Close

لغو سفر خارجی جریمه دارد

4
از 9 رای
لغو سفر خارجی جریمه دارد
  • 9 اسفند 1398 14:27
  • 20
  • 14K

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: لغو سفرهای خارجی بدون کسر جریمه ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، ترکیه، عراق، کویت، گرجستان، تاجیکستان، امارات، قطر، ترکمنستان، هندوستان، عمان و بحرین، کشورهایی هستند که پس از سرایت ویروس کرونا، مرزهای زمینی و هوایی‌شان را بستند و پروازها را متوقف کردند. این وضعیت سرگردانی مسافران ایرانی و خارجی در آن سوی مرزها را به همراه داشته است. هنوز معلوم نیست این روند تا تعطیلات نوروز تداوم داشته باشد، با این حال آژانس‌داران می‌گویند: تعداد کنسلی‌ تورهای خارجی برای تعطیلات نوروز ۹۹ رو به افزایش رفته است، در حالی‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور بخشنامه‌ای کلی درباره ساز و کار لغو سفر، پیش‌بینی برای این وضعیت نداشته و بدون این‌که تاسیسات گردشگری را مورد حمایت قرار دهد، صرفا با اعلام وضعیت فوق‌العاده از مسؤولیت شانه خالی کرده است.

معاون گردشگری روز سه‌شنبه، ششم اسفندماه بخشنامه‌ای صادر کرد و با اعلام وضعیت «فوق‌العاده» از تاسیسات گردشگری خواست: چنانچه مسافری از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، درخواست انصراف داشت، بدون دریافت جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام کنند. همچنین تاکید شد: با توجه با توجه به نداشتن امکان پیش‌بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی خودداری شود.

حالا برخی از آژانس‌ها و هتل‌ها با این بخشنامه به مخالفت برخاسته‌اند. سهند عقدایی ـ مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی ـ در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: عمل به بخشنامه معاونت محترم گردشگری مبنی بر عودت همه مبالغ پرداختی تورهای خروجی بدون کسر جریمه کنسلی، برای دفاتر خدمات مسافرتی به سبب وسعت ضرر و زیان وارده امکان‌پذیر نبوده و این دستور منجر به درگیری وسیع هزاران مسافران تورهای خروجی با دفاتر خدمات مسافرتی شده و نهایتا امکان ادامه فعالیت را از دفاتر سلب خواهد کرد.

او هزینه پرداخت‌شده به کارگزاران خارجی را از جمله هزینه‌های غیرقابل برگشت در تورهای خروجی نوروزی برشمرده و درباره آن توضیح داده است: در ایام نوروز تورهای گروهی متعددی به کشورهای اروپایی، برزیل، آفریقای جنوبی، ویتنام، ژاپن و ... انجام می‌شود. در این مقاصد هرگز به صورت مجزا خدمات خریداری نشده و مجموع اجزای سفر شامل هتل، پروازهای داخلی در مقصد، خدمات گشت، غذا و ... در قالب یک پکیج از سوی کارگزاران مقصد ارائه شده و تورگردانان ایرانی پس از توافق بر سر قیمت، آن پکیج را خریداری می‌کنند و از چند ماه قبل از نوروز به تدریج مبالغی را به کارگزاران پرداخت می‌کنند. پیکیج کارگزاران دارای شرایط کنسلی است و مطابق عرف جهانی توریسم تقریبا از یک ماه قبل از سفر تمام مبالغ پرداخت شده غیرقابل برگشت خواهد بود. به طور مثال در همین ماه گذشته که همزمان با تعطیلات سال نوی چینی، به علت شیوع بیماری کرونا تورهای بالغ بر ۳۵ میلیون مسافر چینی در سراسر جهان کنسل شد، عموما هزینه‌ای از سوی کارگزاران مقاصد به چینی‌ها عودت نشد و البته در برخی موارد توافق شد جریمه کنسلی کمی به چینی‌ها مترتب شده اما پولی به ایشان عودت نشد و مبالغ پرداختی به صورت بیعانه نزد کارگزارن مقاصد بماند و مسافران چینی تا یک سال فرصت داشته باشند از آن سفرها استفاده کنند.

در حال حاضر برخی ایرلاین‌های خارجی به صورت موقت پروازهای خود را کنسل کرده و پرواز برخی دیگر دایر است. ایرلاین‌ها درباره نوروز هنوز اطلاعیه‌ای نداده‌اند و بعید به نظر می‌آید تا ۱۰ روز قبل از حرکت خبری دهند. این در حالی است که از هم‌اکنون مسافران درخواست کنسلی دارند و این امر منجر به کسر جریمه کنسلی در پروازهای عادی و سوخت کامل پروازهای چارتر و سیت (صندلی) چارتر می‌شود.

