سفرنامه اروپا، فرانسه (پاریس) - قسمت هشتم

سفرنامه اروپا، فرانسه (پاریس) - قسمت هشتم

سفرنامه پاریس

شب از شدت خستگی خوابیدیم فقط یه خانومی اومد و پاسپورت هامونو گرفت.صبح 1 ساعت مونده به پاریس بیدار شدیم.کوپه ای که داخلش بودیم پر شده بود از آدمهای سیاه رنگ .از کوپه بیرون رفتم دیدم همه داخل راهرو دارن بیرون رو نگاه میکنن.آنقدر مناظر زیبا و دیدنی بودند که هیچکس دلش نمیامد داخل کوپه بشینه.پر از درخت و مزرعه و خانه های روستایی که نمایی از سنگ داشتند .حتی بعضی از اونها هم دودکش هایی قدیمی داشتند. فرانسه کشوری 4 فصل است .شاید جالب باشه که بدونید که نزدیک به 30 درصد فرانسه پوشش جنگلی دارد و بیشتر از 136 نوع درخت در فرانسه شناسایی شده که یک آمار خیره کننده و استثنایی است.

راه اصلا به ما نیومد و خسته کننده نبود .چون همه مسیر خواب بودیم.اکنون در فرانسه بودیم.بزرگترین کشور اروپای غربی با 65 میلیون نفر جمعیت.هم مرز با کشورهایی مثل ایتالیا ،اسپانیا،آلمان،لوکزامبورگ،سوییس،بلژیک،موناکو و آندورا. بیشتر از 80 میلیون نفر توریست در سال 2012 آمار کمی نیست.مقصد ما پاریس بود.مرکز فرانسه و یکی از ابر شهرهای دنیا.پاریس در همه زمینه ها معروف است .اقتصاد، هنر، ورزش،تفریح،سیاست،فرهنگ و مد .در کل پاریس هر سلیقه ای رو راضی خواهد کرد.پاریس و حومه آن با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر یکی از پایتخت های شلوغ اروپا است و به خاطر درختان بیشمار آن سرسبزترین آن هم محسوب میشود.

پاریس را خواهر خوانده شهر رم می دانند. در مورد فرودگاه شارل دوگل پاریس هم باید بگم که بزرگترین فرودگاه فرانسه است و در 25 کیلومتری پاریس قرار دارد.نام این فرودگاه رو برای احترام به شارل دو گل ،کسی که یکی از رهبران جنبش مقاومت فرانسه در جنگ جهانی دوم بود ،اسم گذاری کردند.ایستگاه قطاری که ما در آنجا پیاده شدیم Gare De Lyon بود.

.هتلی که ما گرفتیم در قسمت کلامارت Clamart بود .تقریبا در حومه پاریس بود.بهترین وسیله در پاریس مترو است.ارزان و آسان متروی پاریس در مقایسه با متروی رم زمین تا آسمان متفاوت بود.خطوط متروی پاریس انقدر بزرگ است که حتما باید یک نقشه ازآن به همراه داشته باشید. بعضی خطوط چند شاخه می شوند.تقریبا بیشتر نقاط پاریس تحت پوشش مترو است و بیشتر ایستگاه های مترو باجه های اطلاعت دارند که میتوانید از آنها نقشه مترو را که به صورت کوچک و خیلی کاربردی است به صورت رایگان دریافت کنید. بلیط ها از 1.7 یورو به بالا شورع میشوند.بلیط های هفته ای و ماهیانه و سالیانه نیز به مانند خیلی از کشورها در اینجا هم رایج است .

بعضی از بلیط ها فقط در خود پاریس اعتبار دارند ولی برای حومه معتبر نیستند و بعضی دیگر که گران تر هستند برای هر دو مورد کاربرد دارند. یعنی در بعضی از حومه های پاریس به جای مترو، قطارهای رو باز وجود دارد برای مثال برای رفتن به کاخ ورسای باید سوار این گونه قطار ها شوید که در صورتی که بلیط معمولی داشته باشد مجبور خواهید شد برای ان بلیط جداگانه بخرید.

