تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

4.4
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پدیده ای که فقط در ایران و آمریکا وجود دارد + تصاویر
23 دی 1396 08:00
10

تنگه هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال واقع شده است. این تنگه ما بین شهرهای قیر و کارزین در جنوب غربی جهرم واقع در استان فارس است. طول تنگ در حدود 8 کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد. عملکرد زمین ساخت پویا در این بخش از رشته کوه زاگرس تاقدیس هاى زیادى پدید آورده است. تنگ هایقر یک برش در پهناى تاقدیس ده‌بین است که نخست، عملکرد زمین ساخت آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است. دیواره هاى بلند دره، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه اى کم نظیر پدید آورده که بسترى ارزشمند براى گردشگرى طبیعت به شمار مى رود. این تنگ در سازندهاى آسمارى، جهرم شکل گرفته است.

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

در میان طبیعت گردهای آمریکای شمالی، دره گرند کانوین در ایالت خشک آریزونا آمریکا، یکی از مقصدهای هیجانی طبیعت گردی بوده و دره ای حیرت انگیز با سابقه زمین شناسی بیش از ۲ میلیارد سال است. جایی که در اثر فرسایش سنگ ها توسط آب ها به وجود آمده و نقشی را بر جا گذاشته است که همچون بسیاری از شگفتی های طبیعی خلقت، قلم از تصویر این جشنواره زیبا از رنگ و نقش و حفره، عاجز است. دره خیره کننده گرند کانیون، تا کنون بارها لوکیشن فیلم های سینمایی بوده و با عمق تقریبی هزار و ششصد متر، بسیاری از گردشگران بین المللی را به سمت خود می کشاند. اما در ایران نیز، شاهد گرند کانیون های زیبا و شگفت انگیز هستیم که تنگه هایقر فارس، از آن جمله است.

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

عمق گرند کانیون فارس ها، حدود چهارصد و شصت متر برآورد شده و فضایی شگفت انگیز در دل طبیعت خشک منطقه را به تصویر می کشد. دیواره های تنگه هایقر فارس همچون گرند کانیون آریزونا آمریکا و کال جنی طبس، با نقش و نگارهایی که ناشی از فرسایش است، جذابیت خاصی را جلوه گر می کند.در اطراف این تنگه، معمولا رودخانه پر آبی در جریان است که اگر به آنجا سفر کنید، صدای آب و آواز پرندگان اطراف، سمفونی شنیدنی و زیبایی را به ارمغان می آورد.

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

این منطقه، همچون دیگر مناطق بیابانی، زیستگاه حیواناتی است که شاید در ظاهر به چشم نیاید، اما می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. مار، عقرب و رتیل، از جمله جانورانی است که در لابلای صخره ها و سنگ ها پنهان شده و اگر با یک راهنما به این منطقه سفر نکنید، شاید با مشکلات مختلفی روبرو شوید. تنگه هایقر با پستی بلندی های عجیب، رنگ های متنوع صخره ها و دیوارهای بلندی که عمق شان به ۴۵۰ متر می رسد، طبیعت منحصر به فردی است. اتفاقا همین تفاوت و اعجاب و همین طور شباهتش به «گرند کنیون» باعث شده بسیاری آن را نسخه ایرانی این دره معروف بنامند.

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

اگر قصد سفر به این گرند کانیون را دارید، توصیه می کنیم که بدون راهنما به هیچ وجه وارد این دره نشوید. بنابراین وقت خواب از بسته بودن زیپ چادر مطمئن شوید. آب نوشیدنی، طناب بلند و چراغ قوه را در این سفر فراموش نکنید.همه وسایل را در دو کیسه پلاستیکی ضد آب قرار دهید تا خیس نشوند؛ مخصوصا کیسه خواب و وسایل الکترونیکی. از سالها پیش گروه های متعددی به ایران آمدند و در تعامل با کارشناسان داخلی، با مطالعات گسترده ی جانورشناسی و زمین شناسی منطقه با این هدف که این منطقه به عنوان یکی از ژئوپارک های ایران در یونسکو ثبت شود، تلاش کردند ولی ظاهرا اقدام به ساخت سد هایقر اندکی این محیط زیست شگفت انگیز را تهدید می نماید.

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس

تنگه هایقر میهمان اعجاب انگیز فارس