سفر به شهر اَبَدی، رُم

سفر به شهر اَبَدی، رُم + تصاویر

به نام خالقی که انسان را برای یک سفر آفرید

چشمانم را می­‌بندم و لحظه‌­ای خود را در شور و هیاهوی میدان ناوونا می­‌بینم. مردی که می­‌نوازد، کودکی که می‌­رقصد، آرامشی که شعله می‌کشد؛ اما من از هیجان این همه شادی چشمانم را می‌گشایم. برای پنجمین بار در طول روز به سراغ ایمیل­‌هایم می­‌روم به امید اینکه خبری از شرکت CKGS بشود؛ اما دریغ از یک خبر.

حتماً برای شما هم پیش‌­آمده تصاویری را مشاهده و از دیدنش حیرت کنید و لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و خود را در آن متصور شوید. تصاویری که قرار گرفتن در آن‌ها یک رویا به نظر می­‌رسد و هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌­کنید که روزی در واقعیت آن‌ها را از نزدیک تجربه کنید.

داستان از آنجا شروع شد که رویای سفر به قاره سبز یعنی اروپا در من و همسرم شکل گرفت، قاره‌ای که برای سفر به آن برای ما علاوه بر سختی‌­های یک سفر معمولی، چالش‌­های بسیاری دارد، هزینه­‌های بالا، منابع اطلاعاتی فارسی معدود در خصوص سفر و از همه مهم‌تر اخذ ویزای شنگن بخصوص برای ما که در شیراز سکونت داشتیم.

به راستی که اگر سفره دل از مقدمات پیش از این سفر باز کنم خود یک رنجنامه می‌شود و قطعاً برای تعدادی از خوانندگان خسته‌­کننده خواهد بود، پس بخش آغازین سفر را کوتاه روایت می‌­کنم.

به پیشنهاد دوستان و با توجه به اینکه تاکنون تجربه اخذ ویزای شنگن را نداشتیم، تصمیم گرفتیم برای کاهش ریسک ریجکت شدن، درخواست ویزا را از طریق آژانس اقدام کنیم. آژانس‌های مسافرتی مشهور تقریباً هیچکدام حاضر به اخذ ویزای تک نخواهند بود و به شما تورهای تفریحی اروپا را پیشنهاد می‌­کنند که من به دو دلیل آن‌ها را نپذیرفتم. نخست قیمت بالا و دوم آزادی عمل بسیار کمی که در این‌گونه تورها وجود دارد. در نهایت با آژانس "پارمیدا‌‌ سیر ‌‌پارس" برای اخذ ویزای شنگن برای بازه 13 روز، پرواز رفت و برگشت ماهان به ایتالیا و 3 شب اقامت هتل در رُم به توافق رسیدیم. این آژانس آوازه نسبتاً خوبی داشت و یکی از آژانس‌های همکار با مجموعه لست‌سکند بود به همین دلیل آن‌را انتخاب کردم. اخذ اقامت در سایر هتل­‌ها و خرید پرواز­های داخلی اروپا در این سفر به عهده خودم بود.

از دوستانم شنیده بودم که برای نخستین بار بهتر است ورود و خروج را از کشوری انتخاب کنم که ویزا را از آن اخذ می­‌کنم و بدلیل اینکه شرایط اخذ ویزا از سفارت ایتالیا در آن زمان بهتر از سایر سفارتخانه­‌ها بود تصمیم گرفتم ویزا را از سفارت ایتالیا اقدام کنم و پرواز ورود و خروج نیز از این کشور باشد. با توجه به آب و هوا در نیمه مهرماه، چهار شهر رُم، پاریس، بارسلونا و میلان را از بین توریستی‌­ترین شهرهای اروپا به عنوان مقاصد سفر انتخاب کردم.

آژانس مدارک زیر را برای اخذ ویزای شنگن از من درخواست کرد که در ادامه توضیح کوتاهی در خصوص برخی از آن‌ها خواهم داد:

• اصل و کپی گذرنامه امضا شده با حداقل 6 ماه اعتبار
  • کپی ویزای شنگن قبلی (در صورت وجود)
  • ترجمه سوابق بیمه تامین اجتماعی
  • گواهی تمکن مالی و ریز گردش حساب 3 ماه آخر
  • ترجمه سند ملکی (در صورت وجود)
  • 2 قطعه عکس 3 در 4
  • ترجمه صفحات شناسنامه
  • گواهی اشتغال به کار از شرکت محل کار به زبان انگلیسی
  • ترجمه فیش حقوقی
  • ضمانتنامه بازگشت از سفر برای هر نفر به مبلغ 400،000،000 ریال

نکته: تمامی مدارک بالا می‌بایست به دفتر آژانس ارسال و اصل مدارک تا زمان بازگشت از سفر نزد آژانس امانت می‌ماند.

برای من با توجه به ماهیت کاری شرکتم که پروژه محور می‌­باشد سخت‌­ترین بخش همین جمع‌­آوری سوابق بیمه از شهرهای مختلف بود که خود نزدیک به دو هفته زمان برد. در مورد مبلغ مانده حساب هیچ­گونه عددی از سوی سفارت اعلام نشده اما بهتر است حداقل به ازای هر نفر و هر روز سفر معادل 100 یورو بصورت ریالی و یا ارزی در حساب شما باشد. برای مثال اگر دو نفر قصد 5 روز اقامت در اروپا را داشته باشند می­‌بایست حداقل 1000 یورو یا معادل آن را در حساب داشته باشند. مهم‌ترین نکته در این خصوص نرخ تبدیل ارز می‌­باشد که بانک‌ها نرخ ارز را از بانک مرکزی می­‌گیرند اما شما باید با در نظر گرفتن نرخ ارز در بازار آزاد موجودی حساب خود را تامین کنید.

لازم به ذکر است داشتن مدارک بالا به معنای اخذ قطعی ویزا نمی­‌باشد و مدارکی چون تمکن مالی مناسب، سابقه بیمه بالا، سند ملکی و ... تنها شانس اخذ ویزای شما را بالا خواهند برد.

