راه اندازی بخش جدید سفرنامه صوتی در لست سکند!

3
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راه اندازی بخش جدید سفرنامه صوتی در لست سکند! +جزییات
28 اردیبهشت 1399 13:00
13

900.jpg

یکی از بخش‌های جذاب سایت لست‌سکند بخش سفرنامه‌های آن بوده و هست. این بخش از سایت همیشه مرجع مهمی برای کاربران بوده تا در سفرهای خود از اطلاعات این بخش استفاده کنند. اما تعداد سفرنامه‌ها در برخی مقاصد بسیار زیاد است و کاربران اغلب نمی‌توانند تمام محتواهای موجود در متن را بخوانند، به ویژه زمانی که سفرنامه طولانی و چند قسمتی می‌شود. در محتواهای متنی امکان دارد بخشی از متن به علت طولانی بودن از دست برود.

به همین منظور لست‌سکند تصمیم گرفته تا بخش سفرنامه صوتی یا پادکست سفرنامه‌های سایت را به بخش سفرنامه خود اضافه کند. هدف از ارائه این بخش استفاده بهتر و گسترده‌تر از محتوای سفرنامه‌های سایت می‌باشد. همچنین دوستانی که نابینا یا کم‌بینا هستند نیز می‌توانند از بخش جذاب سفرنامه‌ها استفاده کنند و با سایت لست‌سکند همراه شوند.

از هفته‌ی پیش این موضوع در سایت و در یکی از سفرنامه ها تست شد و از امروز 27 اردیبهشت 99 این امکان رسما به سایت افزوده شده است. در حال حاضر امکان ارسال فقط برای سفرنامه های تایید شده یا منشتر شده فراهم است و بعد از تست و نهایی شدن، این امکان برای درج سفرنامه جدید و تنها به صورت صوتی نیز میسر خواهد شد.

سفرنامه صوتی

سفرنامه صوتی درست مانند سفرنامه متنی نیاز به یک چارچوب کلی دارد که براساس تصمیم فردی که می‌خواهد سفرنامه را ارسال کند مشخص می‌شود و در این مورد پیشتر توضیح داده شده است. اول باید در مورد اینکه سفرنامه یک متن ادبی است یا یک راهنمای سفر تصمیم بگیرید. در ادامه متن را آماده و فایل صوتی آن را ضبط و برای سایت لست‌سکند ارسال کنید.

نکته مهم: از آنجاییکه امکان ویرایش صوت بسیار متفاوت تر از متن و تصویر است این تصمیم گرفته شد که در در فاز اول و هنگامی‌که سفرنامه متنی تایید یا منتشر شد، نویسنده می‌تواند از روی متن تایید شده فایل صوتی خود را نیز بسازد و برای ادمین ارسال کند. (جهت مشاهده اولین نمونه به سفرنامه در امتداد رود بازفت و آبشار طوف کَما نوشته شده توسط آقای هادی انصاری مراجعه کنید.)

در حال حاضر می‌توانید سفرنامه صوتی خود را در سایت‌های آپلود رایگان، آپلود کنید (uplod.ir –persaingig – dropbox – google driveو . . . ) و لینک دانلود را در ابتدای سفرنامه متنی قرار دهید و یا از بخش گفت و گو با ادمین در همان سفرنامه درج کنید. بخش سفرنامه‌های لست‌سکند فایل صوتی را بررسی و در صورت تایید به کست‌باکس اضافه می‌کند و موضوع از طریق ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

 قوانین و راهکارهایی برای بهبود فایل صوتی

در ادامه چند راهکار برای ضبط فایل صوتی سفرنامه و همچنین قوانین سایت لست‌سکند برای فایل‌های صوتی ارایه می‌شود:  