سفرنامه پاریس

نمایی از متروی بزرگ پاریس با 16 لاین و حدود 300 ایستگاه و طول 780 کیلومتر که سومین متروی بزرگ جهان است .قدمت آن به سال 1900 بر میگرد که به مناسبت نمایشگاه جهانی ساخته شد.اگه اشتباه نکنم این بلیط رو به 16 یورو برای 1 هفته خریدیم.مزیت های این بلیط علاوه بر اینکه از اتوبوس ها هم میتوانید استفاده کنید این است که با نشان دادن این کارت به بعضی اماکن مثل موزه ها و جاهایی مثل دیزنی لند از تخفیف برخورداد می شوید.

بلیط مترو و اتوبوس پاریس

نقشه مکان های دیدنی پاریس

همانطور که گفتم در ایستگاه گری د لیون ما از قطار پیاده شدیم .به قسمت راهنمای توریست ها رفتم تا در مورد آدرس سوال کنم.اولش خیلی سخت بود.لهجه فرانسوی قاطی با انگلیسی چه شود! ادرس رو نوشت رو کاغذ برام ولی نحوه رفتن به اونجا رو نگفت.که اونم خودم ادرس رو داشتم! بیخیال شدم و اومدم بیرون به هرکی هم گفتم بلد نبود یا جواب نمیداد. خیلی سرد برخورد میکردند. مردم خونگرم ایتالیا درمقایسه با مردم فرانسه قابل مقایسه نبودند.به هر حال با دشواری بعد از تعویض چندین خط مترو و سوار شدن قطار و اتوبوس به هتل رسیدیم

نمایی از ایستگاه Clamart

.این هتل رو هم از طریق سایت www.booking.com رزرو کرده بودم.برای 5 شب 305 یورو .هتلی به نام Adagio Access Clamart .جالب این بود که بعد از اینکه دقیقا به محل رسیدیم هیچ اثری از اسمی که رزرو کرده بودیم نبود.آدرس همون بود .اما یه هتل دیگه اونجا بود.به هتل رفتیم و آدرس اون هتل رو گرفتیم گفت همینجاست.ما چند روزه اسم هتل رو عوض کردیم!!! واچر هتل رو دادیم و بعد از پرداخت ، اتاق رو تحویل گرفتیم .هتل از اون چیزی که فکر میکردم تمیز تر بود.هتل 3 ستاره بود.یه آشپز خانه کوچک با امکانات کافی شامل گاز و مایکروویو و چای ساز و یخچال و لوازم آشپزی هم داخل اتاق بود.

نمایی از داخل اتاق از سایت بوکینگ دات کام

سفرنامه پاریس

به محض اینکه وسایل رو گذاشتیم به سمت شهر برگشتیم .اولین مکان دیدنی رو برج ایفل در نظر گرفتیم.برای رفتن به برج ایفل با مترو کافیه از هر خطی که سوار شدید خودتوند به خط شماره 6 برسونید .و در ایستگاه Bir-Hakiem پیاده شوید .از آنجا با کمتراز 5 دقیقه پیاده روی به برج میرسید.ایستگاه Champ de Mars هم که در مسیر خط C قرار دارد و به رنگ زرد است همینطور است . این خط یکی از خطوط حومه است که به این خطوط RER گفته میشود

ایستگاه برج ایفل

احساس دلهره عجیبی به آدم دست میده وقتی قراره یکی از پر بازدید ترین های مکان روی زمین رو ببینید. مسیر 2 دقیقه های از لحظه ترک مترو تا دیدن اولین قسمت از برج ایفل شاید با اندازه 1 روز برای ما گذشت.معرکه بود.واقعا ابهت خاصی داره. شاهکار گوستاوو ایفل که اکنون به نماد فرانسه تبدیل شده روزگاری مورد تمسخر بسیاری از افراد و افراد بزرگی مثل امیل زولا و گی دی موپاسان 2 تن از نویسندگان بزرگ فرانسوی ، شارل گارنیه و الکساندر دوما رمان نویس معروف فرانسه که لقب سلطان پاریس را یدک میکشید ،واقع شد. گوستاوو ایفل این برج رو در سال 1889 برای یکصدومین سالگرد انقلاب فراسنه و برای نمایشگاه جهانی پاریس ساخت.