اخذ ویزای ایتالیا از طریق کارگزاری این شرکت در تهران یعنی شرکت CKGS واقع در ولنجک انجام می‌گرفت و نوبت آن از طریق آژانس برای ما اخذ شده بود و در روز مراجعه برای ارائه مدارک و انگشت‌نگاری استرس بسیار زیادی داشتم و سخنی که مسئول کارگزاری به من گفت من را بسیار در فکر فرو برد. "اقدام از طریق آژانس مسافرتی و یا به صورت شخصی هیچ تفاوتی در شانس صدور ویزا ندارد" صحبتی که تا پیش از آن بر عکس آن ‌را شنیده بودم. با این حال حتی امروز که مشغول نوشتن سفرنامه هستم برای من مشخص نیست که به شما توصیه کنم برای نخستین بار خودتان اقدام به اخذ ویزای شنگن کنید یا از طریق آژانس مسافرتی!

از زمان مراجعه ما به کارگزاری تا زمان پرواز ما بیش از یک ماه فاصله بود و در این فرصت اقدام به خرید بلیت پروازهای داخلی اروپا و رزرو محل اقامت خود در سایر شهرها کردم.

با چه روشی بلیت پرواز داخلی اروپا را با قیمت مناسب بخریم:

روش اول: بهترین روش جست‌وجو در وبسایت Google Flights می­‌باشد که بهترین قیمت‌ها را برای شما جست‌وجو می­‌کند و با اتصال به وبسایت فروشنده که عمدتاً شرکت‌های هواپیمایی هستند می‌­توانید با داشتن کارت بانکی بین‌المللی به راحتی خرید خود را انجام دهید. من این‌کار را با کمک یکی از اقوام عزیز خود در خارج از کشور به راحتی انجام دادم. در خرید مستقیم بلیت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• به فرودگاه مبدا، مقصد و هزینه ترانسفر از فرودگاه به مرکز شهر دقت کنید چون در برخی موارد این هزینه‌های جانبی از هزینه بلیت پرواز شما نیز بیشتر خواهند شد.
  • در اکثر شرکت‌­های هواپیمایی اقتصادی خارجی مثل Ryan Air، Vueling و ... باید بابت انتخاب صندلی در هواپیما، Check In در فرودگاه، چمدان، کیف دستی در داخل کابین و ... هزینه جداگانه پرداخت کنید که اگر این موارد را در هنگام خرید بلیت انجام ندهید و هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید هزینه این موارد به مراتب از خود بلیت نیز بیشتر می‌­شوند.

روش دوم: خرید از وبسایت‌های داخلی فروش آنلاین بلیت می‌­باشد که به مراتب باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید اما مزیت آن پرداخت به صورت ریالی می‌­باشد.

من تمامی پروازها را با 20 کیلوگرم بار خرید کردم که روی هر بلیت هم حمل یک کیف دستی کوچک به داخل کابین رایگان بود. شما می‌­توانید بسته به نوع ایرلاین، Check In خود را از چندین روز قبل تا چند ساعت قبل از پرواز انجام دهید.

با توجه به دلیلی که قبلاً توضیح دادم ترجیح داده بودیم مقصد ابتدا و انتهایی سفرمان در ایتالیا باشد به همین دلیل شهر رُم را به عنوان اولین و شهر میلان را به عنوان آخرین مقصد در ایتالیا انتخاب کردیم و بلیت پرواز ماهان به مقصد رُم و برگشت از میلان به تهران توسط آژانس برای ما خریداری گردید. انتخاب ترتیب سایر مقصدها با توجه به قیمت بلیت پروازهای داخلی انجام شد و تصمیم گرفتیم پس از رُم به پاریس و بارسلونا سفر کنیم. مدت اقامت نیز با توجه به میزان جاذبه‌های گردشگری هر شهر انتخاب شده بود که در جدول زیر می­‌توانید برنامه کلی سفر ما را مشاهده فرمایید:

برنامه کلی سفر

اما در این بین تاخیر بیش از حد در پاسخ از سمت کارگزاری و نجوای این جمله که "اگر ریجکت بشیم هزینه پروازهای خریداری شده و این همه هزینه ویزا را چگونه تحمل کنیم"، استرس ما را بیشتر کرد به نحوی که مجبور شدم به کارگزاری و سفارت ایمیل بزنم اما در این بین یک تماس تلفنی تردید من را کمی از بین برد. تماس از سفارت به شرکت محل کارم جهت پیگیری صحت مدارک ارائه شده از سمت من به سفارت! بله در برخی مواقع و به صورت موردی شما از سمت سفارت مشمول بازبینی دقیق مدارک خواهید شد.

در نهایت پس از یک ماه و تنها کمتر از 10 روز مانده به پرواز پاسپورت‌ها به محل کارم رسید و لحظه باز کردن پاکت شاید به اندازه مشخص شدن نتیجه کنکور دانشگاه استرس داشتم. اگر به هردلیل ریجکت شده باشید در پاکت ارسالی برگه‌­ای برای شما قرار می­‌دهند که توضیحی از دلایل ریجکتی می­‌باشد و نبود این برگه می­‌تواند نشانی از مثبت بودن پاسخ ویزای شما باشد. خبر از برگه‌­ای نبود و با نفس عمیقی که کشیدم پاسپورت‌ها را باز کردم و با مشاهده برچسب ویزای شنگن بر روی پاسپورتمان نیشم تا بنا گوش باز شد و با اشتیاقی وصف ناشدنی برنامه‌­ریزی جزییات سفر را آغاز کردم.

با توجه به اینکه برای سفر بودجه محدودی داشتیم خوشبختانه موفق شدیم پروازهای داخلی را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنیم و در ادامه نیز برای اقامت تصمیم گرفتیم برای نخستین بار در زندگی تجربه اقامت در هاستل را نیز بدست آوریم.

نکاتی در خصوص رزرو هتل و هاستل از طریق وبسایت‌هایی چون Booking و Hostelworld

• امکان پرداخت در محل برای بسیاری از هتل‌ها وجود دارد.
  • در صورت خرید قطعی معمولاً از تخفیف بیشتری نسبت به پرداخت در محل بهره خواهید برد اما امکان بازگشت وجه در صورت کنسلی وجود نخواهد داشت.
  • برای رزرو حتماً از کارت بین‌المللی معتبر استفاده کنید زیرا امکان کنسل شدن رزرو در صورت استفاده از کارت­‌های فاقد اعتبار و فاقد موجودی وجود دارد.
  • حتی پس از رزرو برخی اقامتگاه‌­هایی که قصد پرداخت در محل را دارید ممکن است مبلغی از کارت شما کسر گردد که این به منزله Deposit می‌­باشد و پس از پرداخت در محل آن مبلغ به حساب شما برگردانده می­‌شود.
  • تا حد امکان محل اقامت را نزدیک جاذبه‌­های گردشگری و ایستگاه­‌های مترو انتخاب کنید تا در زمان و هزینه صرفه­‌جویی کنید.

