11 توصیه حرفه‌ای برای انتخاب یک هاستل خوب

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر در نوروز هاستلی می‌شوید، این مطلب را از دست ندهید!
01 فروردین 1398 09:00
0

اگر قصد دارید در تعطیلات نوروز سفر کنید و هنوز اقامتگاهتان را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید در هاستل‌ها اقامت کنید. اگر چنین است، این مطلب می‌تواند حسابی به کارتان بیاید، پس تا انتهایش همراهمان بمانید.

هاستل‌ها، در‌واقع هتل‌هایی هستند، که امکانات ارزان‌تری را برای مهمانان فراهم می‌کنند، گاهی مهمان، در یک هاستل، فقط یک تخت از یک خوابگاه را اجاره می‌کند، به‌ همراه سرویس و آشپزخانه‌ی مشترک! هاستل‌های خیلی خوب، همیشه سخت گیر می‌آید. وقتی در جاده هستید و سفر جاده‌ای می‌کنید، لحظاتی که با خودتان بگویید: "اییی، حالا این خوابگاهم بد نیست دیگه" ، خیلی بیشتر اتفاق می‌افتد تا زمان‌هایی که بگویید: "وای... این هاستل فوق‌العاده‌ست، اصلا دلم نمی‌خواد از اینجا برم".

هاستل‌ها، چیزی بیشتر از یک فضای فیزیکیِ صرف هستند.گاهی اوقات افراد، فقط و فقط، به‌خاطر آدم‌هایی که در یک مکان اقامت دارند، به اقامت در یک خوابگاهِ بی‌کیفیت تن می‌دهند. حتی پیش می‌آید که در هاستلی اقامت کرده باشید، که علی‌رغم زیبایی و امکانات فوق‌العاده، شما را تا سر‌حد مرگ کسل و خسته کرده‌ باشد. هاستل‌ها در‌ واقع، یک‌جور جوّ و فضا هستند؛ ترکیبی از امکانات، کارکنان، تسهیلات و افراد ساکن، که می‌تواند آن را به بهترین هاستل دنیا تبدیل کند.

وقتی که نمی‌توانید افراد و ساکنان هاستل را پیش‌بینی کنید، دست‌کم می‌توانید شانس اقامت در هاستلی بهتر را افزایش بدهید، شاید هم آنقدر خوب بودکه دلتان نخواست هرگز ترکش کنید.

حالا نوبت به توصیه‌هایی می‌رسد، که حاصل بیش از ده سال تجربه و رفت و آمد به هزاران هاستل است و به شما می‌گوید که برای انتخاب یک هاستل خوب، باید به چه نکاتی دقت کنید:

ارزان‌تر همیشه بهتر نیست

کسانی که با بودجه محدود سفر می‌کنند، همیشه و به‌طور طبیعی، تمایل دارند تا با ارزان‌ترین چیزها، کار را پیش ببرند. با این‌حال، سعی نکنید صرفه‌جویی کنید، فقط برای اینکه صرفه‌جویی کرده‌ باشید. هاستل‌های خیلی ارزان، معمولا چندان تمیز نیستند، تخت‌خواب‌های راحتی ندارند، حمام‌هایشان کثیف است و بالش‌هایشان بیش از حد عادی نازک و کوچک هستند. بد نیست که برای جایی زیباتر و تمیزتر، کمی بیشتر هزینه کنید. بدنتان بعدا از شما تشکر خواهد کرد!

11-expert-tips-hostel-1.jpg

صبحانه

چیزی که درباره بسیاری از هاستل‌ها (مخصوصا در اروپا) وجود دارد و اصلا هم خوشایند نیست، صبحانه است، که اغلب شامل نان تست و تخم‌مرغ و قهوه است. زمان آن ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و خیلی زود هم به پایان می‌رسد. معلوم نیست اینجور جاها چه تصوری از مسافر دارند، چون واقعا بعید است که کسی، حتی برای خوردن یک صبحانه عالی، اینقدر زود از خواب بیدار شود.

دنبال جایی بگردید که صبحانه مناسبی داشته‌باشد (چیزی بیشتر از نان خالی!) ، یا دست‌کم زمان مناسبی را برای سرو صبحانه در‌نظر گرفته‌باشد (صبحانه‌ای که حدود ساعت ۸ شروع بشود). خوردن صبحانه مفصل، روش بسیار خوبی است، تا خودتان را حسابی سیر کنید و در طی روز، نیازی به خوردن تنقلات نداشته باشید و به این ترتیب، بودجه خورد و خوراک سفر را حسابی کم کنید.

قانون غیر‌قابل تغییری نیست، ولی در کل، برای یک هاستل، خیلی مهم است که اگر امکانات و فضای آشپرخانه را دارد، حتما صبحانه را در لیست خدمات جای بدهد.

