راهنمای خوشگذرانی در باکو

4.4
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ارزان‌ترین مقصد برای خوش‌گذرانی!
10 شهریور 1397 10:00
0

حتما نام باکو، پایتخت کشور آذربایجان را شنیده‌اید. این شهر پرجمعیت‌ترین سرزمین در آذربایجان است. در گذشته بیشتر درآمد آذربایجان از نفت بوده اما در چند دهه‌ی گذشته صنعت گردشگری نیز در باکو رشد چشم‌گیری داشته است. باکو سواحل زیبا و پارک‌های وسیعی دارد همچنین بناهای تاریخی متعددی نیز در آن به‌چشم می‌خورند. حضور پررنگ گردشگران در باکو نیز سبب شده تا امکانات رفاهی خوبی در این شهر فراهم شود به همین خاطر حالا پایتخت آذربایجان یکی از ناب‌ترین مقاصد سفر برای توریست‌های خارجی و به‌خصوص ایرانیان است.

مردم آذربایجان فرهنگ و آداب جالبی هم دارند و شرکت کردن در جشنواره‌هایشان برایتان جذاب خواهد بود. همچنین با وجود مدرنیزه شدن باکو اما هنوز شاهدیم که ساخت صنایع دستی در میان مردم آذربایجان پررونق است. اگر شما هم دوست دارید که به باکو سفر کنید باید بدانید که این دیار برای هر سنی جذاب است، پس در ادامه همراهمان باشید تا بیشتر با بهترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحات در باکو آشنا شویم.

1-برج‌های شعله باکو

برج‌های شعله نماد شهر باکو شده‌اند. این برج‌ها سه ساختمان هستند که در کنار هم قرار دارند و هر سه باهم شبیه به شعله‌های آتش هستند. هر یک از برج‌ها ارتفاع خاصی دارند، بلندترین برج 190 متر و کوتاه قدترین 120 متر است. نکته‌ای که برج‌های شعله‌ی باکو را منحصربه‌فرد و جالب کرده است، وجود بیش از 10000 لامپ در نمای آسمان‌خراش‌هاست. این لامپ‌ها چهره‌ی برج‌ها را در طی شب دیدنی می‌کنند و این امکان را به‌وجود آورده‌اند که نمای ساختمان‌ها شبیه به ال‌سی‌دی‌های بزرگی باشد. ساخت برج‌های شعله در سال 2013 به پایان رسید و از آن زمان تاکنون به نمادی برای پایتخت آذربایجان بدل شده است. داخل این برج‌ها واحدهای مسکونی، هتل و مراکز خرید قرار گرفته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم در طی سفرهایتان به باکو از این برج‌های بی‌همتا دیدن کنید.

برج‌های شعله باکو

برج‌های شعله باکو

2-بلوار باکو

بلوار باکو که با نام پارک شهر نیز از آن یاد می‌شود از دیگر مکان‌های دیدنی پایتخت آذربایجان است. این بلوار در کنار دریای خزر امتداد می‌یابد و تفرجگاهی زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است. هوای خوب، مسیر پیاده‌روی مناسب، باجه‌های خوراکی فروشی و نیمکت و صندلی‌هایی که در این بلوار وجود دارند از مهم‌ترین امکانات این بخش از شهر هستند. این بلوار برای افرادی که در جستجوی مکانی مناسب برای پیاده‌روی یا تفریح با کودکانشان هستند بسیار مناسب است. توصیه می‌کنیم دوربین عکاسی خود را نیز همراه ببرید که این بلوار سوژه‌های گوناگونی برای ثبت خاطرات در اختیارتان خواهد گذاشت.

بلوار باکو

بلوار باکو

3-بافت قدیمی شهر باکو

بافت قدیمی شهر باکو که با اسامی ایچری (Icheri Sheher) یا ارگ باکو نیز از آن یاد می‌کنند نیز ارزش بازدید دارد. آشنایی با تاریخچه و پیشینه‌ی آذربایجان می‌تواند کلیدی برای شناخت بهتر مردم و وضعیت کنونی آذربایجان باشد. ایچری بافتی کهن دارد و آرام آرام بین قرون یازدهم تا نوزدهم آن را ساختند. اگر در کوچه‌های این قسمت از شهر قدم بزنید، انگار زمان به عقب بازگشته و گذشته‌ی باکو پیش‌رویتان ظاهر شده است. هنوز نقش و نگارهایی روی ساختمان‌ها دیده می‌شود که متعلق به سال‌ها پیش هستند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که دنیای کهن و مدرن آذربایجانی‌ها را در کنار هم می‌توانید در بافت قدیمی شهر تماشا کنید.

بافت قدیمی شهر باکو

بافت قدیمی شهر باکو

4-میدان آبنما، Fountains Square

میدان آبنما یکی از مهترین میدان‌های شهر است. بد نیست بدانید که به این منطقه در قدیم پاراپت (Parapet) می‌گفتند اما بعدها به دلیل ساخت آبنماهای زیبا در میان میدان نامش را تغییر دادند و حالا با نام (Fountains Square) شناخته می‌شود؛ اما چرا باید در باکو به این میدان برویم؟ اینجا جوی دوستانه دارد و فروشگاه‌ها و کافه‌هایی نیز در اطرافش وجود دارند که فضایی مناسب برای گشت و گذاری دوستانه فراهم کرده‌اند. اگر در زمان تعطیلات یا آخر هفته‌ها به این مکان بروید شاهد ازدحام جمعیت خواهید بود البته شلوغی میدان آزاردهنده نیست. همچنین از این میدان برای برگزاری مراسم و جشنواره‌های گوناگون نیز استفاده می‌کنند.

