سفر به سرزمین کاکو ها

مقدمه

خوشا شیراز و وصف بی مثالش   ***   خداوندا نگه دار از زوالش

به شیراز آی و فیض روح قدسی   ***   بجوی از مردم صاحب کمالش

من به تازگی یه سفرنامه خیلی کامل که فکر میکنم کاملترین و طولانی ترین سفرنامه سایت باشه در مورد اروپا به اسم سفر 100 یورویی به اروپا نوشتم که منتظر انتشار در سایت هستم. کسانی که سفرنامه نوشتن، میدونن که نوشتن یه سفرنامه خوب و کامل وقت زیادی برای نوشتنش لازم هست.  این سفرنامه اروپا واقعا من رو خسته کرده بود که سفری به شیراز برام پیش اومد. در ابتدا قصد نوشتن این سفرنامه رو نداشتم. تعجب کردم که چرا سفرنامه شیراز خیلی تو سایت کم هستش! بطوریکه آخرین سفرنامه برای دو سال و نیم قبل بود. عشق به سفر و نوشتن سفرنامه و کاربران خوب این سایت مجبورم کرد که اولین سفرنامه داخلی و سومین سفرنامه خودم رو بنویسم.

تصمیم گرفتم سفرنامه کامل دیگه ای به اسم سفر به سرزمین کاکوها در فاصله کمتر از یک ماه نسبت به سفرنامه قبلیم بنویسم و در اختیار دوستان قرار بدم که امیدوارم مورد پسند واقع بشه.

این سفرنامه شامل : 50 صفحه – 341 عکس – 9081 کلمه میباشد.

همیشه یکی از شهرهایی که دوست داشتم بهش سفر کنم ( به سفر قطر کنم ) شهر گل و بلبل، سرزمین کاکوها، شیراز بود. این علاقه وقتی بیشتر شد که به اروپا سفر کردم و تونستم از موزه لوور ( لور، لرو، للور، نمیدونم چیه بگذریم ) دیدن کنم و با تاریخ و گذشته ایران بیشتر آشنا بشم. همین باعث شد تا شور و شوق بیشتری برای دیدن مکانهای اصلی اون اشیاء تاریخی داشته باشم.

بعد از حدود دو ماه با توجه به عروسی یکی از آشنایان فرصتی پیدا کردم تا یه سفر پنج روزه با خودرو شخصی به شیراز داشته باشم. این سفرنامه حاصل تجربیات من از سفر به شیراز هست که در اختیار شما عزیزان قرار میدم.

روز اول سه شنبه سیم مرداد نود و هفت

طبق برنامه ریزی هایی که کردم باید عصر حرکت کنم تا بتونم اول صبح به اولین مکان دیدنی که پاسارگاد هست برسم. منم که به دلیل خلوتی و خنکی جاده عاشق رانندگی تو شب هستم.

خب دیگه ساعت شش بعد از ظهره، باید سفر خودم رو شروع کنم و از مسیر قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، شیراز به مقصد برسم.

عکس 1 نقشه راه تهران تا شیراز

اوه اوه اوه، هنوز به عوارضی تهران نرسیدم چه ترافیکی شده ! اتوبان تا عوارضی تهران ترافیک سنگین داره. بله دیگه باز خوردیم به تعطیلات ملت همه راه افتادن برن سفر. اگر اینجا اینطوریه وای به جاده شمال !

از خونه تا رد کردن عوارضی تهران 45 دقیقه طول کشید ولی خدارو شکر از اینجا به بعد با اینکه جاده شلوغه ولی ترافیک نیست. از قم به بعدم دیگه به شب خوردم، جاده خلوت و خنکه.

چقدر راه زیاده هرچی میرم تموم نمیشه. فاصله 930 کیلومتری تهران تا شیراز رو نصفش رو اومدم و رسیدم به اصفهان و باید اندازه این مسیری که اومدم باز برم تا برسم به شیراز.

ساعت دوازده شبه بهتره برم تو شهر اصفهان هم ماشینم غذا بخوره ( بنزین ) هم من شام بخورم. اصفهانی ها هم که همیشه تو پارک ها هستن امشبم که چون فردا عید قربان هست و تعطیله جمعیت بیشتری تو پارک ها نشستن.

ساعت یک و نیم نصف شبه باید دیگه حرکت کنم به سمت شیراز. جاده چقدر خلوت و خنکه انگار فقط برای من درست شده. چقدر آسمان تو جاده قشنگه، ستاره ها رو نگاه، چقدر تو جاده زیباس، چه سکوتی.

بزار یه لحظه چراغ های جلوی ماشین رو خاموش کنم !

وااای چه تاریکی، تنها روشنایی جاده نور ماه و ستاره هاس !

آدم عاقل کی تو جاده با سرعت زیاد چراغ ماشین رو خاموش میکنه حتی برای چند ثانیه؟

طبق برنامه اول باید برم سر مزار پدر ( کوروش کبیر ) که تو فاصله 135 کیلومتری شیراز هست، بعد از اونجا 72 کیلومتر برم تا برسم به نقش رستم، از اونجا ده کیلومتر برم به مسیر بعدی که تخت جمشید هست و در آخر 53 کیلومتر برم تا برسم به شیراز.

عکس 2 نقشه راه و فاصله پاسارگاد-نقش رستم-تخت جمشید-شیراز

چهارشنبه سی و یکم مرداد نود و هفت

مزار پدر (کوروش کبیر) شهر پاسارگاد

ساعت شش و نیم صبح هست. اینم از رسیدن به جایی که دلم میخواست ببینم.

ای بابا ساعت فروش بلیت 08:30 صبح هستش. کو تا دو ساعت دیگه. بهتره دو ساعت استراحت کنم.

هزینه بلیت ورود به پاسارگاد برای ایرانی ها سه هزار تومان هست و برای خارجی ها بیست هزار تومان. بازم مفته براشون تقریبا یک و نیم دلار چه کیفی میکنن توریست ها با این قیمت ارز.

چه حس خوبیه هرچی نزدیکتر به آرامگاه کوروش میشم موهای بدنم سیخ میشه و بغض داره گلوم رو میگیره، هرچی بیشتر نزدیک میشم سریعتر برمیگردم به گذشته و عظمت ایران رو درک میکنم.

ای آنکه بر خاک من میگذری بدان و آگاه باش که پای بر خاک کسی نهاده ای که در تمام زندگی، نگاهبان نیکی بوده و جز به اندیشه و گفتار و کردار نیک با کسی رفتار نکرده است ای انسان، هر که هستی و از هر کجا که بیایی، زیرا می دانم که خواهی آمد، منم کوروش، پادشاه هخامنشی که این امپراطوری گسترده را برای پارسیان به یادگار گذاشته ام، که اکنون به این مقدار اندک از سرزمین بزرگ کشورم بسنده کرده ام بر گور من رشک مبر و بر ویران کردنش دل خوش مدار که تو نیز بر گور خود چنین نگاری، هرگاه فرمانبردار اهورامزدا باشی.

این متنیست که روی آرامگاه کوروش نوشته شده بود. وقتی که اسکندر بعد از تخت جمشید به پاسارگاد حمله کرد میخواست اونجا هم به آتش بکشه ولی وقتی با این نوشته روبرو شد دست از آتش کشیدن پاسارگاد کشید.

آرامگاه کوروش کبیر

عکس شماره 3 آرامگاه کوروش کبیر

عکس شماره 4 آرامگاه کوروش کبیر

قدیمی ترین عکس آرامگاه کوروش

عکس شماره 5 قدیمی ترین عکس آرامگاه کوروش

آرامگاه کوروش در زمان قاجار

عکس شماره 6 آرامگاه کوروش در زمان قاجار

بیل از اینجا هم دیدن کرده بود. بیل رو میشناسید؟ بیل آدم سفر دوستی هستش اون عاشق سفره و انقدر جاذبه های تاریخی رو دوست داره که هرجا میره یه یادگاری از خودش میزاره.مثل بیل بیشعور و بی فرهنگ نباشیم.

نوشتن یادگاری روی سنگهای آرامگاه کوروش

عکس شماره 7 نوشتن یادگاری روی سنگهای آرامگاه کوروش

خدای من پاسارگاد چقدر بزرگه !

