مسقط کجاست؟ راهنمای کامل سفر به پایتخت عمان

4.4
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مسقط، تاج پادشاهی عمان!
26 شهریور 1402 08:00
0

مسقط یکی از شهرهای مطرح حاشیه خلیج‌فارس است و قرار است این بار در راهنمای سفر به مسقط به‌طور اختصاصی به سراغ این شهر سلطان‌نشین برویم؛ چراکه این روزها بسیاری از مردم برای دیدن جاذبه‌های عمان و فرهنگ خاص مردم منطقه به این شهر سفر می‌کنند. حالا دیگر مسقط را می‌توان یک مقصد شناخته‌شده در بین مقاصد گردشگری محبوب خاورمیانه دانست. اگر شما هم درباره این شهر دیدنی کنجکاوید و دوست دارید بیشتر در مورد سفر به آن بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

مسقط کجاست؟

مسقط، پایتخت عمان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. شاید جالب باشد که بدانید شهر مسقط نزدیک به 900 سال پیش تأسیس شده و به همین دلیل به‌لحاظ تاریخی هم توانسته توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند. کشور عمان یکی از همسایه‌های جنوبی ایران محسوب می‌شود و همان‌طور که ما در جنوب شرقی کشورمان می‌توانیم از آب‌های شفاف و پر از موج دریای عمان لذت ببریم، مردم مسقط در کشور عمان هم می‌توانند از سواحل دریای عمان بهره ببرند.

مسقط کجاست.png
جایگاه مسقط در نقشه

مردم مسقط

شهر مسقط در استانی با همین نام در پادشاهی عمان واقع شده است. با وجود پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر در عمان شاهدش بودیم، مردم مسقط توانسته‌اند هنوز هم حال‌وهوای سنتی و فرهنگ اصیلشان را حفظ کنند. بد نیست بدانید که مسقط از نظر لغوی به معنای لنگرگاه امن است و این نام، ریشه در پیشینه این دیار دارد؛ زیرا مسقط از سال‌ها پیش لنگرگاه معروفی به شمار می‌آمد.

مردم مسقط هم مانند سایر شهرهای این کشور به زبان عربی صحبت می‌کنند و بیشترشان جزو مسلمانان اباضیه هستند و به همین خاطر هم شما در سفر به این شهر، به نشانه‌های زیادی از اسلام و حضور دین در آداب‌ورسومشان برمی‌خورید.

مسقط، تاج پادشاهی عمان
مردم مقسط با لباس محلی

چرا باید مسقط را دید؟

مسقط، قطعاً مقصدی برای شگفت‌زده کردن شماست و برای همین هم در این مطلب راهنمای سفر به مسقط مجله گردشگری لست‌سکند، از این شهر بیشتر می‌گوییم. در عمان می‌توانید همه تصوراتی را که از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارید، کنار بگذارید و با زوایای جدیدتری آشنا شوید و برای دیدن عمان چه‌بهتر که از بزرگ‌ترین شهر آن شروع کنید!

مسقط به نسبت شهرهای بزرگ دیگر حاشیه خلیج‌فارس، مانند دبی و دوحه، ظاهر سنتی‌تری دارد و برای کسانی که دوست دارند با فرهنگ عربی و مهمان‌نوازی مشهورشان بیشتر آشنا شوند چه جایی بهتر از مسقط؟ البته اینکه این شهر به نسبت سایر کشورهای این منطقه هزینه کمتری روی دست شما می‌گذارد هم می‌تواند دلیل مهمی برای سفر به آن باشد و صدالبته که نمی‌توان هتل‌های خاص و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن را هم نادیده گرفت.

10 دلیل برای سفر به مسقط

مسقط، تاج پادشاهی عمان
یکی از خیابان‌های مسقط

آب‌وهوای مسقط

مسقط هم مانند دیگر شهرهای نزدیک به خلیج‌فارس و دریای عمان در بیشتر طول سال هوای گرمی را تجربه می‌کند. پس بهترین زمان بازدید از آن، از نیمه پاییز تا پایان زمستان است. بیشینه و کمینه دما در این مدت بین 17 تا 35 درجه است و زمان خوبی برای گشت‌وگذار در شهر و اطرافش خواهد بود. به‌طور کلی کشور عمان کشوری گرم و خشک محسوب می‌شود و در زمان سفر، این موضوع را نباید نادیده گرفت، هرچند که در مورد این کشور در راهنمای سفر به عمان بیشتر گفته‌ایم و اطلاعات کامل‌تری را در آن به نسبت راهنمای سفر به مسقط می‌توانید پیدا کنید.