بلندی برج 325 متر است و وزن تقریبی ان 7200 تن است و 1665 پله دارد اگر چه ایفل تا قبل از سال 1930مرتفع ترین سازه جهان بود و بعد از ساخت برج کرایسلر در نیویورک این عنوان را از دست داد اما تا الان بلند ترین سازه شهر پاریس است و سالیانه بیشتر از 8 میلیون نفر از آن دیدن میکنند که آماری خیره کننده است.

گفته میشود برج ایفل هر هفت سال یک بار به وسیله 50 تن رنگ ،رنگ آمیزی می شود. اسم 72 نفر از افرادی که در ساخت برج نقش داشته اند بر روی برج حک شده است و برج مجهز به 200 نورافکن بسیار قوی است که در شب نمایی خیره کننده به برج میدهد.جالبه بدونبد که برج ایفل 2 بار طعمه حریق شده ،یکی در سال 1956 و یکی در سال 2003 .که مربوط به قسمت رادیویی برج بوده است . جهت بالا رفتن از برج از طریق آسانسور باید 14 یورو و 50 سنت برای بلیط بپردازید که برای بچه های 4 تا 11 سال 10 یورو و 11 تا 24 سال 13 یورو است.

برای بالا رفتن از برج از پله ها هم میتوانید استفاده کنید که بلیط ان 5 یورو است و تا طبقه دوم اعتبار دارد.ساعت بازدید از برج از ساعت 9:30 صبح تا 11:45 شب می باشد ولی از 15 ماه جون تا اول سپتامبر از ساعت 9 صبح تا 12 شب باز است. صف آنقدر طولانی بود که ما از بالارفتن از ان صرف نظر کردیم.

سفرنامه پاریس

در کنار برج تعداد زیادی خرس به حالت مجسمه گذاشته شده است که هر کدام از انها طراحی منحصر به فردی دارند و نمادی از فرهنگ هر کشور هستند.

خرس ایرانی با نقش های ایرانی و خطوط و طراح های ایرانی تزیین شده است

جایی که این خرس ها قرار دارند میدان شان دو مارس است که به فرانسوی Champ du Mars نوشته میشود .مارس برگقته شده از خدای نظامی رم است که ماه سوم میلادی هم به احترام او نامگذاری کرده اند.جایی بین مدرسه نظامی و رودخانه سن که میدان شان دو مارس نامیده میشود. میدانی که وقایع خیلی بزرگی رو تجربه کرده.از اعدام و گردن زدن اولین شهردار پاریس به نام ژان سیلوین باینی گرفته تا 4 دوره برگذاری نمایشگاه جهانی و همچنین پرواز اولین بالن با گاز هیدروژن در 300 سال پیش و بسیاری از جشن های دیگر. دیدن ایفل در شب صفای دیگه ای داره.نورپردازی اون واقعا بی نظیره.یکی از القابی که به پاریس داده شده شهر نور است که به فرانوسی گفته میشه. La Ville lumiere

به هر حال شاید برج ایفل باید مدیون دیتریش فون شولتیتز باشه.یک ژنرال آلمانی که وقتی هیتلر در سال 1940 پاریس رو فتح کرد به او دستور داد تا برج ایفل را خراب کند ولی او سرپیچی کرد. برای دیدن میدان شارل دو گل برج ایفل را ترک کردیم برای این منظور از روی پلی که از روی رودخانه سن میگذشت گذشتیم.رودخانه سن بر خلاف رودخانه تیبر در رم بسیار پر آب است و حاشیه آن مملو از آثار دیدنی است .برای همین تور های کشتی برای رودخانه سن برای توریست های تدارک دیده شده است .طول رودخانه 773 کیلومتر است که از بورگاندی شروع شده و تا کانال مارش ادامه دارد .آن طرف رودخانه میدان تروکادرو و کاخ تروکادرو قرار دارد.

