سفر به شهر اَبَدی، رُم

سفر به شهر اَبَدی، رُم + تصاویر

میدان دل پوپولو (Piazza del Popolo)، میدان ملت

این میدان که بعنوان یکی از میدا­ن­ های مشهور شهر رُم شناخته شده می­‌باشد، در کنار دروازه‌ای به همین نام قرار گرفته و نامش را از کلیسای Santa Maria del Popolo که در گوشه شمال شرقی میدان واقع شده، می­‌گیرد.

بازی کودکان با حباب­‌ها در میدان دل پوپولو

نمای تراس Terrazza del Pincio از پارک بورگز

کلیساهای دو قلو Miracoli و Montesanto در کنار میدان دل پوپولو

خوانندگی در میدان دل پوپولو

میدان دل پوپولو، میدان ملت

تنها موردی که به عنوان چهره‌­ای نازیبا از این شهر در خاطرم مانده، وجود تعدادی دستفروش سِمج بود که عموماً آسیایی بودند و تا زمانی که چیزی از آن‌ها نخرید وِل کن نیستند.

دستفروشان در میدان دل پوپولو

دروازه Porta del Popolo در کنار این میدان واقع شده و توسط Pope Sixtus IV در سال 1475 میلادی ساخته شده که در گذشته ورودی شمالی به شهر رُم بوده است.

دروازه Porta del Popolo

پس از بازدید از این میدان وسیع مسیر را در پیش گرفتیم تا از پلکان اسپانیایی، میدان اسپاگنا و فواره تروی که شب گذشته بازدید کرده بودیم، در روشنایی روز نیز دیدن کنیم.

مسیر حرکت از میدان دل پوپولو به پلکان اسپانیایی

میدان اسپاگنا

دکه فروش شاه بلوط کبابی

میدان اسپاگنا و پلکان اسپانیایی

در قسمت جنوب شرقی میدان اسپاگنا بنای یادبود مریم مقدس را مشاهده می­‌کنید که در قرن نوزدهم ساخته شده است.

بنای یادبود مریم مقدس

کافه‌ها و رستوران‌ها در کوچه و پس کوچه­‌های رُم

کوچه­‌های رُم و حس و حال خوبی که از قدم زدن در آن‌ها بدست خواهید آورد

دکه جالب فروش میوه

تهیه پاستای ایتالیایی در یکی از رستوران‌های رُم

مسیر حرکت از پلکان اسپانیایی به فواره تروی

فواره تروی بدلیل شهرت بالایش هم در شب و هم در روشنایی روز بازدید­کننده‌های بسیاری دارد.

فواره تروی

از فرط گرسنگی برای صرف ناهار به رستوران مشهور Pane e Saleme رفتیم که با فضای اندک در نزدیکی فواره تروی قرار گرفته بود.

مسیر حرکت از فواره تروی به رستوران Pane e Saleme

رستوران Pane e Saleme

این رستوران به ژامبون­‌ها و بیکن­‌هایش معروف است و همیشه مملو از مشتری است و بدلیل فضای اندک معمولاً صفی در بدو ورود به آن شکل می‌گیرد. با خوردن دو عدد ساندویچ و نوشیدنی جان دوباره‌­ای گرفتیم تا به ادامه بازدید خود از این شهر رویایی ادامه دهیم.

در ادامه به کلیسای Chiesa di Sant'Ignazio di Loyola رسیدیم که بین سال‌های 1626 تا 1650 میلادی به سبک باروک ساخته شده بود. این کلیسای کاتولیک امروزه به عنوان یکی از جاذبه­‌های تاریخی رُم شناخته شده می­‌باشد.

مسیر حرکت از رستوران Pane e Saleme به کلیسای Chiesa di Sant'Ignazio di Loyola

کلیسای Chiesa di Sant'Ignazio di Loyola

پس از بازدید از این کلیسا به سمت پانتئون یکی از برترین جاذبه­‌های گردشگری رُم رفتیم.

مسیر حرکت از کلیسای Chiesa di Sant'Ignazio di Loyola به پانتئون

آب‌نمایی از سنگ مرمر با همین نام در بیرون پانتئون و در میدان della Rotonda قرار گرفته و اطراف میدان را نیز چند کافه و رستوران تشکیل داده است که همیشه مملو از گردشگر هستند.

آب‌نمای پانتئون

پانتئون (Pantheon)، کلیسایی با بزرگ‌ترین گنبد بِتُنی جهان

این کلیسا که در زمان روم باستان یک معبد بوده، در محل معبدی قدیمی‌­تر (معبد مارکوس آگریپا) که زمانی در آتش سوخته بود، بنا شده است. زمانی که هادریان این بنای کنونی را به پایان رساند هیچ کتیبه‌ای از معبد جدید قرار نداد و تنها کتیبه باقی‌مانده از معبد پیشین در آن حفظ شد و به همین دلیل زمان دقیق اتمام ساخت این معبد در دست نیست.

نمای بیرونی پانتئون

در قسمت بیرونی هشت ستون بلند در ردیف اول و دو دسته چهارتایی در پشت آن‌ها قرار گرفته است. از درهای عظیم آن که وارد شوید با گنبدی روبرو می­‌گردید که با وجود گذشت 2000 هزار سال از ساخت آن همچنان بزرگ‌ترین گنبد غیر آهنی جهان به حساب می‌­آید و چشم‌ها را به خود خیره می­‌کند. از قرن هفتم میلادی پانتئون به عنوان کلیسا و نسبت داده شده به St. Mary and the Martyrs زیر نظر سازمان میراث فرهنگی ایتالیا فعالیت می‌­کند.

پانتئون

گنبد عظیم پانتئون

گنبد عظیم پانتئون و حفره مرکزی آن

پانتئون

ستون‌های بلند بیرونی پانتئون

پانتئون (Pantheon)، کلیسایی با بزرگ‌ترین گنبد بِتُنی جهان

پانتئون را با عظمتش ترک می­‌کنیم و به سمت کلیسای سنت لوئیس فرانسوی می­‌رویم.

مسیر حرکت از پانتئون به کلیسای سنت لوئیس فرانسوی

کلیسای سنت لوئیس فرانسوی (St. Louis of the French) ، کلیسایی فرانسوی در قلب رُم

این کلیسا به فاصله بسیار نزدیکی از میدان ناوونا قرار گرفته و در واقع کلیسایی کاتولیک می‌­باشد که به مریم مقدس، سنت دنیس آریوپاگیت و سنت لوئیس نهم پادشاه فرانسه نسبت داده شده است. این کلیسا در بین سال‌های 1518 تا 1589 میلادی بنا شده است و میزبان نقاشی و مجسمه­‌های ارزشمندی می­‌باشد.

کلیسای سنت لوئیس فرانسوی

کلیسای سنت لوئیس فرانسوی، کلیسایی فرانسوی در قلب رُم

از این کلیسای فرانسوی به سمت میدان ناوونا راهی می‌شویم تا این میدان زیبا را در روشنایی روز نیز نظاره کنیم. این میدان در طول روز و شب میزبان هنرمندان و توریست‌ها بوده و به واقع برترین میدان شهر رُم می‌باشد.

مسیر حرکت از کلیسای سنت لوئیس فرانسوی به میدان ناوونا

میدان ناوونا

آب‌نمای dei Fiumi در مرکز میدان ناوونا

کلیسای Sant'Agnese in Agone در اطراف میدان ناوونا

هنرنمایی در میدان ناوونا

کافه‌ها و رستوران‌های اطراف میدان ناوونا

میدان ناوونا

بازدید از این میدان زیبا تنها با خوردن یک بستنی ایتالیایی یا همان جلاتو تکمیل می­‌شود. در نزدیکی آب‌نمای del Nettuno یک بستنی فروشی زنجیره­‌ای با نام Grom قرار گرفته است. جلاتو یک بستنی مشهور ایتالیایی می‌­باشد که قدمتش به 2000 سال پیش باز می‌گردد زمانی‌که طبقه اشراف و ثروتمند در روم باستان بدنبال راهی بودند که کمی از گرمای تابستان در امان بمانند. آن‌ها برف را از کوه­‌ها جمع‌آوری می­‌کردند و بصورت فشرده در می­‌آوردند و با ریختن آب میوه آن‌را طعم­‌دار کرده و میل می­‌کردند.

