بهترین حمام استانبول کجاست؟ + قیمت و عکس

4.5
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا شهر زیباترین حمام‌های دنیاست! +تصاویر
07 آبان 1401 08:00
0

حمام‌ های سنتی استانبول که زمانی سلطان‌ها و وزرا در آن رفت و آمد داشتند، حالا مقصد توریست‌ها و همینطور مردم بومی است که می‌خواهند علاوه بر حمام کردن در یک محیط نوستالوژیک، مشت و مال یا ماساژ را تجربه کنند. در سفر بعدی خود با تور استانبول چه بخواهید از یک حمام تاریخی بازدید کنید یا بخواهید یک ماساژ درمانی لوکس را که به دست دلاک‌ها (به زبان ترکی تلاک) انجام می‌شود، احتمالا بپرسید بهترین حمام استانبول کدام است؟ پیشنهاد می‌کنیم یکی از حمام های سنتی استانبول را که در ادامه معرفی می‌کنیم، انتخاب کنید. پس تا انتهای این مطلب همراه لست‌سکند باشید.

اکثر این حمام‌های تاریخی شاهکار معماری دوران قدیم هستند و به دست معماران صاحب نام مثل معمار سنان ساخته شده‌اند. همین کافی است که بدانید قدمت تعدادی از حمام‌ها به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد.

02.jpg

حمام مهری ماه سلطان (Mihrimah Sultan Hamamı)

حمام مهرماه سلطان در کنار مسجدی با همین نام در بین سال‌های ۱۵۶۲ تا ۱۵۶۵ توسط معمار سنان ساخته شد. این حمام که از قدیم هم برای زنان و هم برای مردان استفاده می‌شد، شاید حتی بهترین حمام استانبول باشد و با همان معماری کلاسیک دوران عثمانی طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر هم این حمام ۵۰۰ ساله فعال است و به عنوان یکی از بهترین حمام های سنتی استانبول خدماتی مثل ماساژ خشک، مشت و مال و ماساژ با صابون ارائه می‌کند. بعد از یک حمام و ماساژ مفصل می‌توانید در اتاق‌های خصوصی طبقه‌ی بالا استراحت کنید.

تجربه حمام های استانبول مخصوصا اگر با تور استانبول آبان یا دیگر اوقات در فصول سرد می‌روید، لذت‌بخش‌تر است، چون هوای بیرون سرد است و بدون شک گرمای حمام های سنتی استانبول، جان دوباره به شما می‌دهد.

  • ساعت کاری حمام مهری ماه سلطان: 7 صبح تا 11 شب مردان و 9 صبح تا 8 شب زنان
  • آدرس حمام مهری ماه سلطان: این حمام در منطقه فاتح استانبول قرار گرفته است.
  • قیمت حمام مهری ماه سلطان: 130 لیر ورودی و 225 لیر در صورتی که ماساژ هم داشته باشید.

قیمت تورهای استانبول آبان

حمام مهرماه سلطان (Mihrimah Sultan Hamamı)
حمام مهری‌ماه سلطان یکی از حمام های سنتی استانبول

موقعیت دقیق حمام مهری‌ماه سلطان

حمام چینیلی (Çinili Hamam)

این حمام به دستور کوسم سلطان(یکی از قدرتمند دربار عثمانی) در سال ۱۶۴۰ ساخته شد. علت نامگذاری حمام چینیلی هم استفاده از کاشی‌های رنگی در حمام بود که می‌توانست آن را به بهترین حمام استانبول تبدیل کند اما امروز متاسفانه از بین رفته‌اند. حمام چینیلی  در ابتدا یک مجموعه کاملا به سبک عثمانی بود، اما در سال های بعد تغییراتی هم در آن ایجاد شد. مراجعه کننده‌ها می‌توانند از خدمات مختلفی ازجمله ماساژ کف، مشت و مال و ماساژ روغنی استفاده کنند. این حمام یکی از مجموعه‌هایی است که ساکنان استانبول می‌توانند مراسم سنتی حمام عروس (از جالب‌ترین مراسمی که می‌توانید در حمام های سنتی استانبول ببینید) و حنابندان که یکی از معروف‌ترین مراسم‌ پیش از ازدواج است را برگزار کنند.

