سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

4.6
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی
11 مهر 1398 11:00
1

در ارتفاعات فلات آلتیپِلانو که جذاب‌ترین جاذبه شهر توروتورو می‌باشد، 3500 رد پای دایناسور وجود دارد که متعلق به دایناسورهای دوپا و چهارپای دوره زمین‌شناسی کرتاسه هستند.

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

دنیایی زیر آب

می‌ارزد که از شهر کوچابامبا برای رسیدن به دهکده خوابالود توروتورو در بولیوی پنج ساعت تمام از جاده‌های کوهستانی پرباد و مسیرهای ناهموار و پر از گردوخاک با اتومبیل عبور کنیم. این شهر در یک دره بلند در شرق کوردیِرا واقع در کوه‌های آند و ارتفاع 2600 متری قرار گرفته است و منظره‌های رنگارنگ و عجیب‌وغریب کارستی و ساختارهای سنگی گوناگون پیرامون آن را فراگرفته‌اند. این چشم‌انداز فراواقعی حاصل فرسایش ناشی از باد و یخ است و همچنین این حقیقت که تمام منطقه زمانی زیر آب بوده و بخشی از دریای کرتاسه آند به شمار می‌رفته است، در ایجاد ظواهر امروزی آن نقش داشته است. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

عجایب طبیعی

گردشگران نترس به این منطقه می‌آیند تا عجایب طبیعی موجود در پارک ملی توروتورو را از نزدیک ببینند. ازجمله این عجایب می‌توان به دره شگفت‌انگیز توروتورو که بیش از 250 متر عمق داشته و سکونتگاه شاهرخ‌های طلایی، مرغ‌عشق‌های راهب و ماکائوهای گردن‌قرمز است و دریاچه‌های زمرد و صخره‌های کهربایی-نارنجی اشاره کرد. پیاده‌روی و صخره‌نوردی در اعماق این دره به یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های پارک تبدیل شده است. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

مدعی پرآوازگی پیش‌تاریخی

البته دلیل بسیار مهم‌تری وجود دارد که توروتورو در حال وارد شدن به فهرست خواسته‌ها و اهداف گردشی مردم است – و احتمالاً در آینده یکی از پرآوازه‌ترین نام‌ها خواهد بود. از سال 1968 تاکنون بیش از 3500 ردپای دایناسور در این مکان کشف شده است و ردپاهای بیشتری هنوز در دل زمین پنهان مانده‌اند.

هنگامی‌که در دوره کرتاسه دو قاره آمریکای جنوبی و آفریقا  از یکدیگر جدا شدند، دریایی که در این محل وجود داشت به یک زمین مرطوب تبدیل شد و حیات‌وحش در این دالان شروع به چریدن کرد. به دلیل نرم و گِلی بودن منطقه، رد پای دایناسورها در گِل ثبت شد و بعدها در دوره‌های خشک‌سالی به سنگ تبدیل شد.

نشانه‌هایی از سائوروپودها، تروپودها و آنکیلوزورها از دوره کرتاسه (که 145 میلیون سال پیش در اواخر دوره ژوراسیک آغاز شد و 66 میلیون سال پیش در ابتدای دوره پالئوژن پایان یافت) و ردپاها و فسیل‌های دایناسورهای دوپا و چهارپای گوناگون در شهر توروتورو کشف شده‌اند. این موضوع سبب می‌شود تا توروتورو یک مکان دایناسوری بسیار هیجان‌انگیز باشد. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

ردپای دایناسورها

این ردپاها که در زبان اسپانیایی (زبان رسمی بولیوی) به آن‌ها «وِیگاس» می‌گویند، ممکن است از دید شخصی که برای اولین بار به منطقه می‌آید و به نشانه‌های حک‌شده روی زمین ترک‌خورده و برجسته نگاه می‌کند خیلی آشکار و معلوم نباشند؛ به همین علت راهنماها و محققان بومی آن‌ها را با گِل و خاک پر می‌کنند تا مشخص‌تر گردند. اندازه ردپاهایی که در منطقه یافت می‌شوند از 20 تا 50 سانتی‌متر متغیر هستند و گفته می‌شود که قدمت آن‌ها بین 80 تا 140 میلیون سال است. برخی راهنماها که در این باره اطلاعاتی را در اختیار افراد می‌گذارند تفاوت بین ردپاها را برای گردشگران توضیح و نشان می‌دهند. مثلاً دایناسورهای گوشت‌خوار انگشتان تیز و دایناسورهای گیاهخوار انگشت‌های گردی دارند. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

یک کشف تازه

رائول اِسپِرانته (در تصویر او را می‌بینید) یک فسیل‌شناس اسپانیایی است که برای موسسه تحقیقات زمین‌شناسی در کالیفرنیای آمریکا کار می‌کند. او مدت‌هاست که به مطالعه فسیل‌ها و ردپاها مشغول است و گاهی تمام‌روز زیر نور شدید آفتاب سطح زمین را پاک‌سازی کرده و ردپاهای تازه‌کشف‌شده را به همراه تیمش نشانه‌گذاری می‌کند.

