوم به اون سمت رود رفتیم مسیر بسیار زیبا بود با وجود سرمای هوا زیبایی محیط کاملا حواس مان را از همه چیز پرت کرده بود. بلاخره به ایفل زیبا رسیدیم درمسیر از پارک کناری برج عکسهای بسیار زیبایی از ایفل گرفتیم. جلوی درب ورودی به محوطه ایفل صفی بود برای بازرسی امنیتی که حدود ربع ساعت زمان برد. وارد شدیم و دقیقا زیر برج ایفل بودیم دو صف طویل دردوطرف محوطه زیر پل برای بالا رفتن از برج تشکیل شده بود. برای رفتن به بالای برج هم از طریق آسانسور تا بالاترین نقطه و هم از طریق پله فقط تا طبقه وسط برج می توان رفت. چون خسته بودیم ترجیح دادیم گشتی در همانجا بزنیم و بالا رفتن از برج را برای بار دیگر بگذاریم. چون از وقت ناهار گذشته بود در مسیر برگشت چند ساندویچ آماده خریدیم و چون هوا سرد و بسیار خسته بودیم به هتل برگشتیم و چند ساعت استراحت کردیم و برای شام و گشتی در شب از هتل خارج شدیم و به میدان کنکورد و چرخ فلک بزرگی که در میدان بود رفتیم بلیط را به قیمت 8 یورو برای هر نفر خریدیم و سوار شدیم. به بزرگی و عظمت فلایر سنگاپور که قبلا سوار شده بودیم، نبود ولی دیدن پاریس در شب از بالا نیز بسیار زیبا بود.

تصویر56: ایفل از پل بزرگ الکساندر سوم

ایفل از پل بزرگ الکساندر سوم

تصویر57: در مسیرایفل

در مسیرایفل

روز هشتم: پاریس

صبح بعد از صبحانه قصد داشتیم به کاخ ورسای که مجموعه کاخ های سلطنتی فرانسه هستند و جز میراث فرهنگی یونسکو نیز هست، برویم. ازقبل چون شنیده بودم مترو پاریس بسیار بزرگ و خطوط زیادی دارد که گیج کننده هستند اپلیکیشن مترو پاریس را در گوشی داشتم که مبدا و مقصد را میدادیم، خط مترو و جایی که باید تغییر خط میدادیم  و زمان سفر را مشخص میکرد و واقعا بدون این نرم افزار استفاده از مترو بسیار سخت بود. برای اولین بار وارد مترو پاریس شدیم، دستگاه خرید بلیط در ورودی که ما سوار شدیم در ایستگاه کنکورد بسیار پیچیده بود و پول نقد هم برای خرید بلیط قبول نمیکرد و مامور باجه نیز تنها با کارت بلیط میفروخت و متاسفانه یک کلمه انگلیسی هم متوجه نمیشد به ایما و اشاره گفت که باید از یک ورودی دیگر بروید تا به دستگاه خرید با پول نقد برسید خلاصه ما هم خارج شدیم از یک ورودی دیگر وارد شدیم و بعد از کلی دور زدن داخل ایستگاه باز به همان باجه و همان مامور رسیدیم چون ایستگاه کنکورد از جمله ایستگاه های بزرگ و محل تغییر خط بود بعد از چند بار گشتن به دور خودمان از مترو خارج و از درب طرف دیگر میدان کنکورد وارد شدیم و بالاخره یک باجه و چندیدن دستگاه فروش بلیط پیدا کردیم که از مامور خانمی که آنجا بود در خواست کردیم روش کار کردن با دستگاه را نشانمان دهد. چندین گزینه برای خرید بلیط بود مثل چند روزه یا ده سفره، خارج شهری RER و یک طرفه که برای کلیه خطوط و تمامی مسیرها قیمت ثابت 1.9 یورو بود که ما بیشتر از این نوع استفاده میکردیم .

