چیزهایی هست که نمی دانی (سفرنامه تایلند)

چیزهایی هست که نمی دانی (سفرنامه تایلند) +تصاویر
28 اسفند 1398 09:00

چنانکه تبلیغات در جهان امروز بر پایه سفارش فرد به فرد استوار شده و کمپانی ها و سازمانها بیش از تبلیغات تلویزیونی و شهری به دنبال تبلیغ کالا یا خدماتشان توسط مردم عادی می گردند، سفرها نیز با کمک تجربیات مردم عادی و حذر کردن از اشتباهاتی که ناگزیر از روی کمبود اطلاعات در سفر پیش می آید، آسان تر و لذت بخش تر شده است. اندک سواد و دانش سفر سبب می شود همه مسافران نیم نگاهی به تجارب دیگران بیاندازند؛ حال چه به صورت زبان اصلی در سایت هایی مثل بوکینگ و تریپ ادوایزر چه نمونه فارسی آن، همین سایت لست سکند. در هردو، انتخاب های هوشمندانه ای هستند. به ویژه تجربه سفر از نگاه یک همزبان و هم فرهنگ.  برنامه ریزی ما برای سفر به پوکت بانکوک نیز از سفرنامه های سایت لست سکند بی بهره نبود. سفرنامه های خانم نگار امین الرعایا و ساده باجی،  Samin و آقایان ثانی و خرمایی کاربردی بودند. بنابراین من تکرار مکررات نمی کنم و فقط نکات کاربردی سفر را به صورت گزاره های اطلاعاتی ارائه می نمایم.

1. من اساسا با گرفتن تور از آژانس های مسافرتی کمی زاویه دارم زیرا هرچند ممکن است تورلیدرهای خوبی در کشور مقصد منتظر شما باشند اما در اغلب موارد این دوستان نازنین دنبال سود بیشتر و فروختن تورهای خودشان هستند که معمولا هم قیمت بیشتری دارند و امکان کشف را نیز از مسافر می گیرند. بنابراین کاری که ما همیشه می کنیم این است که هواپیما را از سایت خود هواپیمایی یا آژانس هایی مثل علی بابا می گیریم و هتل را نیز پس از تحقیق در سایت های بوکینگ و تریپ ادوایزر با معیار نمره بالای 7 یا 8 از جاباما رزرو می کنیم. در شهر مقصد نیز معمولا ترانسفرمان یا حمل و نقل عمومی است یا نهایتا تاکسی می گیریم که در مجموع کیفیت بیشتری نصیب مان می شود. زیرا اگرچه خرید تور معمولا شامل ترانسفر فرودگاهی است اما به نسبت قیمت، احتمالا ممکن است هتل پیشنهادی به آن اندازه ای که باید مورد قبول تان نباشد. به هر حال این موضوع کاملا شخصی است. ما پرواز دو طرفه ماهان از تهران به بانکوک و بالعکس را از علی بابا رزرو کردیم. برای پرواز داخلی نیز هواپیمایی Vietjet از بانکوک به پوکت و بالعکس. نکات مهم پروازها:پرواز ماهان از تهران ساعت 9:45 شب می پرد و ساعت 8 به وقت محلی در بانکوک چمدان ها را تحویل گرفته اید. فرودگاه بین المللی سوارانابومی بانکوک به اختصار BKK نامیده می شود. آژانس ها و هواپیمایی ها فاصله پنج  ساعت بین دو پرواز را پیشنهاد می کنند؛ ما نیز این را رعایت کردیم و نکته مهم تر اینکه فرودگاه را عوض نکردیم و هواپیمایی را انتخاب کردیم که از همان BKK به فرودگاه HKT پوکت پرواز کند. پیشنهادم این است که شما ریسک کنید و فاصله سه ساعت را بین دو پرواز مدنظر قرار دهید زیرا در 99 درصد مواقع ماهان تاخیر ندارد. در غیر اینصورت شش ساعت در فرودگاه علاف خواهید بود. بدانید که اغلب هواپیمایی های داخلی تایلند به خصوص ویت جت فقط بارکابین به حجم هفت کیلو مجاز می دارند و بنابراین به این نکته در خصوص سفر به پوکت توجه کنید. البته می توانید با پرداخت هزینه اضافه برای هر 15 کیلو حدود 300 بات، بار اضافه هم داشته باشید.