کاخی که نامش از یک جنگ در یک خلیج در اسپانیا گرفته شده است.کاخ با ستون هایی بلند به صورت نیم دایره بنا شده است.که مرکز آن را برای دید بهتر به برج ایفل خالی گذاشته اند و امروزه نقش موزه انسان شناسی و دریایی را دارد.در میانه میدان مملو از فواره های زیبا است که نمای زیبا و بسیار شادی را تشکیل داده اند و غیر قابل توصیف است . از چندین زاویه از برج عکس گرفتیم و برای رفتن به میدان شارل دو گل به سمت مترو رفتیم

نمایی از ایفل از بالای تروکادرو در عصر

نقشه هوایی و موقعیت میدان شان دو مارس و برج ایفل و میدان تروکادرو و رود سن. ایستگاه متروی Trocadero دقیقا در پشت کاخ تروکادرو قرار دارد .وارد مترو شدیم و خط 6 که به سمت Charles de Gualle Etolle میرفت را سوار شدیم و2 ایستگاه بعد از آن که انتهای خط هم هست پیاده شدیم.

مسیر میدان تروکاندو تا شارل دو گل

نمایی هوایی از میدان شارل دو گل یا به فرانسوی Place charles de Gualle

میدان زیبای شارل دو گل محل اتصال 12 خیابان است که در سال 1670 ساخته شده است.میدانی که قبلا نامی دیگر به نام میدان ستاره داشت .اما بعد از اینکه ریس جمهور فرانسه ژنرال شارل دوگل در سال 1970 درگذشت این میدان به احترام او تغییر نام پیدا کرد.طاق نصرت بسیار باشکوهی درست در وسط میدان قرار دارد که بزرگترین طاق نصرت جهان است این طاق به زبان فرانسوی Arc de Triomphe نامیده می شود.قبلا هم چندین طاق نصرتی در شهر رم دیده بودم که عمر آنها بسیار زیاد بود .اما این طاق نصرت که قدمتی تقریبا 200 ساله دارد جوان تر آز انها است .

در مورد طاق های نصرت باید بگم فلسفه این طاق ها این بوده که زمانی که پادشاهان یا سربازان از جنگ پیروزمندانه برمیگشتند برای انها طاق هایی درست میکردند که از زیر انها عبور کنند.البته بعضی از انها به عنوان یادبود نیز ساخته می شوند.باید بدونید در ایران هم طاق نصرت داشته ایم اما نه به این شکل.در سال 1325 در تبریز به مناسبت مشروطه و یکی هم در هرمزگان به مناسبت تاجگذاری محمد رضا شاه پهلوی که البته هم اکنون ویران شده است .اگرچه این طاق نصرت را ناپلئون در سال 1806 به عنوان نمادی به یاد ماندنی از پیروزی هایش شروع کرد و لی به دلیل شکست های وی و دوران افولش به فراموشی سپرده شد تا اینکه بعدها تبدیل به بنایی شد برا ی یادبود جنگجویانی که در جنگ جان خود را ازدست داده اند .این طاق با ارتفاع 49 متر و عرض 25 متر به وسیله ژان شارگرین طراحی شده است و بر روی دیوارهای آن نام سربازانی که در جنگ بود اند قرار دارد.حتی مقبره یکی از سربازان گمنام نیز در آن قرار دارد .

