10 نمونه از عجیب ترین پارکینگ‌ های سرپوشیده در آمریکا

4.3
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شاید باورتان نشود ولی این ساختمان‌های عجیب، پارکینگ سرپوشیده هستند! +تصاویر
14 مرداد 1398 12:00
1

به طور کلی، پارکینگ‌ها به عنوان فضاهایی شناخته می‌شوند که با مقوله هنر در تضاد هستند. در بهترین حالت، آنها ساختمان‌های عملکردیِ بتنی هستند و به شما اجازه می‌دهند که برای پیدا کردن جای پارک لازم نباشد دورتادور شهر را بگردید. در بدترین حالت هم، سیاهچال‌های زیرزمینی هستند، پر از دود اگزوز؛ جایی که تمام طبقاتش یک شکل هستند و باید برای پیدا کردن ماشینتان، ساعت‌ها بگردید.

اما در قرن بیست و یکم، بسیاری از شهرها به مقوله پارکینگ جور دیگری نگاه می‌کنند و از آن به عنوان راهی برای بهبود کیفیت چشم‌اندازهای شهری‌شان استفاده می‌کنند. سایت رسمیِ پارکینگ‌های فرودگاهی، با یک گروه حرفه‌ای طراحی و معماری، به نام Architizer همراه شده، تا در میان پارکینگ‌هایی از سرتاسر آمریکا جست و جو کنند و  نمونه‌هایی ویژه را انتخاب کنند؛ جاهایی که ضمن طراحی عملکردی درست، به لحاظ زیبایی شناسی هم چیزی به خیابان و محیط اطرافشان اضافه کرده باشند. نتیجه این مطالعه، چیزی است که در ادامه مطلب خواهید دید: ۱۰ گاراژ اتوموبیل، در رقابت جالب‌ترین پارکینگ‌های آمریکا، بیشترین میزان رای را به دست آورده‌اند.

  • گاراژ سیتی ویو (City View Garage) - میامی، فلوریدا

گاراژ سیتی ویو (City View Garage)- میامی، فلوریدا

قبل از اینکه سیستم‌های تهویه هوای مدرن باب شود، اکثر معماران مجبور بودند ساختمان‌های فلوریدا را با سیستم تهویه دیگری بسازند و با علم به اینکه اهالی فلوریدا از نشستن در ماشین داغ در یک روز خفه و گرم، هیچ خوششان نمی‌آید، به شکل دیجیتالی یک صفحه بزرگ فلزی با روزنه‌هایی از آلومینیوم ساختند، که هوا را از جهت‌های مختلف به داخل راه می‌داد، در عین حال سایه هم ایجاد می‌کرد.

پنل‌های بیرونی، به ساختمان پارکینگ، ظاهر متفاوتی می‌بخشند، ضمن اینکه در این پارکینگ هرگز  تصادفی رخ نداده، زیرا این شکل از طراحی ساختمان پارکینگ باعث می‌شود که موتورسوارها با دقت بیشتری نگاه و رانندگی کنند. از آنجایی که این گاراژ، اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین پارکینگ در محدوده Miami’schic است، در میان همسایه‌هایش مثل یک فانوس دریایی می‌درخشد و در کنار سایر نمونه‌های جهانیِ میامی قرار می‌گیرد؛ شهری که آثار بسیاری را به معماری مدرن تقدیم کرده است.

 

  • پارکینگ شماره ۳ مرکز درمانیِ یو اس دیویس (UC Davis Medical Center Parking Structure III) - ساکرامنتو، کالیفرنیا

پارکینگ شماره ۳ مرکز درمانیِ یو اس دیویس (UC Davis Medical Center Parking Structure III)- ساکرامنتو، کالیفرنیا

خورشید داغِ ساکرامنتو، دشمن شماره یک موتورسوارهای ریوِر سیتی است، چرا که در تابستان با اشعه تندش، وسیله نقلیه آنها را به شکل بی رحمانه‌ای گرم می‌کند. اما این پارکینگ، واقع در مجتمع درمانی ساکرامنتو، به نام یو اس دیویس از مقدار کنترل شده‌ای از نور خورشید برای تامین روشنایی طبیعی فضای خود بهره می‌برد. نمای ساختمان، با ۳۷۴۰ پنل یا پره‌های آلومینیومی، با زاویه‌های مختلف پوشیده شده که در عین خنک نگه داشتن فضا، به نور خورشید اجازه ورود می‌دهد. این پره‌ها، ظاهر منحصر به فردی به ساختمان می‌دهند؛ شاهکاری از ترکیب درستِ فرم و عملکرد.