اقامتگاه­‌های سفر

پس از نهایی شدن پروازها و اقامتگاه‌­ها نوبت به برنامه‌­ریزی بازدیدها و خرید تعدادی از بلیت‌های ورودی­ بود که بهتر بود بدلیل شلوغی و احتمال اتمام بلیت­ ورودی برخی جاذبه‌­ها، آن‌هارا از پیش خریداری می‌کردیم. اما توجه داشته باشید که در صورت تمایل به خرید بلیت ورودی جاذبه‌ها پیش از سفر، می‌بایست برنامه‌ریزی بسیار دقیقی برای سفر داشته باشید زیرا در هنگام خرید باید روز و حتی ساعت بازدید خود را انتخاب نمایید و در صورتی که در ساعت مقرر در آنجا حضور نداشته باشید بلیت شما باطل خواهد شد.

هزینه‌های پیش از سفر (بخش اول)

هزینه‌های پیش از سفر (بخش دوم)

چون کارتی که با آن خرید‌های خارجی را انجام می‌دادم مربوط به یکی از بانک‌های امارات بود، در جدول فوق واحد پول برخی خریدها به درهم ذکر شده است.

روز اول سفر – شانزدهم مهرماه 98 – رُم تو را می خواند

آخرین شوک به ما این بار خبر احتمال کنسل شدن پروازهای ماهان ­ایر به کشور ایتالیا بدلیل برخی فشارهای سیاسی بود که بازهم به خیر گذشت و پرواز ما از تهران به مقصد رُم در ساعت 7 صبح با 45 دقیقه تاخیر با هواپیمای ایر­باس 340 سری 600 ماهان آغاز شد.

انتخاب صندلی مورد علاقه از مزایای Online Check-In

هواپیمایی که با آن پرواز کردیم پهن پیکر اما خسته بود و اگر در خدمت هر ایرلاین دیگری به جز ایرلاین‌­های کشورمان بود تاکنون بازنشسته شده بود. در پرواز تعداد زیادی از شهروندان چینی قرار داشتند که بدلیل نرخ ارزان پروازهای ماهان نسبت به ایرلاین‌­های چینی از این پرواز استفاده می­‌کردند تا ابتدا از چین به ایران بیایند و با یک توقف سپس به سمت اروپا بروند.

سفر

آسمان آبی سرزمینم

صبحانه هواپیما

صبحانه در پرواز

کشور ایتالیا

نمای کشور ایتالیا از آسمان

از هیجان و اشتیاق رسیدن به مقصد، طول پرواز بر ما خیلی سریع گذشت و ساعت 10 صبح به وقت ایتالیا بود که هواپیما در فرودگاه رُم آرام گرفت. در زمان سفر ما اختلاف زمانی ساعت تهران نسبت به رُم 2:30+ بود. فرودگاه رُم فیومیچینو (Fiumicino) یا لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci) نام دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور ایتالیا و ششمین فرودگاه پر­ترافیک اروپا می‌باشد.

هواپیما ماهان

فرودگاه فیومیچینو (Fiumicino) یا لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci)

خوشبختانه چون با تور سفر نمی‌کردیم، پس از تحویل بار و به این دلیل که ترانسفری انتظار ما را نمی‌کشید به سمت ایستگاه اتوبوس‌ها در نزدیکی خروجی ترمینال شماره 3 حرکت کردیم. شرکت‌های مسافربری T.A.M ،Terravision و Schiaffini در این فرودگاه خدمات‌رسانی می­‌کنند و مقصد اکثر اتوبوس­‌های آن‌ها ایستگاه مرکزی راه‌­آهن رُم، تِرمینی (Termini) می‌باشد.

شرکت‌های مسافربری

در خصوص ایستگاه مرکزی رُم بهتر است بدانید نام محله‌­ای که این ایستگاه در آن واقع شده نیز تِرمینی می‌باشد و جزو قدیمی‌­ترین محله‌های این شهر است. این ایستگاه برای نخستین بار در سال 1863 میلادی افتتاح شده و در حال حاضر در سال بالغ بر 150 میلیون مسافر را به مقاصد داخلی و حتی خارج از ایتالیا بوسیله خطوط پر سرعت راه‌آهن، اتوبوس، مترو، تراموا و ... جابه‌جا می­‌کند. با توجه به قیمت کمتر و اینکه پرواز ما از رُم به پاریس نیز از این فرودگاه بود شرکت .T.A.M را انتخاب کردیم و دو عدد بلیت رفت و برگشت را به قیمت هر عدد 9 یورو خریدیم و برای سوار شدن به سمت اتوبوس رفتیم.

بلیط TAM

بلیت دو طرفه از شرکت .T.A.M

محل سوار شدن به اتوبوس‌ها

اتوبوس .T.A.M

اتوبوس شرکت .T.A.M به مقصد ایستگاه تِرمینی

اتوبوس خوشبختانه تمیز، مرتب و مجهز به وای­‌فای بود که البته اینترنت آن کار نمی‌­کرد! اتوبوس‌های این مسیر با تواتر کمتر از 30 دقیقه و به صورت منظم در رفت و آمدند و ارزان‌ترین وسیله حمل ­و نقل بین فرودگاه تا مرکز شهر شناخته می­‌شوند که مسافت مورد نظر را در حدود یک ساعت طی می‌کنند.

مسیر حرکت از فرودگاه به ایستگاه راه‌آهن مرکزی رُم (Termini)

راه آهن رم

ایستگاه مرکزی راه‌­آهن رُم، Termini

پس از رسیدن به ایستگاه Termini و دریافت چمدانمان برای خرید سیم کارت به داخل ایستگاه راه‌­آهن رفتیم. شرکت­‌های ارتباطی زیادی در اروپا فعالیت دارند و یکی از ارزان‌ترین خدمات را شرکت Three ارائه می‌کند که پیش از سفر در مورد آن تحقیق کرده بودیم.

فروشگاه 3Store در ایستگاه راه‌­آهن Termini

پس از خرید سیم‌­کارت بهمراه بسته اینترنت و مکالمه به قیمت 30 یورو پیاده به سمت هتل Mecenate Palace حرکت کردیم که به فاصله تنها 8 دقیقه‌ از ایستگاه تِرمینی قرارداشت.

