این لیست، انتها ندارد: زیباترین شهرهای آسیا معرفی شدند!

4.6
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
لیستی از زیباترین شهرهای آسیا که هنوز نا تمام مانده است! +تصاویر
10 مهر 1398 10:00
1

به گفته سی ان ان (CNN)، آسیا با داشتن جزایر گرمسیری، شالیزارهای برنج، مزارع چای، کوه‌های ناهموار و دامنه‌های وسیع، یکی از شگفت‌انگیزترین سرزمینها در میان مقاصد مختلف گردشگری است. در میان تمامی این‌ها، مسافران می‌توانند شهرهای فریبنده‌ای را کشف کنند که دارای زیبایی، افسانه و تاریخ ویژه‌ای هستند.

خواه به دنبال عظمت معماری دوران استعمار باشید یا از دیدن مناظر خیره‌کننده و یا غوطه‌وری در فرهنگ‌های متفاوت لذت ببرید، در اینجا ده مورد از زیباترین شهرهای آسیا را به شما معرفی می‌کنیم، البته نباید فراموش کرد که این موارد می‌توانند خیلی بیشتر باشند و این لیست، صرفا مشتی نمونه‌ی خروار است!

 

  • هویی آن در ویتنام (Hoi An،Vietnam)

شهر قدیمی هویی آن در سواحل مرکزی ویتنام واقع‌ شده است و بهشتی برای عکاسان، علاقه‌مندان به غذا و دوستداران معماری است. این شهر از قرن شانزدهم بندر تجاری سابق استعماری فرانسه و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهم ویتنام بوده که در سال 1999 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه‌ شده است.

هویی آن در ویتنام

خیابان‌های باریک بخش قدیمی شهر به دلیل اینکه قرن‌ها به‌عنوان یک مرکز تجاری مهم بوده است دارای یک ردیف از خانه‌های تجاری خردلی‌رنگ جذاب است، که البته امروزه بسیاری از آن‌ها به رستوران‌ها، کافه‌ها، بوتیک‌های طراحی و مغازه‌های خیاطی تبدیل‌ شده‌اند.

در این فضا شاخ و برگ‌های سرسبز درختانی که از پشت‌بام‌ها بیرون آمده‌اند و همچنین فانوس‌های ابریشمی عاشقانه که عصر هنگام شهر را روشن می‌کنند، جلوه بی‌نظیری به شهر می‌بخشند.

درحالی‌که در این شهر به سر می‌برید، تجربه خوردن غذاهای خوشمزه مانند بانمی(Banh Mi) ساندویچ محبوب ویتنامی‌ها در بانمی پوئونگ( Banh Mi Phuong) معروف یا غذاهای محلی مانند رول برنج سرشار از گیاه، انواع کوفته گل سرخ و غذاهای دریایی تازه در کافه میس لیلی(Miss Lily's) را از دست ندهید.

 

  • یوفوئین، ژاپن (Yufuin, Japan)

یوفوئین یک شهر کوچک در ایالت اویتا (Oita) در جزیره کیوشو (Kyushu) در جنوب غربی ژاپن است که به خاطر داشتن فضای آرام، چشمه‌های آب گرم، خانه‌هایی با بام‌های کاشی‌کاری شده ژاپنی و مناظر طبیعی بکر و چشم‌انداز چشمگیر کوه یوفو (Yufu) معروف است. در فصل پاییز، مسافران می‌توانند منتظر برگ‌های نارنجی و قرمز درخشان باشند، درحالی‌که بهار، گل‌های نرم و نازک گیلاس را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

یوفوئین، ژاپن

چشمه‌های آب گرم از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که مسافران را به یوفوئین می‌کشاند. مسافران می‌توانند هنگام اقامت در مسافرخانه‌های سنتی ژاپنی مانند یوفوین ایوتومی(Yufuin Iyotomi) یا در یکی از حمام‌های عمومی مانند شیتانی(Shitanyu )و در دریاچه کینینکو(Kinrinko ) در حاشیه شرقی شهر، تجربه‌های لذت‌بخشی داشته باشند.