تصویر 1: فرودگاه سواروانابومی

2- در مورد هتل، اغلب آژانس ها هتلی در منطقه پاتونگ را پیشنهاد می کنند. پوکت سه ساحل معروف دارد: پاتونگ، کارون و کامالا بیچ. کامالا بیشتر حس و حال لاکچری دارد و قیمت هتل ها بسیار بالاست زیرا هتل ها معمولا پنج ستاره اند. پاتونگ نیز بسیار شلوغ و پر هیاهو است. ما در کارون هتل گرفتیم. کارون ساحل آرام وزیبایی دارد. اگر خیلی دنبال هیاهو نیستید پیشنهاد من انتخاب هتلی در نزدیکی Karon Beach Roundabout است. می توانید روی گوگل مپ تمام هتل های نزدیک این میدان را ببنید. این محدوده دقیقا نزدیک ساحل زیبای کارون است، فروشگاه ها، صرافی ها و بازار شبانه نیز در فاصله چند قدمی تان قرار می گیرد. ما هتل ikon را انتخاب کرده بودیم که از لحاظ امکانات و تمیزی و مهمان نوازی واقعا بی نظیر بود اما تا این ساحل نیم ساعت پیاده راه داشت. با این وجود در سه ساعت هتل شاتل رایگان به ساحل داشت که خب با توجه به برنامه ریزی مان خیلی به کار ما نیامد. در مورد بانکوک نیز سعی کنید هتل حتما در نزدیکی ایستگاه های BTS یا همان ترن هوایی بانکوک باشد. زیرا رفت و امد به فرودگاه نیز به این صورت به راحتی انجام می پذیرد. زیرا طیقه منفی یک فرودگاه ایستگاه قطار ریلی است که شما را به مقاصد مختلف می رساند و می توانید از روی نقشه در ایستگاهی پیاده شوید که با BTS به مقصد مورد نظر برسید. مجددا برای بانکوک پیشنهاد می کنم از روی گوگل مپ هتلی در نزدیک چهارراه پتونام(تقاطع خیابانهای Phetchaburi Rd و Rd Ratchaprarop) همانجا که هتل Amari قرار دارد یا میدان سیام جایی که مرکز خرید MBK  و سیام دیسکاوری Siam discovery قرار دارد، بیابید. از انتخاب هتل در این قسمت ها بسیار خشنود خواهید شد.

تصویر2: چهارراه پاتونام بانکوک

3- در سفر پوکت، کارهای تفریحی که می توانید انجام دهید بی شمار است. تور جزایر پی پی(به غلط فی فی می گوییم اما در زبان خودشان ph، ف نیست بلکه پ به همراه آوایی نزدیک به ح است!!!) تور جیمز باند، رفتینگ، بیگ بودا، اولد پوکت و ....... تور مورد علاقه تان را انتخاب کنید و در موردش تحقیق نمایید. ما(سه نفر بزرگسال) پی پی، جیمز باند، بیگ بودا و اولد پوکت را انتخاب کردیم. بیگ بودا و اولد پوکت را با تاکسی رفتیم و توری در کار نبود. در پوکت هزینه تاکسی برای هر مقصدی بین 300 تا 500 بات است. نگران ترانسفر فرودگاه نباشید. ون ها هر نفر را با 200 بات به هتل می رسانند و حدود ده نفر گنجایش دارند. و تاکسی هم به پاتونگ و کارون و کامالا حدود 1000 بات است.

تصویر3: لیست کارهای غیرمجاز در جزایر

4- جیمز باند را از کمپانی BB Sea Lion انتخاب کردیم که طبق پیشنهادات دوستان در سفرنامه هایی بود که در ابتدای سخن آوردم. توصیفات و تعاریف همه صدق می کرد و قیمت هم همانطور بود که دیگران نوشته بوند. قایق تندرو با 15 نفر. ما سه نفر از ایران، دو نفر از امارات، یک خانواده چینی بزرگ متشکل از پدربزرگ مادر بزرگ دو زوج و چهار فرزندشان. پس این مسئله را در نظر داشته باشید برای انتخاب تور. تورهایی انتخاب کنید که حداکثر 15 نفر باشند. حتما این موضوع را از مغازه ای که تور را از آن می خرید بپرسید. سراسر پوکت پر است از این مغازه ها که تور می فروشند. پس عجله نکنید و روز اول حسابی پرس و جو کنید.

