خشک شدن بیش از 450 چشمه عشایری کهگیلویه و بویراحمد

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خشک شدن بیش از 450 چشمه عشایری کهگیلویه و بویراحمد
08 مهر 1397 12:00
0

مجید علی‌پور، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد چنین گفت: بیش از 450 چشمه‌ی عشایری در این استان خشک شده‌اند و بسیاری از آنها نیز در حال خشک شدن هستند. البته وی افزود: باوجود خشکسالی و کمبود علوفه، اما شرایط سختی در استان وجود ندارد.

آقای علی‌پور در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: در سال جاری، کوچ عشایر با تاخیر روبه‌رو شده است. همه ساله در چنین زمانی عشایر کوچ کرده بودند ولی امسال هیچ‌یک از آنها کوچ نکرده‌اند.

وی افزود: سی دستگاه ماشن‌آلات از جمله تانکر، تراکتور و وانت کار، آبرسانی سیار را در مناطق عشایری بر عهده گرفته‌اند. تقریبا 300 تانکر چرخدار به عشایر واگذار شده و در چند سال گذشته 1800 عدد تانکر 1000 لیتری هم به آنها تحویل داده شده و حالا بیش از 2500 منبع ذخیره‌ی آب در مناطق عشایری استان داریم. علی‌پور در میان صحبت‌هایش گفت: باتوجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، عشایر از درآمد نسبی خوبی برخوردارند.

خشک شدن چشمه در کهگیلویه و بویر احمد

خشک شدن چشمه در کهگیلویه و بویر احمد

مدیرکل امور عشایری استان کهگیلویه و بویر احمد شایعه‌ی نابودی عشایر را نیز رد کرد و گفت با جود تسهیلات بانکی با پدیده‌ی بازگشت بیکاران به مناطق عشایری و توسعه‌ی دامداری عشایر مواجه هستیم.

در چند سال گذشته به دلیل عدم وجود کار در شهرها و پایداری و افزایش درآمد در مناطق عشایری و همچنین افزایش قیمت دام و تولیدات دامی و وجود زیرساخت‌هایی چون راه، آب، برق و... در مناطق عشایری، جمعیت عشایر استان ثابت مانده است. با این تفاسیر باوجود خشکسالی و کاهش مراتع، جمعیت عشایر روندی رو به رشد داشته است.

علی‌پوی گفت: تا حالا حتی با یک خانواده که زندگی عشایری را ترک کرده و شهر و روستاها آمده باشند، روبه‌رو نشده‌ایم. در عوض مواردی داریم که تقاضای بازگشت به زندگی عشایری و دریافت دفترچه را دارند.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 14 هزار و 150 خانوار عشایری یعنی 70 هزار و 762 تن عشایر است و آنها 150 هزار راس دام دارند.

عشایر

عشایر

منبع: ایسنا

زهرا میرزایی