11-expert-tips-hostel-2.jpg

زمان تحویل

هرگز در هاستلی که زمان تحویلش قبل از ساعت ۱۰ صبح باشد، اقامت نکنید. بهترین هاستل‌ها، ساعت تحویل یا همان چک‌اوت ۱۱ صبح را در‌نظر می‌گیرند و اگر اجازه بدهند که ظهر، تخت را تحویل بدهید که نور علی نور است. خواب در هنگام سفر جاده‌ای، بسیار ارزشمند و مهم است، چراکه همیشه به‌ندرت فرصت مناسبی برای خوابیدن پیدا می‌شود. هاستل‌هایی که زمان تحویل دیرتری دارند، اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند و معمولا جاهای راحت‌تر و باحال‌تری هستند. برعکس، در دیگر هاستل‌ها که شما را مجبور می‌کنند صبح زود بار و بندیلتان را جمع کنید و بروید، یک جای کار می‌لنگد.

حالت ایده‌آل هم این است که زمان چک‌اوت هاستل آزاد و قابل انعطاف باشد. خیلی‌ها قبل از ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر اجازه ورود نمی‌دهند، اما بهترین حالت، زمانی‌ست که هر‌وقت از راه رسیدید، بگویند: "خب خوش ‌آمدید. تخت‌خواب حاضر است، بفرمایید". (کاش همه هاستل‌ها همینطور باشند)

11-expert-tips-hostel-3.jpg

دوش‌های دکمه‌ای

سعی کنید به دوش‌های دکمه‌ای، یک نه قاطع بگویید. چون بسیار اعصاب‌خرد‌کن هستند و معمولا فشار آب مناسبی ندارند. وسط صابون و شامپو زدن، ناگهان آب قطع می‌شود و خلاصه، سر و کله زدن با آنها کار سختی است. این حکم تاریخی را همیشه مد‌نظر قرار بدهید، که اگر هاستلی، دوش با دکمه فشاری داشت، آنجا اقامت نکنید.

احتمالا شما هم به‌خاطر صرفه‌جویی در مصرف آب، دوشِ طولانی مدت نمی‌گیرید، اما به‌هرحال و تحت هر شرایطی، این مدل دوش‌ها، آزاردهنده و غیر‌قابل تحمل هستند.

11-expert-tips-hostel-4.jpg

کمدها

شاید تعجب‌آور باشد، اما هاستل‌های زیادی هستند که کمد ندارند، یا برای تحویل کمد، هزینه جداگانه‌ای را از شما دریافت می‌کنند. در این دوره و زمانه، کمدها، باید به‌شکل پیش‌فرض، و با کیفیت استاندارد وجود داشته باشد. قرار نیست که برای تامین امنیت، پول اضافه بپردازید. این مورد، مخصوصا وقتی که با تجهیزات الکترونیک سفر می‌کنید، باید یکی از قوانین آهنین و غیرقابل تغییر شما باشد. اگر درباره موقعیت و کیفیت کمدها مطمئن نیستید، به نظرات دیگر مسافران درباره آن مراجعه کنید، تا جواب سئوالتان را پیدا کنید. همیشه بهتر است ایمن باشید تا متاسف!

قانون غیرقابل تغییر، اگر کمد نداشته باشید، اقامتی در کار نیست.

11-expert-tips-hostel-5.jpg

اینترنت رایگان

احتمالا از شنیدن اینکه هاستل‌های زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که برای اینترنت، هزینه جداگانه طلب می‌کنند، تعجب خواهید کرد. اگرچه که اینترنت، برای همه مسافران، یک اجبار یا ضرورت نیست، اما هاستلی که اینترنت رایگان داشته باشد، همیشه یک سر و گردن از دیگران بالاتر است. ضمنا مراقب استفاده رایگان از کامپیوترهای موجود در هر مکان باشید، چراکه هرگز نمی‌دانید چه نرم‌افزارهای مخرب یا بدافزارهایی در رایانه‌ها وجود دارد.

همچنین اگر با موبایل شخصی خودتان، یا لپ‌تاپ، از خدمان رایگان وای‌فای استفاده می‌کنید، به‌ویژه وقتی که عملیات بانکی آنلاین انجام می‌دهید، حتما وی‌پی‌ان بخرید، تا داده‌هایتان محافظت بشود.

11-expert-tips-hostel-6.jpg

فضای همگانی

یک هاستل باید یک فضای بزرگ همگانی داشته باشد. هاستل‌های خوب، فضاهایی را فراهم می‌کنند، تا مسافران در آن درنگی بکنند و با هم ارتباطی برقرار کنند. فضاهای جمعی، ارتباط و تعامل را تسهیل می‌کنند و به مسافرانِ تنها، اجازه می‌دهند که زمانی برای ملاقات و گپ و گفت با دیگران، در اختیار داشته‌باشند. معمولا بهترین اقامت‌هایی که تجربه می‌کنیم، در هاستل‌هایی رقم خواهد خورد، که این فضا را دارند.