  • ساعات کار حمام چینیلی: از 7 صبح تا 10 شب برای مردان و از 8 صبح تا 7:30 برای زنان
  • آدرس حمام چینیلی: این حمام در منطقه اسکودار واقع شده است.
  • قیمت حمام چینیلی: 235 لیر
حمام چینیلی یا همان حمام کاشی‌کاری شده (Çinili Hamam)
حمام چینیلی از بهترین حمام های استانبول

موقعیت دقیق حمام چینیلی

 حمام آقا (Ağa Hamamı)

حمام آقا،‌ یک حمام سلطنتی است که در ابتدای تنها برای استفاده سلطان و سایر نزدیکان خانواده سلطنتی استفاده می‌شده است. این حمام به دستور سلطان محمدفاتح ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین و بهترین حمام های استانبول است. تا سال 1923 عموم مردم اجازه استفاده از آن را نداشتند، بعد از آن هم با یک بازسازی اساسی، حمام دوباره خدمات مناسبی را برای مهمانانش تدارک دید،‌ حمام اقا که به گفته برخی بهترین حمام استانبول است، امروز به مشتریان خود خدماتی نظیر انواع ماساژ، مشت و مال و البته یک چای دم کشیده به سبک عثمانی را ارایه می‌کند.

  • ساعات کار حمام آقا: 10 صبح تا 8:30 شب
  • آدرس حمام آقا: این حمام در خیابان تکسیم استانبول واقع شده است.
  • قیمت حمام آقا: ورودی حمام 600 لیر 
حمام آقا (Ağa Hamamı)
قدیمی‌ترین و بهترین حمام استانبول

موقعیت دقیق حمام آقا

 حمام چغال‌اوغلو (Cağaloğlu Hamamı)

 حمام چغال‌ اوغلو، شاید آخرین حمامی است که در گذشته به سبک عثمانی ساخته شده است. این حمام پس از مدت‌ها درسال 1741 در زمان امپراطوری عثمانی با هدف تامین هزینه‌های کتابخانه سلطان محمود در مسجد ایاصوفیه ساخته‌ شد. برخلاف حمام آقا که بالاتر درمورد آن توضیح دادیم، چغال‌اوغلو یک حمام عمومی بوده‌ است و در آن می‌توانیم سبک‌های جدیدتر معماری که به دوره‌های معاصر نزدیک‌تر است را ببینیم و همین امر میتواند آن را به بهترین حمام استانبول تبدیل کند.

  • ساعت کاری حمام چغال‌اوغلو: 9 صبح تا 10 شب
  • آدرس حمام چغال‌اوغلو: این حمام در محله فاتح قرار دارد.
  • قیمت حمام چغال‌اوغلو: 550 لیر
حمام جغال‌اوغلی (Cağaloğlu Hamamı)
فضای متفاوت حمام چغال اوغلو


 موقعیت دقیق حمام چغال اوغلو

حمام گدیک‌پاشا (Gedikpaşa)

 حمام گدیک‌پاشا یکی دیگر از حمام‌هایی است که می‌توان آن را یکی از بهترین حمام های استانبول دانست. این حمام توسط یکی از مشهورترین معماران عثمانی، یعنی خیرالدین معمار طراحی شده است. گدیک‌پاشا یکی از ارزانترین و بهترین حمام های سنتی استانبول است. این حمام دو بخش جداگانه زنانه و مردانه دارد و آنچه که گدیک پاشا را از دیگر حمام‌ها جدا می‌کند، آبنمای زیبایی است که وسط آن قرار گرفته است.

  • ساعت کار حمام گدیک‌پاشا: 9 صبح تا 10:30 شب
  • آدرس حمام گدیک‌پاشا: این حمام در محله فاتح قرار دارد.
  • قیمت حمام گدیک‌پاشا: پکیج پایه به همراه ورودی حدود 550 لیر
حمام گدیک‌پاشا (Gedikpaşa )
گدیک پاشا از حمام های سنتی استانبول

موقعیت دقیق حمام تاریخی گدیک‌پاشا

 حمام چمبرلی تاش (Çemberlitaş)

یکی از قدیمی‌ترین آثار معمار سینان همین حمام چمبرلی تاش است که در سال ۱۵۸۴ به درخواست نوربانو سلطان ساخته شد. ظرافت و سادگی به‌کار رفته در حمام کم‌نظیر است و یکی از آثار شاخص این معمار دوران عثمانی محسوب می‌شود. این حمام برای دوستداران تاریخ، جذاب است. این جذابیت حمام فقط در معماری آن نیست، بلکه خدمات حمام هم به‌ همان سبک و سیاق سنتی ارائه می‌شود.

  • ساعت کاری حمام چمبرلی تاش: هر روز از ساعت 6 تا 12 شب (پذیرش تنها تا 10:30 شب امکان پذیر است)
  • آدرس حمام چمبرلی تاش: حمام در نزدیکی بازار بزرگ قرار دارد
  • قیمت حمام چمبرلی تاش: ورودی 540 لیر
حمام چمبرلی تاش (Çemberlitaş)
فضای خاص حمام چمبرلی تاش

موقعیت دقیق حمام چمبرلیتاش

  حمام گالاتاسرای (Galatasaray)

حمام گالاتاسرای در اصل بخشی از مسجد و مجموعه گالاتاسرای است که در سال 1481 ساخته شده است. در آن زمان مشتریان این حمام پرزرق و برق بیشتر صاحبان منسب و سلطان‌ها بودند، اما پس از سرنگونی حکومت عثمانی این حمام در سال 1965 بازسازی شد و آبنمایی از سنگ مرمر در مرکز حمام کار گذاشته شد. امروز حمام گالاتاسرای یک حمام عمومی است و بیشتر مشتریان آن گردشگران هستند چون در یکی از مناطق توریستی استانبول قرار گرفته است.