مسقط، تاج پادشاهی عمان
مسقط در شب

برای دیدن مسقط چقدر زمان نیاز داریم؟ 

مسقط شهر بزرگی نیست. گرچه یک شهر تاریخی به حساب می‌آید، اما احتمالاً شما در مدت کوتاهی می‌توانید در این شهر بگردید و دیدنی‌های آن را ببینید. بیشتر کسانی که پیش‌از این از مسقط دیدن کرده‌اند، 2 تا 3 روز اقامت در آن را کافی می‌دانند. البته انتخاب طول سفر همیشه یک تصمیم شخصی بوده و شما می‌توانید 2 تا 3 روز را به مسقط و چند روزی را هم به هتل‌های لوکس و شیک خارج از شهر اختصاص دهید و حتی اگر به دیدن فرهنگ مردم علاقه‌مند هستید، مدت بیشتری در شهر باشید تا با فرهنگ مردم عمان در مسقط بیشتر آشنا شوید.

مسقط، تاج پادشاهی عمان
بخش‌های تاریخی و سنتی مسقط

اقامت در مسقط

در این بخش از راهنمای سفر به مسقط، باید به سراغ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برویم، یعنی محل اقامت در طول سفر! دست شما برای اقامت در مسقط باز است. هتل‌های لوکس و مجموعه‌های اقامتی بزرگ با امکانات فراوان، بوتیک‌هتل‌هایی که حس و حال بادیه‌نشینی را برای شما تداعی می‌کنند، هتل‌های 3 ستاره و هتل‌آپارتمان‌هایی که برای اقامتی ارزان‌قیمت مناسب‌اند، همه‌وهمه در این شهر و اطرافش برای مسافرانی با شرایط مختلف ساخته شده‌اند و می‌توانند حس خوب سفر را به شما منتقل کنند.

15487737.jpg
یکی از اقامتگاه‌های کویری عمان

حمل‌ونقل در مسقط

برای حمل‌ونقل در مسقط، شما گزینه‌های زیادی ندارید. معمولاً افراد می‌توانند از اتوبوس و تاکسی برای گشت‌وگذار و دیدن جاذبه‌ها استفاده کنند؛ البته در عمان گزینه دیگری هم وجود دارد و آن هم استفاده از خودروی کرایه‌ای است. شما اگر محدودیت هزینه‌ای زیادی در مسقط نداشته باشید، به‌سادگی می‌توانید یک ماشین اجاره‌ای تهیه کنید و تمام مدت سفرتان در این شهر به‌راحتی رانندگی کنید.

Buses-From-Dubai-to-Muscat-Cover-29-11-1.jpg
اتوبوس گردشگری در مسقط

هزینه سفر به مسقط

هزینه‌ها در شهر مسقط به دو بخش تقسیم می‌شود: هزینه سفر به مسقط و مخارج شما در مقصد. همان‌طور که پیش‌از این گفتیم، مسقط یک مقصد نسبتاً ارزان در مقایسه با دیگر شهرهای حاشیه خلیج‌فارس است و با هزینه‌ای معقول می‌توانید تور مسقط را تهیه کنید؛ اما جدا از اقامت و پرواز، مخارج دیگری هم دارید. ازجمله حمل‌ونقل درون شهر، ورودی مربوط به جاذبه‌ها و تفریحات و همین‌طور خوردوخوراک روزانه. با احتساب این مخارج، بهتر است برای هزینه‌های مقصد، حداقل روزانه 100 ریال عمان در نظر بگیرید.

EmilyLushOman-13.jpg
ریال، واحد پول عمان

خرید در مسقط 

خرید در سفر به مسقط عمان می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌ها باشد. در این شهر، سنت و مدرنیته در هم‌ تنیده شده‌اند و شما می‌توانید انواع مراکز خرید را برای گشت‌وگذار در لیست جاهای دیدنی‌تان بگذارید. فروشگاه‌هایی که کلاه‌های مشهور عمانی را می‌فروشند و مغازه‌هایی که پارچه‌های سنتی و دشداشه‌های عربی را می‌شود از آن‌ها خرید، در کنار شعب رسمی زارا و ریباک و سایر نام‌های مشهور تجاری در مسقط پیدا می‌شوند و همه این‌ها سازنده تجربه‌ای جدید از یک سفر خاص برای شما خواهند بود.

حالا به یک سؤال تخصصی‌تر پاسخ می‌دهیم: از مسقط چه بخریم؟ اگر قصد خرید سوغات از مسقط را دارید، بهتر است به‌جای لباس و سایر کالاهای معمول به سراغ تولیدات سنتی مردم عمان بروید. مشهورترین کالاهایی که می‌توان از این شهر تهیه کرد، خنجرهای عمانی، قالی و پارچه سنتی، جواهرات و طلا و نقره است.

posts_yYZCvHJmBzzifjhEy_1582033846728-shutterstock_1392859577.jpg
فروشگاه سوغات در مسقط

جاهای دیدنی مقسط

همان‌طور که گفتیم، مسقط شهر کوچکی است و در زمان کوتاهی می‌توانید آن را ببینید؛ اما این‌طور نیست که این مدت کوتاه برای شما بدون جاذبه و دیدنی باشد! یکی از بهترین تجربه‌های شما در مسقط می‌تواند رفتن به کویر و اقامت در چادرهای سنتی باشد. حتی می‌توانید به وادی‌هایی مانند وادی بنی خالد سر بزنید که برخلاف تصور عموم مردم، جای سرسبز و زیبایی است؛ اما در محدوده شهری هم دیدنی‌ها کم نیست. شما می‌توانید به مسجد سلطان قابوس بروید یا از کاخ العالم و سالن اپرای سلطنتی دیدن کنید.

بهترین جاهای دیدنی عمان کجاست؟

مسقط، تاج پادشاهی عمان
یکی از جاهای دیدنی مسقط

خرید تور مسقط

مسقط از آن دست شهرهایی نیست که شما به‌سادگی برای رفتن به آن تصمیم بگیرید و با خرید یک بلیط هواپیما سفرتان را قطعی کنید. ازآنجایی‌که تعداد مسافرانی که می‌توانند با اطلاعات به‌روز و تجربه سفر شخصی‌شان به شما کمک کنند هم زیاد نیست، پس بهتر است برای این سفر به سراغ گزینه‌های کم‌ریسک‌تری بروید! یک آژانس گردشگری معتبر و یک پکیج مناسب دقیقاً چیزی است که در این سفر می‌تواند به شما کمک کند.

اما بهترین را چطور انتخاب کنیم؟ برای این کار کافی است به صفحه تور عمان لست‌سکند بروید و از میان آژانس‌ها و گزینه‌های مختلفشان، موردی را که بیشتر به سلیقه و برنامه‌های شخصی شما نزدیک است، انتخاب کنید یا حتی اگر چیزی را که در ذهنتان بود در صفحه تورها پیدا نکردید، می‌توانید از سفرساز کمک بگیرید! با رفتن به صفحه سفرساز مشاوران سفر در لست‌سکند تلاش می‌کنند تا در حد امکان برنامه ذهنی شما را عملی کنند.

مسقط، تاج پادشاهی عمان
نمایی از شهر مسقط

سخن آخر

پایتخت عمان، یک مقصد خاص و جذاب برای همه کسانی است که دوست دارند تجربه تازه‌ای از سفر داشته باشند و قصد دارند کمی از مقصدهای همیشگی و شلوغ منطقه فاصله بگیرند. علت پرداختن ما به راهنمای سفر به مسقط در واقع نشان دادن نمایی کلی از سفر به این شهر است. مسقط، نکات جذاب دیگری هم دارد که گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند؛ برای مثال غذاهایی در این شهر آماده می‌شود که نمی‌توان به‌راحتی از آن‌ها گذشت. این غذاها که اغلب دریایی هستند، طرف‌داران بسیاری دارند و در سفر به مسقط حتماً باید آن‌ها را امتحان کرد. اگر تجربه سفر به شهر زیبای مسقط را دارید یا به دیگر نقاط عمان سفر کرده‌اید، نظرها و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.