برای رفتن به کاخ ورسای البته بلیط RER به قیمت 7.5 یورو برای هر نفر برای رفت و برگشت خریداری کردیم چون در حومه قرار داشت. بعد از سوار شدن و یک تغییر خط در ایستگاه invalids به سمت ایستگاه ورسای رفتیم. کمتر از نیم ساعت طول کشید تا به ایستگاه ورسای رسیدیدم و از آنجا با کمی پیاده روی به قسمت ورودی بسیار بزرگ کاخ رسیدیم که چندین در ورودی داشت و بسیار هم شلوغ بود و گروه های توریستی زیادی طبق معمول از کشورهای شرقی حضور داشتند به اتاق خرید بلیط که در سمت چپ ورودی بود رفتیم که به علت وسعت کاخ ورسای و باغ های آن سه نوع بلیط با تفاوت های قیمت حدود 2 یورو بود که ما کل مجموعه را که حدود20 یورو نفری بود انتخاب کردیم. و بعد از بازرسی وارد شدیم و از روی نقشه که در محل خرید بلیط برداشتیم از یکی از ورودی ها که اغلب افراد از آنجا شروع میکردند وارد شدیم.

یک دستگاه راهنما به رایگان دریافت کردیم و وارد راهرو طویلی شدیم که در همان ابتدا اتاق های مجلل با مبلمان و میز و صندلی ها و تابلوها و شاهکار های هنری مجسمه ها و تزیینات داخلی مجلل شکوه این بنا مشخص می شود در انتهای راهروی ورودی یک موزه کوچک از اشیا و ظروف و لباس های قرون گذشته بجا مانده از اشرافیان کاخ ورسای با ایجاد فضای آن دوره و مروری بر تاریخچه کاخ بودکه بسیار جذاب بود در نیمه های راهرو ورودی، پلکان ورود به طبقه بالا قرار داشت که شامل تالار آیینه (تالار آینه کاخ گلستان خودمان بسیار زیباتر و هنری تر است)و اتاق های پذیرایی و اتاق های خواب مجلل که هر یک مربوط به یکی از شاهزادگان و اشراف دوره لویی چهاردهم که این مجموعه کاخ ها به دستور او ساخته شده است. لویی چهاردهم در قرن هفدهم با ساخت این کاخ در نظر داشت هم از شلوغی پاریس دور شود و هم با یکجا جمع کردن دستگاه‌های دولتی و دربار در ورسای کنترل بیشتری را بر آنها داشته باشد. به همین خاطر کاخ ورسای بسیار با شکوه و عظیم است. لوئی چهاردهم خودش هم در ورسای ساكن بود و اتاق خواب او به گونه‌ای نمادین در مركز ردیفی طولانی و متقارن از ساختمانهای به هم پیوسته قرار دارد. هر چه از عظمت و شکوه کاخ بگویم کم است و فقط باید دید و لذت برد.

از یکی از درها می توان به سمت باغ ها و محوطه باغ و فواره و آبنماهای زیبا رفت. برای بازدید از باغ بی انتهای ورسای و برای دیدن بخشی از آن بایستی ترم(tram) سوار میشدیم که بلیط جداگانه ای داشت شاید ساعت ها طول میکشید ولی ما به خاطر سردی هوا به همان محوطه جلویی درب کاخ که چندین حوض متقارن با آبنماهای زیبا اکتفا کردیم و با اینکه هنوز بسیاری از قسمت ها برای بازدید مانده بود به سمت درب خروج رفتیم ولی اگر فصل تابستان بود حتما زمان بیشتری برای دیدن این باغ و حوضچه های زیبای آن صرف می کردیم. چون خسته و گرسنه بودیم از محوطه خارج شدیم و ناهار را در KFC کنار ایستگاه مترو خوردیم و مسیر برگشت را پیش گرفتیم. به هتل برگشتیم کمی استراحت کردیم و برای دیدن بهترین نما از برج ایفل با مترو به ایستگاه Trocadero رفتیم که نام پارکی است که دقیقا روبروی برج ایفل است. از مترو که خارج شدیم هواتاریک شده بود و باران هوارا نمناک کرده بود، تصویری که از ایفل روبروی ما بود اوج زیبایی این برج را نشان میداد. عکس های بسیار زیبایی حاصل این گشت شبانه ما از ایفل بود.

تصویر58: مسیریابی با نرم افزار Paris metro map and routes

تصویر65: ایفل در شب

ایفل در شب

روز نهم: پاریس

تصمیم داشتیم به موزه لوور برویم. از ایستگاه کنکورد بامترو به ایستگاه لوور رفتیم. ایستگاه مترو لوور یک خروجی به سمت موزه داشت که دقیقا به سمت سالن ورودی در زیر بنای منشور شیشه ای است. از یک مغازه بلیط موزه را اگر درست خاطرم باشد، حدود 15 یورو نفری خریداری کردیم و بعد از یک صف کوتاه وارد محوطه شدیم. هم صبح زود رفته بودیم و هم اینکه از خروجی مترو وارد سالن شدیم هر دو مزید بر علت شد که درگیر صف نسبتا طولانی که در حیاط موزه در ورودی اصلی تشکیل شده بود، نشویم و راحت وارد شویم و فرصت گذاشتن وسایل اضافی مثل لباس گرم و کیف و چتر را داخل لاکرهای (صندوق) رایگان در پایین پله های ورود به موزه را داشته باشیم (چون تعداد لاکرها محدود بود). مجموعه موزه با داشتن راهرو ها و طبقات مختلف بسیار بزرگ و کمی گیج کننده است و ما با اینکه قبل از سفر اطلاعات کلی از موزه داشتیم، ولی چون می خواستیم قبل از شلوغ شدن از موارد اصلی موزه بازدید کنیم باز کمی سرگشته شدیم. بعد از سالن بازرسی برای ورود به موزه طبق نقشه ای که گذاشته ام سه پلکان وجود دارد که می توان بارها از آنها رد شد ولی بایستی بلیط دم دست باشد چون بلیط را هربار چک میکنند. ساختمان موزه شامل پنج طبقه و سه بال ، بال شمالی با نام Richelieu، بال شرقی با نام Sully و بال جنوبی با نام Denon است. دسترسی به این سه بال از همین طبقه 2-ورودی امکان پذیر است.

تصویر66 تا 71: نقشه طبقات موزه لوور

ما قصد داشتیم اول از تابلو مونالیزا بازدید کنیم که اول اشتباها وارد بال ریچلی شدیم وبعد دوباره با سوال از کارکنان موزه برگشتیم و وارد بال دنون طبقه اول شدیم و همه جا علائم مسیر به سمت تابلو را نشان میداد. در اتاق مونالیزا یک سالن بزرگ پر از تابلوهای نقاشی که خوشبختانه هنوز شلوغ نشده بود. نگاه و لبخند ژکوند واقعا جذاب و گیراست. در همان سالن تابلوی نقاشی بزرگی به نام The Wedding Feast at Cana نیز هست که جز آثار برتر موزه لوور هست. نقاشی های زیبای دیگری نیز در همان سالن و راهروهای بیرونی وجود داشتن که در مسیرمان برای بازدید ازبخش مصر باستان و بخش ایران (در بال sully  طبقه همکف - بخش شرق نزدیک) دیدیم. همین طور در عبور از طبقات و راهروها از چندین اثرمعروف دیگر مثل مجسمه آفرودیت یا ونوس، تابلوهای تاجگذاری ناپلئون، تاجگذاری باکره و مجسمه زیبای پیروزی بالدارThe Winged Victory of Samothrace هم بازدید کردیم و بعد از بازدید از بخش مصر که شامل مجسمه ها، اشیاء، مومیایی ها و زیورآلات و ظروف و بسیاری از آثار مصر باستان بود، وارد بخش شرق نزدیک که مربوط به ایران و عراق کنونی (آشور) و سوریه کنونی شدیم که برای ما دیدن آثار مربوط به ایران مثل سرستون های تخت جمشید( اسب دو سر)، سنگ نگاره کمانداران، نقش برجسته آجری شیرکاخ آپادانا وکتیبه‌ها، سنگ نوشته‌ها، وسایل آرایشی، شمعدان، قلمدان، ظروف میوه خوری، تنورنان پزی همراه با مجسمه‌هایی از ملكه‌های حكومت‌های باستانی ایران، رسم الخط‌های میخی و خطوط رایج قبل از آن كه بر سطوح سنگی منقوش در موزه لوور بسیار هیجان انگیز بود البته نقش برجسته های گاو بالدار با سر انسان نیز در بخش شرق نزدیک است که مربوط به تمدن آشور و دروازه های کاخ خرساباد  (Khorsabad)و عراق کنونی است که همه ایرانیان به اشتباه آنرا جزء بخش ایران میدانند.