مسیر حرکت از ایستگاه تِرمینی به هتل Mecenate Palace

چمدان به دست خیابان­‌ها و کوچه‌ها­ی رُم را طی می‌­کردیم و از اینکه رویای خود را محقق شده می‌دیدیم لذت می‌بردیم. ساعت حدود 12:30 بود که به هتل رسیدیم، هتلی 4 ستاره که به پیشنهاد آژانس مسافرتی انتخاب کرده بودیم. ساختمان هتل گواه از قدمت آن داشت و پس از وارد شدن به سمت رِسِپشِن رفتیم و با نشان دادن پاسپورت‌ها و تایید رزرو کارت اتاق به ما تحویل داده شد.

هتل های رم

نمای ساختمان هتل Mecenate Palace

ورودی هتل Mecenate Palace

تابلو هتل Mecenate Palace

هتل Mecenate Palace

لابی هتل Mecenate Palace

هتل های رم

هتل دارای یک ساختمان اصلی بود و چند اتاق هم در ساختمان دیگر قرار گرفته بودند که دو بلوک از ساختمان اصلی فاصله داشت. اتاق ما متاسفانه یا خوشبختانه در خارج از ساختمان اصلی بود که البته نوساز بودند. اینکه بدلیل ایرانی بودن ما و یا اینکه از طرف یک کارگزار ایرانی رزرو ما انجام شده بود، این اتاق‌ها را به ما داده بودند، بر ما پوشیده بود اما امیدوار بودیم اینطور نبوده باشد.

هتل Mecenate رم

ورودی ساختمان دوم هتل Mecenate Palace

هتل رم
هتل Mecenate Palace

حیاط کوچک روبروی اتاق ما در هتل Mecenate Palace

اتاق دارای فضای مناسبی بود و تا اندازه‌­ای توقعات مارا برآورده کرد. سریع چمدان‌ها را در اتاق قراردادیم و پس از استراحتی کوتاه آماده شدیم تا گشت خود را در این شهر آغاز کنیم و بتوانیم از زمان خود بهترین استفاده را ببریم.

اتاق ما در هتل Mecenate Palace

سرویس بهداشتی و حمام اتاق ما در هتل Mecenate Palace

چَاُ رُم !

رُم شهری باستانی، تاریخی و پایتخت ایتالیا می­‌باشد که با هزاران سال قدمت از مهم‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌­رود. این شهر به واسطه امپراتوری رُم دارای آثار تاریخی بسیار چشم‌گیری می­‌باشد که باعث شده این شهر به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شود.

نقشه توریستی شهر رُم

نقشه توریستی شهر رُم.jpg

نقشه مترو شهر رُم

نقشه مترو شهر رُم.jpg

ساعت حدود 1:30 ظهر بود که به سمت نخستین جاذبه گردشگری که در برنامه داشتیم، یعنی "کلیسای سنت جان لاتران" حرکت کردیم.

مسیر حرکت از هتل Mecenate Palace به کلیسای سنت جان لاتران

در هوای مطبوع پاییزی رُم، کوچه‌ها و خیابان­‌ها را عاشقانه قدم می‌زدیم و از تماشای معماری و رنگ زیبای ساختمان‌ها به وَجد آمده بودیم.

پیاده رو خیابان Carlo Alberto در روبروی هتل

در پیاده‌روهای رُم

کوچه و پس کوچه‌­های رُم

در ادامه این گرسنگی بود که بر ما غلبه کرد و با توجه به اینکه رستورانی که از قبل برای صرف ناهار در برنامه مشخص کرده بودیم تعطیل بود، با مشاهده برچسب TripAdvisor بر پشت درب یک فست‌فود وارد آن شدیم. اینجا Saloon del Panino نام داشت و از فضای بسیار کوچکی برخوردار بود که تنها چهار صندلی برای نشستن داشت اما منویی کامل از ساندویچ داشتند و بصورت تخصصی بر روی ساندویچ کار می­‌کردند. دو ساندویچ در مجموع به قیمت 10/8 یورو گرفتیم و با اشتیاق در همانجا میل کردیم و سپس مسیر را ادامه دادیم.

نمای بیرون فست­ فود Saloon del Panino

سر آشپز فست ­فود Saloon del Panino

منوی فست ­فود Saloon del Panino

غذای ما در فست­ فودSaloon del Panino

با طی مسافت اندکی و در حدود ساعت 2:30 ظهر بود به که کلیسای سنت جان لاتران رسیدیم.

نمای بیرونی کلیسای سنت جان لاتران

کلیسای سنت جان لاتران (Arcibasilica di San Giovanni in Laterano)، کلیسای عصر کُنستانتین

این کلیسا به دستور اولین امپراتور مسیحی رُم یعنی کُنستانتین بزرگ در سال 324 پس از میلاد مسیح ساخته شده و جزو 4 کلیسای اصلی شهر رُم به حساب می­‌آید. در معماری بخش خارجی کلیسا شما شاهد ستون‌های بسیار بلند، 12 حواریون، ایوان بزرگ و دو طبقه‌ می­‌باشید که توسط آلساندرو گالیله معمار متولد فلورانس انجام گرفته است. پاپ هر ساله در پنج­شنبه مقدس از این ایوان برای مردم دعای خیر می­‌کند. پنج­شنبه مقدس که به پنج­شنبه فرمان نیز شهرت دارد در واقع پنجمین روز از هفته مقدس و پنج­شنبه قبل از عید پاک می­‌باشد و یادبودی است برای شام آخر عیسی با حواریون.

ورودی کلیسای سنت جان لاتران

درب اصلی ورودی کلیسای سنت جان لاتران در گذشته

کلیسای سنت جان لاتران

سفر به شهر ابدی رم

جالب است بدانید قدیمی‌ترین تعمیدگاه مسیحی جهان که به شکل هشت ضلعی می­‌باشد در این کلیسا قرار گرفته و پس از آن کلیساهای بسیاری در اروپا با الگوبرداری از آن ساخته شده‌اند.

شمع­‌های کلیسا که برای صرفه‌جویی در هزینه الکتریکی شده‌­اند!

کلیسای سنت جان لاتران

کلیسای سنت جان لاتران، کلیسای عصر کُنستانتین

پس از بازدید از این کلیسا به سمت پله‌های مقدس و کلیسای قدس‌الاقداس حرکت کردیم که در نزدیکی کلیسای سنت جان لاتران قرار­داشت.