سفرنامه پاریس

دقیقا روبروی این میدان خیابان معروف شانزه لیزه است و پشت سر آن خیایانی است که به لادفانس میرسد.در مورد لادفانس توضیح خواهم داد . یکی دیگر از خیابان های معروفی که به میدان میرسد خیابانی است که به نام ویکتور هوگو نویسنده معروف فرانسوی نام گذاری شده است .بزرگترین شاعر فرانسه و داستان نویس معروف و خالق سبک رومانتیسم .کم تر کسی پیدا میشه که بینوایان و گوژت پشت نتردام و مردی که میخندد را نشنیده باشد.اما نا خدا آگاه مجبوریم به سمت خیابان شانز الیزه یه همان Champs Elyeeses برویم.

خیابانی که شاید معروف ترین خیابان فرانسه باشد.خیابانی شبیه مونته ناپلئونه میلان با وسعتی بزرگ تر مملو از فروشگاه های بسیار لوکس و گران قیمت و پر از برندهای معروف و پر آوازه مثل لویی ویتان،بنز،سفورا، زارا، آدیداس ، دیزنی و در کل همه برندها .آنقدر اجناس گران هستند که مجبورید به تماشا و قدم زدن در آن بسنده کنید قیمت اجاره بهای هرکدام از فروشگاه های این خیابان به طور میانگین 7000 یورو است . la plus belle avenue du monde به فرانسوی یعنی زیباترین خیابان جهان .طول این خیابن در حدود 2 کیلومتر است و انتهای ان به میدان کنکورد میرسد.

تعجب نکنید دفتر ایران ایر هم در این خیابان قرار دارد.خیابان پر است از افرادی که حرکات نمایشی اجرا میکنند و یا موسیقی اجرا میکنند.درختان این خیابان در زمان کریسمس مملو از چراغهای زیبا می شود.اگر تاحالا فراری یا لامبورگینی سوار نشده اید نگران نباشید.با پرداخت 89 یورو میتوانید یکی از آنها را در اینجا اجاره کنید و 20 دقیقه رانندگی کنید.

نمایی از خیابان شانزلیزه و طاق پیروزی از سمت میدان کنکورد

سفرنامه پاریس

زمانی که هیتلر فرانسه را تسخیر کرد برای اینکه فرانسوی ها را تحقیر کند با سربازانش از میدان شارل دوگل تا میدان کنکورد را رژه رفت تا به نوعی انتقام کشورهای دیگر را از ناپلئون گرفته باشد.بعد از کلی دید و بازدید از خیابان به میدان کنکورد رسیدیم.

میدانی که شاید تاریخی ترین قسمت پاریس و شایدم بد نام ترین قسمت آن باشد.میدانی که به نام میدان اعدام مشهور است .با ستونی به نام ابلیسک که در سال 1831 توسط والی مصر به نام محمد علی پاشا به فرانسه اهدا شده است .عمر این ستون چیزی در حدود 3200 سال پیش است با ارتفاعی به اندازه 24 متر و 227 تن وزن.مجسمه های اطراف میدان که تعداد 8 عدد هستند به افتخار کشور فرانسه نصب شده اند .

از اعدام لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت گرفته تا آنتوان لاووازیه، کسی که کاشف اکسیژن بود به جرم خیانت به فرانسه به دلیل نوشتن کتابی به عنوان ثروت های زیرزمینی فرانسه و خیلی از افراد در همین مکان سرشان به زیر گیوتین رفته است .دستگاهی که برای مجازات اعدام استفاده می شده است و دارای تیغی بوده که به وسیله طناب بالا کشیده میشده است و بعد از اینکه سر افراد را در زیر آن میگذاشتند تیغ رها میشده و سر آن فرد را از بدنش جدا میکرده.