در کنار آرامگاه کوروش کاروانسرای مظفری قرار داره که محل استراحت مسافرین و زائرین آرامگاه کوروش در گذشته بود.

کاروانسرای مظفری

عکس شماره 8 کاروانسرای مظفری

محل بعدی که باید برم آرامگاه کمبوجیه یا زندان سلیمانه. چقدر باید افسوس خورد برای نوع نگهداری این بناهای تاریخی. اگر یک دهم عتیقه هایی که از اینجا برداشتن و در حال حفاری و برداشتن هستن خرج میکردن شرایط خیلی بهتر از الان بود.

نمای روبروی آرامگاه کمبوجیه یا زندان سلیمان

عکس شماره 9 نمای روبروی آرامگاه کمبوجیه یا زندان سلیمان

نمای پشت آرامگاه کمبوجیه یا زندان سلیمان

عکس شماره 10 نمای پشت آرامگاه کمبوجیه یا زندان سلیمان

دورترین مکان پاسارگاد استحکامات تل تخت هست که بالای تپه قرار داره.

نمیدونم برم یا نه؟ خیلی دوره. هواهم داره بشدت گرم میشه.

فاصله زوم شده کمبوجیه تا تل تخت

عکس شماره 11 فاصله زوم شده کمبوجیه تا تل تخت

من یه بار اومدم و معلوم نیست بازم بیام یا نه بهتره که برم ببینم چون با توجه به شرایط موجود چند وقت دیگه همین آثار هم ازش باقی نمیمونه و فقط باید تو مستندات و کتابها عکساش رو ببینیم. چون یا نابود میشه یا نابودش میکنن یا میفروشنش با جاش میبرن.

تل تخت

عکس شماره 12 تل تخت

از اینجا میشه فهمید چقدر راه تا آرامگاه کوروش هست.

اون وسط آرامگاه کمبوجیه است و اون ته کنار کوه که خیلی ریزه آرامگاه کوروش.

فاصله تل تخت تا آرامگاه کوروش

عکس شماره 13 فاصله تل تخت تا آرامگاه کوروش

گرما داره خیلی اذیتم میکنه بهتره زودتر برم بقیه جاها هم ببینم.

محل بعدی پردیس شاهی هستش.

تاریخچه پردیس شاهی

عکس شماره 14 تاریخچه پردیس شاهی

حالا این اشیاء طلایی و نقره ای داخل کوزه که اینجا هم بهش اشاره شده کجاس خدا میدونه.

نمای پردیس شاهی

عکس شماره 15 نمای پردیس شاهی

عکس شماره 16 ستون های پردیس شاهی با خط میخی

تو این عکس هم میشه فاصله اینجا تا آرامگاه کمبوجیه رو دید و اون تپه های آخر هم تل تخت هست.

عکس شماره 17 نمای پردیس شاهی

اینجا هم جویهای آب بوده که به سمت باغ ها میرفته. انتهای جوی هم دقت کنید دوستان مشغول حفاری در زیر زمین هستن.

عکس شماره 18 جوی آب

محل بعدی کاخ اختصاصی هستش که محل جشنهای شاهنشاهی در دوران خود بود.

عکس شماره 19 تاریخچه کاخ اختصاصی

عکس شماره 20 نمای کاخ اختصاصی

محل بعدی کوشک ها قرار داره که محل های ورودی به کاخ ها بود و نمای زیبایی به باغ ها داشت.

عکس شماره 21 تاریخچه کوشک ها

عکس شماره 22 نمای ویران شده کوشک ها

عکس شماره 23 گیاه های خشک شده کوشک ها

خدایا چرا تموم نمیشه! از گرما کلافه شدم. اینجا هرچی بیشتر جلو میری بیشتر میزاد. محل بعدی کاخ بارعام هست.

اینجا اولین مقر سازمان ملل در بیست و پنج قرن پیش هست. کوروش در این محل از سران کشورهای دیگه پذیرایی میکرد و در مورد مسائل حقوق بشر صحبت میکردن.

منشور معروف کوروش تو این مکان رونمایی شد و قدیمی ترین ستون ایران اینجا قرار داره.

عکس شماره 24 تاریخچه کاخ بارعام

عکس شماره 25 قدیمی ترین ستون ایران

عکس شماره 26 قدیمی ترین ستون ایران از نمای پشت

عکس شماره 27 نمای کاخ بارعام

کنار هر مکان هم، سنگها و ستون های ویران شده اون مکان قرار گرفته بود.(فکر کنم بسته بندی کردن برای بردن)

عکس شماره 28 سنگ های جمع آوری شده

عکس شماره 29 ستون های جمع آوری شده

کنار کاخ بارعام پل هخامنشی قرار داره که برای عبور از رودخانه ایجاد شده بود.

عکس شماره 30 تاریخچه پل هخامنشی

عکس شماره 31 پل هخامنشی

در انتهای این سمت هم کاخ دروازه قرار گرفته.

عکس شماره 32 تاریخچه کاخ دروازه

عکس شماره 33 نمای کاخ دروازه

مهمترین قسمت اینجا مجسمه انسان بالدار هست که ظاهرا نمادی از خود کوروش بود.

عکس شماره 34 تاریخچه مجسمه انسان بالدار

این مجسمه که تقریبا چیزی ازش نمونده چهار بال داره که دوبال به سمت آسمان و دو بال به سمت زمین است.

عکس شماره 35 انسان بالدار

بالاخره دیدنیهای شهر پاسارگاد تموم شد. اوه، اوه دو ساعته من اینجام. زودتر برم که به محل بعدی که نقش رستم هست برسم.

نقش رستم

اینم از محل دوم. بلیت ورود به اینجا هم سه هزار تومان برای ایرانی ها و بیست هزار تومان برای خارجی ها است و در صورت تمایل به گرفتن راهنما برای توضیح تاریخچه نقش رستم هم مبلغ بیست هزار تومان باید پرداخت کرد. تو قسمت قبل گفتم که توریست ها خیلی خوشحال هستن که با یک و نیم دلار میتونن از این مکان ها بازدید کنن ولی اینجا سه تا توریست دیدم که داشتن دعوا میکردن چرا از ما بیشتر پول میگیرید؟ از ما هم باید 3 هزار تومان بگیرید که خیلی کیف کنیم.

اینجا فوق العاده زیباست. دیدن اینجا باعث حس غرور میشه و گوشه ای از عظمت امپراطوری هخامنشی و ساسانی رو میشه درک کرد.

اینجا به دستور داریوش بزرگ درست شد تا اجساد شاهان در جایی غیر قابل دسترس قرار داده شود که از غارت دشمنان دور باشد.

مقبره چهار پادشاه بزرگ ایران داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم در اینجا قرار دارد.

عکس شماره 36 مقبره خشایار شاه

تو عکس پانوراما زیر میتونید از سمت راست مقبره داریوش بزرگ، اردشیر اول وداریوش دوم را مشاهده کنید.

عکس شماره 37 مقبره پادشاهان

عکس شماره 38 درون آرامگاه داریوش بزرگ

عکس شماره 39 درون آرامگاه خشایار شاه

در زیر مقبره ها هم نقش برجسته های بسیار زیبا از پادشاهان مختلف حک شده است.

عکس شماره 40 نقش برجسته های پادشاهان

عکس شماره 41 نقش برجسته های پادشاهان

عکس شماره 42 نقش برجسته های پادشاهان

یکی دیگه از مهمترین قسمت های نقش رستم وجود کعبه زرتشت است.

عکس شماره 43 نمای کعبه زرتشت از روبرو

عکس شماره 44 نمای کعبه زرتشت از پشت

گرمای هوا دیگه قابل تحمل نیست کولر ماشین به زور جواب میده دیگه هیچ انرژی برای دیدن تخت جمشید ندارم ولی برای عقب نیوفتادن از برنامه مجبورم به سمت تخت جمشید برم.

تخت جمشید

بلیت ورودی اینجا هم مثل دو جای قبل هست برای ایرانی ها سه هزار تومان و برای توریست ها بیست هزار تومان. گرمای هوا و بی خوابی انرژی برام نذاشته ولی این دیگه آخریشه میبینم و میرم به سمت شیراز.

