غاری 45000 ساله با نقاشی هایی عجیب از موجودات نیمه انسانی کشف شد!

3.9
از 93 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اثبات وجود موجودات نیمه انسان با کشف نقاشی هایی بر دیوار غاری 45000 ساله! +تصاویر
02 بهمن 1398 10:00
18

چندی پیش یک نمونه عالی و رازآلود از هنرهای غاری در کشور اندونزی یافت شد و غوغای بزرگی به پا کرد. ما انسان‌ها تنها گونه‌ای هستیم که نقاشی می‌کند، می‌نویسد و دیگر برانگیزش های هنری درونی‌اش را دنبال می‌کند. این پرسش که چرا این کار را می‌کنیم، قرن‌هاست ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرده است.

هنگامی‌که محققان نمونه‌هایی از هنر تمثیلی را در سولاوسی، جزیره‌ای در کشور اندونزی، یافتند، ابتدا از تجسماتی که در قالب هنر به تصویر کشیده شده بودند با توجه به قدمتشان هیجان‌زده و مبهوت شدند. محققان استرالیایی در این غار نقاشی‌هایی را از شش شکارچی کوچک نیزه‌ به‌ دست در رویارویی با یک بوفالوی بزرگ کشف کردند.

هنر غاری 45000 ساله رازآلودی که در آن موجودات افسانه‌ای نیمه‌انسان نیمه‌حیوان به تصویر کشیده شده‌اند

محققان پس از آزمایش موادی که نقاشی‌ها از روی آن‌ها ساخته شده بودند، به این نتیجه رسیدند که قدمتشان تقریباً 45000 سال است که  از همه نقاشی‌های مشابه در اروپا قدیمی‌تر به شمار می‌رود و اکنون آن را قدیمی‌ترین هنر تمثیلی بشر می‌دانند.

ظاهراً تصویری از چند موجود عجیب افسانه‌ای انسان‌نما که در حال شکار حیوانات واقعی‌اند در این نقاشی‌ها آمده است که آن‌ها را به قدیمی‌ترین ترسیم از داستان‌سرایی و تفکر فراطبیعی تاریخ شناخته‌ شده بشر تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد شکارچیان، انسان باشند، ولی ویژگی‌های حیوانی خاصی نیز داشته باشند؛ یکی از آن‌ها دم دارد و دیگری نوک، و غیره. به این موجودات تریانتروپ (به معنای نیمه‌انسان نیمه‌حیوان) می‌گویند و آن‌ها نشانه‌ای از اندیشه‌های معنوی و افسانه‌ای به شمار می‌روند.

هنر غاری 45000 ساله رازآلودی که در آن موجودات افسانه‌ای نیمه‌انسان نیمه‌حیوان به تصویر کشیده شده‌اند

این شکل‌های کوچک تریانتروپ (موجودات نیمه انسان نیمه حیوان) هستند و همان‌طور که در این نقاشی غاری می‌بینیم یک بوفالوی بزرگ را شکار می‌کنند. این نقاشی غاری در جزیره سولاوِسی در کشور اندونزی کشف شد و تاریخ آن را مربوط به 43900 سال پیش برآورد کرده‌اند.

آدام بِرام محقق دانشگاه گریفیت استرالیا باور دارد که این‌ها اهمیت تاریخی بالایی دارند و به‌ویژه ما را یاری می‌کنند تا بفهمیم چرا و چگونه انگیزه ساخت چنین طرح‌هایی در ذهن بشر برانگیخته شده است.

او می‌گوید: «به‌جز این آثار هنری، هیچ نشانه دیگری از سکونت انسانی در این غار مشاهده نشد و فرضیه ما این است که نیاکان باستانی‌مان از غارها تنها برای ترسیم استفاده می‌کرده‌اند». طبق دیدگاه برام، این نشان می‌دهد آن‌ها فقط برای هنرورزی به این غار می‌رفته‌اند تا داستانی هرچند ناپخته را بیافرینند و از آن به‌خوبی نگه‌داری کنند.

هنر غاری 45000 ساله رازآلودی که در آن موجودات افسانه‌ای نیمه‌انسان نیمه‌حیوان به تصویر کشیده شده‌اند

نقاشی‌های سنگی بوشمن ها (قبیله‌های آفریقای جنوبی) در منطقه حفاظت‌ شده کاگا کاما در آفریقای جنوبی. گفته می‌شود که این نقاشی‌ها با هزاران سال قدمت تریانتروپ های نیمه انسان نیمه حیوان را نشان می‌دهند.

او افزود تیمش باور دارند که این‌ها «قدیمی‌ترین مدرک از داستان‌سرایی و اندیشه فراطبیعی در جهان هستند». این محققان هنگامی‌که در سال 2017 روی این جزیره کار می‌کردند، آن‌ها را کشف نمودند و با اینکه کشف آن‌ها بسیار قابل‌توجه بود، بِرام بیان کرد این‌که چرا این ترسیم‌های غاری اینجا هستند هنوز برای ما یک راز است. او در ادامه توضیح داد: «چرایی‌اش را نمی‌دانیم، ولی شاید آفرینش هنرها در چنین موقعیت دور از دسترس و محدودی و در ارتفاع بسیار بالاتر از سطح زمین، اهمیت فرهنگی و نمادی ژرف آن‌ها را نشان بدهد».

البته تا حدودی توانسته‌ایم دریابیم که چه کسی آن‌ها را در چه زمانی کشیده است. برام توضیح داد: «با توجه به پیشرفته بودن نوع این تصویرها، فرضیه کنونی ما این است که انسان‌های مدرن (انسان‌هایی که اصول معماری ذهنی‌شان با ما برابر بوده است) این هنرهای غاری را آفریده‌اند.»

اکنون تحقیقات بیشتری روی این جزیره در حال انجام است و قسمت‌های دیگر آن در دست بررسی است. هنوز تاریخ دیگر ترسیم‌ها باید آشکار شود، ولی بدون شک اطلاعات بیشتری از ترسیم‌ها درباره هنرمندانشان، زمان کشیدن و حتی چرایی کشیدن آن‌ها به دست خواهد آمد.

البته در حال حاضر، این‌که چرا بشر حس کرده است باید هنر بیافریند، داستان بسراید و مدرکی از آن بر جای بگذارد رازی است که باستان‌شناسان، دانشمندان و تاریخ‌شناسان باید در آینده آن را کاملاً واکاوی کنند و توضیح دهند.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.