 

  • گاراژ هلیکس (Helix Garage) - لگزینگتون - کنتاکی

گاراژ هلیکس (Helix Garage)- لگزینگتون- کنتاکی

گاراژ هلیکس لگزینگتون درست مثل خودِ شهر، هویت خود را از یک یادگار بی نام و نشان قرن بیستمی گرفته، اما آن را به یکی از تاثیرگذارترین جاذبه‌های مدرنِ کشور تبدیل کرده است. به جای اینکه تنها به به روز کردن ملزومات سازه‌ای گاراژ اکتفا شود، بازسازیِ آن، به منزله‌ی فرصتی در نظر گرفته شده که لگزینگتون با استفاده از آن بتواند صاحب یک اثر هنری دائمی بشود. پنل‌های نازک فلزی، به حالت معلق روی بنا قرار گرفته‌اند و در روز حالتی از یک اثر هنری سیاه و سفیدِ مدرن را به نمای آن می‌دهد. اما شب‌ها که پنل‌ها با نورهای رنگارنگی روشن می‌شوند، خیابان‌های شهر چهره‌ای روشن و زنده پیدا می‌کنند.

 

  • پارکینگ وایاندات (Wyandotte Garage) - کانزاس سیتی - میزوری

پارکینگ وایاندات (Wyandotte Garage) - کانزاس سیتی - میزوری

این گاراژ کوچک با آن ساختمان رنگارنگش که حاصل خلاقیت یک هنرمند به نام اندی برِیمن با همکاری گروه معماری BNIM است، به مجموعه ساختمان‌های آجری و سنتیِ کانزاس سیتی اضافه شده است. نمای خارجی ساختمان با حدود ۶۰۰ پنل سرامیکی با رنگ‌های متفاوت تقسیم بندی شده است و هربار چیز تازه‌ای برای تماشا کردن به عابران پیاده‌ای که از کنار آن رد می‌شوند، می‌دهد. بریمن، برای طراحی فضا، از نرم‌افزارهای معماری استفاده کرد؛ مهر تاییدی بر توانایی‌های فن‌آوری در زمینه خلق یک اثر هنری عالی.

 

  • مرکز تئاتر میشیگان (Michigan Theatre)- دیترویت- میشیگان

مرکز تئاتر میشیگان (Michigan Theatre)- دیترویت- میشیگان

هیچ جا به اندازه‌ی دیترویت، قدر یادگاری‌های قدیمی را نمی‌داند و شاید بزرگ‌ترین مثال این ادعا در زمینه‌ی تغییر بنیادین چهره‌ی یک فضا، سالن تئاتر میشیگان باشد که قبلا بسیار باشکوه و مجلل بوده است. در شهری که صاحب دوران طلایی موتورسواری بوده، این سالن تئاتر، در حقیقت یک قصر، با ظرفیت ۴۰۰۰ صندلی بوده که اجرای سمفونی‌ها بزرگ، اپراها و مراسم بسیار مهمی را به خود دیده است. بعد از کهنگی و عدم توجه به تعمیرات لازم، در دهه‌ی ۷۰، حالا و به تازگی، دوباره توجهات را به خود جلب کرده و به یک پارکینگ با ظرفیت ۱۶۰ ماشین تبدیل شده است. به همین خاطر هم شاید تنها پارکینگ دنیا باشد که این امکان را در اختیار افراد قرار می دهد که ماشینشان را زیر طاق و ایوان‌ها و سقف‌های مجلل و زیبا پارک کنند. این پارکینگ، مثال دقیقی است از اینکه دیترویت قبلا چه شهری بوده و روح خلاق آن، چطور دوباره آن را به صدر مراودات و گفت و گوهای آمریکا بازگردانده است.

 

  • ساختمان پارکینگ میشِن بِی (Mission Bay Parking Structure) - سن فرانسیسکو - کالیفرنیا

ساختمان پارکینگ میشِن بِی (Mission Bay Parking Structure) - سن فرانسیسکو - کالیفرنیا

احتمالا آخرین قلعه‌ی مستحکم سان فرانسیسکو در زمینه‌ی توسعه، در مقیاس بزرگ، در میشن بِی واقع شده است؛ جایی که تیم بسکتبال گلدن استیت وَریِرز، سال آینده به خانه جدید خود در آنجا نقل مکان خواهد کرد، اما این پارکینگ با آن لبه‌های تیز و برنده اش، در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. هر سمت پارکینگ، نمای متفاوتی دارد: از ظاهر پیکسل پیکسل‌وار نما، به سبک بنایی سنتی کالیفرنیا در نمای شمالی و شرقی گرفته، تا تنوع اندازه‌ی بازشوهای سفید رنگ، در نمای جنوبی. تابش نور به جبهه‌ی جنوبی ساختمان، با فرم خلاقانه‌ی سایه‌ها ترکیب می‌شود و نما را به سوژه‌ای جالب برای عکاسی تبدیل می‌کند، ضمن اینکه نمای قابل مشاهده برای عابرانی که از پل پیاده می‌گذرند هم، به همان اندازه زیباست.