ردپاهای تکی فراوان و پراکنده‌ای در سرتاسر پارک وجود دارند و می‌توان آن‌ها را کشف کرد؛ تیم اسپرانته طی دو سال اخیر قسمت جدیدی از دره را کاملاً نشانه‌گذاری کرده‌اند که صدها جای پا در آن است و شما می‌توانید با دیدن آن‌ها گستردگی و اهمیت این محل را حقیقتاً درک کنید. تخصص او در پیدا کردن جای کشیده شدن دم دایناسورها و جای چنگ‌ها و ناخن‌های آن‌هاست که به زنده کردن دوباره‌ی این هیولاهای باستانی در ذهن انسان مدرن کمک بسیاری می‌کند؛ با داده‌های به‌دست‌آمده تقریباً می‌توانید آنکیلوسوروس زرهی یا ساروپود گردن‌دراز را تجسم کنید که در منطقه پای خود را به زمین می‌کوبند. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

افتخار شهر

اهالی شهر توروتورو به آنچه در حیاط پشتی‌شان دارند بسیار افتخار می‌کنند و خیابان‌های سنگفرش شده و اماکن عمومی بی‌صدای این شهر پر از یادآور‌های دایناسورها هستند که غزل داشته‌های پیش تاریخی منطقه را می‌سرایند و دهکده این‌گونه آوازه ژوراسیک خودش را به رخ می‌کشد. میدان مرکزی سوت‌وکور دهکده که روبروی کلیسای اصلی آن است پر از مجسمه‌های گوناگون دایناسوری شده است؛ هنگامی‌که غروب ازآنجا گذر کنید، آن‌قدر دچار وهم خواهید شد که حس می‌کنید یک تِروداکتیل واقعی در کمین است تا از میان آسمان و زمین به‌سوی شما پرواز ‌کند. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

آوازه دایناسوری

از سردر هتل‌ها و حتی ساختمان سالن شهر و بالکن‌های آن‌ها، سر یا بدن بزرگ دایناسور آویزان شده است. بارهایی که آبجوی صنایع‌دستی سرو می‌کنند و رستوران‌ها نیز نام‌هایی مانند الدایناسوریو (دایناسور) یا کافه کراتاسیو (کافه کرتاسه) را برای خود برگزیده‌اند. دولت نیز برای پروژه هدفمندانه جاده کشیدن از کوچوبامبا به محل ردپاها بودجه‌ای در نظر گرفته است. این کار مدت‌زمان سفر را به نیم می‌رساند و احتمالاً از افراد بی‌شماری که منتظرند از منطقه بازدید کنند سود اقتصادی بسیار بیشتری به دست خواهد آمد. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

غارها و آبشارها

افزون بر این‌ها، مسافران می‌توانند در تورهای راهنماداری که آن‌ها را در منظره‌های عالی پیرامون می‌گردانند ثبت‌نام کنند. این منظره‌ها علاوه بر مناطقی که دایناسورها آن‌ها را لگد کرده‌اند شامل یک سری غار عمیق و رودهای گذرنده از آن‌ها و آبشار معروف اِلوِرگِل می‌شوند که به کف دره توروتورو فرومی‌ریزد. آبگیرهای فیروزه‌ای این دره برای شنا بسیار عالی هستند، البته باید تا رسیدن به پایین دره 800 گام سنگی راه بروید. (دِیو استامبولیس)

سرزمین دایناسورها در پارک ژوراسیک کشور بولیوی

مقصدی در فهرست آرزوها

کسانی که عاشق سفرهای ماجراجویی و فیلم ژوراسیک پارک هستند و بازدید از مناطق آمریکای لاتین را دوست دارند، توروتورو را حتماً در فهرست اهداف مسافرتی‌شان وارد خواهند کرد؛ چراکه دیدنی‌ها و جاذبه‌ی طبیعی آن پایان ندارند، از  ورزش کنیونیگ گرفته تا صخره‌نوردی و زیاده‌روی در جستجوی غارها، گشت‌وگذار با پای پیاده در منطقه و البته بازدید از بقایای رفقای پیش تاریخی‌مان. (دِیو استامبولیس)

منبع: bbc.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.