قدم زدن در خیابان یونونسوبو(Yunotsubo)، که دقیقاً از مرکز یوفوئین عبور می‌کند، به دلیل  داشتن بوتیک‌های بی‌شمار، چایخانه‌ها و رستوران‌ها، راهی دلپذیر برای گذراندن صبح است.

در این منطقه پنیر به‌طور منحصر بفردی مشهور است، بنابراین توصیه می‌شود از کارخانه پنیر یوفوئین بازدید کنید و همچنین نمونه‌ای از چیزکیک دلپذیر در فروشگاه شیرینی فروشی کافه میلچ(Milch Cafe) را امتحان کنید.

در ضمن، بیش از 20 گالری در این شهر کوچک وجود دارد که دوستداران هنر برای انتخاب آن‌ها آزادند. ازجمله موزه هنری کامیکو یوفوین (Comico Yufuin) که توسط کنگو کوما (Kengo Kuma) طراحی‌ شده است، جایی که کارهای چندرسانه‌ای نخبگان ژاپنی مانند تاکاشی موراکامی (Takashi Murakami)و هیروشی سوگیموتو (Hiroshi Sugimoto) در آن قرار دارند.

 

  • جورج تاون، مالزی (George Town, Malaysia)

محله تاریخی جورج تاون در پنانگ (Penang) مالزی یک مکان برگزیده میراث جهانی یونسکو است که جلوه‌های بی‌نظیری از چندفرهنگی را به نمایش می‌گذارد. میراث این منطقه تقریبا به 500 سال پیش برمی‌گردد، زمانی كه مستعمره انگلیس یكی از مراكز برجسته تجارت در تنگه مالاكا (Malacca Strait) بود و باعث تبادل فرهنگی بین ساكنان مالایی، چینی، هندی و اروپایی می‌شد.

جورج تاون، مالزی

درنتیجه، شهر جورج تاون شخصیت منحصربه‌فرد خود را با به نمایش گذاردن ترکیبی از خانه‌های رنگی و عمارت‌های چینی، ساختمان‌های دولتی اروپا، ساختمان‌های مذهبی متنوع، جشنواره‌ها، موسیقی، غذا و قلعه‌ها حفظ کرده است.

مجموعه‌ای از نقاط دیدنی اصلی شامل دژ کورنوالیس (Fort Cornwallis)، سنت جورج (St George's:قدیمی‌ترین کلیسای آنگلیکا در جنوب شرقی آسیا)، معبد سری ماهاماریامان(Sri Mahamariamman) و تالار شهر است. به‌علاوه بسیاری از مسافران عاشق این هستند که در خیابان ارمنی پرسه بزنند تا از هنرهای نمایشی خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی لذت ببرند.

جورج تاون به‌عنوان "پایتخت غذایی مالزی" شناخته می‌شود و یکی از بهترین شهرهای غذایی در آسیا است. مراکز غذایی عمومی مانند رستوران Sri Weld Food Court, New Lane Hawker Center و Cheapside Hawker Centre بسیار عالی بوده و انگیزه‌ای برای سرو غذا در یک رستوران سنتی هستند.

غذاهای محلی نیز مانند معماری، تاریخ چندفرهنگی جورج تاون را دربر دارند. بشقاب غذا شامل char koay kak (کیک برنج با تخم‌مرغ ، میگو ، جوانه لوبیا و تربچه خام)، Hokkien mee (یک غذای نودل مخلوط با غذاهای دریایی مخلوط و سس سویا) rojak (یک سالاد میوه و سبزیجات که در سس بادام‌زمینی شیرین غرق می‌شود) ، Assam laksa و نان تست کایا را حتماً امتحان کنید.

 

  • ویگان سیتی، کشور فیلیپین (City of Vigan, Philippines)

یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه معماری دوران استعماری اسپانیا در آسیا، شهر ویگان در سواحل غربی جزیره لوزون(Luzon ) در شمال غربی فیلیپین میباشد. ویگان شهر به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو، در سال 1572 توسط اسپانیایی‌ها تأسیس شد.

ویگان سیتی، کشور فیلیپین

کُنکیستادور Juan de Salcedo (به اسپانیایی: Conquistador سربازان، کاشفان و مخاطره‌جویان سده‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی بودند که در فتح تدریجی بخش‌های بزرگی از قاره آمریکا و نواحی آسیایی اقیانوس آرام شرکت جستند و آن سرزمین‌ها را تحت انقیاد امپراتوری اسپانیا درآوردند.) نقشه‌ای شبکه مانند را برای شهر، کلیساها، مدارس و عمارت‌های بزرگ، طراحی کرده است.

مسافران اغلب به دنبال ساختمان‌های استعماری در اطراف میدان مرکزی پلازا سالسدو (Plaza Salcedo)، ازجمله کلیسای جامع سفید و زرد سنت پاول هستند. این ساختار زیبای باروک (باروک به فرانسوی: Baroque روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه‌سازی ) ابتدا در سال 1641 ساخته شد و پس از چندین زمین‌لرزه و آتش‌سوزی دوباره مرمت شد.

یک پیاده‌روی کوتاه به سمت جنوب، شما را به Calle Crisologo یکی دیگر از چشم‌اندازهای مهم این منطقه می‌رساند. خیابان سنگفرشی با خانه‌های قدیمی که به‌خوبی حفظ‌شده‌اند. در حین گذراندن وقت در ویگان, بازدیدکنندگان ممکن است بخواهند از یک کارگاه سفالگری مانند RG Jar Factory (بلوار آزادی) بازدید کنند، جایی که می‌توانید ساختن یک گلدان سفالی سنتی با دستان خودتان را امتحان کنید.

در ضمن، بازار عمومی ویگان چشم‌اندازی روزانه و تعداد زیادی غرفه مواد غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که امپانادای (انگلیسی: Empanada در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا به نان یا شیرینی پخته یا سرخ‌شده که محتویاتی در درون آن قرار داده‌ شده باشد (مغزدار) گفته می‌شود.) ترد و تازه را بفروش می‌رسانند.

 

  • لوآنگ پرابانگ، لائوس (Luang Prabang, Laos)

نخستین جلوه چشمگیر این منطقه، لوآنگ پرابانگ میباشد که اغلب به‌عنوان یکی از معنوی‌ترین مکان‌های جنوب شرقی آسیا مورد توجه واقع‌ شده است. این منطقه در پایین یک دره در مرکز لائوس واقع‌ شده است، که توسط کوه‌ها احاطه‌ شده و رودخانه نام خان (Nam Khan) از مرکز آن عبور می‌کند. لوآنگ پرابانگ به‌عنوان اولین مقر پادشاهی در لائوس از قرن چهاردهم تا شانزدهم میلادی بوده است و همچنین مدتی طولانی مکانی استراتژیک در جاده ابریشم محسوب می‌شده است.

لوآنگ پرابانگ، لائوس

بعداً در اواخر دهه 1890 توسط فرانسویان گرفته شد و باگذشت زمان، درهم‌آمیختگی و هماهنگی معماری اروپایی و لائوتایی منظره‌ای متمایز از چشم‌انداز شهری را ایجاد کرد. لوآنگ پرابانگ که در سال 1995 به‌عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد، هنوز همچنان پایتخت فرهنگی و هنری این کشور است.

علاوه بر معماری مطبوع، لوآنگ پرابانگ همچنین دارای مکان‌های دیدنی و زیبایی طبیعی مانند آبشارهای سه لایه Kuang Si و کوه Phousi نیز هست. همچنین در این منطقه بیش از 30 معبد زیباوجود دارد: ازجمله وات مانوروم (Wat Manorom) طلایی که گفته می‌شود در سال 1372 ساخته‌ شده است و قدیمی‌ترین معبد این شهر محسوب می‌شود. از دیگر تفریحات این منطقه می‌توان به موزه رویال کاخ، بازارهای شبانه، قایق‌های رودخانه‌ای، تورهای دوچرخه‌سواری و... اشاره کرد.

 

  • کامپوت، کامبوج (Kampot, Cambodia)

اگرچه معمولا اولین توقف در کامبوج، آنگور وات (Angkor Wat) است اما به دلایلی عالی تعداد بیشتری از مسافران برای دیدن جذابیت‌های کامپوت می‌آیند. این شهر ساحلی بی‌نظیر که به خاطر مناظر رودخانه و مزارع فلفل خود شناخته‌ شده است، به لطف خانه‌های رنگارنگ استعماری فرانسوی، خیابان‌هایی با پیاده‌روهای عالی و فعالیت‌های بسیار در فضای باز، شهرت خود را به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای کوچک منطقه به دست آورده است.