نام گیوتین هم برگفته شده است از نام سازنده آن دکتر ژوزف اینیاس گیوتین .کسی که این دستگاه را برای راحتی کار یک جلاد پاریسی به نام شارل هانری جانسوس ساخت .روبروی میدان باغی است که به موزه لوور وصل شده است و سمت راست میدان رودخانه سن قرار دارد.پلی که روبروی میدان است نیز کنکورد نامیده میشود که میتوانید به ان طرف رودخانه بروید.نزدیک ترین ایستگاه مترو نیز در سمت چپ میدان قرار دارد که باز هم به نام کونکورد CONCORDE است .خطوط مترو 1و8 و 12 همگی در این میدان ایستگاه دارند و براحتی می توانید به این میدان برسید.

سفرنامه پاریس

شب که به هتل رسیدیم برنامه روزهای بعدی رو با آب و هوا تنظیم کردیم.به این طریق که مکان هایی مثل موزه لوور که سقف داشت رو برای روز بارانی و جاهایی مثل دیزنی لند رو برای هوای صاف انتخاب کردیم .برای این منظور شما هم میتونید با استفاده از همین موضوع برنامه گردش خودتونو تنظیم کنید.کافیه به سایت هایی مثل https://www.theweathernetwork.com/weather یا https://www.weather.com مراجعه کنید و از شرایط آب و هوایی اون شهر مطلع بشید.برای نمونه این سایت آب وهوای 1 هفته بعد رو به من نشان داده است

فردای آن روز با توجه به صافی هوا برای دیدن بزرگترین شهر بازی اروپا به سمت دیزنی لند Disney Land رفتیم.برای رفتن به دیزنی لند کافیه خودتونو به خط A که قرمز رنگ است برسونید و به سمتMarne-La-Vallee- Chessy برید و اونجا دیزنی لند را خواهید دید..فاصله این پارک تا پاریس 30 کیلومتر است . شعبه اصلی آن در کالیفرنیا قرار دارد و به غیر از پاریس در توکیو نیز شعبه دارد .ساعت ورودی آن بستگی به ماهی که در ان قرار دارید متفاوت است.ولی معمولا از ساعت 8 صبح الی 10 شب .

پارک به 2 قسمت اصلی تقسیم میشود یکی Disney land Park که مجموعه وسایل بازی و یکی هم Walt Disney Studio که شامل سینما و کارتون ها و انیمیشن ها است و بلیط ورودی برای یک روز 74 یورو که برای زیر 12 سال ،2 روزه 131 یورو ،3 روزه 162 یورو و 4 روزه 192 یورو است 74 یورو برای هر 2 پارک است.

به وسیله بلیط مترویی که داشتیم در حدود 15 یورو برای هر نفر تخفیف گرفتیم که نفری 59 یورو پرداخت کردیم.داخل دیزنی لند چند رستوران وجود دارد ولی قیمت غذای انها کمی گرانتر از داخل شهر بود که طبیعی بود برای مثال یک مک دونالد در حدود 2 یورو گران تر بود

بلیط ورودی دیزنی لند

نمایی از قلعه سیندرلا

خیابان اصلی داخل دیزنی لند که در بعضی ساعات نمایش های خاصی توسط شخصیت های کارتونی برگذار میشود.

یکی از جاهای جذاب دیزنی لند ، آرماگدون بود که شما رو داخل یک سفینه فضایی میبرن و انگار در فضا هستید ولی ناگهان شهاب سنگ هایی به سفینه برخورد میکنه و سفینه آتش میگیره و حتی دیواره های سفینه به علت برخورد سنگ ها به سمت داخل فرو میروند و صحنه هایی جذاب و ترسناک رو تجربه میکیند.

همونطور که در نقشه می بینید در پشت Armageddon یک برج قرار داره که به نام The Twilight Zone Tower of Terror مشهور هستش و یک ساختمان قدیمی بلند رو نشان میده که ظاهر ترسناکی داده و درون اون یک آسانسور قرار داره. جمعیت زیادی که توی صف قرار دارن نشون میده که باید خیلی جذاب باشه .وقتی داخل میشید یک نفر با یه لباس قرمز رنگی میاد و شما رو راهنمایی میکنه و وقتی داخل آسانسور نشستید روبروی شما تصاویری از ارواح رو نشون میدن که در مورد تاریخچه این هتل مخروبه و اتفاقاتی که بر سر مسافرین اومده رو نشون میده که حس ترس رو به شما القا کنه.

