عمارت کازرونی، عمارت تاریخ ساز بوشهر

4.6
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شاهکار بی‌بدیل معماری سنتی در کوچه پس کوچه‌های محروم جنوب ایران +تصاویر
15 اسفند 1397 08:00
0

استان بوشهر، همانند تمامی استان‌های جنوبی کشورمان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است. بوشهر با همه‌ی زیبایی‌هایش، شهری بندری است که تلاطم‌های زیادی را نیز از سر گذرانده است. همراه لست‌سکند باشید تا اولین عمارت بوشهر را که ثبت میراث فرهنگی شده است، بشناسید.

emarat-kazeroniha-05.jpg

معماری شهر بوشهر بسیار منحصر به فرد است و به همین دلیل این شهر دارای عمارت های دیدنی و جذاب بسیاری است. اگر قصد سفر به شهر بوشهر را دارید، بهترین گزینه می‌تواند عمارت کازرونی‌ها باشد. این عمارت، مربوط به دوران قاجار است و مالک آن سید محمدرضا کازرونی یکی از تاجران سرشناس بوشهر بوده است. اما پس او وارثانش این ملک را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند. این عمارت در محله‌ی قدیمی بهبهان قرار گرفته است. قابل ذکر است که این بنا در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین عمارت کازرونی جزء اولین بناهایی بوده که از شهر به ثبت جهانی رسید.

emarat-kazeroniha-06.jpg

از خصوصیت‌های بارز این عمارت، ارتفاع زیاد آن است. معماری این بنای تاریخی، همانند ساختمان‌های دو بندر کراچی و بمبئی، به‌صورت چندطبقه و با ارتفاع زیاد ساخته شده است. همچنین دارای سیستم طبیعی خنک‌کننده‌ی هوا هم هست. در زمان‌های قدیم در بوشهر که ساختن ساختمان‌های چند طبقه یک امر عادی بشمار می‌رفته است و مردم این شهر به دنبال فرار از گرمای طاقت فرسای بوشهر بودند، به طبقات بالایی ساختمان می رفتند. بدین‌ صورت که وجود درها و پنجره‌های متعددی در عمارت‌ها موجب ورود باد و کاهش دمای آن می‌شد. در بوشهر، ساخت خانه‌ها در فواصل بسیار کم از یکدیگر مرسوم بوده است و گاها با فاصله‌ی کمتر از یک متر، هر خانه در کنار دیگری ساخته شده است.

عمارت کازرونی

برای دستیابی به این عمارت دیدنی شما می توانید به محله‌ی قدیمی بهبهان در بوشهر بروید و در انتهای خیابان کمرگ شاهد بنای تاریخی کازرونی باشید. آیا پیش از این، این بنای تاریخی و زیبا را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر نه، آیا در نوروز برنامه‌ای برای سفر به بوشهر و دیدن این بناها دارید؟