کامپوت، کامبوج

این لیست طولانی همه‌چیز را شامل می‌شود. از قایقرانی و دوچرخه‌سواری گرفته تا سفرهای کوهستانی، سفرهای رودخانه‌ای، قایق‌سواری و غیره. در همین حال، با یک سفر یک‌روزه در حومه شهر می‌توانید از مزارع سرسبز، معابد غاری، آبشارها، مزارع نمک آینه و مزارع فلفل که معروف‌ترین و معطرترین صادرات منطقه است، دیدن کنید.

در رابطه با غذا، کامپوت یک تفریح‌گاه کامل برای شکم‌پرستان است، از غذاهای سنتی Khmer در اسکله Rikitikitavi یا کافه Khmer Roots تا غذاهای مخصوص گیاهخواران در کافه Epic Arts یا غذاهای ساده در این شهر موجود است. برای کسانی که به دنبال یک تعطیلات ساحلی بی‌نظیر هستند، جزایر خیره‌کننده در نزدیکی این منطقه می‌تواند انتخابی عالی باشد.

 

  • کوتا گده، اندونزی (Kota Gede, Indonesia)

در میان قدیمی‌ترین محلات یوگیاکارتا (Yogyakarta)، کوتا گده به دلیل صنعت نقره، کوچه‌های کوتاه و معماری فوتوژنیکش شناخته‌ شده است.این مکان زیبا متعلق به قرن 15 است، زمانی که "شهر بزرگ" به‌عنوان قرارگاه سلطنت مارتام (Mataram )، آخرین پادشاهی مستقل پیش از استعمار جزیره جاوه توسط هلندی‌ها بوده.

کوتا گده، اندونزی

در آن زمان، بسیاری از بازرگانان ثروتمند، خانه‌های کاخ مانند خود را به سبک کالنگ (Kalang) ساخته بودند، یک طراحی مستقل که ترکیبی از عناصر ساختاری هلندی، چیدمان‌های سنتی جاوایان و جزئیات زینت‌بخش است.

بعدا، در اوایل دهه‌ی 1900، صنایع نقره به یکی از مهم‌ترین معاملات این منطقه تبدیل‌شده بود. امروزه، هنوز هم مسافران با گشت‌وگذار در خیابان‌های اصلی جلان کماسان (Jalan Kemasan) می‌توانند ده‌ها بوتیک، گالری و کارگاه آموزشی پیدا کنند که در ویترین آن‌ها همه‌چیز از جواهرات گرفته تا جعبه‌ها و لوازم میز و سفره را به نمایش گذاشته‌اند.

مسافران برای آگاهی بخشی از تاریخ منطقه، می‌توانند از مسجد كوتاگده (Kotagede) قرن هفدهم و گورستان ایموگییری (Imogiri) که حاکم سابق در آن دفن شده است بازدید کنند. تپه‌های ماسه‌ای Parangkusumo ، غار Jomblang و چندین سواحل جذاب دیگر نیز در این منطقه وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر: برای گشت‌وگذار بیشتر به یک آخر هفته نیاز دارید.

 

  • گاله، سریلانکا (Galle, Sri Lanka)

شهر ساحلی گاله که در ساحل جنوب غربی سریلانکا قرار دارد، عنوان یک بندر مهم تجاری را مدیون جو تاریخی خود است. قلعه نظامی ثبت‌شده در فهرست میراث یونسکو در سه دوره از حاکمان استعماری از ابتدا با پرتغالی‌ها از 1505-1658، سپس هلندی‌ها از 1658-1796 و سرانجام انگلیس‌ها از 1796-1948 زندگی کرده است.

گال، سریلانکا

این روزها بسیاری از انبارهای قدیمی و خانه‌های بازرگانان به موزه‌ها، بوتیک‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها تبدیل‌شده‌اند. مکان‌های ناهارخوری این منطقه بسیار جالب‌توجه است، با ویژگی‌های برجسته‌ای ازجمله رستوران پرطرفدار  Fort Printers- که در داخل یک عمارت مربوط به قرن 18 ساخته‌شده و به غذاهای دریایی تازه معروف است - یا Hoppa که به خاطر انواع کاری‌های سریلانکا و پنکیک‌های گنبدی مشهور شده است.