آسانسور به سمت بالا حرکت میکنه ولی ناگهان به سمت پایین بر میگرده و این حرکات تکرار میشه.آنقدر سرعت این حرکات زیاده که نفس ادم واقعا در نمیاد.خیلی جذاب و باحال بود. حتی آسانسور مارو با بالاترین قسمت برج برد و از پنجره اونجا پارک دیده میشد .همه ما شروع به دست تکان دادن برای بیرون کردیم که ناگهان آسانسور به سرعت به سمت پایین رفت و حس کردم که دارم از یه ارتفاعی پرت میشم.خیلی ترسناک بود .واقعا هیجان زده شده بویم.

سفرنامه پاریس

در گوشه سمت چپ هم یک رولر کستر دیگه به نام Rock Roller Coaster قرار داشت که صف طولانی داشت.وقتی سوار میشدی با سرعت بسیار بسیار زیادی مارو روی ریل ها دور میداد . وقتی پیاده شدیم دیدیم از لحظات ترس و هیجان کسانی که سوار شدن عکس برداری کردن و وعکس ها رو میفروشن.

ولی ترسناک ترین وسیله ای که سوار شدیم Space mountain بود که به سرعت خیلی زیاد شبیه یک موشک به داخل اون محفظه پرتاب شدیم و بر روی ریل هایی که چرخ های 360 درجه داشت حرکت میکردیم.هر لحظه فکر میکردیم الان به یک سنگ یا چیزی برخورد میکنیم .خیلی نفس گیر و پر هیجان بود

نمایی از Space mountain

بازدید از موره لوور

با توجه به بارانی بودن هوا برای روز بعد موزه لوور رو در نظر گرفتیم .برای رسیدن به موزه لوور کافیه خط 1 یا 6 مترو رو سوار بشید و در ایستگاه Musee Du Louvre پیاده بشید .موزه لوور دقیقا در کنار رود سن و پشت باغ تویلری قرار داره و باغ تویلری روبروی میدان کنکورد است .موزه لوور 2 ورودی داره.یکی از زیرزمین که از ایستگاه مترو هستش و یکی از بالا که شبیه یک هرم شیشه های است .

صف موزه بسیار شلوغه سالیانه در حدود 10 میلون بازدید کننده دارد .بلیط ورودی موزه 11 یورو است و موزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است به جز روزهای 4 شنبه و جمعه که تا 9 شب باز است روزهای اول ژانویه و می و 25 دسامبر هم موزه تعطیل است .اولین یک شنبه هر ماه موزه رایگان است . در مورد تاریخچه موزه باید بهتون بگم که تا قبل از انقلاب کبیر فرانسه یعنی سال 1789 این محل یکی از کاخهای سلطنتی شاهان فرانسوی از جمله فلیپ دوم بوده که این آثار با ارزش رو در خودش نگهداری میکرده ولی بعد از انقلاب در سال 1793 تبدیل به موزه ملی شده است.

گفته میشه در طول جنگ های جهانی دولت فرانسه آثار با ارزش موزه را در مکانی امن مخفی کرده بود تا آسیبی با آنها نرسد.ناپلئون آنقدر از مصر به این مکان اشیای با ارزش آورده که بخش بزرگی از موزه متعلق به مصر است .بیش تر از 35 هزار اثر هنری در این مکان وجود دارد

سفرنامه پاریس

نمایی از ورودی موزه از داخل حیاط که از طریق هرم شیشه ای انجام میشود. این هرم شیشه ای به دستور فرانسوا میتران رییس جمهور پاریس در سالهای 1984 و توسط معمار مشهور چینی یو مینگ پی ساخته شد .اینکه هرمی به این مدرنی در میان ساختمانی قدیمی ساخته شده سالها مورد بحث منتقدان و موافقان بوده.بعضی از افراد آن را آغاز سبکی جدید در معماری دانسته اند.چیزی که پیداست این است که افراد بسیاری با هرم عکس میگیرند که نشان از علاقه مردم به این هرم دارد.