11-expert-tips-hostel-8.jpg

فعالیت‌های از پیش طراحی شده

هاستل خوب، معمولا فعالیت‌هایی مانند تورهای پیاده‌روی گروهی، باربکیو یا هر چیز دیگری که بتواند افراد را دور هم جمع کند، ترتیب می‌دهد.

11-expert-tips-hostel-9.jpg

کارکنان حرفه‌ای

این کارکنان هستند که یک کسب و کار را فعال نگه می‌دارند، و وقتی شما در یک هاستل با کارکنانی سر و کار دارید که آگاه، حرفه‌ای و به‌درد‌بخور هستند و رفتاری دوستانه از خود نشان می‌دهند، حتما آن مکان را برای اقامت بیشتر دوست خواهید داشت. هاستل، در واقع چیزی شبیه یک خانه است و شما دوست دارید، سایر افراد، مثل یک عضو قدیمی خانواده به شما خوشامد بگویند. واقعا چرا بعضی از هاستل‌ها نمی‌فهمند که هاستل هستند؛ نه یک مکان ارزان قیمت بی‌ارزش، برای اقامت؟ در واقع هدف اصلی یک هاستل، ایجاد یک محیط گرم و صمیمی است.

11-expert-tips-hostel-10.jpg

 محل قرارگیری، محل قرارگیری، محل قرارگیری

محل قرارگیری هاستل، نکته‌ای‌ست که تاثیر زیادی بر تجربه شما خواهد داشت. اگر قرار باشد برای رسیدن به هاستل و هربار خارج شدن از آن و رسیدن به جاهای مختلف، یک ساعتِ تمام، در سیستم حمل و نقل عمومی وقت بگذرانید، زمان بسیار زیادی از وقت مفید سفر را از دست می‌دهید. هاستل‌های خوب، به جاهای مهم نزدیک هستند، پس هروقت پا را از در بیرون بگذارید، در‌واقع ماجراجویی را آغاز کرده‌اید. اقامت در هاستل‌های دورافتاده‌تر هم تجربه متفاوتی دارد، به این معنا که تجربه اصلی شما، در اقامت در خود هاستل شکل می‌گیرد و ... خب اصلا تجربه خوشایندی نیست!

11-expert-tips-hostel-11.jpg

لازم نیست که یک هاستل، تمام موارد ذکر شده در بالا را داشته‌باشد، اما اکثر آنها را چرا. هاستلی که اکثریت موارد را نداشته باشد، یعنی نمی‌داند که مهمانانش چه کسانی هستند و چه خواسته‌هایی دارند؛ چون افراد متفاوت، با نیازهای متنوعی به هاستل‌ها می‌آیند. به‌هرحال لازم نیست که کامل و بی‌نقص باشد. داشتن آشپزخانه تمیز، یک امتیاز است اما آنقدرها حیاتی نیست. اگر درِ خوابگاه قفل نمی‌شود، خب کمدها برای همین هستند. حمام هاستل‌ها معمولا کثیفند، خب می‌توانید از دمپایی استفاده کنید. وقتی صحبت از هاستل در‌میان است، هیچ‌کس توقع یک اقامتگاه ۵ ستاره را ندارد، اما نیازهای اولیه و آسایش نسبی، مواردی هستند که باید تامین شوند.

این مردم و مسافران هستند، که هاستل‌ها را به جاهایی فوق‌العاده تبدیل می‌کنند، حتی ممکن است بدترین هاستل‌ هم در نتیجه ملاقات با افرادی خوب و جذاب، به نظر شما جای چندان بدی نباشد. اما اگر مردم را از این معادله کنار بگذاریم، ترجیح بر این است که هاستلی را انتخاب کنید، که حداقل چندتا از موارد بالا را داشته باشند. هاستل‌هایی که می‌دانند شما به‌عنوان یک مسافر چه نیازهایی دارید، حتما تجربه بهتری از سفر را در اختیارتان می‌گذارند، نه اینکه فقط در مقابل یک جای خواب، از شما پول بگیرند. همه ترجیح می‌دهند در جایی اقامت کنند، که مطمئن باشند اوقات خوشی را خواهند گذراند.

برای پیدا کردن چنین مکانی، می‌توانید موارد بالا را مطالعه کنید، ضمنا به نظرات، عکس‌ها و امتیازدهی سایر مسافران، در سایت‌هایی مثل hostelworld.com نگاهی بیندازید. ببینید مسافرانی که شبیه خود شما سفر می‌کنند، چه نظری دارند. مواردی که از سوی کاربران مختلف درباره آن اتفاق نظر وجود دارد را مدنظر قرار بدهید. هاستلی را انتخاب کنید که اکثر افراد، در کیفیت آن هم‌عقیده باشند.

شما چه تجربیاتی از اقامت در هاستل دارید؟ آیا در این مطلب به تمامی نکات اشاره شد؟ مواردی که مد نظرتان است را با ما و دیگر همراهان لست سکند به اشتراک بگذارید.

منبع: nomadicmatt

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.