عکس شماره 45 ماکت تخت جمشید

عکس شماره 46 پله های ورودی

عکس شماره 47 دروازه ورودی

عکس شماره 48 عکس قدیمی از دروازه ورودی

عکس شماره 49 سر ستون دروازه ورودی

خدایا اینجا هیچی سالم نذاشتن اینجوری پیش بره تا چند سال آینده اثری از اینجا نمیمونه. سالم ترین اشیایی که برای تخت جمشید هست تو موزه لوور پاریس دیدم. تنها سر ستون سالمی که مونده همونیه که تو موزه لوور عظمتش باعث تعجب همه میشه.

عکس شماره 50 تخت جمشید

عکس شماره 63 تخت جمشید

عکس شماره 64 تخت جمشید

عکس شماره 65 تخت جمشید

چند وقت پیش رفته بودم یجایی، که یادم نیست کجا، یه کسی اونجا بود، یادم نیست کی بود، یه چیزی میگفت،که یادم نیست چی میگفت ولی یه مطلب میخوندم که طراح شخصیت کارتونی گربه و سگ ایده خودش رو از این سر ستون تخت جمشید گرفته بود.

عکس شماره 66 تخت جمشید

عکس شماره 67 تخت جمشید

داخل محوطه تخت جمشید هم یه موزه از اشیاء کشف شده در تخت جمشید قرار داشت که هزینه ورود به اونم سه هزار تومان بود.

عکس شماره 68 اشیاء موزه تخت جمشید

عکس شماره 82 اشیاء موزه تخت جمشید

عکس شماره 83 اشیاء موزه تخت جمشید

عکس شماره 84 اشیاء موزه تخت جمشید

بالاخره تموم شد. باید راه بیوفتم سریعتر خودم رو به شیراز برسونم.آفتاب همه پوستم رو سوزونده.اشتباه کردم که کرم ضد افتاب و کلاه همراه خودم نداشتم.

شهر شیراز

اینم از شهر زیبای شیراز. ساعت سه بعد از ظهره و از گرما و بی خوابی طاقت ندارم. بهتره برم خونه فامیل که منتظر هستن و بعد از کمی استراحت عصر به دیدن شهر شیراز برم.

با توجه به اینکه پیدا کردن آدرس مکانهای مختلف تو شیراز دردسر خودش رو داره و جا پارک تو مکانهای دیدنی شیراز پیدا نمیشه بهتره ماشین رو تا آخر سفر جلوی در بخوابونم و  همه جا با اسنپ برم. تو شیراز هرجا بخواید با اسنپ برید بین 2500 تا 4500 میشه  که خیلی راحتم میکنه.

عکس شماره 85 کرایه اسنپ تو شیراز

الان ساعت حدود شش عصر هستش و هوا خنک شده. امروز برنامم کلا دیدن آرامگاه ها بود پس الان هم میرم سراغ سه تا آرامگاه دیگه.

آرامگاه سعدی

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی   ***   صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی

ورودی اینجا هم مثل بقیه جاها سه هزار تومان هستش. با توجه به خنک شدن هوا مسافرهای زیادی به دیدن اینجا اومدن که برای گرفتن بلیت باید چند دقیقه ای تو صف موند.

عکس شماره 86 محوطه داخلی آرامگاه سعدی

عکس شماره 87 نمای بیرونی آرامگاه سعدی

عکس شماره 88 نمای بیرونی آرامگاه سعدی 89.JPG

عکس شماره 89 سقف آرامگاه سعدی

عکس شماره 90 آرامگاه سعدی

سمت چپ آرامگاه تو زیر زمین یه حوض ماهی وجود داره داره. یه سرم به اونجا بزنم.

عکس شماره 91 نمای بیرونی آرامگاه سعدی 92.JPG

عکس شماره 92 سقف قسمت حوض ماهی

عکس شماره 93 حوض ماهی

دیگه وقتشه به سمت مکان دیدنی بعدی برم.

آرامگاه حافظ

مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم   ***   هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم

یه امتحان کنم ببینم قیمت تاکسی دربست با اسنپ چقدر فرق داره؟

من : آقا تا حافظیه دربست چقدر میگیری؟

راننده تاکسی :  هشت هزار تومان

من : خسته نباشی

هزینه اسنپ تا حافظیه 2500 شد. هزینه بلیت اینجا هم سه هزار تومان بود و جمعیت خیلی زیادی تو صف خرید بلیت ایستاده بودن.

عکس شماره 94 نمای بیرونی آرامگاه حافظ 95.JPG

عکس شماره 95 آرامگاه حافظ

عکس شماره 96 نمای سقف آرامگاه حافظ

بعد از دیدن آرامگاه حافظ و قدم زدن تو محیط باغ برم به سمت مسیر آخر.

آرامگاه خواجوی کرمانی

مگذر ای یار و درین واقعه مگذار مرا   ***   چون شدم صید تو برگیر و نگهدار مرا

سر خیابون وایسادم که اسنپ بگیرم یه ماشین نگه داشت.

من : دروازه قرآن میخوام برم.

راننده : بیا بالا.

من : چقدر میگیری تا اونجا؟

راننده : با خنده صد هزار تومان.

موقع رسیدن هیچ پولی نگرفت، مهربونی شیرازی ها رو نشون داد.

اینم از دروازه قرآن:

عکس شماره 97 دروازه قرآن

باید برم قسمت بالایی دروازه کنار ورودی بوستان خواجوی کرمانی

عکس شماره 98 بوستان خواجوی کرمانی

عکس شماره 99 مجسمه خواجوی کرمانی

هزینه ورودی اینجا هم سه هزار تومان هست.

عکس شماره 100 مقبره خواجوی کرمانی

آخیش اینجا چقدر خنکه. دلیلشم وجود درخت و آبشاره که زیبایی های این بوستان رو بیشتر کرده.

عکس شماره 101 نمای بوستان خواجوی کرمانی 102.JPG

عکس شماره 102 آبشار بوستان خواجوی کرمانی

عکس شماره 103 فواره بوستان خواجوی کرمانی

وسط بوستان هم یه غار وجود داره. اینجا در گذشته محل جمع شدن عارفان بود.

عکس شماره 104 غار بوستان خواجوی کرمانی

بچه ها بیل یادتون هست کی بود؟ تو آرامگاه کوروش گفتم کی هست. بیل اینجا هم اومده بود. بیل آدم خوبیه. عاشق آثار باستانی هستش. بیل علاوه بر اینکه رو آثار باستانی یادگاری مینویسه. آشغال ها و خوراکی هاشم روی آثار باستانی میزاره و میره. مثل بیل نباشیم.

عکس شماره 105 گذاشتن آشغال رو آثار باستانی

این بالا چقدر نمای زیبایی به شهر شیراز داره. مثل بام تهران اینجا هم بام شیراز باید باشه.

عکس شماره 106 نمای شهر شیراز از بالا

اینم از مکان آرامگاه های سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی روی نقشه.

عکس شماره 107 مسیر آرامگاه

دیگه داره دیر میشه باید برم خونه فامیل استراحت کنم تا برای فردا آماده بشم. یه اسنپ هم از اینجا میگیرم تا خونه.

جدول هزینه های روز اول سفر

عکس شماره 108 جدول هزینه ها

روز دوم پنج شنبه یکم شهریور نود و هفت

اولین جایی که امروز باید ببینم مسجد نصیرالملک باید باشه چون قبل از ساعت نه و نیم صبح آفتاب بهترین جهت رو برای تابش به شیشه های رنگی مسجد داره. طبق معمول هم با یه هزینه سه هزار تومانی اسنپ از خانه فامیل تا اونجا رو میرم.

آب و هوای شیراز

تو اول شهریور مثل خیلی جاهای دیگه هوای شیراز واقعا گرم بود و برای بیرون رفتن فقط تا قبل از ساعت یازده صبح و بعد از ساعت شش بعد از ظهر مناسب بود.

هوا کاملا آفتابی بود و دمای هوا تو خنک ترین موقع 18 درجه و گرم ترین موقع 40 درجه میشد.

عکس شماره 109 آب و هوای شیراز

مسجد نصیر الملک

هزینه بلیت ورودی سه هزار تومان برای ایرانی ها و بیست هزار تومان برای خارجی ها است.

اینجا تنها جایی بود که مدرک تریپ ادوایزر رو دیدم که نشان برتر مکان گردشگری در سال 2014 رو کسب کرده و جالبتر اینکه کنارش یه لوح بود که بابت دریافت این رتبه از خودشون تشکر کردن.

عکس شماره 110 نشان برتر گردشگری از سایت تریپ ادوایزر

واای خدااااا چقدر داخل این مسجد زیباس، فوق العاده است، ترکیب نور و رنگ چه توازنی به محیط داده.

عکس شماره 111 نبرد نور و رنگ داخل مسجد نصیر الملک

عکس شماره 112 نبرد نور و رنگ داخل مسجد نصیر الملک

عکس شماره 113 نبرد نور و رنگ داخل مسجد نصیر الملک

علاوه بر زیبایی هایی که شیشه های رنگی به اینجا داده کاشی کاری های زیبا همراه با طرح های خاص هم اینجا میشه دید.

عکس شماره 114 کاشی کاری های داخل مسجد

عکس شماره 115 کاشی کاری های داخل مسجد

عکس شماره 116 کاشی کاری های داخل مسجد

با اینکه نمیتونم از اینجا دل بکنم باید برم به قسمت های دیگه هم سر بزنم.

عکس شماره 117 حیاط مسجد نصیر الملک

چه جالب بازتاب گلدسته ها تو حوض روبروش مثل چهل ستون و تاج محل شده.

عکس شماره 118 بازتاب نور گلدسته ها در حوض

برم یه نگاهی هم به شبستان مسجد کنم.

عکس شماره 119 شبستان مسجد

کنار مسجد هم راهی هست که به سمت امامزاده زنجیری میره. بهتره برم یه نگاهم اینجا بندازم و دلیل نامگذاری این امامزاده به زنجیری رو سوال کنم.

عکس شماره 120 درب ورود به امامزاده زنجیری از داخل مسجد

حکایت می‌کنند نصیرالملک، افراد متهم را در این امامزاده زنجیر می‌کرده و اگر زنجیر پاره می‌شد علامت بی‌گناهی شخص متهم بود در غیر این صورت متهم، گناهکار شناخته می‌شد.

عکس شماره 121 مقبره امامزاده زنجیری

خانه زینت الملک

بعد از اینجا نزدیکترین مکان دیدنی، خانه زینت الملک هستش که پیاده حدود پنج دقیقه راه هست. میرم اینجا رو میبینم و بعد کنارش از نارنجستان قوام دیدن میکنم.

ورودیه اینجا هم سه هزار تومان هست. زمان ساخت این ملک برمیگرده به  حدود 110 سال قبل در دوران حکومت قاجار.

عکس شماره 122 خانه زینت الملک

عکس شماره 123 خانه زینت الملک

عکس شماره 124 نمای بیرونی اتاق ها

عکس شماره 125 نمای داخلی اتاق ها

ای بابا! اینجا هم بیل قبل از من اومده. بیل که خاطرتوت هست کیه؟ بیل دوستدار آثار تاریخی هستش. تا حدی که هرجا میره یه وسیله ای از خودش رو اونجا قرار میده.اینجا هم بطری آب معدنیش رو گذاشته و رفته. کی بیل میخواد آدم بشه خدا میدونه. پینوکیو که از چوب بود آدم شد ولی بعید میدونم بیل که از آهن هستش درست بشه. مثل بیل نباشیم.

عکس شماره 126 گذاشتن آشغال رو آثار تاریخی

داخل سالن اصلی چه آینه کاری های زیبایی هست. دیدن این زیبایی ها واقعا به آدم آرامش میده.

عکس شماره 127 سالن اصلی

عکس شماره 128 سالن اصلی

عکس شماره 129 سالن اصلی 130.JPG

عکس شماره 130 اتاق مجاور سالن اصلی

تو زیر زمین اینجا موزه مشاهیر فارس قرار داره. اینجا من رو یاد موزه مادام تسو آمستردام میندازه.

زینت الملک هم عجب زن قجریه با ابهتی هستش. اصلا نمیشه باهاش شوخی کرد.

عکس شماره 131 زینت الملک 132.JPG

عکس شماره 138 مشاهیر فارس

عکس شماره 139 مشاهیر فارس

نارنجستان قوام

یکی از زیبا ترین باغ های ایران و شیراز که برای خانواده قوام در دوران قاجار بود.

در کتاب آثار عجم از فرصت الدوله شیرازی از نویسندگان دوره قاجار این باغ این گونه وصف شده است:

باغ قوام در محله بالا کفت، بنیاد آن را مرحوم میرزا علی محمد خان قوام الملک نهاده و جناب قوام الملک حالیه به اتمام رسانیده، این باغ محل جلوس و حکم معزی الیه است. در سمت شرقی آن تالاری است شاهانه، در دو جنب آن دو راهرو و در جنب آنها دو ارسی پنج دهنه ملوکانه و در دو جنب آنها دو ایوان، تمام عمارات مذکور به آینه‌های خرد و کلان با آیین است و منقش و نگار الوان با تزیین و در هر یک از سمت جنوب و شمالش بیست و یک طاق نماست و طرف آن دو ایوان و دیگر اتاقهاست. حوضی دریاچه مانند دارد که از آب زلال مالامال است و باغچه‌هایش از اشجار نارنج و ریاحین جنت چون کوکب رخشان فروزان.

بعدها باغ قوام به دلیل وفور درختان نارنج در آن به نارنجستان قوام مشهور شد و در زمره زیباترین و ارزشمندترین آثار دوره قاجاریه قرار گرفت. ابراهیم قوام تغییراتی در ساختمان‌های باغ انجام داد و در سال 1345 خورشیدی آن را برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی به دانشگاه شیراز اهدا کرد.

هزینه ورودی اینجا هم سه هزار تومان است و روبروی خانه زینت الملک قرار گرفته.

عکس شماره 140 معرفی باغ نارنجستان قوام

زیبایی و تاریخ و طبیعت و معماری رو میشه اینجا از نزدیک دید.

عکس شماره 141 حیاط باغ نارنجستان قوام

عکس شماره 148 اتاق های باغ نارنجستان قوام 149.JPG

عکس شماره 149 اتاق های باغ نارنجستان قوام

عکس شماره 150 سقف اتاق باغ نارنجستان قوام

چقدر عمارت اصلی باغ زیباس، آینه کاری های فوق العاده زیبای اینجا همه چشم ها رو به خودش خیره میکنه.

عکس شماره 151 معرفی باغ نارنجستان قوام

عکس شماره 152 معرفی باغ نارنجستان قوام

دیگه ساعت از یازده گذشته و هوا داره کم کم به سمت گرم شدن میره. بهتره زودتر برم سراغ دیدنی های دیگه شیراز.

محل قرار گیری مکان های دیدنی اشاره شده روی نقشه به صورت زیر است.

عکس شماره 153 موقعیت مسجد نصیر الملک – خانه زینت الملک – باغ نارنجستان قوام

از اینجا باید به محل بعدی برم که ارگ کریم خان هستش. هزینه اسنپم که 2500 هست.

عکس شماره 154 مسیر نارنجستان قوام تا ارگ کریم خان

کنار ارگ کریم خان تو خیابان ناصر خسرو تعدادی فروشگاه آب میوه و بستنی هست که مسافرای زیادی رو به خود جذب میکنه. برم از بستنی فروشی شکر ریز فالوده و بستنی مخصوص شیراز رو امتحان کنم ببینم چجوریه

عکس شماره 155 بستنی شکر ریز

فالوده ها تو شیراز اکثرا مثل هم هستن و رشته های کوچک دارن و بستنی ها بوی تازه شیر گاو میده.

ارگ کرم خان

یکی از معروفترین بناهای شیراز ارگ کریم خانه که یادگار دوران زندیه و محل زندگی کریم خان زند بود. جایی که به گفته ژاپنی ها الگوی ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله را از آن برداشتند. ورودیه اینجا نیز مبلغ سه هزار تومان می باشد.

عکس شماره 156 نمای بیرونی ارگ کریم خان

عکس شماره 157 نمای بیرونی ارگ کریم خان

عکس شماره 158 حیاط داخل ارگ کریم خان

عکس شماره 159 پنجره اتاق ارگ کریم خان

عکس شماره 160 محل ورود به اتاق ها

عکس شماره 161 دست بوسی سفرای خارجی در مقابل کریم خان

عکس شماره 162 شیشه های رنگی اتاق ها

سمت دیگه مجموعه حمام ارگ قرار داره.

عکس شماره 163 معرفی حمام ارگ

عکس شماره 164 ورودیه حمام ارگ

عکس شماره 165 خزینه حمام ارگ

موزه پارس

این موزه در کنار مجموعه ارگ کریم خان قرار داره و قدیمی ترین موزه استان فارس می باشد. در این موزه آثار قبل و بعد از اسلام و نقاشی های هنرمندان قدیم و شمشیر و مقبره کریم خان در آن قرار دارد. ورودیه این موزه سه هزار تومان میباشد.

عکس شماره 166 معرفی موزه پارس

عکس شماره 167 اشیاء موزه پارس

عکس شماره 168 اشیاء موزه پارس

عکس شماره 169 سقف موزه

عکس شماره 170 قلیون های دوره زندیه

عکس شماره 171 کتاب های خطی

قرآن معروف به 17 من که وزن هر صفحه آن 17 من و وزن کل آن هم 17 من میباشد و آن را از معجزات این قرآن میدانند.

عکس شماره 172 قرآن 17 من

عکس شماره 173 نقاشی های موزه

پس از مرگ کریم خان وی را در اینجا به خاک سپردند و آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۶ شمسی به دلیل کینه‌توزی دستور نبش قبر وی را داد و استخوان‌های وی را به کاخ گلستان منتقل کردند؛ و مجدداً در زمان رضا شاه استخوان‌ها نبش قبر گردید و به این مکان عودت داده شد.

عکس شماره 174 مقبره کریم خان زند

شیراز انقدر جای دیدنی داره که هرچی برم باز جاهای دیگه هم مونده. محل بعدی که باید برم دیدن حمام وکیل هستش.

حمام وکیل

کریم خان زند از سال 1172 تا 1193 هجری قمری بر تخت پادشاهی ایران تکیه زد و پایتختش شهر شیراز بود. او بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به بناهای وکیل شهرت یافتند. بناهایی مانند مسجد، بازار، حمام، آب انبار، ارگ، دیوانخانه، کوشک، سربازخانه، کاروانسرا، ضرابخانه، گمرک ،شترخان و ... که همگی در محله درب شاهزاده شیراز قرار دارند. حمام وکیل یکی از همین بناهاست که به دلیل نقش و نگارهای کم نظیرش شهرت خاصی دارد و به یکی از دیدنی های مهم شهر بدل شده است. امروزه 30 مجسمه مومی نیز در این حمام وجود دارد تا سبک زندگی قدیم را به بازدیدکنندگان نشان دهند. وردیه اینجا نیز سه هزار تومان میباشد.

عکس شماره 175 حمام وکیل

عکس شماره 176 معرفی حمام وکیل

اینجا چه جالبه آدم یاد حمام های قدیم میوفته. شخصیت های مختلفی از مردم که به حمام اومدن.یاد دوران بچه گیهای خودم افتادم.

عکس شماره 177 حمام وکیل

عکس شماره 184 مراسم حنا بندان در حمام وکیل

اینم از ساعات بازدید مکان های دیدنی شیراز

عکس شماره 185 ساعات بازدید از مکانهای دیدنی شیراز

دیدنی های شیراز تمومی نداره و به گرمای هوا خوردم. سریعتر برم به محل بعدی که مسجد وکیل هستش.

مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز مسجدی قدیمی و زیبا که در قسمت غربی بازار وکیل قرار دارد که در دوران حکومت زندیه و به دست کریم‌‌خان زند ساخته شده است. طرح مسجد وکیل یک طرح دو شبستانی است و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است که هر دو معماری خیره کننده‌ای دارند. شبستان جنوبی مسجد وکیل حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد و از ۴۸ ستون سنگی یکپارچه و مارپیچ تشکیل شده که قرار گرفتن این ستون‌ها در کنار یکدیگر فضایی کاملاً متفاوت ایجاد کرده‌ است. منبر موجود در این شبستان هم از ۱۴ پله تشکیل شده و جنس آن از سنگ مرمر یکپارچه‌ای است که به دستور شخص کریم‌خان از شهر مراغه در آذربایجان شرقی کنونی به شیراز آورده شد تا در ساخت پله‌های منبر شبستان مسجد وکیل به کار گرفته شود. ورودیه اینجا هزار تومان میباشد.

عکس شماره 186 حیاط مسجد وکیل

عکس شماره 187 مسجد وکیل

عکس شماره 188 مسجد وکیل

عکس شماره 189 مسجد وکیل

عکس شماره 190 مسجد وکیل

عکس شماره 191 مسجد وکیل

بازار وکیل

بازار وکیل شهر شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند (۱۱۷۲–۱۱۹۳ ه‍. ق) ساخته شده، اکنون در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته‌است. هرچند به بزرگی بازار تهران نیست ولی دیدنش و خرید سوغاتی خالی از لطف نیست.

عکس شماره 192 بازار وکیل

عکس شماره 193 بازار وکیل

عکس شماره 194 عکس قدیمی بازار وکیل

عکس شماره 195 فروش ادویه در بازار وکیل

در انتهای بازار هم سرای مشیر قرار داره که مثل ورودیه مسجد شاه بازار تهران هستش.

عکس شماره 196 سرای مشیر

عکس شماره 197 حیاط سرای مشیر

محل قرار گیری مکان های بازدید شده روی نقشه درنزدیکی ارگ کریم خان

عکس شماره 198 محل قرار گیری مکان های دیدنی روی نقشه

ساعت سه بعد از ظهر هستش و با توجه به اینکه امشب باید عروسی برم دیگه عصر نمیتونم به دیدن جاهای دیگه برم. بهتره امروز آخرین مکان هم که خانه شاپوری است و نزدیک اینجاس رو ببینم و برم خانه.

عکس شماره 199 مسیر ارگ کریم خان تا خانه شاپوری روی نقشه

خانه شاپوری

منزل شاپوری مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده‌است. این اثر از سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط استاد ابوالقاسم مهندسی معمار معروف شیرازی بنا شده‌است و متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ کازرون بوده‌است. تا دهه ۷۰  این بنا مورد استفادهٔ خانوادهٔ شاپوری بود و چند سال به صورت متروکه رها شده‌بود و در نهایت در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس آن را خریداری و ثبت میراث فرهنگی ایران کرد. هزینه ورودی آن هزار تومان میباشد. در طبقه پایین کافی شاپ و در طبقه بالا رستوران قرار دارد.

عکس شماره 200 حیاط خانه شاپوری

عکس شماره 206 حیاط خانه شاپوری

عکس شماره 207 حیاط خانه شاپوری

عکس شماره 208 خانه شاپوری

دیگه وقت رفتن به خونه و آماده شدن برای عروسی است. نمیدونم چرا تو شیراز نمیذارن مهمون بره بیرون ناهار و شام بخوره! دائم تماس میگرفتن که منتظر هستیم بیای ناهار بخوریم. به همین دلیلم تو کل اقامت پنج روز من نتونستم به رستوران های معروف شیراز سر بزنم.

جدول هزینه های روز دوم سفر

عکس شماره 209 جدول هزینه های روز دوم

روز سوم جمعه دوم شهریور نود و هفت

امروز باید در اختیار آشنایان باشم و به برنامه هایی که برام ریختن عمل کنم.

بعد از صبحانه تصمیم گرفته شد که بریم خارج از شیراز برای دیدن کاخ اردشیر بابکان.

البته در بین راه قلعه دختر هم بود، ولی به دلیل اینکه هوا گرم بود و باید بالای کوه میرفتیم و هیچی ازش باقی نمونده بود از دیدنش صرفه نظر کردیم.

میخواید قلعه دختر رو ببینید تو خیابون یه آجر بگیرید دستتون ببینید. هرچند کاخ اردشیر بابکان هم تقریبا همین هست و باید چند تا آجر بگیرید تا ببینید.