در مورد نقاط دیدنی، تمامی مکان‌های برجسته را می‌توانید به‌راحتی با پای پیاده مشاهده کنید. بعضی از آن‌ها مانند: کلیساهای تعمیر شده هلندی (با نام مستعار De Groote Kerk)، برج ساعت گال، فانوس دریایی گال، مسجد Meeran، معبد Sudharmalaya و انبار قدیمی ادویه میباشد.

پس از گردش در این شهر استعماری، مسافران می‌توانند به‌راحتی خط ساحلی جنوبی را برای پیوستن به یک اردوگاه گشت‌وگذار، سفر غواصی، سفر به تماشای نهنگ دنبال کنند یا به‌سادگی در اطراف ساحل زیبای Unawatuna قدم بزنند.

 

  • ژوژوانگ، چین (Zhouzhuang, China)

گفته می‌شود که ژوژوانگ قدیمی‌ترین شهر چین است.این شهر بیش از 900 سال پیش در زمان سلسله‌های مینگ و چینگ (Ming and Qing Dynasties) ساخته‌ شده است. این شهر زیبا احساس زندگی در یک موزه زنده را ایجاد می‌کند - تصویری از خانه‌های چینی سفید، کانال‌های آرام و پل‌های سنگی قوسی شکل که کاملا آن را به منظره‌ای نقاشی مانند تبدیل می‌کند.

ژوژوانگ، چین

ژوژوانگ دارای چندین مکان باستانی، ازجمله پل‌های دوقلوی 500 ساله بانام‌های Shide و Yong'an، معبد چنگوس تائوئیست (Chengxu Taoist) قرن 11 و چندین خانه بازرگان ثروتمند است. مجموعه خانه Shen به سبک Qing Dynasty - یک عمارت گسترده چینی با بیش از 100 اتاق و همچنین کنده‌کاری‌های استادانه‌ای از جنس طلا، باغ‌های آرام و مبلمان باستانی در میان انتخاب‌های برتر است.

شایان‌ ذکر است که ژوژوانگ در آخر هفته بسیار شلوغ است. برای گرفتن اتاق و بهترین فرصت عکاسی، توصیه می‌کنیم در روزهای هفته در فصل بهار یا پاییز از آن دیدن کنید.

 

  • مولینونگ، هند (Mawlynnong, India)

مولینونگ، در تپه‌های Khasi شمال شرقی هند واقع‌ شده است که توسط افراد مختلف به‌عنوان "پاک‌ترین روستا در آسیا" نام‌گذاری شده است. این روستا به لطف خانواده‌های Khasi که یك اجتماع متدین و قومی‌ هستند كه شهر را خانه می‌خوانند و نگهداری از روستاهای خود را افتخار بزرگی می‌دانند، سرزنده مانده است. آن‌ها همچنین به زراعت و باغ‌های با دقت هرس شده در سراسر هند مشهور هستند.

مولینونگ، هند

مسافران می‌توانند طبیعت بی‌نظیر آن را در Sky View - خانه‌‌ی درختی محبوبی با ارتفاع 85 فوت از جنس بامبو که مشرف به سایبان‌های جنگل و تمام طول دشت‌های بنگلادش به جنوب است - تماشا کنند و لذت ببرند.

همچنین در این نزدیکی، آبشار Mawlynnong قرار دارد، درحالی‌که پل‌های ریشه‌ای طبیعی یک صحنه جنگلی دلپذیری را ایجاد می‌کنند: پل‌های طبیعی که با بافتن ریشه درختان کائوچویی ایجاد شده‌اند. در طی حدود 15 سال، آن‌ها در آبراه‌ها رشد کردند و به‌اندازه کافی قوی شدند که مردم بتوانند روی آن‌ها قدم بزنند.

 

به نظر شما جای کدامیک از شهرهای ایران در این لیست خالی است؟ اگر شما بودید، کدام شهر ایران را در این لیست قرار می‌دادید؟

 

منبع: cnn.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.