تصویر 72: تابلو مونالیزا

تابلو مونالیزا

تصویر73: بخش مصر موزه لوور

بخش مصر موزه لوور

تصویر74: نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا

نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا

تصویر75: سنگ نگاره کمانداران

سنگ نگاره کمانداران

تصویر76: سرستون های تخت جمشید( اسب دو سر)

سرستون های تخت جمشید( اسب دو سر)

تصویر77: نقش برجسته های گاو بالدار

نقش برجسته های گاو بالدار

تصویر78: مجسمه آفرودیت

مجسمه زیبای پیروزی

تصویر80: مجسمه راهب نشسته

مجسمه راهب نشسته

بعد از آثار بخش ایران و مصر و یونان به خاطر کمی وقت از روی لیست آثار برتر موزه لوور که داشتیم شروع به بازدید کردیم . یکی از قسمت های که پیشنهاد میکنم از دست ندهید آپارتمان ناپلئون سوم است که بسیار مجلل و زیباست که درواقع چون موزه لوور در محل کاخ پادشاهان ساخته شده آپارتمان ناپلئون در واقع در همان مکان اصلی خود قرار دارد.

تصویر81: آپارتمان ناپلئون سوم

آپارتمان ناپلئون سوم

بعد از چندین ساعت بازدید هنوز کلی از قسمت ها برای بازدید مانده بود که ما چون موارد اصلی و آثار برگزیده و قسمت هایی که برایمان جذابیت داشت دیده بودیم بعد از برداشتن وسایلمان از لاکر از موزه خارج شدیم و در همان محوطه خروجی طبقه منفی دو موزه مرکز خرید و فودکورت با غذاهای بین المللی بود که چون گرسنه بودیم همانجا ناهار خوردیم و با مترو به سمت کلیسای نوتردام رفتیم. کلیسای نوتردام دریکی از خشکی ها یا جزیره های وسط رود سن به نام (ایل دو لا سیته) قرار دارد بعد از خروج از مترو با دو دقیقه پیاده روی به کلیسا رسیدیم. کلیسای نوتردام قدمت بیش از هفتصد سال دارد. در ورودی این کلیسا  مجسمه های  بزرگ و کوچک زیادی نصب شده که هرکدام معنی و مفهوم خاصی دارند مثلا در بالای درب اصلی و در ارتفاع بیست متری، بیست و هشت مجسمه سنگی سه و نیم متری نصب شده‌اند که پادشاهانی را نشان می‌دهند که قبل از ظهور عیسی بر اسرائیل حکومت میکردند. کلیسای نتردام یا بانوی پاریس يكي از بهترين نمونه‌هاي سبك گوتيك محسوب مي‌شود. در كليساهايي كه به شيوه گوتيك ساخته شده اند، رسم بر اين بوده كه مجسمه ها و تصاويري كه در آنها به كار رفته در جهت آشنا كردن مردم با موضوع ها و داستان هاي عهد عتيق و عهد جديد باشد. اين آشنايي مي تواند از طريق تصاويري نمادي صورت بگيرد يا به كمك تصويرهايي كه داستاني را براي بيننده تعريف مي كنند. یکی از زیبایی های داخل کلیسا و از مشخصه های نوتردام شیشه های رنگی زیبا و منقش به طرح مسیح و افراد دیگر و گل های زیبا که داخل کلیسا را بسیار زیبا کرده است .