بستنی فروشی Grom در میدان ناوونا

جلاتو خوشمزه در میدان ناوونا

نزدیک غروب بود که این میدان زیبا را ترک کردیم و در مسیر بازگشت از مرکز خرید Alberto Sordi و چند کلیسای کوچک دیدن کردیم و به هتل بازگشتیم.

مسیر حرکت از میدان ناوونا به کلیسای di Sant’Agostino in Campo Marzio

میدان Obelisco Esquilino در نزدیکی هتل

نمای میدان Colonna della Pace از روف گاردن هتل

مسیر حرکت از میدان Colonna della Pace به هتل

در هتل بلیت پرواز برگشتمان از تهران به شیراز را خریدیم تا خیالمان از بلیت برگشت نیز راحت باشد. در این سفر سعی ما برای صرفه ­جویی هزینه‌­ها بود به همین دلیل معمولاً صبحانه را کامل و تنها یک وعده غذا را در بیرون میل می­‌کردیم و بیشتر از آجیل و خشکباری که از ایران آورده بودیم به عنوان میان وعده استفاده می‌کردیم.

نقشه مسیر طی شده در روز دوم (بخش اول)

نقشه مسیر طی شده در روز دوم (بخش دوم)

جدول هزینه‌‌های روز دوم سفر - هفدهم مهرماه 98

روز سوم سفر – هجدهم مهرماه 98، از واتیکان تا کولوسئوم

امروز آخرین روز بازدید ما از این شهر دوست داشتنی بود و قرار ­بود از جاذبه‌­های مشهوری چون موزه واتیکان، کلیسای سَنت‌پیتر، کولوسئوم، رومن‌فروم و تپه پالاتین دیدن کنیم. صبح با انگیزه و با نشاط به سمت رستوران هتل رفتیم و پس از صرف صبحانه برای آخرین بار قدم به کوچه و خیابان‌های شهر رُم گذاشتیم.

رستوران هتل Mecenate Palace

بوفه صبحانه در رستوران هتل Mecenate Palace

میز صبحانه ما در رستوران هتل Mecenate Palace

صبحانه ما در رستوران هتل Mecenate Palace

در این چند روز به واسطه موقعیت مکانی مناسب هتل از مترو استفاده نکردیم و قرار بود امروز برای نخستین بار از مترو استفاده کنیم. مقصد ما ایستگاه مترو Lepanto نزدیک‌­ترین ایستگاه مترو به میدان کاوور بود.

ایستگاه مرکزی مترو و قطار رُم

دو عدد بلیت تک‌سفره مترو به قیمت هر کدام 1/5 یورو از دستگاه خریدیم و وارد مترو نسبتاً شلوع رُم شدیم.

بلیت­‌های تک سفره مترو رُم

مترو رُم

مسیر حرکت از ایستگاه مترو Termini به ایستگاه مترو Lepanto

پس از 10 دقیقه در ایستگاه مترو Lepanto پیاده شدیم و به سمت میدان کاوور رفتیم.

مسیر حرکت از ایستگاه مترو Lepanto به میدان کاوور

سفر به شهر ابدی رم

میدان کاوور (Piazza Cavour)

به میدان کاوور رسیدیم که در میان آن مجسمه Camillo Paolo Filippo Giulio Benso سیاستمدار، وطن پرست و کارآفرین ایتالیایی قرار گرفته بود.

مجسمه Camillo Paolo Filippo Giulio Benso

کلیسای Chiesa Valdese در کنار میدان کاوور

ساختمان دادگستری در کنار میدان کاوور (Piazza Cavour)

مجسمه‌ای در میدان کاوور (Piazza Cavour)

میدان کاوور (Piazza Cavour)

پس از بازدید از این میدان به سمت قلعه و پل سَنت آنجلو حرکت کردیم.

مسیر حرکت از میدان کاوور به قلعه و پل سَنت آنجلو

چنین به محل کار رفتنم آرزوست!

کارتن­‌خواب‌هایی که کم و بیش در شهر مشاهده می­‌کنید

به سمت قلعه و پل سَنت آنجلو

قلعه و پل سَنت آنجِلو (Sant’Angelo Castel & Bridge)، آرامگاه امپراتور هادریان

این بنای استوانه‌­ای­ که در گذشته به عنوان بلندترین بنای شهر رُم به شمار می‌آمد. در کنار رود تیبر در شمال غربی مرکز تاریخی شهر رُم قرار گرفته و در ابتدا به عنوان آرامگاه هادریان امپراتور روم باستان ساخته شده بود.  بعدها این بنا توسط پاپ‌های شهر رُم به عنوان دژ و قلعه مورد استفاده قرار گرفته و امروزه تبدیل به یک موزه شده است. همچنین پل سَنت آنجلو با سنگ مرمر در سال 134 میلادی بر روی رود تیبر ساخته شد تا مسیری برای ورود به آرامگاه هادریان باشد.

قلعه سنت آنجلو

با توجه به هزینه ورودی موزه و محدودیت زمان از دیدن موزه صرف نظر کردیم و دقایقی را بر روی پل سَنت آنجلو ایستادیم و به تماشای رود زیبای تیبر پرداختیم.

پل ویکتور امانوئل دوم

پل سَنت آنجلو

مجسمه­‌های پل سَنت آنجلو

قفل ­هایی که با امید بر روی پل بسته شده‌اند

پل سنت آنجلو

ساعت نزدیک 9:30 صبح بود که به سمت کلیسای سَنت­ پیتر واقع در شهر واتیکان در فاصله 1 کیلومتری از قلعه سَنت آنجلو رفتیم.

مسیر حرکت از قلعه و پل سَنت آنجلو به کلیسای سَنت­ پیتر

مسیر منتهی به میدان سَنت‌پیتر

واتیکان (Vatican)، کوچک‌ترین کشور جهان تنها با یک شهر

در سال 1929 میلادی توافق‌نامه لاتران بین موسولینی نماینده پادشاه، ویکتور امانوئل سوم و قدرت‌های مذهبی امضا شد تا به کشمکش‌­های بین آن‌ها پایان دهد و طی آن واتیکان به عنوان دولت مستقل در قلب رُم شناخته شود. امروزه واتیکان مرکز فعالیت کلیساهای کاتولیک جهان با رهبری پاپ می­‌باشد که جمعیت این شهر به زیر 1000 نفر می­‌رسد و اغلب کشیش‌­ها، کاردینال­‌ها (بالاترین مقام کاتولیک‌ها بعد از پاپ) و اعضای گارد سوئیسی می‌­باشند.

از سال 1506 میلادی تا­کنون یک گارد سوئیسی وظیفه حفظ امنیت پاپ را به عهده دارند که همه از شهروندان کشور سوئیس هستند و لباس‌های رنگارنگ رِنسانسی بر تن دارند. از بارزترین جاذبه‌های این شهر کلیسای سَنت‌پیتر و موزه واتیکان می­‌باشد که گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. در شهر واتیکان مالیات صفر و عمده درآمد آن‌ها از ورودی گردشگران به موزه واتیکان می‌­باشد.

میدان سَنت‌پیتر درست روبروی کلیسا واقع شده که در سال 1656 میلادی توسط بِرنینی معمار مشهور ایتالیایی ساخته شد. این میدان نام خود را از سَنت‌پیتر یکی از 12 حواری عیسی مسیح گرفته که بسیاری اورا پاپ اول می­‌دانند.

مسیر منتهی به میدان سَنت‌پیتر

دور تا دور میدان را راهرو با ستون‌های بلند تشکیل داده که تعداد 140 مجسمه نیز بر روی آن‌ها واقع شده که نشان دهنده مقدسات کلیساهای کاتولیک هستند. در این میدان روزهای یکشنبه پاپ به سخنرانی می­‌پردازد و علاقه‌مندان او به سخنانش گوش فرا می‌دهند.

راهروهای اطراف میدان سَنت‌پیتر

آب‌نمای میدان سَنت‌پیتر

مجسمه­‌های قرارداده شده در بالای راه‌روهای اطراف میدان سَنت‌پیتر

ابلیسک مصری به جای مانده از مصر باستان در میدان سَنت‌پیتر

نمای کلیسای سَنت‌پیتر از میدان سَنت‌پیتر

گارد سوئیسی با لباس‌های رنگارنگ رنسانسی

میدان سَنت‌پیتر

برای ورود به کلیسای سَنت‌پیتر می­‌بایست از گیت بازرسی عبور می­‌کردیم که صفی بسیار طولانی داشت. پس از اینکه تمام کیف و وسایلمان از زیر دستگاه X-Ray عبور کرد به سمت ورودی کلیسای سَنت‌­پیتر رفتیم.

کلیسای سَنت­‌پیتر (St. Peter's Basilica)، بزرگ‌ترین کلیسای جهان

این کلیسا که توسط معماران مشهوری از جمله میکل ­آنژ به سبک رنسانس طراحی و ساخته شده به عنوان بزرگترین کلیسای جهان و مشهورترین اثر رنسانس شناخته شده می­‌باشد. امروزه این کلیسا برترین جاذبه گردشگری شهر واتیکان بوده که بر اساس داستان‌های مذهبی محل دفن پیتر مقدس یکی از 12 حواریون حضرت مسیح و اولین پاپ جهان نیز هست.

کلیسای سَنت‌پیتر

یکی از آثار بسیار مشهور میکل آنژ Pietà یا "ترحم" نام دارد که ‎در این کلیسا نگه‌داری می‌شود. این مجسمه مَرمَری به عنوان یادبودی برای مراسم خاکسپاری کاردینال "جین دی بیلهارس" که نماینده روم بود در بین سال‌های 1498 تا 1499 میلادی ساخته شد. این شاهکار تنها اثری می‌باشد که توسط میکل‌آنژ ساخته و به امضای او رسیده است و نمایانگر بدن عیسی مسیح در دامان مادرش پس از مصلوب شدن می‌باشد.

مجسمه مشهور "ترحم" اثر میکل‌آنژ در کلیسای سَنت‌پیتر

اتاقک اعتراف به گناه نزد کشیش

کلیسای سَنت‌پیتر، بزرگ‌ترین کلیسای جهان

با توجه به اینکه بلیت ورودی موزه واتیکان را قبل از سفر برای ساعت 11:30 خریده بودیم از کلیسا خارج شده و به سمت موزه واتیکان حرکت کردیم.

مسیر حرکت از کلیسای سَنت­‌پیتر به موزه واتیکان

کلیسای سَنت­‌پیتر

شیرهای آب آشامیدنی برای گردشگران که در تمام نقاط شهر قرار گرفته است

پیشنهاد می­‌کنم در سفر به رُم در صورت تمایل به بازدید از موزه واتیکان همانند گالری بورگز، بلیت ورودی را از قبل خریداری کنید. احتمالاً برای خرید برخی از این بلیت‌ها باید 2 تا 4 یورو بابت حق فروش اینترنتی پرداخت کنید اما ارزش هزینه کردن را دارد زیرا از ساعت‌ها انتظار برای ورود جلوگیری می‌­کنید. به یاد داشته باشید در بیرون موزه دَلال‌ها بلیت ورودی موزه را بدون صف می­‌فروشند اما به آن‌ها اعتماد نکنید.

صف ورودی موزه واتیکان

موزه واتیکان (Vatican Museum)، گردآوری شده توسط پاپ­‌های واتیکان

این موزه در اوایل قرن 16 توسط ژولیوس دوم ساخته شد و طی سالیان طولانی توسط پاپ­‌ها آثار بسیار ارزشمندی در آن جمع ­آوری شد. این موزه شامل چندین بخش مختلف با آثار ارزشمندی همچون مجسمه‌های رومی، تابلو­های نقاشی و ... می­‌باشد. برای بازدید از این موزه باید از قبل برنامه­‌ریزی کنید زیرا بازدید از تمام آثار این مجموعه بیش از یک روز زمان می‌برد. قطعاً ارزشمندترین بخش این مجموعه کلیسای سیستین می‌باشد که رسیدن به ورودی این کلیسا با توجه به جمعیت بازدید‌کننده به خودی خود حدود یک ساعت زمان می‌برد.

بخش ورودی موزه واتیکان

پس از ورود به سمت دستگاه‌های مکانیزه رفتیم و با اسکن بلیت اینترنتی خریداری شده، بلیت اصلی ورودی موزه را دریافت کردیم.