نمایی ار ورودی موزه از طبقه پایین

به محض ورود به موزه نقشه موزه رو حتما بگیرید .بزرگی موزه شما رو سردرگم خواهد کرد. موزه دارای 4 طبقه 1- و 0 و 1 و 2 است و آثار ایرانی در طبقه 0 و با رنگ زرد مشخص شده است.بخش مصری موزه یکی از بزرگترین بخش های آن است

سالن های بزرگ مملو از آثار هنری

تابلوی جشن عروسی در قانای اثر ورونس

سیل جمعیت برای بازدید از مونالیزا.

شاید معروف ترین اثر موزه تابلوی معروف مونالیزا باشد.خیلی از بازدید کننده ها شاید هیچ کدام از آثار موزه را نشناسند ولی این اثر را آنقدر در داستانها و کارتونها و فیلمها دیده اند که آنها را برای دیدنش به پاریس کشانده است .صدای فلاش های دوربین ها پشت سر هم شنیده میشد.همانطور که میدانید مونالیزا اثر معروف لئوناردو داوینچی است .اثری که در سالهای 1503 تا 1506 کشیده شد و معروف بودنش را مدیون لبخند سحرآمیز مونالیزا میداند که به راز لبخند ژوکوند نیز معروف است و دلیل آنهم ظاهر شدن و پنهان شدن لبخند مونالیزا در زمان تماشای نقاط مختلف تابلو است .

بر طبق داستانها شخصی به نام فرانسیسکو بارتولومئو یک اشرافی فلورانسی از داوینچی خواسته بود که تصویری از همسر سومش به نام لیزا انتونیو ماری را برای او نقاشی کند .داوینچی گرچه تابلو را تمام کرده بود ولی به خاطر عشقی که به تابلو پیدا کرده بود آن را به فرانسیسکو نفروخت و فلورانس را ترک کرد و بعد ها به پاریس رفت وآن را به فرانسیس اول فروخت.این تابلو حتی مدتی در اتاق خواب خصوصی ناپلئون هم بوده است .حتی در سال 1911 یک ایتالیای تابلو را دزدید و به فلورانس برد که بعد ها به پاریس برگردانده شد .حتی فردی بر روی قسمت پایینی تابلو اسید پاشید که مرمت آن سالها به طول انجامید.

تابلویی که مراسم تاجگذاری ناپلئون را نشان میدهد در حالی که ناپلئون یک تاج بر سر دارد و همسر وی به نام ژوزفین خم شده و ناپلئون دارد تاجی بر سر او میگذارد.این تابلو با مقیاس 10 متر در 6 متر توسط نقاش دربار ناپلئون یعنی ژان لویی داوید کشیده شده است.ژوزفین زنی ولخرج بود که به خاطر دلایل متعددی از جمله خواهران ناپلئون رابطه او سرد شد و از یکدیگر طلاق گرفتند.

Great Sphinx of Tanis

مجسمه ابوالهول یا همان اسفینکس مربوط به 2500 سال قبل از میلاد ! ابوالهول های زیادی در مصر باستان وجود دارد که بزرگترین آنها 28 متر ارتفاع دارد و در مصر قرار دارد .! این نوع مجسمه ها معمولا به صورت یک پارچه از سنگ هستند و بدنی شیر مانند دارند و سری به شکل دختر یا زن.بعضی از تاریخ دانان در مورد بزرگترین ابوالهول که 28 متر ارتفاع دارد و به نام گیزا معروف است میگویند که این کار ساخت دست بشر نبوده! چون تراشیدن چنین سنگی در آن زمان واقعا دشوار بوده.

قسمت نهم

نویسنده : مسعود کرامتی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.