عکس شماره 210 مسیر شیراز تا کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان که به آتشکده‌ی فیروزآباد نیز مشهور است، در دوران اردوان پنجم  واپسین پادشاه اشکانی، به دست اردشیر بابکان بنیادگذار سلسلهٔ ساسانی در سده ۳ میلادی ساخته شد.

این کاخ دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت ۱۸۰۰ سال گچ‌بری بخش بالای دیوارهای درونی آن همچنان آسیب نادیده مانده‌است. در ضلع شرقی کاخ، چهار ساختمان گنبدی شکل سترگ وجود دارد، این گنبدها به وسیلهٔ فیل‌پوش بالا رفته که مشابه آن در قلعه دختر (قلعه اردشیر) دیده می‌شود. قسمتی از نوک سقف گنبدها در دایره‌ای به قطر یک متر باز است. در ضلع شمالی بیرون از دیوار کاخ نیز چشمه‌ای گوارا از دل خاک می‌جوشد و استخری طبیعی جلوی این چشمه به پدیدار شده‌است. رودی از کنار دیوار شرقی کاخ گذر می‌کند که زمینه‌ساز آبادانی شهر گور و کاخ ساسانی بوده‌است. کمی بالاتر از کاخ آتشدانی برای برگزاری آیین‌های دینی وجود دارد. وجود چهار عنصر طبیعی آب، باد، خاک و آتش برجستگی ویژه‌ای را به این منطقه بخشیده‌است.

به دلیل قرار گرفتن این کاخ در کنار چشمه «قمپ آتشکده» آن را آتشکده فیروزآباد نیز می‌نامند.

عکس شماره 211 معرفی کاخ اردشیر بابکان

ورودیه اینجا نفری سه هزار تومان هستش و از اونجایی که شیرازی ها میگن مهمان تو شهر ما دست تو جیبش نمیکنه تمام هزینه های امروز رو خودشون انجام دادن.

اینم از کاخ اردشیر بابکان. یه کاخ میگم صدتا کاخ از کنارش میاد بیرون!

اگر این آثار تو کشور دیگه ای بود اینجوری رهاش میکردن؟

عکس شماره 218 کاخ اردشیر بابکان

عکس شماره 219 کاخ اردشیر بابکان

عکس شماره 220 کاخ اردشیر بابکان

گرما واقعا امانمون رو بریده، خدارو شکر اینجا چشمه آب هست بریم یه دست و رویی به آب بزنیم و خنک بشیم و شیطون رو آب بدیم.

عکس شماره 221 چشمه کاخ اردشیر بابکان

عکس شماره 222 چشمه کاخ اردشیر بابکان

عکس شماره 223 چشمه کاخ اردشیر بابکان

عکس شماره 224 نقاشی قدیمی از کاخ اردشیر بابکان

دیدن اینجا هم تموم شد. برگردیم شیراز، بریم خانه ناهار بخوریم، استراحت کنیم و عصر بعد از خنک شدن هوا به برنامه دیگه برسیم.

قرار بود به دریاچه نمک مهارلو بریم که تو این فصل جلبک های دریاچه به دلیل تابش نور خورشید تغییر رنگ میدن و آب دریاچه قرمز میشه که دیدنش خالی از لطف نیست ولی به دلیل گرمای هوا دیر حرکت کردیم و بعد از غروب خورشید به دریاچه رسیدیم و چون هوا در حال تاریک شدن بود از کنار جاده به سمت شیراز برگشتیم.

عکس شماره 225 دریاچه نمک مهارلو عکس از اینترنت

یکی از جاهایی که باید میدیدم باغ دلگشا بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به باغ دلگشا بریم.

عکس شماره 226 موقعیت باغ دلگشا بر روی نقشه

باغ دلگشا

باغ دلگشا باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است. پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد. باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه‌ای که در نوشته‌ها و نقاشی‌های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یاد شده است. در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

ورودیه اینجا دو هزار تومان هست و باز هم به دلیل اینکه شیرازی ها میگن مهمان تو شهر ما دست تو جیبش نمیکنه زحمت هزینش رو کشیدن (کلا همه هزینه ها با آشنایان شد امروز)

عکس شماره 227 معرفی باغ دلگشا

عکس شماره 228 باغ دلگشا

عکس شماره 229 باغ دلگشا

عکس شماره 230 باغ دلگشا

عکس شماره 231 باغ دلگشا

عکس شماره 232 باغ دلگشا

عکس شماره 233 باغ دلگشا

عکس شماره 234 باغ دلگشا

تو باغ موزه سکه و اشیاء تاریخی وجود داشت ولی گفتن که کلا تعطیل شده و فعلا معلوم نیست کی باز بشه.

عکس شماره 235 درب موزه باغ دلگشا

روبروی این باغ در سمت دیگه خیابان یه فروشگاه بزرگ عرقیجات هست که میتونید انواع عرقیجات تازه رو اونجا تهیه کنید.

روز چهارم شنبه سوم شهریور نود و هفت

امروز آخرین روز سفرم به شیراز هست و باید همه جاهای باقی مونده رو ببینم. اولین جا باید دورترین جا باشه ( چی گفتم )، یه اسنپ میگیرم که کرایش تا اونجا میشه چهار هزار تومان.

من : سلام. صبح بخیر.

راننده : سلام صبح شما هم بخیر ( با لهجه شیرازی بخونید )

من : آقا من جای شما بودم با این هزینه کم اصلا کار نمیکردم. یعنی چی از این ور شیراز تا اونور شیراز میشه چهار تومان. اگر یه خانواده چهار نفر باشه که میشه نفری هزار تومان.اینجا هزینه ها چقدر خوبه تو تهران یه تیکه بری باید هشت تومان بدی.

راننده : بله پایینه ولی خوب چیکار میشه کرد باید کار کنیم دیگه. البته این کار دومم هست. شیرازی ها تازه ساعت ده صبح پا میشن آماده میشن میرن سر کار.

من : اینجا همه چیش خوبه ولی من فکر میکردم تهران اکثرا بد رانندگی میکنن و اینجا به دلیل خلوتیش همه چی درسته ولی دیدم خیلی بد رانندگی میکنن تو شیراز! اصلا چیزی به اسم چراغ و راهنما وجود نداره انگار همین طوری از راست میان چپ از چپ یهو میان راست.یه چراغی یه راهنمایی چیزی.

راننده با خنده : کی حال داره چراغ و راهنما بزنه. همین هفته قبل داشتم صاف میرفتم یهو یه ماشین از فرعی اومد جلوم کوبید تو در عقب. قبول دارم اکثرا اینجا اینطوری رانندگی میکنن.

من با شوخی : حتما طرف حال نداشته ترمز بگیره.

هر دو با خنده خداحافظی کردیم و رفتیم.

باغ گیاه شناسی ارم

عکس شماره 236 موقعیت باغ ارم

درشمال غربی شهر شیراز و در کنار شهر باغ زیبایی از دوره قاجاریه باقی‌مانده که به باغ ارم مشهور است. در سمت جنوب باغ مذکور رودخانه خشک شیراز از شرق به غرب امتداد دارد. وسعت باغ بیش از سه هکتار و از درختان مرکبات و سرو پوشیده شده‌است.

جالبترین قسمت باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث و در دو طرف آن درختان سرو کاشته‌اند و زیبایی خاصی را داراست. در میان درختان سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از دور جلب توجه می‌کند و بعلت موزون بودن آن، آن را سروناز می‌خوانند. نظیر سرو مذکور در سایر باغ‌های شیراز دیده نمی‌شود. صحن باغ را درختان زینتی و سرو و نارنج و انواع گل‌های تزئینی پوشانیده و تزئین نموده‌است.

ورودیه باغ سه هزار تومان هست.

عکس شماره 237 حیاط باغ ارم

عکس شماره 238 حیاط باغ ارم

عکس شماره 239 حیاط باغ ارم

عکس شماره 240 حیاط باغ ارم

عکس شماره 241 حیاط باغ ارم

عکس شماره 242 حیاط باغ ارم

باغ ارم واقعا باغ زیبایی هستش الان که اینطوریه وای به فصل اردیبهشت، همیشه میگن بهترین فصل شیراز اردیبهشت هست که میشه طبیعت واقعیش رو دید. قدم زدن تو این باغ اول صبح بین این همه درختها و نارنجها چه حس خوبی داره.