تصویر82: کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام

تصویر83: داخل کلیسای نوتردام

داخل کلیسای نوتردام

بعد از بازدید از داخل کلیسا که رایگان بود برای رفتن به طبقه بالا و بالکن کلیسا که وصف آنرا قبلا شنیده بودیم، ابتدا باید در یک صف چند دقیقه ای که به واسطه باریک بودن پلکان های داخل دو برج کناری کلیسا ( ورود از یک برج و خروج از برج دیگر) که تنها امکان بالا یا پایین رفتن برای یک نفر را داشت ، می ایستادیم. برای ایستادن در صف هم یک دستگاهی در کنار صف وجود داشت که بایستی تعداد نفرات و ساعت ورود را در آن مشخص می کردیم و برگه پرینتی تحویل میداد (رایگان) ، برای ایستادن در صف برگه را تحویل متصدی که یک آقای مسن و بد اخلاق بود دادیم و اجازه ورود به پلکان را پیدا کردیم. بعد از کمی معطلی تا تخلیه گروه قبلی از بالکن بالای کلیسا وارد پلکان در برج سمت راست کلیسا شدیم و آغاز 380 پله تنگ و نمور و قرون وسطایی که اگر ترس از فضای بسته دارید بهتر است از خیر دیدن بالکن زیبای نوتردام بگذرید. برای رسیدن به محل خرید بلیط در وسط برج تقریبا نیمی از پله ها را بالا رفتیم  بدون محلی برای استراحت و امکان ایستادن چون با توقف یک نفر تمامی افراد پشت سر هم مجبور به توقف می شدند.

به محل توقف برای خرید بلیط رسیدیم و نفری 10 یورو بلیط تماشای بالکن دادیم و ادامه پلکان ها تا رسیدن به بالکن که واقعا سخت بود ولی نمای بسیار زیبایی از شهر پاریس، آسمان زیبا و تصاویر فوق العاده ای برای عکاسی ارزشش را داشت. برای حفاظت از بازدید کنندگان دورتادور محوطه را فنس کشیده اند در قسمت میانی بین دو برج یک مسیر برای رفتن به اتاق ناقوس عظیم 13 تنی کلیسا وجود دارد که بعد از گذشتن از چند پله چوبی در طبقه بالاتر قراردارد. این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می‌شود. بعد از دیدن ناقوس به ادامه مسیر بازگشتیم و بعد از بازدید از برج سمت چپ به سمت پلکان خروجی هدایت شدیم کل زمان بازدید از بالکن برای هر گروه حدود 10 تا 15 دقیقه است. و باز همان 380 پله برای خروج که نفس را بند میاورد. محوطه بیرونی کلیسا نیز زیبایی های خود را دارد که بعد از کمی استراحت در آنجا پیاده از کنار رود سن به سمت هتل رفتیم (با کمک GPS ) در مسیر به پل عشاق که پر از قفل های مختلف و رنگارنگ بود و همیشه دوست داشتم از نزدیک آنرا ببینم، رسیدیم . اینجا بود که چندین فروشنده قفل به سمتمان امدند  و قیمت را از ده یورو شروع کردند که بعد از چندین بار امتناع از خرید بالاخره یک نفر به سه یورو رضایت داد و یک قفل ساده خریدم البته مطمئنم با کمی چانه زنی بیشتر، کمتر هم میتوانستیم قفل را بگیریم . فروشنده یک ماژیک قرضی هم داد  تا اسمهایمان را روی آن بنویسیم.

تصویر84:  بر فراز نوتردام

بر فراز نوتردام

تصویر85:  پل عشاق

پل عشاق

هوا داشت تاریک میشد در مسیرمان به هتل از محل سوار شدن قایق های توریستی روی سن نیز رد شدیم قیمت برای هر نفر برای قایق معمولی فکر میکنم 8 یورو بود. ما چون خسته و گرسنه بودیم سوار نشدیم و به سمت هتل رفتیم و در خیابان ریوولی که جزء خیابان های توریستی و پررفت و آمد پاریس هست زود شام خوردیم و از بین دسر های متنوع آماده یک دسرکرم برولی (crème brûlée) خریدیم و به هتل برگشتیم و با چای خوردیم که واقعا خوشمزه بود. بعد از کمی استراحت پیاده به سمت شانزلیزه رفتیم. خیابان های اطراف در شب بسیار خلوت بودند ولی شانزلیزه شلوغ و پر رفت و آمد بود. خوب این خیابان هم که گفتن ندارد پر از مغازه های برند و اجناس گران قیمت. معدود برندهایی مثل ZARA و Mango که با ارزش پولی ما قابل خرید کردن بودند، وجود داشتند. در گشت و گذار دریک پاساژ که متاسفانه اسم پاساژ و مغازه شکلات فروشی که از آن خرید کردیم خاطرم نیست ولی ماکارون های بسیار خوشمزه و تازه از طمع های مختلف به قیمت هر عدد 2.5یورو داشت البته ما شنیده بودیم که خرید ماکارون را از فروشگاه لادوره (laduree) انجام دهیم ولی چون خوشمان آمد تصمیم گرفتیم فردا شب که شب آخر بود از همین جا خرید کنیم؛ فروشنده گفت تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است. از آنجا به یک فروشگاه بزرگ لوازم آرایش و عطر رفتیم که تمامی برندهای هم معروف و هم نا آشنا در آن از قیمت ها مختلف وجود داشت. بعد از گشت و گذار شبانه و یک روز طولانی با خستگی فراوان با مترو برگشتیم.