  • ساعت کاری حمام گالاتاسرای: 7 صبح تا 10 شب برای مردان و 8 صبح تا 9 شب برای زنان 
  • آدرس حمام گالاتاسرای: محله بی اغلو 
  • قیمت حمام گالاتاسرای: 450 لیر ورودی

بهترین جاهای دیدنی استانبول

حمام گالاتاسرای (Galatasaray)
بهترین حمام سنتی استانبول، حمام گالاتاسرای

موقعیت دقیق حمام گالاتاسرای

 حمام سلیمانیه (Suleymaniye)

حمام سلیمانیه در بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ با دستور سلطان سلیمان ساخته شد. این حمام هم بخشی از مجموعه خدمات اجتماعی سلیمانیه است که شامل مرکز آموزشی، کالج پزشکی و یک آشپزخانه اطعام عمومی است. پیش از این، حمام سه بخش داشت اما حالا این سه بخش جدا، یکی شده‌اند و فقط پذیرای خانواده‌ها یا زوج‌ها هستند. یکی از بخش‌های این حمام، بخش خصوصی سلطان سلیمان است که در دوران حکومتش، ویژه‌ خود سلطان بود اما حالا یک بخش عمومی و قابل استفاده برای عموم است.

  • ساعت کایر حمام سلیمانیه: 10 صبح تا 11 شب
  • آدرس حمام سلیمانیه: محله فاتح
  • قیمت حمام سلیمانیه: شروع از 700 لیر
حمام سلیمانیه (Suleymaniye)
فضای حمام سلیمانیه

موقعیت دقیق حمام سلطانیه

 حمام کیلیچ علی پاشا (Kılıc Ali Paşa)

کیلیچ علی پاشا یکی از دریاسالاران عثمانی بود. این حمام در بین سال‌های ۱۵۷۸ تا ۱۵۸۳ ساخته شد، اما به دلیل آسیب‌های زیادی که به آن وارد شده بود تا سال ۲۰۱۲ از آن استفاده نمی‌شد. بعد از یک بازسازی گسترده، این حمام هم عمومی شد. برخی مراسم‌ مناسبتی هم در این حمام برگزار می‌شود. حمام کیلیچ علی پاشا، صبح‌ها مخصوص بانوان و عصرها مخصوص مردان است.

  • ساعت کار حمام کیلیچ علی پاشا: 8 صبح تا 4:30 بعدازظهر زنان و از 4:30 بعدازظهر تا 11 شب مردان
  • آدرس حمام کیلیچ علی پاشا: حمام در محله بی اغلو قرار دارد.
  • قیمت حمام کیلیچ علی پاشا: ورودی 550 لیر

حمام کیلیچ علی پاشا (Kılıc Ali Paşa)

 موقعیت دقیق حمام کیلیچ پاشا

 حمام خرم سلطان (Hurrem Sultan)

خرم سلطان یکی از قدرتمندترین زنان در تاریخ عثمانی بود و این حمام هم به دستور او ساخته شد. حمام خرم سلطان از زمان ساخت در سال ۱۵۵۷ تا ۱۹۱۰ فعال بود و بعد از بازسازی، در دوران اخیر بازگشایی شد. حمام خرم سلطان از لوکس‌ترین و زیباترین حمام های سنتی استانبول است و پکیج‌های خدماتی مختلفی را به مشتریان ارائه می‌کند.

  • ساعت کاری حمام خرم سلطان: 8 صبح تا 10 شب 
  • آدرس حمام خرم سلطان: حمام در محله فاتح استانبول قرار دارد.
  • قیمت حمام خرم سلطان: شروع از 900 لیر
حمام خرم سلطان (Hurrem Sultan)
حمام خرم سلطان مشهورترین و بهترین حمام سنتی استانبول

 سخن آخر

به نظر شما کدام یک از حمام‌های بالا بهترین حمام استانبول است؟ آیا حمام های سنتی استانبول میتواند راه خوبی برای جذب گردشگر باشد؟ در ایران هم حمام‌های سنتی زیادی داریم که از قدمت تاریخی بالایی هم برخوردارند، اما در آن‌ها خدمتی به گردشگران عرضه نمی‌شود.  آیا به نظرتان این کار، باعث تخریب این آثار شده یا برعکس، موجب رونق گرفتن آن‌ها و تامین منابع مالی جهت بازسازی و مرمتشان خواهد شد؟ ار تجربه استفاده از حمام های استانبول را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم از تجربه‌تان برایمان بگویید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند