9 حقیقت درباره باغ‌وحش برونکس

4.4
از 9 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
حقایقی عجیب درباره یکی از بزرگترین باغ‌وحش‌های دنیا! +تصاویر
05 اردیبهشت 1398 09:00
0

حتی اگر تاکنون در نیویورک پا نگذاشته باشید، مطمئنا تا حدودی درباره باغ‌وحش برونکس (Bronx Zoo) می‌دانید. درهای این باغ‌ وحش برای اولین بار در سال 1899 گشوده شد، وسعت زیربنای این باغ وحش در حدود 265 هکتار است و دارای بیش از 4000 حیوان مختلف در 650 گونه است. بیایید نگاهی بیاندازیم به چند چیز که ممکن است شما درباره یکی از مشهورترین باغ‌ وحش های جهان ندانید.

 

1- با همکاری یک تاکسیدرمیست بوجود آمده است.

باغ‌وحش برونکس

ویلیام هورنادی (William Temple Hornaday) هنگامی‌که برای موسسه‌ی اسمیتسونیان (Smithsonian Institution) کار می‌کرد، متوجه شد جمعیت گاومیش کوهان‌دار آمریکایی رو به کاهش است. هورنادی (Hornaday) به خاطر علاقه‌اش به حفظ منابع طبیعی و بقای حیوانات، از همکاری‌اش با شرکت اسمیتسونیان (Smithsonian) استفاده کرد تا نگرانی‌اش درمورد گونه‌های تهدید شده را به صورت جدی‌تری گسترش دهد. بعد از یک مرافعه با شرکت اسمیتسونیان (Smithsonian)، او در سال 1896 توسط انجمن جانورشناسی نیویورک به‌عنوان مدیر باغ‌ وحش برونکس استخدام شد. با این کار، هورنادی (Hornaday) کمک کرد با برگرداندن چندین گاومیش در سال 1906 به غرب، آن‌ها را از خطر انقراض نجات دهند. او به مدت 30 سال مدیر باغ‌ وحش باقی ماند.

 

2 - اولین خانه ببر تاسمانی است.

باغ‌وحش برونکس

گرگ تاسمانی یا ببر تاسمانی (نام علمی Thylacinus cynocephalus به یونانی کیسه‌دار دارای کلهٔ سگ) در اوایل دهه 1900 در آستانه‌ی انقراض بودند، اما باغ‌ وحش برونکس توانست چند ببر تاسمانی را پیدا کند و در سال 1902 به نمایش بگذارد. این ببر به مدت 6 سال زنده ماند، دو ببر بعدی که در سال‌های 1912 و 1916 وارد اینجا شدند، قبل از مرگ تنها زمان کوتاهی در باغ‌ وحش زندگی کردند. آخرین ببر تاسمانی باغ‌ وحش در سال 1917 تحت مراقبت قرار گرفت. این گونه به نظر می‌رسید در سال 1936 از بین رفته است، اما در اوایل سال 2017، چندین شاهد عینی مشاهده حیوانات متمایزی را در استرالیا گزارش دادند. جانورشناسان در تلاش‌ هستند تا اگر ببر تاسمانی‌ای هنوز زنده است آن را پیدا کنند.

 

3- آن‌ها مردی را به نمایش گذاشتند.

باغ‌وحش برونکس

در پست‌ترین و فرومایه‌ترین فصل تاریخ باغ‌ وحش، در سال 1906 مسئولین باغ‌وحش یک جاذبه را به نمایش گذاشتند که نشانگر " Mbuti pygmy "( اصطلاح پیگمه بیشتر در ارتباط با مردم آفریقای مرکزی ازجمله گروه‌های قومی Efé و Mbuti استفاده می‌شود. پیگمه‌ها گروه قومی هستند که میانگین قد آنان به‌صورت غیرعادی کوتاه است. از منظر انسان‌شناسان پیگمه به عضوی از گروه قومی اطلاق می‌شود که متوسط طول قد افراد بالغ آن کمتر از ۱۵۰ سانتی‌متر باشد. اشخاص بلندتر گروه، پیگموئید نامیده می‌شوند. ) یا " bushman " ( خانه بدوشان در آفریقای جنوبی) بود- مردی آفریقایی به نام اوتا بنگا (Ota Benga). بنگا(Benga) و دیگر مردان قبیله توسط ساموئل ورنر(Samuel Verner) انسان‌شناس، به آمریکا آورده شدند تا در نمایشگاه بین‌المللی لوئیس به نمایش گذاشته شوند. این نمایشگاه به‌گونه‌ای است که بازدیدکنندگان می‌توانند آن‌ها را در روستایی ماکتی تماشا کنند. هنگامی‌که نمایشگاه تمام شد، ورنر بنگا و دیگر مردان را به آفریقا بازگرداند. بنگا(Benga) خواستار بازگشت به آمریکا بود. ورنر، بنگا را به امید اینکه نگهبان شود به باغ‌وحش برونکس برد. هورنادی (Hornaday) موافقت کرد او در آنجا بماند و در قفس میمون‌ها زندگی کند. به دنبال این عمل خشم عمومی برانگیخته شد و سپس بعد از دو هفته بنگا تحت مراقبت یک یتیم‌خانه آزاد شد. او در سال 1916 خودکشی کرد.

 

4 - محافظان باغ‌وحش از دوستی با خرس‌ها بپرهیزند.

maxresdefault.jpg

ادبیات کودکانه‌ای که درباره خرس‌های ناز و پشمالو رایج است، ممکن است برای نگهبانان پارک فاجعه‌آمیز باشد. هورنادی (Hornaday) در سال 1919 از تریبون نیویورک اعلام کرد که باید به کارکنانش هشدار دهد تا با خرس‌های بزرگی که در این ملک قرار دارند دوستی نداشته باشند و به آن‌ها نزدیک نشوند. دو نگهبان آنجا هشدارهای او را نادیده گرفتند، درنهایت هردو توسط چنگال خرس زخمی شدند و درد طاقت‌فرسایی را متحمل شدند.

 

5 - خانه‌ای به‌جامانده از عصر یخبندان است.

7264470828_7673f934b5_b.jpg

همه‌ی جذابیت رفتن به باغ‌ وحش فقط دیدن پرندگان با پرهای زیبا و حیواناتی با پوست‌های زیبا نیست. در این باغ‌ وحش تخته‌سنگی نمایش داده می‌شود که وزن آن به 30 تن می‌رسد و حدود 213 سانتی‌متر بلندی و 305 سانتی‌متر پهنا دارد. این تخته‌سنگ در آخرین عصر یخبندان توسط یخچال‌های طبیعی حمل شده است. برچسب " تکان بدهید " بر روی سنگ از این واقعیت می‌آید که این تخته‌سنگ کاملاً متعادل است و می‌تواند با فشار کمی به حرکت درآید. مدیریت باغ‌ وحش نگران این بود که روزی کسی ممکن است آنرا بیش‌ از اندازه هل بدهد، به همین دلیل سرانجام پایه‌ای برای آن قرار دادند که آن را ثابت نگاه دارد.

 

6- گونه‌ای از وزغ که در آستانه انقراض بود توسط آن‌ها نجات پیدا کرد.

frog-kihansi.jpg

وزغ اسپری کیهانسی (kihansi spray toad) در سال 2009 در شرایط وخیمی قرار داشت: یک سد هیدروالکتریکی در تانزانیا خشک‌شده بود که حدود 2 هکتار زمین نزدیک تنگه کیهانسی را آب می‌داد. وزغ‌ها تنها مکان کوچکی برای زندگی داشتند در نتیجه این گونه در خطر انقراض قرار گرفتند. خوشبختانه، مسئولین تانزانیایی اوضاع آینده‌ی این گونه را پیش‌بینی کردند و به باغ‌ وحش برونکس اجازه دادند تا 499 وزغ را با خود به آمریکا ببرند. بخشی از وزغ‌ها نیز به باغ‌ وحش Toledo برده شدند. هر دو باغ‌ وحش به مدت یک دهه وزغ ها را پرورش دادند تا به جمعیت قابل قبولی برسند. هنگامی‌که تانزانیا توانست سیستمی تولید کند که آب را بازیابی کند، باغ‌ وحش‌ها وزغ‌ها را به محل سکونتشان بازگرداندند. به‌طورکلی 100 وزغ در سال 2010 برای امتحان محل زندگی برگردانده شدند و باقی آن‌ها پس از اطمینان در سال 2012 به تانزانیا برگردانده شدند.

 

7 - یک مار کبری از آنجا فرار کرده است. 

9 حقیقت درباره باغ‌وحش برونکس

تابه‌حال فرار حیوانات از باغ‌ وحش بندرت اتفاق افتاده است. یکی از پر سر و صداترین آن‌ها ناپدید شدن یک مار کبری سمی مصری 50 سانتی‌متری در سال 2011 بود. مسئولین باغ‌وحش مطمئن نبودند که چگونه‌این خزنده از قفسش فرار کرده است اما مطمئن بودند از ساختمان بیرون نرفته است. مار بیرون رفته بود و پس از دو هفته جستجو پیدا شد. ضمناً یک نفر در توییتر با انتشار رهایی مار افسانه‌ای، 203000 فالور جمع کرد.

 

8 - دارای رکورد جهانی اوریگامی فیل است.

Bronx-Zoo6.jpg

در سال 2016 باغ‌ وحش توسط رکوردهای جهانی گینس به‌ عنوان داشتن بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی اوریگامی فیل در جهان شناخته شد، یعنی در مجموع 78564 اوریگامی. این نمایش که برای مدت کوتاهی برای بازدید عموم آزاد بود، نمایشی درملأعام به‌منظور جلب‌توجه عموم به خطرات پیش روی فیل‌ها و شکارچیانی که بر سر آن‌ها به رقابت می‌پردازند از طریق کمپین 96 فیل (96 Elephants campaign : کمپین ضد قاچاق عاج فیل) به‌منظور توقف خرید و فروش یا قاچاق عاج‌ها برگزار می‌شد. این باغ‌ وحش در حال حاضر 3 فیل زنده دارد و تعهد کرده تا زمانی که این سه فیل زنده هستند فیل دیگری را به باغ‌وحش نیاورد. در 3 آگوست 2017، مسئولین باغ‌وحش 2 تن عاج را به‌ عنوان بخشی از کمپین آگاهی در پارک مرکزی خرد کردند.

 

9 - حتی برای دستشویی رفتنتان هم برنامه دارند.

Bronx-Zoo4.jpg

با توجه به اینکه باغ‌وحش برونکس روزانه هزاران بازدیدکننده دارد، احتمالاً می‌تواند از سیستم فاضلاب خود استفاده کند. در سال 2006 پارک یک سرویس بهداشتی دوستدار محیط‌زیست را در محوطه قرارداد. این سرویس بهداشتی ضایعات انسانی را می‌گیرد و آن را به کود تبدیل می‌کند. این سیستم که فقط  175 میلی‌لیتر آب در هر فلاشینگ استفاده می‌کند، تخمین زده‌شده در سال یک‌میلیون گالن آب صرفه‌جویی می‌کند.

منبع: mentalfloss.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.