راهبه‌های کلیسای سنت جان لاتران

مسیر حرکت از کلیسای سنت جان لاتران به پله‌های مقدس و کلیسای قدس‌الاقداس

پله‌های مقدس و کلیسای قدس الاقداس

پله‌های مقدس و کلیسای قدس‌الاقداس (Scala Santa and Chapel of San Lorenzo)، پلکانی برای بخشش

پله‌­های مقدس که در قرون وسطی به پله‌­های پیلاتس شهرت داشتند، در واقع 28 پله از سنگ مرمر سفید رنگ می‌­باشند که طبق افسانه‌های قرون وسطی در سال 326 پس از میلاد توسط سنت هلنا، مادر امپراتور کُنستانتین کبیر، از اورشلیم به روم آورده شده است. طبق روایات مذهب کاتولیک، عیسی مسیح برای رفتن به محاکمه‌اش در اورشلیم از این پله‌ها عبور کرده و درنهایت به حکم تصلیب او منجر شده است.

پله‌های مقدس و مردمی که به امید بخشش با زانو از پله­‌ها بالا می­‌روند

در سال 1724 میلادی، پاپ بندیکت هشتم برای محافظت از این پله‌­ها دستور داد برروی آن‌ها محافظی چوبی قرار دهند زیرا این سنگ‌ها به­ واسطه بازدیدهای بسیار به مرور زمان در آستانه تخریب قرار داشتند. بازدید­کننده­‌ها از تمام این 28 پله بر روی زانوهایشان بالا می‌روند و اعتقاد دارند که این کار باعث بخشیده شدن گناهانشان می‌شود.

ما نیز تصمیم گرفتیم از این پله­ ها بالا برویم و از درد زانوها در بالای پلکان به سختی ایستادیم و به بازدید از کلیسا رفتیم.

کلیسای قدس الاقداس

پله‌های مقدس و کلیسای قدس الاقداس، پلکانی برای بخشش

پس از بازدید حوالی ساعت 4 عصر بود که به سمت کلیسای سنت کلمنته حرکت کردیم.

مسیر حرکت از کلیسای قدس‌الاقداس به کلیسای سنت کلمنته

در نزدیکی کلیسای قدس‌الاقداس به ابلیسک لاتران رسیدیم که بلندترین ستون مصری ایستاده در جهان می‌باشد.

ابلیسک لاتران (Lateran Obelisk) بلندترین ستون مصری ایستاده در جهان

ابلیسک یا Obelisk در واقع به ستون‌های سنگی هرمی شکلی گفته می‌شود که خواستگاه آن‌ها مصر باستان بوده است. این ستون‌ها که تعداد 13 عدد از آن‌‌ها در شهر رُم قرار گرفته تعداد ۸ عدد از آن‌ها توسط پادشاهان روم از مصر به این شهر آورده شده و ۵ عدد از آن‌ها در همین شهر ساخته شده است.

ابلیسک و آب‌نمای لاتران

در مسیر کلیسای سنت کلمنته

سر در ورودی کلیسای سنت کلمنته

کلیسای سنت کلمنته (St. Clement Basilica)، کلیسایی کاتولیک با تاریخی 2000 ساله

اینجا یک کلیسای کاتولیک رومی می‌باشد که به افتخار سنت کلمنته، سومین پاپ بعد از پاپ سَنت‌پیتر معروف، نام‌گذاری شده است. از نظر باستان­ شناسی این کلیسا سه لایه تاریخی را در خود جای داده است و در ابتدا یک خانه ساده متعلق به یک رومی بوده و سال‌ها بعد در قرن دوم میلادی خانه تبدیل به یک معبد شده و در قرن چهارم میلادی به کلیسا تبدیل شده است.

کلیسای سنت کلمنته

کلیسای سن کلمنته داستانی 2000 ساله را پشت سر گذاشته و بارها مورد بازسازی و گسترش قرار گرفته است و در نهایت در قرن دوازدهم میلادی به شکل کنونی درآمده است. به یاد داشته باشید در تمامی کلیساها برای احترام گذاشتن به کسانی که مشغول عبادت هستند تا حد امکان از عکسبرداری و فیلم­برداری خودداری کنید.

حیاط کلیسای سنت کلمنته

کلیسای سنت کلمنته

ساعت حوالی 17:15 دقیقه بود که به سمت خیابان Via dei Fori Imperiali حرکت کردیم.

مسیر حرکت از کلیسای سنت کلمنته به خیابان Via dei Fori Imperiali

کلوسئوم نماد مشهور رُم در ابتدای خیابان Via dei Fori Imperiali

خیابان زیبای Via dei Fori Imperiali

خیابان Via dei Fori Imperiali، یادگار دیکتاتور ایتالیایی، موسولینی

این خیابان مشهور در بین سالهای 1924 تا 1932 میلادی به دستور موسولینی رهبر دیکتاتور و بنیان­گذار فاشیسم ساخته شد. در زمان ساخت نام این خیابان Via dei Monti بود اما در زمان افتتاح نامش به dell'Impero تغییر یافت و موسولینی سوار بر اسب با باز کردن روبان این خیابان را افتتاح کرد و یک رژه نظامی را با حضور جانبازان جنگ جهانی اول رهبری کرد. نام این خیابان پس از جنگ جهانی دوم به نام فعلی تغییر یافت و ماندگار شد.

این خیابان عریض در حال حاضر کلوسئوم را به میدان ونیز متصل می­کند و به واسطه نزدیکی به طاق کُنستانتین، رومن فروم، تپه‌ پالاتین و... از اهمیت بالایی برخوردار است. در پیاده­ روهای این خیابان همیشه جمعیت زیادی در حال عبور می‌­باشند و نوازندگان و هنرمندان نیز مشغول نوازندگی و نمایش هستند.

مرد نارنجی، یکی از نوازنده‌های خیابان Via dei Fori Imperiali

نوازندگان خیابان Via dei Fori Imperiali

خیابان Via dei Fori Imperiali، یادگار دیکتاتور ایتالیایی، موسولینی

مجسمه Nerva یکی از امپراتور­های رومی

نمای ساختمان‌های شهر رُم از خیابان Via dei Fori Imperiali

تجمع مردم برای حفظ محیط زیست در خیابان Via dei Fori Imperiali

نمای رومن فروم از خیابان Via dei Fori Imperiali

از قدم‌ ­زدن در این خیابان زیبا و حس و حال خوب آن انرژی گرفتیم و به سمت میدان کاپیتولین حرکت کردیم.