تصویر86:  دسرکرم برولی خوشمزه

دسرکرم برولی خوشمزه

روز یازدهم:

روز آخر بود و قصد بازدید از کلیسای سکرکور در تپه مونتمارتر، بازدید از طبقات بالای ایفل که عقب انداخته بودیم، و لوکزامبورگ پارک را داشتیم. صبح زود بعد از صبحانه با مترو از ایستگاه کنکورد با خط سبز به ایستگاه Abeesses که نزدیکترین ایستگاه بود رفتیم و ازآنجا حدود ده دقیقه پیاده به سمت بام پاریس و کلیسا حرکت کردیم. برای رفتن به کلیسا که در ارتفاع قرار داشت یا باید از پلکان سنگی با پله های زیاد  بالا می رفتیم و یا سوار یک کابین که مسافران را بالا و پایین می کرد، می شدیم که قیمت آن معادل یک بلیط مترو (1.9 یورو برای هر نفر) بود. و یا از پله های داخل پارک پایین دست کلیسا که با شیب ملایم بود که ما بعدا آنرا دیدیم، خود را به کلیسا میرساندیم که ما با کابین بالابر رفتیم. نمای بیرونی کلیسا سکری کوربسیار زیبا بود ولی چون برنامه فشرده ای داشتیم از رفتن به داخل کلیسا صرف نظر کردیم و دیدن آنرا برای سفرهای بعدیمان به پاریس موکول کردیم و از فضای اطراف کلیسا و بام پاریس که در واقع نمای روبروی کلیسا بود لذت بردیم. یکی از مکان های زیبا برای عکاسی همین محل بام پاریس است. باران هم نم نم شروع به باریدن کرد و فضای زیبا و سبز اطراف را دوچندان  زیبا کرد از پله های پارک پایین آمدیدم و در خیابان های اطراف که پر از مغازه های سوغاتی فروشی بود شروع به حرکت کردیم و بعد از خرید از چند مغازه که اغلب فروشندگان پاکستانی داشتند به سمت مترو رفتیم .

در راه از کنار مولن روژ که معروفترین کلوپ شبانه پاریس است به معنای آسیاب بادی قرمز نیز عبور کردیم. به مترو رسیدیم و از آنجا به ایستگاه برج ایفل رفتیم و خودمان را به صف ورود به برج رساندیم نسبت به روز اول بسیار شلوغ تر بودحدود نیم ساعت در صف ورود به محوطه ایستادیم بعد از ورود هم سریع برای صف خرید بلیط طبقات رفتیم. در طول سفرمان سردترین روز سفر همین روز بود که ما در صف بودیم. چون خیلی شلوغ بود حدود یک ساعت در صف آسانسور ایستادیم تا بالاخره به متصدی فروش بلیط رسیدیم و بلیط طبقه وسط را برای هر نفر 16 یورو خریدیم بلیط طبقه بالاتر هم نفری 25 یورو بود که ما چون هم هوا سرد بود و هم باد سردی می آمد طبقه وسط را ترجیح دادیم. با آسانسوری که حدود 30 نفر ظرفیت داشت به بالا رفتیم . این طبقه خود شامل دو طبقه بالکن که با پله به هم راه داشتند و مغازه های هدیه فروشی و یک مغازه فروش اسنک و نوشیدنی بود. نمای پاریس از آن بالا بسیار زیبا و چشم نواز بود و عکس های زیبایی می توان گرفت. ولی به خاطر باد سردی که می وزید زیاد نتوانستیم بمانیم وبازدید ما کمتر از نیم ساعت طول کشید و با همان آسانسور برگشتیم پایین .اگر هوا بهتر بود خیلی بیشتر می توانستیم از فضای آنجا لذت برد. در هر صورت برگشتیم پایین و به نزدیک ترین مک دونالد برای ناهار رفتیم . جالب که در مک دونالد امکان سفارش ماکارون هم بود فکر میکنم به قیمت حدود 1 یورو که چند بسته از اینجا خریدیدم که البته به تازگی و خوشمزگی قبلی نبود.