 

  • گرین وی سلف پارک (Greenway Self Park)- شیکاگو - ایلی‌نویز

گرین وی سلف پارک (Greenway Self Park)- شیکاگو - ایلی‌نویز

این پارکینگِ شمال رودخانه‌ای، خیلی بیشتر از اکثر مردم برای محیط پیرامونش مفید بوده است. کار در این منطقه، با نصب توربین‌های بادی شروع شد تا توان استفاده از ظرفیت‌های این شهر بادخیز فراهم شود. این توربین‌ها نه تنها برق مورد نیاز ساختمان پارکینگ را تامین می‌کنند، بلکه همچنین به شبکه‌ی اصلی هم برق رسانی می‌کنند.

این مجموعه همچنین به یک مخزن آب برای جمع آوری آب باران، امکانات اتصال ماشین‌های الکتریکی برای شارژ و مانیتورهایی در هر آسانسور برای نمایش نکاتی در باب زندگی پایدار، مجهز است. شاید بعضی‌ها معتقدند که در ابتدای امر که اتومبیلی در این مکان رفت و آمد نمی‌کرد اوضاع بهتر بود، اما به هر حال، اگر قرار باشد ماشین را با خودتان ببرید، این پارکینگ باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

 

  • شماره 1111 خیابان لینکلن (1111 Lincoln Road)- میامی – فلوریدا

شماره 1111 خیابان لینکلن (1111 Lincoln Road)- میامی – فلوریدا

اگر ۱۱۱۱ حقیقتا عدد جادویی عشق باشد، پس پارکینگی هم که نام آن از این اعداد گرفته شده هم، می‌تواند به مکانی محبوب برای عشاق و شروع زندگی مشترک آنها تبدیل شود. خب، حقیقت این است که این ساختمان، بهترین نمای قابل دید و در دسترسِ عمومی در میامی را پدید آورده است. این پارکینگ که توسط گروه معماری Herzog و Meuron طراحی شده، هیچ دیواری ندارد و به این ترتیب، امکان برخورداری از دید دریا و ساحل میامی را برای تمام فضاهایش، فراهم کرده است؛ منظره اقیانوس آتلانتیک و خط آسمان شهر. ارتفاع سقف‌ها از ۵/۲ متر تا ۱۰ متر متغیر هستند و به پارکینگ این اجازه را می‌دهند که یک فضای تجمع، یک پنت هاوس و فروشگاه‌هایی در طبقه همکف داشته باشد. پارک کردن ماشین در این گاراژ، احتمالا از ۱۵ تا ۵۰ دلار برایتان هزینه خواهد داشت، که این پول در برابر منظره‌ای که پیش چشمتان قرار می‌گیرد، چیزی نیست؛ به خصوص که می‌توانید هنگام تماشای آن، از امکانات تهویه هوا و خنک کننده هم استفاده کنید.

 

  • ساختمان پارکینگ تی 3 (T3 Parking Structure) - آستین - تگزاس

ساختمان پارکینگ تی 3 (T3 Parking Structure) - آستین - تگزاس

اگر حین رانندگی به سمت شمالِ لامار بولوارد، در نزدیکی محدوده پارک Pease دقت نکنید، ممکن است این پارکینگ را نبینید و آن را رد کنید، چون این ساختمان (که برنده جوایز متعددی هم شده است)، با شاخه‌های ضخیمی از درختان انگور، که از نمای فلزی آن بالا رفته‌اند، تقریبا در محیط پیرامونش، استتار شده است. شکل بام هم در هماهنگی با همین موضوع طراحی شده و به مخازنی برای ذخیره‌ی آب مجهز است؛ آبی که مورد استفاده گیاهان و پرندگان محلی قرار می‌گیرد. در روزهای داغِ تابستانِ تگزاس، این ساختمان بتنیِ کمی عجیب به استفاده کنندگان و عابران احساس خنکی می‌دهد.

 

  • کشتی در حال غرق شدن (Sinking Ship) - سیاتل - واشینگتون

کشتی در حال غرق شدن (Sinking Ship) - سیاتل - واشینگتون

این مورد شاید به اندازه‌ی بقیه‌ی نمونه‌هایی که در فهرست از آنها سخن گفتیم، طراحی مدرن و رنگ‌های مختلفی نداشته باشد، اما با وضعیت توپوگرافی که بر زمین این پارکینگ حاکم است، هیچ پارکینگ دیگری هم نمی‌توانست بیشتر از کشتی غرق شده سیاتل، خودنمایی کند. این ساختمان در زمینی شیب دار، در تقاطع James Street و Yesler Way، آن هم با زاویه‌ای تند ساخته شده و سطح بالاییِ این گاراژ مثلث شکل، حالتی شبیه دماغه یک کشتی در حال غرق شدن را تداعی می‌کند. این پارکینگ، درست رو به روی برج اسمیت واقع شده که قدیمی‌ترین آسمان خراش شهر است. ضمنا با توجه به اینکه قدمت گاراژ به سال‌های ۱۹۶۰ می‌رسد، زمزمه‌هایی مبنی بر تسخیر شده بودن آن بر سر زبان‌هاست.

منبع: matadornetwork.com