عکس شماره 243 عمارت باغ ارم

عکس شماره 244 عمارت باغ ارم 245.JPG

عکس شماره 245 عمارت باغ ارم

عکس شماره 246 حیاط باغ ارم

عکس شماره 247 عمارت باغ ارم

اینجا هم زیر عمارت موزه سنگ هست که انواع سنگ های مختلف و تاثیرشون روی انسان رو نشون میده.

عکس شماره 248 موزه سنگ باغ ارم

عکس شماره 249 موزه سنگ باغ ارم

عکس شماره 250 موزه سنگ باغ ارم

بعد از دیدن زیبایی های اینجا و استفاده از هوای عالیش باید به سمت مکان بعدی که باغ عفیف آباد هست برم.

عکس شماره 251 مکان باغ عفیف آباد روی نقشه

باغ عفیف آبادم

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است. این باغ در خیابان عفیف آباد شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاور میانه در آن وجود دارد. باغ عفیف آباد نمونهٔ کاملی از هنر گل کاری ایرانی است. سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍.ق آن را احداث نمود. این باغ در یکی از مناطق اعیان‌نشین شیراز جای دارد و مجموعه در سال ۱۸۶۳ میلادی ساخته شد. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است که همگی برای بازدید همگانی فراهم هستند. هزینه ورود به باغ سه هزار تومان میباشد.

عکس شماره 252 درب ورود باغ عفیف آباد

عکس شماره 253 حیاط باغ عفیف آباد

عکس شماره 254 حیاط باغ عفیف آباد

در سمت راست باغ در انتها حمام سنتی قرار دارد.

عکس شماره 255 حمام سنتی باغ عفیف آباد

عکس شماره 256 دیوار حمام

عکس شماره 257 سقف حمام

در کنار حمام قهوه خانه سنتی قرار گرفته است. نقاشی های زیبای دیوار های اینجا بر گرفته از داستانهای شاهنمامه است.

عکس شماره 258 حیاط قهوه خانه

عکس شماره 259 داخل قهوه خانه

روبروی قهوه خانه ماشینی قرار گرفته که باهاش پیکر رضا شاه را حمل کردن.

عکس شماره 260 ماشین حمل کننده پیکر رضا شاه 261.JPG

عکس شماره 261 تابوت رضا شاه

تو قسمت وسط باغ عمارت عفیف آباد قرار گرفته است.

عکس شماره 262 عمارت باغ عفیف آباد

عکس شماره 263 عمارت باغ عفیف آباد

عکس شماره 264 عمارت باغ عفیف آباد

داخل عمارت واقعا زیبا بود، جزو قشنگترین عمارت هایی بود که تو ایران دیده بودم.

سالن پذیرایی، اصلی ترین و بزرگترین سالن این عمارت هستش. مبل ها و کاناپه های اتاق ساخت شرکت جانسون فرانسه است که به سبک لویی 14 و 15 طراحی شده. لوستر اتاق ساخت کشور چکسلواکیه و بیشتر از 300 کیلو وزن داره.

عکس شماره 265 سالن پذیرایی عمارت

جالبترین قسمت این اتاق سقفش هست که از چوب ساخته شده و بیشتر از 1300 تصویر مختلف توش کشیده شده که با هم متفاوت هستن و فقط شبیه به هم هستن.

عکس شماره 266 سقف سالن پذیرایی

اتاق بعدی اتاق نشیمن هستش. به دلیل وجود پنج در که به سمت ایوان باز میشه این اتاق به اتاق پنج در هم معروفه.

فرش این اتاق فرش دستباف ایل بختیاری با طرح سرو شیراز است که ارزش بالایی داره. هماهنگی رنگ سقف، دیوارها، مبلمان و قالی از نکات جالب این اتاق است.

عکس شماره 267 اتاق نشیمن عمارت

عکس شماره 268 سقف اتاق نشیمن

اتاق بعدی اتاق مطالعه است.

در رنگ آمیزی این اتاق از رنگ آبی استفاده شده که آرامش بخشه. شمعدانها از برنز و گلدانها از جنس سنگ هستن. میزهای مطالعه هم دارای پایه متحرک برای تنظیم ارتفاع هستن.

عکس شماره 269 اتاق مطالعه عمارت

اتاق دیگه ای که وجود داره اتاق بازی است که مهمان ها در اینجا با هم بازی میکردند.

عکس شماره 270 اتاق بازی عمارت

هنوز تموم نشده، اینجا واقعا فوق العادس.هر قسمتش یه چیز جالب داره. دیدن اینجا باعث میشه گذشت زمان رو فراموش کنی. اصلی ترین قسمت عمارت موزه سلاح هستش که بزرگترین موزه سلاح خاور میانه است. دیدن این اسلحه های قدیمی واقعا، واقعا، واقعا جالب هستش.

عکس شماره 271 موزه اسلحه عمارت

عکس شماره 293 موزه اسلحه عمارت

عکس شماره 294 موزه اسلحه عمارت

عکس شماره 295 موزه اسلحه عمارت

بازدید از این موزه بی نظیر رو به هیچ عنوان از دست ندید.

باغ جهان نما

آخرین جای دیدنی که تو شیراز باقی مونده که باید ببینم باغ جهان نما هستش.

عکس شماره 296 موقعیت باغ جهان نما

ورودی باغ دو هزار تومان هست ولی متاسفانه موزه داخل باغ تعطیله و اینم به لطف دوستان میگن دیگه باز نمیشه.

عکس شماره 297 درب ورود باغ جهان نما

عکس شماره 298 باغ جهان نما

دیگه بنظرم همه دیدنیهای شیراز رو دیدم و جایی برای دیدن باقی نمونده. فقط مونده حرم شاه چراغ که قرار شده شب همه با هم بریم. فقط خیلی دوست داشتم سراغ رستورانهای شیراز برم که لطف آشنایان اجازه نداد و همه نوع غذای شیرازی و غیر شیرازی رو زحمت کشیدن درست کردن.

حرم شاه چراغ

به عنوان آخرین مکان و خداحافظی با شهر شیراز به سمت حرم شاه چراغ رفتیم.

عکس شماره 299 موقعیت حرم شاه چراغ روی نقشه

از همینجا یه خسته نباشید و خدا قوت به حراست حرم بگم که مثل پلیس فتا حواسش به همه چیز بود. برای ورود همه بازرسی بدنی میشن و لوازم همراه از داخل دستگاه باید رد بشه ولی ما غیر عمد چون حواسمون نبود از درب خروج وارد شدیم و کسی متوجه نشد و جلومون رو نگرفت، بعد از وارد شدن دیدیم باید از در کناری وارد میشدیم که بازرسی بشیم.

چقدر جالبه که توریستهای زیادی وارد حرم شاه چراغ میشن و با اشتیاق پای توضیحات مترجمین میشینن.

عکس شماره 300 حرم شاه چراغ

عکس شماره 301 حرم شاه چراغ

عکس شماره 302 حرم شاه چراغ

جدول هزینه های روز چهارم سفر

عکس شماره 303 جدول هزینه های روز چهارم سفر

سفرم به شیراز به پایان راهش رسیده. برای برگشت دو راه دارم اول اینکه بخوام مثل مسیر رفت شب حرکت کنم و از خلوتی و خنکی جاده استفاده کنم و دوم اینکه صبح زود حرکت کنم و تو خنکی خودم رو به شهر اصفهان برسونم و یه نصف روز اونجا باشم. راه دوم رو انتخاب میکنم.

روز پنجم یکشنبه چهارم شهریور نود و هفت

ساعت پنج صبحه دیگه باید راه بیوفتم. سریعتر برم که تو گرما نخورم و به اصفهان برسم.

جاده چقدر خلوته! چقدر خوب بود به جا این همه شمال رفتن و گیر کردن تو ترافیک مزخرف شمال یکمم به سمت جنوب و غرب کشور سفر کنیم. دیگه باید یه برنامه بریزم به جای هر ماه شمال هر فصل یه شهر ایران رو ببینم.