با مترو به شانزلیزه رفتیم و گشتی در آنجا زدیم و از مغازه که روز قبل انتخاب کرده بودیم ماکارون ها را خریدیم و چون خیلی خسته شده بودیم تصمیم گرفتیم پارک لوکزامبورگ را برای دیدارهای بعدیمان در آینده موکول کنیم. به هتل برگشتیم و وسایلمان را جمع کردیم و کمی استراحت کردیم و شب برای شام و گشت به خیبان ریولی رفتیم و آخرین دسر خوشمزه کریم برولی را خوردیم و زودتر برگشتیم تا برای پرواز صبح زود آماده باشیم . به مسئول رسپشن گفتیم برای فردا صبح ما برای رفتن به فرودگاه شارل دوگول ماشین رزرو کن که گفت صبح این کار را انجام می دهم.

تصویر87:  بام پاریس

تصویر90:  نمای زیبای پاریس از بالای برج ایفل

نمای زیبای پاریس از بالای برج ایفل

روز آخر:

صبح زود اولین نفر بودیم که برای صبحانه رفتیم و بعد از ما دو خانم مسن هم آمدند سریع صبحانه خوردیم و آماده رفتن شدیم به مسئول رسپشن رزرو ماشین را گوشزد کردیم که گفت به خاطر مراسم تدفین خواننده بزرگشان جانی هالیدی تمامی ورودی ها به این منطقه که مرکز شهر بود و قرار بود مراسم در کلیسایی در این نزدیکی انجام شود بسته است و ماشینی جلوی هتل نمی آید و ماشینی هم وجود ندارد گفت دو راه دارید یا با مترو بروید یا اینکه خیابان فلان را پیاده بروید شاید تاکسی گیر بیاید و عملا هیچ مسئولیتی نپذیرفت. گفت تنها یک ماشین بوده آن هم برای این دو خانم که قبل از شما آمدند است. وضع نگران کننده ای بود چون چمدان هایمان زیاد بود اصلا نمی توانستیم فکر مترو را بکنیم ناچار تسویه کردیم و پنجاه یورو دیپوزیت را پس گرفتیم . همزمان راننده آژانس دو خانم که از قرار معلوم مادر و دختر بودند و از هلند آمده بودند و به فرودگاه میرفتند، رسید و از او سوال کردیم که کجا می توانیم تاکسی برای فرودگاه گیر بیاوریم که گفت ماشین من بزرگ است با این خانم ها صحبت میکنم اگر اجازه دادند همراه ما بیایید. که خوشبختانه دو خانم مهربان با لبخند قبول کردند. ما هم خوشحال حرکت کردیم و با ون بزرگ به قیمت 50 یورو به فرودگاه رفتیم اول دو خانم هلندی را در ترمینال 2 پیاده کرد و بعد ما را در ترمینال 1پیاده کرد. بیشتر از دو ساعت به پرواز مانده بود بار را تحویل و کارت پرواز را گرفتیم و بعد از چک های امنیتی وارد سالن پرواز شدیم . در فری شاپ هم کمی معطل خرید شدیم و یک غرفه فروش ماکارون فروشگاه لادوره هم  بود. به سالن پرواز رفتیم و سر ساعت سوار هواپیما شدیم. در هواپیما متاسفانه در ردیف جلو سرویس بهداشتی بودیم که یک مقدار به خاطر رفت آمد مناسب نبود ولی به قدری خسته بودیم که تمام مسیر را خوابیدیم.

ساعت 7:30 شب به وقت ایران به تهران رسیدیم و سفر ما با کلی هیجان و خاطره های زیبا و بیاد ماندنی به پایان رسید. درآخرهم جدولی از مخارج سفر اقتصادی ما برای ارزیابی شما دوستان به طور خلاصه قرار می دهم. امید وارم اطلاعات و تجربیات ما در این سفر برای تمام دوستانی که آنرا مطالعه می کنند مفید واقع شود و سفرهای بهتر و با برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.