  • سفرنامه صوتی حتما باید برای سفرنامه‌های منتشر شده یا سفرنامه‌های تایید شده ارسال شود. قبل از تایید فایل متنی سفرنامه اقدام به تولید پادکست نکنید.
  • سفرنامه صوتی باید حاصل تجربه شخصی شما باشد و استفاده از تجربیات دیگران و مطالب موجود در اینترنت مجاز نیست.
  • در ابتدا و انتهای فایل صوتی باید اعلام کنید که این پادکست برای سایت لست‌سکند دات آی آر ضبط می‌شود.
  • فایل صوتی قابل ویرایش نیست و بعد از بررسی، تایید و یا رد خواهد شد.
  • برای ضبط فایل صوتی باید در فضای خلوت و آرام قرار بگیرید که هیچ سر و صدایی در فضا وجود نداشته باشد (شاید خنده دار باشد اما اگر امکانات کافی و فضای آرام در اختیار ندارید پیشنهاد ما زیر پتو است).
  • به ازای هر یک قسمت سفرنامه متنی، شما مجاز به تولید 1 ساعت فایل صوتی هستید (تشخیص قسمت بندی سفرنامه با مدیریت سایت است و پس از بررسی سفرنامه مشخص می‎شود که در چند قسمت منتشر خواهد شد.)
  • بابت هر بخش از سفرنامه شما می‌بایست 1 فایل صوتی نهایتا 1 ساعته ارسال کنید.
  • فایل صوتی باید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد و در صورتی که در بخشی از سفرنامه صوتی موردی در راستای نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران شنیده شود، سفرنامه صوتی رد می‌گردد.
  • در محتوای سفرنامه صوتی از مواردی که خارج از عرف و شرع می‌باشد، استفاده نکنید.
  • در زیر صدایتان از موسیقی به عنوان موسیقی متن استفاده نکنید. البته در صورتی که با اصول تدوین آشنایی دارید می‌توانید بخش‌های سفرنامه را با موسیقی مشخص کنید.
  • سرعت خواندن متن سفرنامه نباید خیلی آرام یا خیلی سریع باشد. سفرنامه را اگر خیلی آرام بخوانید حوصله‌ی مخاطب سر رفته و اگر خیلی سریع بخوانید احتمالا مخاطب هیچ‌چیزی از محتوا سر در نمی‌آورد.
  • محتوا را شمرده، شمرده بخوانید و سعی کنید هیچ غلط املایی در محتوا وجود نداشته باشد. اگر از تلفظ کلمه‌ای مطمئن نیستید فرهنگ لغت‌های آنلاین وجود دارد که تلفظ درست کلمه را می‌خواند.
  • قبل از نوشتن یا شروع ضبط صدا یک بار به پادکست‌های لست‌سکند (رادیو ماجرا و سفرنامه‌های صوتی لست‌سکند) گوش کنید تا با ماهیت پادکست کاملا آشنا شوید.
  • در مورد اطلاعاتی که در سفرنامه صوتی گفته می‌شود تحقیق کنید تا از صحت آن مطمئن گردید. فایل صوتی قابلیت ویرایش ندارد.
  • .در مورد هزینه‌ها و راه‌های دسترسی می‌توانید با خلاقیت خود در متن به آن‌ها اشاره کنید. یا در انتها هزینه کلی را در صورت تمایل بگویید.
  • تا جای امکان بهتر است فایل صوتی‌ شما یک روایت یا داستان داشته باشد زیرا ماهیت پادکست از شنیدن قصه و داستان می‌آید و اگر هدفتان از ارائه فایل صوتی یک راهنمای صوتی به مقصد مورد نظر است، پیشنهاد می‌شود در ابتدای سفرنامه به این موضوع اشاره کنید.
  • در فایل صوتی امکان قرار دادن تصویر نیست اما شما می‌توانید با صدا خلاقیت‌های بسیاری داشته باشید.
  • تا جای ممکن به پادکست گوش کنید و اشکالات آن را قبل از ارسال برای ما رفع کنید.
  • فایل صوتی زیر ده دقیقه در صورتی که محتوایش نه داستان خاصی داشته باشد و نه راهنمای کامل باشد، امکان انتشار در سایت لست‌سکند را نخواهد داشت.

 

منتظر دریافت سفرنامه‌های صوتی جذاب و شنیدنی شما هستیم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.