واضح است که هزینه ویزا، پس از ورود مدارک مسافر به سفارتخانه غیرقابل برگشت است.

او همچنین پیشنهاد کرده که به دفاتر خدمات مسافرتی اجازه داده شود با کارگزاران مقاصد مذاکره کرده تا بتوانند جریمه‌های کنسلی‌ را به حداقل برسانند و همچنین همانند تجربه اخیر تورگردانان چینی، زمان تورهای خود را با هماهنگی با مسافران به تاریخی در آینده موکول کنند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران ـ نیز در نامه‌ای خطاب به علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تایید غیرقابل برگشت بودن برخی هزینه‌های تورهای خارجی نوشته است: بخشی از هزینه‌های پرداختی سفر، از جمله ویزا، اقامت در هتل‌های خارج از کشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌های خریداری شده برای سفرهایی که مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است، قابل استرداد به مسافران نیست که در نامه معاون گردشگری به تاریخ ۶ /۱۲ /۱۳۹۸ مغفول مانده و عملا دفاتر خدمات مسافرتی امکان استرداد این وجوه به مسافران را ندارند و لذا با توجه به مشکلات فوق و ارائه نشدن راهکار مناسب که هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به همکاری بیشتر برای استرداد وجوه دریافتی از آژانس‌ها و مسافران کند، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور به تنهایی امکان استرداد وجوه مسافران را با توجه به ابعاد ملی این پیش‌آمد ناگوار که از نمونه‌های بارز فورس‌ماژور است، ندارند.

او همچین به خودداری برخی شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها از بازگرداندن وجوه، بدون کسر جریمه اشاره کرده و نوشته که پس از شیوع ویروس کرونا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی کشور علی‌رغم تعطیلی فعالیت‌ها و زیان‌های هنگفت، همکاری خود را برای رضایت گردشگرن و شهروندان به دلیل حفظ سلامت با توقف پروازهای بین‌المللی برنامه سفر خود را ابطال کرده‌اند انجام داده‌اند. اما متاسفانه با وجود تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر ابطال بدون جریمه هزینه سفرهای هوایی، زمینی و ریلی کماکان شرکت‌های هواپیمایی از اجرای دستورالعمل فوق خودداری می‌کنند، لذا همکاران دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی توان و امکان استرداد وجوه دریافتی از مسافران را بدون همکاری شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های داخلی و خارجی ندارند.

رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا هم بیان کرد: باید تلاش کنیم در این شرایط به مردم فشار بیشتری وارد نشود، نباید راحت‌ترین گزینه که کسر جریمه از مردم است، انتخاب کنیم.

او همچنین درباره غیرقابل بازگشت بودن برخی هزینه‌های تور، توضیح داد: اگر آژانس‌ها مدارک و اسناد مثبت دال بر هزینه‌های غیرقابل برگشت ارائه دهند، در انجمن صنفی با حضور نماینده تعزیرات، بررسی و درصورت تایید، مسافر نسبت به شرایط موجود توجیه می‌شود.

رفیعی که در نامه‌ای درباره کارشکنی بعضی شرکت‌های هواپیمایی از بازگرداندن هزینه کامل بلیت به وزیر راه نامه نوشته بود، گفت: وقتی بیشتر کشورها مسافر ایرانی را نمی‌پذیرند و مردم حتی اگر بخواهند نمی‌توانند سفر بروند، چرا ایرلاین‌ها هزینه‌ها را کامل برنمی‌گردانند، این کسر از جریمه بابت چیست؟! ایرلاین‌های خارجی هم که خودشان تصمیم گرفته‌اند مسافر خارجی را جابه‌جا نکنند، باید هزینه بلیت را کامل برگردانند، چطور وقتی قضیه هواپیمای اوکراینی پیش آمد و اروپایی‌ها سفرشان را لغو کردند، تمام پولشان را گرفتند، چرا ما نتوانیم. باید با طرف‌های خارجی از جمله ایرلاین‌ها و هتل‌ها صحبت کنیم پول کنسلی‌ها را سریع‌تر برگردانند. شرایط کشور ما فورس‌ماژور است، این وضعیت را طرف‌های خارجی با لغو پروازهایشان و بستن مرزهایشان به روی ایران حتما متوجه شده‌اند.

او خودداری برخی هتل‌ها برای برگرداندن وجه کامل مسافر، اظهار کرد: آژانس‌ها خیلی خوب شرایط هتل‌ها را درک می‌کنند، همه ما در یک سال گذشته متضرر شده‌ایم و تا به حال هم هیچ یک از آن خسارت‌ها جبران نشده است، آژانس‌ها هم مثل هتل‌ها به نوروز چشم دوخته بودند، ولی حالا وضعیت فرق کرده است، در این شرایط همه باید بهم کمک کنیم، نباید عامل سفر مردم شویم. از یک طرف از مردم می‌خواهیم سفر نروند از طرف دیگر به آن‌ها اعلام می‌کنیم خسارت کنسلی را دریافت می‌کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران درباره تاخیر در پرداخت وجوه مربوط به کنسلی بیلت قطار در آژانس‌ها، گفت: تاکنون ۶۰ درصد بیلت قطارها برای تعطیلات نوروز کنسل شده است، بازپرداخت هزینه‌های آن با توجه به سیستم مالی شرکت‌های ریلی، بسیار دشوار بود اما وزیر راه پیگیر شده تا تاخیر در بازپرداخت‌ها حل شود.

رفیعی گفت: از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرده بودم برای تعیین راه‌کار در وضعیت موجود جلسه‌ای با حضور هتلداران و آژانس‌ها برگزار شود ولی تا کنون چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.

منبع : ایسنا 

 

نظرات کاربران (20 نظر)

× در حال پاسخ به:

الهام 22 اسفند 1398 ساعت 02:07

متاسفانه نظارت درستی به کار دفاتر گردسگری نیست قیمت تور با پکیج یکسان متفاوت هست وحال که ما مسافرها در کنسلی تور کاملا بی تقصیر هستیم باید ضرر تور و اژانس را بپذیریم

Sara 21 اسفند 1398 ساعت 14:08

واقعا که وضعیت افتصاحیه 😑 ما تور اروپا گرفتیم دوماه قبل اقدام کردیم هزینه ی سفارت رو خودمون پرداخت کردیم هزینه ترجمه مدارک رو جداگانه پرداخت کردیم مبلغ ریالی رو هم پرداخت کردیم خوشبختانه مبلغ ارزی رو بخاطر شیوع کردنا دست دست کردیم و مردد تو پرداختش تا آژانس مورد نظر بخواد اعلام کنه ک کنسله
الان ب زور میگن باید تو یکی از تورهای تابستان یا پاییز برید وگرنه ۲۰% کنسلی ک برا ما میشه ۱۰ میلیون 😑😑
واقعا آش نخورده و دهن سوخته ؟؟؟؟؟؟
هییییچکس هم پاسخگو نیس حتی سامانه ی ۰۹۶۲۹
حتی هیچکس نمیدونه ایا این تبصره ماده صحت داره یا نه ک یا جایگزین کنید یا ۲۰% کنسلی بدید
جالبه بخوایم جایگزین هم کنیم دوباره باید هزینه سفارت بدیم تا ویزامون تمدید شه😑
ک اگر تا اونموقع هزینه سفارت تغییر نکنه برا ما ۳ میلیونه
در هر صورت مسافر ضرر میکنه
تازه میگن شاید اونموقع پول پرواز هم تغییر کنه از الان مشخص نیست 🙄🙄

مرجان خيري 20 اسفند 1398 ساعت 15:24

باسلام و احترام
اين شرايطي كه پيش اومده شامل همه مردم و سازمان ها و همه چي ميشه. نميشه فقط آژانس به دنبال حساب كتاب خودش باشه و نگران ضرر و زيانش! مسافر هم شعور داره و مي فهمه، ولي اين دليل نميشه به دليل شرايطي كه كوچكترين دخالتي مسافر در كنسل نكردن سفرش نداشته تمام جريمه از جيب مسافر بره. به خصوص در مورد سفرهاي خارجي و با اين وضعيت ارزي. اگر بنا به درك هست لطفا مديرهاي آژانس ها هم دركي از شرايط داشته باشند و نخوان كه همه ضررها بر دوش مسافرها بيفته. بهترين كار اين هست كه يك مشاركت دو طرفه وجود داشته باشه

مليحه 17 اسفند 1398 ساعت 18:09

آژانس مسافرتي ا...... واقع در خيابان وليعصر تهران ك ظاهرا از اژانسهاي معتبر بود پنجاه ميليون تومان از پرداختي كامل مبلغ ريالي تور ما ك در آذر ماه پرداخت كرده ايم را بعنوان پيش ثبت نام براي تور تابستان(جايگزين نوروز) ك هنوز نه تاريخ و نه هزينه هاي تور مشخص هست را بجاي تور لغوي نوروز نگه داشته و يا در صورت عدم قبول پيشنهادشان براي تغيير تاريخ از عيد به تابستان ١٥ ٪؜ از هزينه ي ارزي مبلغ تور نوروزمان را بعنوان هزينه لغو سفر ك توسط خودشون و بسته شدن مرزهاي هوايي و نه بنا به درخواست ما ( ك البته طبق بخشنامه گردشگري يك اسفند ٩٨ در صورت درخواست لغو سفر از جانب مسافر اژانس موظف هست ك بدون جريمه هزينه پرداختي را به مسافر برگرداند بعلت شيوع كرونا) را ميخاهد بردارد . اين آژانس رسما كلاهبردار و خاطي هست و ما براي اولين بار با اين اژانس ميخاستيم ب سفر برويم ك متاسفانه اين شرايط پيش آمد و البته وجهه ي كلاهبردار ايوار نشون داده شد .در حاليكه ديگر اقوام ك با اژانسهاي ديگر قرارداد داشتند و مبلغ ريالي را نيز تسويه نكرده بودند و فقط پانزده ميليون تومان بابت ٣ نفر بزرگسال بعنوان ثبت نام تور نوروز پرداخت كرده بودند پيشنهاد آژانس مربوطه مبني بر انتقال زمان تور ب تابستون با همين شرايط نوروز و پيش پرداخت همان پانزده ميليون است كه باقي بماند نزدشان و نه پنجاه ميليون تومان بابت سه نفر بزرگسال. ما شكايت كرديم به سازمان گردشگري و در حال پيگيري ميباشد.

سعید ضابطی 13 اسفند 1398 ساعت 14:38

از یک سایت کرایه خانه معروف به مدت یک هفته برای عید رزرو داشتم و نیم میلیون بیعانه دادم.بر خلاف میلم به علت شیوع ویروس انصراف دادم و شرکت در در زمان عودت من را مشمول قانون جریمه در شرایط عادی کرد و متاسفانه یک میلیون از پوا بنده بی دلیل برداشت شد.با توجه به اینکه این قانون در شرایط عادی وضع شده و هیچ پرواز و هتل و ... در کار نبوده و کاملا سفر داخلی بوده ولی خیلی راحت از پرداختی بنده یک پنجم را برداشتند.ولی جایی در قانون خواندم در شرایط ویژه حداقل در رزرو های داخلی عین مبلغ باید عودت بشه.واقعا سر گم هستم که به کجا شکایت ببرم واقعا انصاف نیست...

یوسف 12 اسفند 1398 ساعت 12:42

واقعاً اینکه کل دنیا تعطیل بشه و همه مرز ها رو هم ببندند آژانس های ما فکر ....مشتری ها هستند تأسف بارههه، یه چیز مشخصه کل دنیا درگیر این ماجراست وقتی خدماتی قرار نیست ارائه بشه پول و جریمه چی اخه خجالت بکشید باباااا

hucksawyer 11 اسفند 1398 ساعت 22:51

سلام.

آیا درباره رزرو هتل های داخل چیزی مشخص شده؟ سایتهای رزرو هتل در داخل کنسلی رزرو نوروزی را غیرممکن عنوان می کنند، یعنی مبلغ از پیش اخذ شده از مسافر عودت داده نمی شود. من از قبل در اصفهان و یزد از طریق سایت رزرو هتل اطاق رزرو کرده ام. اما با وضعیت پیش آمده معلوم نیست بتوان به مسافرت رفت. حالا آیا می بایست هزینه پرداخت شده پس داده نشود؟ این که منصفانه نیست. آیا در این باره تصمیمی اتخاذ نشده مبنی به برگرداندن هزینه به متقاضی؟ خواهشمندم با پاسخ اطلاع رسانی بفرمایید. متشکرم.

امین زارعی 11 اسفند 1398 ساعت 00:25

من واقعا نمیدونم قوانین قرارداد آژانس ها بر چه اساسی نوشته میشه؟ کاملا یک طرفه هست و اصلا حق و حقوق مسافر رو تبدیل به صفر میکنن.
صد رحمت به قرارداد ترکمانچای,والله ترکمانچای هم یه منفعتی برای فتحعلیشاه داشت ولی این قراردادها نه.

شما شرایط کنسلی تور و ویزا نشدن مسافر در قرارداد هر آژانسی که خواستید رو بخونید کاملا متوجه میشید چی میگم.

jixi 10 اسفند 1398 ساعت 19:53

وقتی یه کشوری تصمیم میگیره مرزهارو ببنده و مسافر رو راه نده و از طرفی هم پول رزرو هتل رو ۲ ماه قبل گرفته ، جریمه هم کم کنه یا قبول نکنه پول رو کامل برگردونه اونم تویه همچین شرایط بحرانی ،خیلی عذر میخوام ولی من اینو از کوتاهیه آژانسهایه هواپیمایی و سازمان گردشگریه خودمونه شوخی که نیست مسئله جدیه خودمون که کنسل نکردیم .به جایه اینکه هوایه مردم بیچاره رو داشته باشن جریمه هم کسر میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟

بهادر 10 اسفند 1398 ساعت 09:24

واقعا هیچ کسی درست پاسخگو نیست آژانس میگه هیچ نامه ای مبنی بر کنسل شدن تورهای نوروز نمیومده و تور آنتالیا عید برگزار میشه و حاضر به برگردوندن پولمون نیست از اون طرف هیچ پروازی در کار نیست برای عید ، ما الان موندیم چکار کنیم

10 اسفند 1398 ساعت 00:11

چطوري الان راحت تورهاي خارجي و تو سايت گذاشتيد مردم و سر كار گذاشتيد؟؟؟
تكليف مردم و مشخص كنيد
ب اژانس زنگ ميزنبم ميگه تا نوروز همه جا باز ميشه
اخه چطوري باز ميشه وقتي ويروس رو ب افزايش هست هروز امارتون بيشتر ميشه
همه جا مرز هوايي رو بستن
يه سري هاا تو فرودگاه هااا گير كردن
خيلي راحت ميگيد جرميه هم باييد بديد
واقعاااا اينجا هركي هر كيه

فرشاد 9 اسفند 1398 ساعت 23:25

اگر راهمان بدهند دو حالت داره یا خودمون نمیریم جریمه هم میدیم یا تصمیم به رفتن میگیریم ولی اگر قرار باشه اجازه فرود به هواپیما مثلا در فرودگاه استانبول ندهند باید مبلغ هتل و بلیط به مسافر برگردانده شود یا مثل چین یا چند کشور دیگه این مبلغی که مسافر بابت سفر پرداخت کرده و نتوسته بره در اکانت پیش آژانس تا یک سال محفوظ باشه که بتونه بعدا برای سفر استفاده کنه...ولی این که پول بدیم بعد فرودگاه و پرواز بسته باشه و راهمون ندهند و آژانس هواپیمایی که برای کشور و وطن خودمون هست هم مبلغ رو به هر دلیلی بر نگرداند و سازمان گردشگری هیچ نظارتی نکند و سکوت کند واقعا دیگه مردم حق دارند قاطی کنند.

حمید آریایی 9 اسفند 1398 ساعت 21:43

این مشکل کسی که تور رو برگزار میکنس، قراره ورشکست شه؟ بشه به من ارتباطی نداره قرار نیست از جیب من هزینه بشه که ایشون از مشکلی که پیش اومده ورشکست نشه ما که پولمون رو بعد ۲ روز با زور پس گرفتیم واقعا جالبه تور ها میخوان در هر صورتی مردم جریمه رو پرداخت کنن

مهران 9 اسفند 1398 ساعت 19:00

خداروشکر ما تور استانبول از سفرمی خریداری کردیم و وقتی این خبر ها اعلام شد بدون هیچ مشکلی کمتر از 48 ساعت کل پول رو به حسابمون ریختن، به نظر من خیلی خوبه که به جای اینکه تور رو مستقیم از آژانسهای کوچک خریداری کنیم تور ها رو از سایتهای آنلاین و آژانسهای بزرگ خریداری کنیم که هم توان مالی تحمل این خسارت ها رو دارن و هم برای حفظ برند خودشون هم که شده رضایت مشتری رو تا حداکثر ممکن جلب میکنند.

علی 9 اسفند 1398 ساعت 15:52

اون جریمه زمانی معنی داره که مسافر به دلیل شخصی سفرش رو کنسل کنه. وقتی هیچ جای دنیا مارو راه نمیدن دیگه جریمه گرفتن چه معنی ای میده؟! اصلا برفرض که کنسل نکرد شما میتونید تور رو برگزار کنید آخه!؟ بگین مملکت هرکی هرکیه مام میخوایم این وسط یه پولی گیرمون بیاد.