میدان آبنما، Fountains Square

میدان آبنما، Fountains Square

5-مسجد بی بی هیبت

بی‌بی هیبت (Bibi-Heybat) یکی از قدیمی‌ترین مساجد در سراسر آذربایجان است. قدمت این مکان به قرن سیزدهم باز می‌گردد که البته یکبار کاملا ویران شد و در نهایت در سال 1997 به شکل امروزیش درآمد. بنابراین می‌توان گفت که این عبادتگاه در واقع در قرن بیستم ساخته شده است.

مسجد بی‌بی هیبت سه گنبد بزرگ و دیدنی و دو مناره دارد. پیشنهاد می‌کنیم در میان گشت و گذار در شهر و لذت بردن از طبیعت زیبای باکو از برخی بناهای جذاب شهر مانند این مسجد نیز دیدن کنید.

مسجد بی بی هیبت

مسجد بی بی هیبت

6-قلعه دختر باکو

قلعه‌ی دختر (maiden tower) نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی بسیار فوق‌العاده در شهر باکوست که نامش در فهرست جهانی یونسکو نیز به چشم می‌خورد. ارتفاع این قلعه به 29.5 متر می‌رسد و تاریخ ساختش مربوط به زمان ساسانیان است. اگر در فصل بهار به بازدید از این قصر زیبا بروید محوطه‌ای سرسبز و پرشکوفه خواهید دید و اگر تابستان را انتخاب کنید از نور آفتاب و تلالواش بر روی شاخ و برگ درختان لذت خواهید برد. بازدید از این قلعه می‌تواند تفریح خانوادگی خوبی باشد زیرا حین آشنایی با تاریخچه و پیشینه‌ی آذربایجانی‌ها امکان پیک‌نیک در محوطه نیز وجود دارد.

قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو

7- کاروانسرای بخارا

کاروانسرای بخارا قدمتش به قرن پانزدهم بازمی‌گردد، در آن زمان باکو محل عبور کاروان‌های زیادی بود به همین خاطر کاروانسرایی بزرگ و باشکوه ساختند تا کاروان‌ها بتوانند در آن اطراق کنند. در حال حاضر امکان بازدید از کاروانسرای بخارا وجود دارد. این کاروانسرا بسیار زیباست و قدمتش به قرن پانزدهم باز می‌گردد. ایوان‌ها، حجره‌ها و محوطه‌ی این بنا دیدنی و خاص هستند. بد نیست بدانید که این ساختمان مربعی شکل 17 اتاق دارد.

 کاروانسرای بخارا

کاروانسرای بخارا

8-کاخ اسماعیلیه

کاخ اسماعیلیه قصری با معماری دیدنی است که در سال 1913 ساخته شده است. حالا از این قصر به عنوان آکادمی علوم آذربایجان استفاده می‌کننند. این کاخ را فردی به نام جوزف پلاشکو بنا کرد و پس از مرگ پسرش اسماعیل، نام بنا را اسماعیلیه گذاشت. این کاخ زیبا در طول تاریخ بارها آسیب‌هایی جدی دید و بازسازی شد، بنابراین قصری که امروز مشاهده می‌کنید حاصل همین مرمت‌هاست. برای بازدید از کاخ اسماعیلیه باید به خیابان استقلالیت باکو بروید.

کاخ اسماعیلیه

کاخ اسماعیلیه

9-یادبود ریچارد زورگه

ریچارد زورگه (Richard Sorge) یکی از نظامیان مشهور آذربایجانی بود که جوایز متعددی را هم در این زمینه –مانند نشان لنین- کسب کرد. ریچارد نقش بسزایی در تاریخ آذربایجان داشت به همین خاطر پس از مرگش یادبودی بزرگ برای وی ساختند . امروزه علاقه‌مندان می‌توانند از آن دیدن کنند. این یادبود در پارکی به نام زورگه واقع شده است و گردشگران را با شخصیت این بزرگوار آشنا می‌کند.

یادبود ریچارد زورگه

یادبود ریچارد زورگه

10-یانار داغ

یانار داغ که در میان ایرانی‌ها با نام کوه سوزان نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از دیدنی‌های آذربایجان است. یانار داغ کوهی‌ست که همیشه شعله‌های آتش از آن زبانه می‌کشند. علت آتش در این کوه وجود گاز در لایه‌های کوه است. برای دیدن این کوه باید حدود 10 کیلومتر از شهر باکو فاصله بگیرید اما با این حال بازهم ارزش دیدن دارد و از محبوبترین جاذبه‌های گردشگری در نظر توریست‌ها به شمار می‌آید.

یانار داغ

یانار داغ

باکو در حال حاضر توانسته گردشگران ایرانی بسیاری را به سمت خود جذب کند. آیا شما هم علاقه‌ای به دیدن این شهر دارید؟ اگر تجربه‌ی سفر به باکو یا سایر شهرهای آذربایجان را دارید بی‌صبرانه منتظر دیدگاه‌های شما خوبان هستیم.

منبع: ‎ tripadvisor.com

زهرا میرزایی