شهر اصفهان

اول برم نمایندگی گز کرمانی یه مقدار گز و پولکی بگیرم بعد به جاهای دیگه برسم. اینجا اگر شانس بیارید اجناسش موجود باشه همه تاریخ روز و یا برای نهایت دو روز قبل هستش و قیمت اجناسشم حدود ده هزار تومان از فروشگاه های دیگه که تو هر جای ایران یا اصفهان باشه ارزونتر هستش. به عنوان مثال گز فوق ممتاز لقمه ای 42 درصد پسته اینجا قیمتش 50 هزار تومان هست و در فروشگاه های دیگه اصفهان یا تهران 58 هزار تومان و تاریخ تولید اینجا برای همان روز است و جاهای دیگه برای دو ماه قبل.

عکس شماره 304 موقعیت نمایندگی گز کرمانی روی نقشه

من میگفتم تو شیراز بد رانندگی میکنن متاسفانه اینجا از اونجا هم بدتره. این چه وضعه رانندگیه انگار تو یه خیابون هستن که فقط برای خودشونه هیچ کس به هیچ کس راه نمیده یهو از پارک میپیچن بیرون میرن، توقف بی توقف، بوق و راهنما بی بوق و راهنما. یه چیزی کنار در ماشین وصله بهش میگن آینه نمیدونم چرا ازش استفاده نمیکنن و جالب بود برام که خیلی ها وارد خیابون یکطرفه میشن و ازش عبور میکنن. واقعا اینجا خیلی خیلی حرف در برابر رانندگی تهران داره.

بهتره برم ماشین رو بزارم تو پارکینگ و مثل شیراز همه جا با اسنپ برم که نیازی به پیدا کردن جای پارک و پرسیدن آدرس نباشه. آدرس دادن اصفهانی ها هم مثل لهجه شون شیرینه. اگر خیابون کناریت باشه باید بری بندر عباس برگردی، دور بزنی برسی خیابان کناری.همتون رو دوست دارم.

ساعت دوازده هستش بهترین کار اینه که برم ناهار بخورم بعد یه سر برم میدان نقش جهان دور بزنم و راه بیوفتم سمت تهران.

مهمانسرای عباسی

من قبلا رستوران گردان هتل آسمان رفتم بهتره اینبار برم رستوران هتل عباسی.

عکس شماره 305 موقعیت مهمانسرای عباسی روی نقشه

طبیعتا وقتی خودش قدیمی ترین هتل دنیاس و بهترین هتل اصفهان باید حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشه.

عکس شماره 306 هتل عباسی

عکس شماره 307 لابی هتل 308.JPG

عکس شماره 308 سقف لابی

به دلیل گرمای هوا چایخانه هتل کارش رو از حدود ساعت شش عصر شروع میکنه و گرمای هوا باعث شده هیچ کس در حیاط هتل نباشه.

عکس شماره 309 حیاط هتل عباسی

عکس شماره 310 حیاط هتل عباسی

عکس شماره 311 حیاط هتل عباسی

در سمت راست هتل رستوران چهلستون قرار گرفته که محیط زیبایی، همراه با موسیقی زنده داشت.

عکس شماره 312 ورودیه رستوران هتل عباسی

عکس شماره 313 رستوران هتل عباسی

عکس شماره 314 سقف رستوران هتل

عکس شماره 315 نقاشی های زیبای دیوارهای رستوران

سفارش من لقمه مخصوص با برنج همراه با زیتون و دلستر بود که با سرویس و مالیت 75 هزار تومان شد.

چی میبینم! مگه میشه ! این هتل همچین غذایی داشته باشه؟

بدترین و آشغال ترین و مزخرف ترین کباب عمرم رو اینجا خوردم. کلا یه لوله گوشت که معلوم نبود چی قاطیش کردن حجیم شده بود و همش خام بود. اصلا همچین توقعی نداشتم از همچین هتلی. بنده خداها توریست ها که میان اینجا و به خیال خودشون چلو کباب ایران رو تست میکنن.

هرچی زودتر برم تو افق محو بشم. برم یه دوری تو میدان نقش جهان بزنم و برگردم که خیلی راه دارم.

عکس شماره 316 مسیر هتل عباسی تا میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده است که عموماً جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان می باشند.

با توجه به وقت کمی که دارم بهتره از عمارت عالی قاپو دیدن کنم. ورودیه عالی قاپو سه هزار تومان هست.

عمارت عالی قاپو

قاپو یا قاپی در زبان ترکی به معنی در، درگاه و ورودی است و عالی به معنی باشکوه، بزرگ و با ارزش می‌باشد. گفته می‌شود که در اصلی بنا را شاه عباس از نجف و مقبره علی بن ابی طالب به این مکان انتقال داده‌است. کتیبه بالای سردر ورودی با عنوان انا مدینه العلم و علی بابها و استقرار ۱۱۰ توپ جنگی در مقابل کاخ به حساب ابجد نام علی را عنوان می‌نماید.

این کاخ در زمان صفویه از بهترین کاخ‌های دنیا به شمار می‌رفته و‌ دارای همه مزایا و محاسن بوده و آنچه لازمه یک کاخ سلطنتى بوده در آن وجود داشته است.کاخ عالی قاپو، عمارتی است ‌برافراشته در غرب میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله‌ و به عنوان یکی از مهم‌ترین شاهکارها‌ی معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است‌. تاریخ ساخت بنای تاریخی عالی قاپو به 1054 هـ.ق باز‌می‌گردد و بانی آن شاه عباس اول است.‌

عکس شماره 317 ورودیه عالی قاپو

عکس شماره 328 عالی قاپو

عکس شماره 329 عالی قاپو 330.JPG

عکس شماره 330 عالی قاپو

بچه ها بیل رو که یادتون میاد؟ بیل عاشق آثار تاریخیه، تا جایی که هر جا میره دوست داره یه یادگاری رو این آثار از خودش بزاره. مثل بیل نباشیم.

عکس شماره 331 نوشتن یادگاری روی دیوارهای عالی قاپو

عکس شماره 332 میدان نقش جهان از بالای عالی قاپو

عکس شماره 333 مسجد امام از بالای عالی قاپو

عکس شماره 334 مسجد شیخ لطف الله از بالای عالی قاپو

دیگه خیلی دیرم شده میخورم به شب. بهتر زودتر یه دورم تو بازار سنتی نقش جهان بزنم و راهی تهران شم.

عکس شماره 335 بازار نقش جهان

جدول هزینه های روز پنجم سفر

عکس شماره 341 جدول هزینه های روز پنجم سفر

نکات و تجربه های سفر به شیراز

• اگر با خودرو شخصی میرید سعی کنید شب حرکت کنید تا صبح به پاسارگاد یا شیراز برسید و بتونید از زمانتون استفاده کامل کنید.
  • حتما قبل از ورود به شیراز از پاسارگارد و نقش رستم و تخت جمشید دیدن کنید که دیگه نیاز به رفتن این راه طولانی نداشته باشید.
  • در فصل های گرم برای دیدن پاسارگاد نقش رستم و تخت جمشید حتما کرم ضد آفتاب و کلاه و عینک آفتابی و آب معدنی همراه داشته باشید.
  • کسانی که پا درد دارن براشون گشتن تو پاسارگاد نقش رستم و تخت جمشید سخته از بردنشون صرف نظر کنید.
  • در فصل های گرم سعی کنید صبح زود و ترجیحا بعد از ظهر ها به دیدن دیدنیهای شهر برید.
  • حتما از اسنپ استفاده کنید. به این دلیل که هزینه خیلی پایینی داره و دیگه نیازی به پیدا کردن آدرس و جای پارک نمیشید.
  • برای گشتن کامل شیراز چهار روز زمان خوب وکاملی هست.

امیدوارم از خواندن این سفرنامه لذت برده باشید و تونسته باشم راهنمایی کاملی در مورد سفر به شیراز نوشته باشم. من سعی کردم همه دیدنی های شیراز رو معرفی کنم و اگر محلی از قلم افتاده خوشحال میشم دوستان شیرازی و سایرین معرفی کنن.