دستگاه­‌های مکانیزه صدور بلیت موزه

نمایی از شهر واتیکان از پنجره موزه

موزه واتیکان، گردآوری شده توسط پاپ‌های واتیکان

کلیسای سیستین (Sistine Chapel)، خاص­‌ترین کلیسای جهان

کلیسای سیستین یک کلیسای قرون وسطایی که در ابتدا نامش "کاپلا مگنا" بوده اما پس از اینکه یکی از پاپ­‌ها به نام سیکتوس چهارم آن کلیسا را مَرِمَت کرد نام کلیسا به افتخار این پاپ به کلیسای سیستین تغییر کرد. این کلیسا امروزه محلی برای انجام مراسم تشریفاتی و میزبان مراسم انتخاب پاپ می‌­باشد. دلیل شهرت جهانی این کلیسا نقاشی‌های ارزشمندی می­‌باشد که توسط هنرمند مشهور ایتالیایی میکل­آنژ بر دیواره و سقف این کلیسا کشیده شده است و شما را از دیدنش متحیر می­‌کند.

تابلو هشدار در ورودی کلیسای سیستین

کلیسای سیستین و نقاشی میکل­آنژ

سقف کلیسای سیستین و نقاشی میکل­آنژ

با وجود این‌که عکاسی در این کلیسا ممنوع بود نتوانستم از این همه زیبایی خارق‌العاده تصویری به یادگار نبرم و خیلی سریع چند عکس گرفتم. بازدید از این کلیسای کم­ نظیر، بخش پایانی بازدید ما از موزه واتیکان بود و ساعت حدود 1:30 عصر بود که از موزه بیرون آمدیم.

پلکان مارپیچ خروجی موزه واتیکان که خود یک اثر هنری می­‌باشد

نمایی از شهر واتیکان

خسته و گرسنه بودیم اما از اینکه توانستیم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های سفرمان را ببینیم بسیار خرسند بودیم. پس از کمی استراحت برای صرف ناهار به یکی از فروشگاه‌های زنجیره­ای Carrefour رفتیم و با خرید غذاهای گرم برای صرف آن به یک پارک کوچک در همان نزدیکی رفتیم.

فروشگاه Carrefour

ناهار ما (هزینه کل 10/9 یورو)

شاید برای خیلی از شما سوال باشد که در سفر به شهرهای اروپا چگونه در صرف وعده‌­های غذایی صرف جویی کنید.

غذای ارزان قیمت در سفر به اروپا:

• خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌­ای در اروپا یکی از راه‌های صرف غذایی با قیمت مناسب هستند جایی که شما هم غذای سرد و هم غذای گرم خواهید یافت. از جمله این فروشگاه­‌ها می‌­توان به کارفور، اشپار، آلدی و ... اشاره کرد.
  • رستوران‌های ارزان قیمت که به نظر من بهترین روش هستند. با یک سرچ ساده در اینترنت و جستجوی عبارت Best Budget Food می­‌توانید تعداد زیادی از رستوران و فست فودهای با کیفیت مناسب و قیمت ارزان پیدا کنید که حتی قیمت‌شان از Burger King و McDonald’s هم پایین‌تر هستند.
  • غذاهای خیابانی که در هر شهر و کشوری می‌­توان یافت و اغلب قیمت­‌های مناسبی دارند.

مقصد بعدی ما در بین بازدید­های امروز کولوسئوم، رومن فروم و تپه‌­های پالاتین بودند. در ایستگاه مترو Ottaviano سوار بر مترو شدیم و به ایستگاه Colosseo که درست در نزدیکی کولوسئوم قرارداشت رفتیم.

دستگاه فروش بلیت مترو

ایستگاه مترو Ottaviano

مسیر حرکت از ایستگاه مترو Ottaviano به ایستگاه مترو Colosseo

ساعت حدود 2 عصر بود که به ورودی کولوسئوم رسیدیم. مسئول بازرسی بلیت­‌ها نگاهی به بلیت ما انداخت و گفت چون بلیت شما برای ساعت 3:55 هست برای بازدید باید طبق ساعت درج شده در بلیت مراجعه کنیم اما با این حال می­‌توانیم از رومن فروم و تپه‌های پالاتین بازدید کنیم که به فاصله 5 دقیقه ‌ای از اینجا قرار داشتند.