تصویر 4:بازدید از غار در تور جزیره جیمز باند

5- تور پی پی را ما باز طبق خوانده هایمان از سفرنامه ها از کمپانی Sea Star گرفتیم. گرچه این تور هم از نظر پذیرایی بد نبود و قایق شان هم پرسرعت(SpeedBoat) بود اما کمپانی شلوغی بود و هر گروه حدود سی نفر بودند که این باعث می شد زمان اسنورکلینگ یا بازدید از جزایر کوتاه شود. همچنین تورلیدر ما در این گروه خود را جوکر می نامید و به انگلیسی کاملا مسلط بود ولی در کل سیاست شرکت سی استار این بود که مثلا در جزیره میمونها یا پارک ملی و برخی دیگر از جزایر وارد نشود و فقط از توی قایق مسافرین عکس بگیرند که نقطه ضعف بزرگی است. گرچه خیلی از تورها از ترس گازگرفتگی توسط میمونها وارد جزیره میمونها نمی شوند و یا پارک ملی توسط دولت ممنوع الورود شده اما برخی از کمپانی های دیگر را من دیدم که وارد می شدند و قایق خود را بسیار به جزیره نزدیک کرده و به مسافران اجازه شنا یا اسنورکلینگ درآب می دادند. پس در مورد این موضوع از مغازه سوال کنید که ایا کشتی در این مقاصد توقف دارد و زمان توقف چقدر است. هزینه تور جزایر پی پی با کمپانی سی استار نیز همانطور که دوستان در سایر سفرنامه ها گفته بوند بین 1500 تا 1800 بات بود .

تصویر 5: پذیرایی شرکت سی استار

6- برای اولد پوکت ما از همان میدان کارون تاکسی گرفتیم و به اولد پوکت یا هسته قدیمی شهر رفتیم. چند بلوک هسته قدیمی شهر را تشکیل می دهند. از مهمترین دیدنیهای این محدوده ، هتل on on است که لوکیشن فیلم The beach بوده و در سال 2006 بازسازی شده و لابی آن را برای ورود عموم و عکاسی آزاد گذاشته اند. ساختمان کلانتری برج ساعت، یک کافی شاپ معروف و .... در این محدوده قرار دارد. این تور برای گردشگرانی که از تاریخ و زندگی شهری و دیدن مردم محلی لذت می برند واقعا لذت بخش است.

تصویر 6:مسیر گردش در اولد پوکت

7- بیگ بودا نیز در مرتفع ترین نقطه شهر قرار دارد. با تاکسی می توانید به آنجا بروید و عکاسی کنید. برای بیگ بودا حدود یک تا دو ساعت زمان نیاز دارید.  برای گشتن در اولد پوکت حدود سه ساعت. ما از صبح رفتیم اولد پوکت تا حدود 12 ظهر. بعد ناهار خوردیم. رفتیم بیگ بودا تا حدود سه و چهار بعد از ظهر. برگشتیم هتل استراحتی کردیم و در استخر هتل شنا کردیم و حدود نه شب رفتیم پاتونگ تا تور جزایر را بخریم و محدوده پاتونگ را بازدید کنیم.

تصویر 7:دید به شهر از بیگ بودا

8- تور جزایر معمولا از حدود هشت صبح آغاز می شود و تا پنج بعد از ظهر خاتمه می یابد. کمپانی های فوق ترانسفر رفت و برگشت به هتل دارند.  به شدت آن تایم هستند در نتیجه به موقع در لابی آماده باشید. توصیه های سایر سفرنامه ها را به کار ببندید مثل همراه داشتن لباس و حوله. و کاور ضد آب موبایل.(کاور ضد آب را می توانید در پاتونگ به قیمت دو عدد 150 بات هم پیدا کنید) برای اسنورکلینگ، اجاره یا خرید فین(کفش های غواصی ضرورتی ندارد اما کمک می کنند برای شنا در دریا و یا اسنورکلینگ سرعت بالاتری داشته باشید که باعث می شود محدوده بیشتری را ببینید.).