مسیر حرکت از خیابان Via dei Fori Imperiali به میدان کاپیتولین

میدان کاپیتولین

میدان کاپیتولین (Piazza del Campidoglio)، یادگار میکل آنژ

این میدان بر فراز تپه کاپیتولین، مهمترین تپه رُم  قرار گرفته است و اولین میدان مدرن شهر رُم به حساب می‌آید که به دستور پاپ پاول سوم و توسط میکل آنژ نقاش، معمار و از معروف‌ترین چهره‌های رنسانس ایتالیا طراحی شده است. در حال حاضر بدلیل قرار گرفتن مجلس سِنا، کنسرواتوار و عمارت نوئووو، این میدان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

ساختمان‌های اطراف میدان کاپیتولین

میدان کاپیتولین، یادگار میکل آنژ

پس از بازدید و کمی استراحت در اطراف میدان به سمت بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم و میدان ونیز حرکت کردیم.

مسیر حرکت از میدان کاپیتولین به بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

در مسیر حرکت به سمت بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم از میدان ونیز

بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم (Monumento a Vittorio Emanuele II)، پدر سرزمین پدری

این بنای یادبود که از آن با نام ویتوریانو نیز یاد می­‌شود یک بنای یادبود ملی به افتخار ویکتور امانوئل دوم نخستین پادشاه ایتالیای متحد می‌باشد که به او لقب پدر سرزمین پدری داده‌­اند. این میدان که قدمتش به سال 1935 میلادی باز می­‌گردد درست روبروی میدان ونیز واقع شده است و در حال حاضر زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی ایتالیا فعالیت می‌کند.

آب‌نمای بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

ساختمان اطراف بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

بدون شرح

مجسمه‌های اطراف بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

مجسمه ویکتور امانوئل دوم

در تصویر بالا شما مجسمه مردی سوار بر یک اسب را مشاهده می‌­کنید که همان ویکتور امانوئل دوم می­‌باشد.

مجسمه‌های اطراف بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

همچنین درست در زیر مجسمه الهه باستان، آرامگاه سرباز گمنام ایتالیایی بازمانده از جنگ جهانی اول را مشاهده می‌کنید که در دو طرف آن دو سرباز به نشانه احترام ایستاده‌اند. پیکر این سرباز گمنام در تاریخ 28 اکتبر سال 1921 میلادی در کلیسای Aquileia توسط مادری که فرزندش در جنگ کشته و مفقود شده بود از بین 11 جسد انتخاب و در اینجا مدفون شد. همه ساله رییس­‌ جمهور ایتالیا برای ادای احترام به تمامی سربازان ایتالیایی کشته و مفقود شده در جنگ­‌ها در کنار این آرامگاه حاضر می­‌شود.

آرامگاه سرباز گمنام

شعله‌های همیشه روشن در کنار آرامگاه سرباز گمنام

روبروی بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم، میدان ونیز قرار گرفته که یکی از میدان‌های مشهور رُم به شمار می­‌آید.

میدان ونیز از نمای بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

میدان ونیز (Piazza Venezia)، پر ازدحام­‌ترین میدان شهر رُم

این میدان در انتهای خیابان مشهور Via dei Fori Imperiali قرار گرفته است و به واسطه قرارگیری در کنار تعداد بسیاری از آثار تاریخی مشهور رُم از اهمیت بالایی برخوردار و همیشه مملو از توریست می‌­باشد. نکته‌ی جالب در خصوص این میدان، کشف بقایای مدرسه Athenaeum در زمان ساخت و ساز ایستگاه مترو ونیز می‌­باشد که توسط امپراتور هادریان، امپراتور روم تاسیس شده بود.

درشکه‌های اطراف میدان ونیز

فروش شاه بلوط کبابی در اطراف میدان ونیز

میدان ونیز، پر ازدحام‌ترین میدان شهر رُم

در یک سمت از میدان ونیز ساختمانی قرار گرفته که در سال 1818 میلادی توسط مادر ناپلئون به نام لتیسیا بناپارت (Letizia Ramolino) خریداری شد. او در مدت زندگیش در بالکن این ساختمان گل و گیاه قرار می‌داده و از آنجا به تماشای میدان ونیز و عبور کالسکه­‌ها می‌نشسته و به این کار علاقه داشته. او در نهایت در سال 1836 میلادی از این دنیا رفت و امروزه این ساختمان به نام موزه Palazzo Bonaparte فعالیت می‌کند.

بالکن مشهور خانه مادر ناپلئون

موزه Palazzo Bonaparte

نزدیک غروب خورشید بود که قدم‌­زنان به سمت مشهورترین میدان شهر رُم، ناوونا حرکت کردیم.

مسیر حرکت از میدان ونیز به میدان ناوونا

میدان ناوونا

میدان ناوونا (Piazza Navona)، مشهورترین میدان شهر رُم

میدان ناوونا در واقع یک میدان و محل عمومی می­‌باشد که در محل قدیمی استادیوم Domitian ساخته شده است. قدمت این استادیوم به قرن اول میلادی باز ­می‌گردد زمانی‌که مردم به منظور تماشای بازی­‌های Agones به آنجا می‌رفتند از این رو با نام سیرک Agonalis نیز شناخته می­‌شود. اعتقاد بر این است که نام این مکان با گذشت زمان به Avone و Navone و در نهایت به Navona تغییر یافته است. سبک معماری کنونی آن باروک می­‌باشد، سبکی که در واقع از ایتالیا شروع شد و در کل اروپا گسترش یافت.

کلیسای Sant'Agnese in Agone در اطراف میدان ناوونا

در انتهای جنوبی این میدان آب‌نمای del Moro قرار گرفته که نخستین بار در سال 1575 میلادی توسط Giacomo della Porta طراحی و شامل دلفین و چهار Tritons می‌شد. سپس در سال 1653 میلادی توسط Gian Lorenzo Bernini یک نماد Moor (در گذشته به مسلمانان ساکن مغرب گفته می‌شد) به آن اضافه گردید که بعدها در سال 1874 میلادی به واسطه بازسازی این آب‌نما، نمونه اصلی این نماد به گالری بورگز منتقل و با یک نسخه کپی جایگزین شد.

در قسمت شمالی میدان آب‌نمای Neptune قرار گرفته که در سال 1574 میلادی توسطGiacomo della Porta طراحی شده است. اما در قسمت مرکزی میدان آب‌نمای اصلی قرار گرفته است که نسبت به دیگر آبنما‌ها از ابعاد بزرگتری برخوردار می­‌باشد.

آب‌نمای اصلی میدان ناوونا

در قسمتی از میدان نیز هنرمندان مشغول انجام نمایش و اجرا بودند که حس و حالی خاص به این میدان بخشیده بود.