بلیت بازدید از رومن فروم، تپه‌های پالاتین و کولوسئوم

رومن فروم و تپه‌های پالاتین (The Roman Forum and the Palatine Hill)، نماد روم باستان

"فروم" در زمان روم باستان به میدان مرکزی شهر گفته می‌شد و محلی برای گردهمایی مردم، جشن‌ها و بسیاری موارد دیگر بود. رومن فروم بزرگ‌ترین فروم در قلمرو روم باستان بوده است که 800 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و تپه پالاتین یکی از هفت تپه روم باستان و مرکز آن به­‌شمار می­‌آید که در شرق رود تیبر قرار دارد.

صف ورودی نسبتاً خلوت بود و به سرعت وارد شدیم. در ابتدای ورودی طاق تیتوس  (Arch of Titus) قرار داشت  که 81 سال پس از میلاد مسیح توسط امپراتور Domitian به مناسبت در گذشت برادر بزرگترش تیتوس ساخته شد.

طاق تیتوس

کلیسای واقع رومن فروم و تپه­‌های پالاتین

کلیسای واقع رومن فروم و تپه‌های پالاتین

رومن فروم و تپه‌های پالاتین، نماد روم باستان

با نگاه به جای جای این مجموعه باشکوه، تخت ­جشمید را در برابر چشمانم می‌دیدم و از این بابت احساس غرور می­‌کردم که در کشور خود نیز چنین گنجینه ارزشمندی دارم. بازدید از این مجموعه نزدیک به 3 ساعت زمان نیاز دارد اما بدلیل خستگی زیاد و زمان اندک، مدت بازدید خود را کاهش دادیم و ساعت 3:50 بود که به سمت ورودی کولوسئوم رفتیم.

مسیر حرکت از رومن فروم به کولوسئوم

صف بسیار طولانی ورودی کولوسئوم برای کسانی که بلیت اینترنتی نداشتند

کولوسئوم (Colosseum)، رد خون گلادیاتورها

این مکان که از آن با نام Coliseum و آمفی‌تئاتر Flavian نیز یاد می­‌شود ساختش 72 سال پس از میلاد توسط امپراتور Vespasian آغاز و 8 سال بعد توسط فرزند و جانشینش، امپراتور تیتوس به پایان رسید و به مکانی برای جنگ گلادیتورها تبدیل شد. این مکان باشکوه که به شکل بیضی در شرق رومن فروم قرار گرفته است در زمان خود بزرگ‌ترین آمفی ­تئاتر دنیا بود که برای 50 تا 80 هزار بازدیدکننده ظرفیت داشت.

کولوسئوم

یک صندلی جالب در کولوسئوم

بازدید کنندگان از کولوسئوم

کولوسئوم

کولوسئوم، رد خون گلادیاتورها

پس از خروج به سمت طاق کُنستانتین که در بین کولوسئوم و تپه پالاتین واقع شده بود رفتیم. این طاق به دستور مجلس سِنای شهر روم برای بزرگداشت پیروزی کُنستانتین بر ماکسنتیوس در نبرد پل میلوین در سال 315 میلادی بنا شده بود. این طاق در زمان خود بزرگترین طاق پیروزی روم به شمار می­‌آمد.

مسیر حرکت از کولوسئوم به طاق کُنستانتین

طاق کُنستانتین

با توجه به اینکه فردا شهر رُم را ترک می‌کردیم از فرصت استفاده کرده و آخرین بستنی ایتالیایی شهر رُم را در Galateria da Costanza که یکی از بهترین بستنی فروشی‌های نزدیک کولوسئوم بود نوش جان کردیم.

مسیر حرکت از طاق کنستانتین به Galateria da Costanza

بستنی فروشی Galateria da Costanza

بستنی ایتالیایی

پس از صرف آخرین بستنی خوشمزه ایتالیایی برای بازدید از آخرین جاذبه تفریحی شهر رُم که درست در روبروی هتلمان واقع شده بود یعنی کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور رفتیم.

مسیر حرکت از Galateria da Costanza به کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور

پارک Viale Fortunato Mizzi در مسیر کلیسای دی سانتا ماریا ماگ

میدان Colonna della Pace روبروی کلیسای دی سانتا ماریا ماگ

بستنی فروشی در کنار میدان Colonna della Pace

نمای بیرونی کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور

کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور (Basilica Papale di Santa Maria Maggiore)، کلیسایی به سبک باروک

این کلیسا به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای ماریان کاتولیک در شهر رُم شناخته شده می­‌باشد. با توجه به اینکه کلیسا با سبک باروک ساخته شده، دارای شیشه‌­های رنگی، نقاشی و معماری بسیار زیبا می­‌باشد که چشمان هر بازدید کننده‌­ای را به خود خیره می­‌کند.

کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور

شیشه‌های رنگین کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور از نمادهای معماری باروک

کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور، کلیسایی به سبک باروک

نزدیک غروب خورشید بود که همراه با غم و شادی از کلیسا بیرون آمدیم و به سمت هتل رفتیم؛ غم خداحافظی از رُم و شادی پرواز به سوی مقصدی دیگر در اروپا یعنی پاریس. خستگی پیاده‌روی طولانی طی این چند روز را که حتی به روزانه 28 کیلومتر پیاده‌­روی می‌رسید تنها وان جکوزی هتل می­‌توانست التیام ببخشد.

مسیر حرکت از کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور به هتل

وان جکوزی اتاق ما در هتل Mecenate Palace

نقشه مسیر طی شده در روز سوم (بخش اول)

نقشه مسیر طی شده در روز سوم (بخش دوم)

جدول هزینه‌های روز سوم سفر - هجدهم مهرماه 98

روز چهارم – نوزدهم مهر 98، چَاُ رُم، بون‌ژوق پاریس!

پرواز ما از مبداء رُم به مقصد پاریس امروز ساعت 13:50 بود برای همین صبح بدون عجله از خواب بیدار شدیم و برای صرف آخرین صبحانه راهی رستوران هتل شدیم. پس از صرف صبحانه با چمدان‌ها اتاق را ترک کرده و به پذیرش رفتیم و با پرداخت مالیات اقامت بابت هر شب به مبلغ 12 یورو هتل را ترک کردیم و برای سوار شدن به اتوبوس به سمت ایستگاه مرکزی راه ­آهن رُم رفتیم. اتوبوس‌ها در سمت شرقی راه ­آهن توقف داشتند و با اولین اتوبوس به سمت فرودگاه رفتیم. پس از رسیدن به فرودگاه نخستین کاری که انجام دادیم وزن کردن چمدان و اطمینان از این بود که اضافه بار نداشته باشیم.

فرودگاه رُم

سپس در صف نسبتاً شلوغ گرفتن کارت پرواز قرار گرفتیم. خوشبختانه همه چیز بخوبی پیش رفت و سوار هواپیما شدیم.

صف دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان در فرودگاه رُم

کارت پرواز ما

فروشگاه‌های فرودگاه

تابلو پرواز ما به مقصد پاریس

هواپیمای ما از ایرلاین Vueling

درون هواپیما به مقصد پاریس

اگر بخاطر داشته باشید در ابتدای سفرنامه ذکر کردم که انتخاب صندلی در اینگونه ایرلاین­‌ها شامل پرداخت هزینه می­‌شود اما اگر مثل ما خوش‌شانس باشید با یک تقاضای محترمانه می­‌توانید خواهش کنید نفر کنار شما جایش را با همسفرتان عوض کند تا در کنار یکدیگر قرار بگیرید. پرواز ما به مقصد پاریس در ساعت مقرر انجام شد و رُم، این شهر اَبَدی را در حالی ترک کردیم که امیدوار بودیم مجدداً در آینده به آن سفر کنیم.

آسمان ایتالیا

رُم، شهر اَبَدی

جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش اول).jpg
جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش اول)

جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش دوم).jpg
جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش دوم)

جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش سوم).jpg
جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش سوم)
جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش چهارم).jpg
جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش چهارم)

جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش پنجم).jpg
جزییات برنامه سفر سه روزه به شهر رُم (بخش پنجم)

در پایان از شما بابت مطالعه این سفرنامه تشکر می‌کنم و برایتان در دوران بیماری کرونا، آرزوی سلامتی دارم. همچنین از دوست خوبم آقای هومان باقریان بابت راهنمایی‌های خود و از سرکار خانم ترکمان بابت پیگیری­­‌های ایشان، کمال تشکر و قدردانی را دارم. امیدوارم از مطالعه سفرنامه لذت برده باشید و در آینده‌­ای نه چندان دور با مطالعه ادامه سفرمان به شهر پاریس با ما همسفر شوید.