تصویر 8:ناهار در جزیره مسلمان ها با شرکت بی بی سی لیون

9- در خصوص بانکوک نیز وضع به همین منوال است. تورهای زیادی برای گشت و گذار وجود دارد و پیشنهاد می کنم دست از جنون خرید بردارید و لذت ببرید. پارک آبی، شهربازی و باغ وحش( Dream world, Siam Park, Safari World) و قطار بازار و بازار شناور(Train market, Floating market) و خلاصه خودتان با جستجو بر اساس علاقمندی تان تفریحی پیدا می کنید. ما نیم روز را به بازدید از گرند پالاس و معابد بودای خوابیده و وات آرون و وات فو اختصاص دادیم. اگر چندان طرفدار پروپا قرص معابد نیستید یا قبلا معابد بودایی و برهمایی را دیدید، از این تور صرفنظر کنید. به جای آن قایقی به مبلغ حدود 2000 بات کرایه کنید و از روی روخانه چائوفرایا بانکوک و همین معابد را بازدید کنید. این کاری بود که ما علیرغم پیشنهاد یکی از محلی ها انجام ندادیم و رفتیم گرندپالاس و معابد و نتیجه پشیمانی بزرگی بود . در هر حال اگر اصرار به بازدید از معابدشان دارید آقایان شلوار و خانومها پوشاندن شانه را فراموش نکنند که هیچ شوخی ندارند و مجبورتان می کنند همانجا یک شلوار مامان دوز یا روسری به قیمت 200 بات بخرید

تصویر 9:داخل گرند پالاس

۱۰- در بانکوک می توان با 100 بات تاکسی به مقاصد نزدیک گرفت. اگر جنون خرید دست از سرتان برنمی دارد، پلاتینیوم مال و پالادیوم مکان هایی هستند که با ارزش پول ملی ما می توان چیزهایی را در آنجا خرید. «ترمینال 21» نام پاساژی است که ارزش بازدید دارد. بقیه پاساژها مثل ام بی کا یا سیام دیسکاوری و .... در اولویت های بعدی قرار دهید . پاساژهایی هستند که نمونه شان همه جای دنیا هست. بنابراین سعی کنید چیزی را در سفر تجربه کنید که منحصر به فرد است.

تصویر 10:طبقه هفتم پاساژ ترمینال 21 که ماکتی از پل سانفرانسیسکو است

۱۱- ما چون شهربازی ها و پارک های آبی دیگر کشورها را امتحان کرده بودیم و البته زمان هم نداشتیم، سافاری ورلد را انتخاب کردیم. سافاری ورلد تور باغ وحش بانکوک است. قیمت بلیط 1000 بات برای سافاری ورلد( محدوده ای که شما سوار بر ماشین شخصی یا اتوبوسی که با بلیط به مبلغ 80 بات در همان محدوده مستقر است، از حیوانات وحشی آزاد در طبیعت بازدید می کنید. 400 بات هم قیمت مارین ورلد است که بخش حیوانات در قفس و شوهای حیوانات است. هردو را بازدید کنید چون هردو بخش ارزشش را دارد. دو بخش و بلیط اتوبوس 1480 بات می شود که البته شاید آژانس های گردشگری شهر قیمت پایین تری پیشنهاد دهند که من پیدا نکردم البته. زمان مورد نیاز برای بازدید از سافاری ورلد و مارین وورلد  و شوها از ساعت 9 تا 5 بعد از ظهر است. نکته: در باغ وحش بانکوک رستوران های بین المللی مثل KFC و... وجود ندارد. رستوران ها محلی اند و البته یک فست فود تایلندی هم که برگر و سیب زمینی دارد وجود دارد و بنابراین اگر فقط برگرکینگ و KFC خور هستید فکری برای ناهار کنید.

تصویر 11:سافاری وورلد

هزینه حمل و نقل، غذا و تور در دو سفر بانکوک پوکت با تعریف فوق بیش تر از 500 دلار نخواهد شد.