آتش بازی در اطراف میدان ناوونا

امروزه در اطراف این میدان مملو از کافه و رستوران می­‌باشد که توسط گردشگران مورد استقبال قرار می­‌گیرد.

کافه و رستوران‌های اطراف میدان ناوونا

میدان ناوونا

میدان ناوونا، مشهورترین میدان شهر رُم

این میدان پر­شورترین میدانی بود که تا به حال دیده بودیم و با بازدید از آن بسیار لذت بردیم. ساعت حدود 19:30 بود که به سمت مشهورترین فواره شهر رُم یعنی تروی حرکت کردیم.

مسیر حرکت از میدان ناوونا به فواره تروی

در کوچه و پس کوچه‌های رُم، در مسیر فواره تروی

فواره تروی (Trevi Fountain)، مشهورترین فواره ایتالیایی

این فواره با 26 متر ارتفاع و 49 متر عرض در محله تروی واقع شده و توسط معمار ایتالیایی Nicola Salvi طراحی و توسط Giuseppe Pannini ساخته شده است. این فواره بزرگ‌ترین فواره با معماری باروک در شهر رُم و یکی از مشهورترین فواره‌­های جهان می‌­باشد که در چندین فیلم سینمایی مشهور نیز تصویر آن نمایش داده شده است. در این فواره شما شاهد نپتون (خدای دریا)، تریتون‌ها (موجودی اساطیری با سر مرد و بدن ماهی) و ... می­‌باشید.

فواره تروی

این فواره یک‌بار در سال 1988 میلادی برای تغییر رنگ‌های ناشی از دودها و یکبار در سال  1998 میلادی برای از بین بردن شکاف و ترک‌ها مورد بازسازی قرار گرفت اما اساسی‌­ترین بازسازی در سال 2014 میلادی آغاز شد؛ زمانی که شرکت مُد ایتالیایی Fendi هزینه 2/2 میلیون یورویی بازسازی را بعهده گرفت و در سال 2015 میلادی مجدداً مورد بهره‌­برداری قرار گرفت.

بنا بر یک سنت قدیمی گفته می­‌شود کسانی که یک سکه به استخر این فواره بیندازند به این معنی خواهد بود که بار دیگر به رُم سفر خواهند کرد. تخمین زده می­شود بصورت میانگین در هر روز 3000 یورو سکه به داخل فواره انداخته می­‌شود و این پول همیشه جهت نیازمندان رُم هزینه می­‌شود گرچه دزدی سکه‌­ها از درون فواره به امری عادی تبدیل شده است.

فواره تروی

فواره تروی، مشهورترین فواره ایتالیایی

معمولاً دورتا دور فواره بسیار شلوغ و با ازدحام جمعیت روبرو می‌­باشد برای همین نمی‌توان مدت زیادی به تماشا ایستاد. پس از بازدید از این فواره زیبا به سمت آخرین جاذبه روز نخست، پله‌های اسپانیایی و میدان اسپاگنا حرکت کردیم. کوچه­‌ها و محله‌های این قسمت از شهر پر از کافه، رستوران و گردشگر بود و قدم زدن در آن‌ها لذت خاصی داشت.

مسیر حرکت از فواره تروی به میدان اسپاگنا

کافه و رستوران‌های کوچه و پس کوچه‌های رُم

هنرمندان در کوچه و پس کوچه‌های رُم

میدان اسپاگنا  (Piazza di Spagna)، میدان اسپانیایی

این میدان که درست در پایین پله‌های مشهور اسپانیایی قرار گرفته یکی از میدان­‌های مشهور رُم به شمار می‌آید. در وسط میدان و درست روبروی پلکان اسپانیایی آب‌نمای Barcaccia واقع شده که به نام Fountain of the longboat  نیز شناخته می­‌شود و در بین سال‌های 1627 تا 1629 میلادی توسط Pietro Bernini ساخته شده است.

میدان اسپاگنا

Caption

ساختمان­‌های اطراف میدان اسپاگنا

مسیر حرکت از میدان اسپاگنا به پلکان اسپانیایی

پلکان اسپانیایی (Spanish Steps)، با پیشینه‌­ای فرانسوی!

این پلکان به عنوان یکی از مکان­‌های گردشگری شهر رُم شناخته شده می­‌باشد که بین میدان Piazza di Spagna (در پایین) و میدان Piazza Trinità (در بالا) قرار گرفته است و در قسمت بالایی پله‌­ها نیز کلیسای Trinità dei Monti خودنمایی می­‌کند.

پلکان اسپانیایی

نکته جالب در خصوص این پلکان، ساختش به دستور سفیر فرانسه در شهر رُم Étienne Gueffier می­‌باشد که توسط معماران Francesco de Sanctis و Alessandro Specchi طراحی شده است اما نامش به ­دلیل میدان اسپاگنا به پلکان اسپانیایی شهرت یافته است.

دقایقی را روی پله‌ها نشستیم و به صدای هنرمندی که مشغول خواندن بود گوش دادیم و لذت بردیم.

میدان اسپاگنا از نمای پلکان اسپانیایی

میدان اسپاگنا و پلکان اسپانیایی، با پیشینه‌ای فرانسوی!

در مسیر بازگشت به هتل یک یادگاری کوچک خریدیم و به هتل رسیدیم. عادتی که همیشه در سفرهایم دارم کپی گرفتن از عکس‌های مموری دوربین عکاسیم بر روی گوشی موبایل و تماشای تصاویر شکار شده در آن روز می‌باشد که بسیار لذت‌بخش است.

ساعت حدود 11 بود که از فرط خستگی بدلیل پیاده روی طولانی به خواب رفتیم تا برنامه بازدید روز دوم را با انرژی آغاز کنیم.

مسیر حرکت از پلکان اسپانیایی به هتل

نقشه مسیر طی شده در روز اول

جدول هزینه‌های روز اول سفر - شانزدهم مهرماه 98

روز دوم سفر – هفدهم مهرماه 98، از گالری بورگز تا پانتئون

صبح ساعت 7:15 چشم‌های خواب ‌آلودم را با اشتیاق می‌گشایم و در ذهن به برنامه امروز فکر می‌کنم. لحظه به لحظه این سفر را نباید از دست داد، پس از برخاستن و آماده‌شدن برای صرف صبحانه به سمت ساختمان اصلی هتل و Roof Garden رفتیم. جالب است بدانید هتل ما درست روبروی کلیسای "دی سانتا ماریا ماگیور" واقع شده بود که یکی از مشهورترین کلیساهای شهر رُم به شمار می‌­رود.

