مجسمه لنین جاذبه گردشگری عشق آباد + تصاویر

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
12 شهریور 1393 00:00
0

لنین رهبر انقلاب اکتبر شوروی بود. نام لنین همواره با انقلاب ، حزب بولشویک، کارگران و دهقانان تداعی می شود. اما این روز ها مجسمه های لنین تبدیل به جاذبه ی گردشگری در عشق آباد ترکمنستان شده است.

بعد از فروپاشی شوروی در برخی از کشور ها از جمله در ترکمنستان و در پایتخت آن عشق آباد مجسمه های باقی مانده از دوران شوروی خصوصا مجسمه های لنین همچنان پابرجا ماندند. مجسمه لنین به عنوان رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در عشق‏ آباد پایتخت کشور ترکمنستان در تاریخ 27 ژانویه سال 1924 میلادی همزمان با روز درگذشت لنین شروع به ساخته شدن کرد. در تاریخ هفت نوامبر سال 1927 میلادی عملیات ساخت این مجسمه به پایان رسید. هم اکنون هم بعد از گذشت این همه سال این مجسمه سر جای خودش است. هر روز صدها گردشگر از آن بازدید می کنند.

بر اساس گفته ی مردم عشق آباد و اسناد تاریخی که وجود دارد، مردم ترکمن در آن دوره برای ساخت این مجسمه همه با هم همکاری کردند. برخی می گویند حتی برای ساخت آن مبلغی از حقوق خود را نیز داوطلبانه به عنوان ادای احترام به لنین و انقلاب مردمی اش پرداختند.

نکته جالب این است که در قسمت بالای این مجتمع به الفبای فارسی کلمه لنین نوشته شده‏ و این نشان از رایج بودن الفبای فارسی قبل از شوروی سابق در این سرزمین است

نویسنده : فواد شمس

 مجسمه لنین جاذبه گردشگری عشق آباد

 مجسمه لنین جاذبه گردشگری عشق آباد

 مجسمه لنین جاذبه گردشگری عشق آباد

 مجسمه لنین جاذبه گردشگری عشق آباد

 مجسمه لنین جاذبه گردشگری عشق آباد

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.