به سمت رستوران هتل Mecenate Palace

رستوران هتل Mecenate Palace

رستوران هتل Mecenate Palace و نمای زیبای کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور

کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور از نمای رستوران هتل

بوفه صبحانه در رستوران هتل Mecenate Palace

میز صبحانه ما در رستوران هتل Mecenate Palace

صبحانه را با اشتیاق میل کردیم و به سمت اولین جاذبه گردشگری در برنامه امروز یعنی گالری بورگز حرکت کردیم. بلیت این مجموعه را با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای بازدید، پیش از سفر و از طریق وبسایت رسمی گالری برای ساعت 9 الی 11 خریده بودیم. تصمیم گرفتیم پیاده مسیر را طی کنیم و از قدم زدن در خیابان­‌ها لذت ببریم.

مسیر حرکت از هتل به موزه و گالری بورگز

کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور که در نزدیکی هتل ما واقع شده بود

ساختمان‌های اطراف میدان جمهوری (Piazza della Repubblica)

آب‌نمای میدان جمهوری (Piazza della Repubblica)

در مسیر رفتن به موزه و گالری بورگز

ساختمان گالری و موزه بورگز

موزه و گالری بورگز (Borghese Gallery and Museum)، شاهکار مجسمه‌های رومی

گالری بورگز مشهورترین گالری هنری شهر رُم می­‌باشد که در باغی بسیار زیبا و چشم‌نواز به همین نام قرار گرفته است. در گذشته این دو مکان یکپارچه بودند اما امروزه گالری از این باغ جدا شده است. زمان‌های بازدید از این گالری به صورت تایم‌های دو ساعته می‌باشد و در هر بازه زمانی تنها 360 نفر امکان بازدید از آن را دارند پس پیشنهاد می­‌کنم در سفر به شهر رُم در صورت تمایل به بازدید از این مکان همچون ما از پیش بلیت را تهیه کنید. این موزه و گالری شامل نقاشی، مجسمه و اشیاء عتیقه بوده که توسط Cardinal Scipione Borghese تاسیس شده است و در آن آثار هنرمندان مشهوری از جمله برنینی، رافائل وکاراواجو در دو طبقه و بیست اتاق جمع­‌آوری شده است.

بلیت بازدید از گالری و موزه بورگز

نقاشی مشهور The Deposition از Raphael

سقف یکی از اتاق‌های گالری و موزه بورگز

گالری و موزه بورگز – بخش نقاشی‌ها

پس از بازدید از بخش نقاشی‌ها به دیدن بخش مجسمه‌ها رفتیم که در آن آثار بسیار مشهوری قرارداشتند.

گالری و موزه بورگز – بخش مجسمه‌ها

حیرت بازدیدکنندگان

نقاشی رم

نقاشی سقف یکی از اتاق­‌ها

موزه بورگز

گالری و موزه بورگز – بخش مجسمه‌ها

به واقع زیباترین و برجسته­ ترین گالری بود که تا به حال دیده بودیم و در ادامه در حالیکه هوش از سرمان رفته بود از گالری بیرون آمدیم و سری به مجسمه­‌هایی که در فضای باز نگهداری می­‌شدند زدیم.

مجسمه‌های مجموعه که در فضای باز نگهداری می­‌شدند

پارک بورگز یک پارک بزرگ و سر­سبز می‌باشد که توسط Flaminio Ponzio معمار مشهور طراحی شده است و به عنوان سومین پارک بزرگ شهر رُم پس از پارک Villa Doria Pamphili و Villa Ada شناخته شده می­‌باشد. این پارک امروزه شامل باغ وحش، تعدادی موزه، کافه و رستوران، آب‌نما و بناهای تاریخی می‌باشد و در آن شما می­‌توانید انواع دوچرخه‌ها را کرایه کنید و یا از قدم زدن در آن لذت ببرید.

قطار مخصوص برای گشت در پارک بورگز

نکته جالبی که در اولین سفر خود به اروپا متوجه شدیم دوستی و محبت مردم نسبت به حیوانات بود به نحوی که هیچ‌کدام از حیوانات از مردم ترسی نداشتند. سگ‌گردانی در شهر یک امر بسیار عادی بود و تعداد زیادی از مردم به عنوان حیوان خانگی یک یا چندین سگ داشتند.

سگی زیبا و کوچک در پارک بورگز

یادبود Umberto I پادشاه ایتالیا بین سالهای 1878 تا 1900 میلادی در پارک بورگز

ساختمان‌های پارک بورگز

یکی از آب‌نما­های پارک بورگز

سفر به شهر ابدی رم

برای دقایقی بر روی یکی از نیمکت‌های پارک نشستیم تا با کمی استراحت و خوردن آجیل و میوه انرژی خود را بدست آورده و مسیر حرکت را ادامه دهیم.

ساختمان‌های پارک بورگز

حافظیه پارک بورگز

حافظیه در پارک بورگز!!

پارک بورگز

در بیشتر نقاط این پارک زیبا نوازندگان مشغول نواختن هستند و فضایی دلنشین را رقم می­‌زنند.

نوازندگی در پارک بورگز

در قسمتی از پارک یک دریاچه مصنوعی قرار گرفته که می­‌توانید در آن قایق­ سواری کنید و از اینکار لذت ببرید همچنین در کنار دریاچه معبد Aesculapius واقع شده که یک معبد به سبک ionic می­‌باشد و توسط Antonio Asprucci و فرزندش ساخته شده است.

دریاچه مصنوعی و معبد Aesculapius در پارک بورگز

پارک بورگز رم

فضای سبز پارک بورگز

مجسمه ویکتور هوگو

مجسمه ویکتور هوگو در پارک بورگز

پارک بورگز

در قسمت انتهایی این پارک، تراسی زیبا با نام Terrazza del Pincio قرار گرفته که نمای بسیار خوبی نسبت به شهر رُم، واتیکان، میدان مشهور دل پوپولو و کلیسای سَنت‌پیتر دارد.

تراس Terrazza del Pincio

کلیسا سنت پیتر

نمای کلیسای سَنت‌پیتر از تراس Terrazza del Pincio

نوازندگی در تراس Terrazza del Pincio

میدان دل پوپولو

نمای میدان دل پوپولو از Terrazza del Pincio

تراس Terrazza del Pincio

پس از بازدید از این تراس زیبا، یک خیابان پر شیب را به پایین رفتیم تا به میدان دل پوپولو رسیدیم.