نوروز در تقویم ونکوور کانادا ثبت شد

4.3
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نوروز در سرزمین قرمز پوشان هم ثبت شد!
29 بهمن 1397 10:00
3

داریم کم‌کم به عید نوروز نزدیک می‌شویم و حال و هوای کشورهای بسیاری هم نوروزی شده است. سالانه صدها میلیون نفر نوروز را جشن می گیرند و حالا در مصوبه‌ی شورای شهر ونکوورکانادا هم این جشن باستانی به رسمیت شناخته شده است. نوروز، جشن پایان فصل زمستان و آغاز بهار است. جالب است بدانید که این جشن علاوه بر ایران، در ۱۵ کشور مختلف از آسیای میانه، آسیای جنوبی، منطقه‌ی قفقاز و... هم جشن گرفته می شود و در ۱۰ کشور، جشن نوروز یک تعطیلی رسمی و عمومی محسوب می‌شود. همچنین یونسکو نیز آن را به عنوان میراث ناملموس معنوی بشری به ثبت رسانیده است. همانطور که در ابتدا هم گفتیم، شورای شهر ونکوور کانادا، نوروز را در تقویم رسمی این شهر قرار داده تا میراث معنوی ایرانیان و دیگر مهاجرانی که نخستین روز بهار را جشن می گیرند، به رسمیت شناخته شود.

Nurooz-01.jpg

پیشنهاد ثبت جشن نوروز در تقویم ونکوور کانادا از طرف جان سوانسون، عضو شورای شهر ونکوور ارائه شده بود تا نوروز را به عنوان یک روز رسمی در تقویم این شهر قرار دهند و به مناسبت آن جشنی در تالار شهر ونکوور برگزار کنند. شورای شهر ونکوور با یادآوری مصوبه‌ی 2009 مجلس کانادا که نوروز را به تقویم ملی این کشور افزوده، اعلام کرده است: «استان بریتیش کلمبیا هم روز 20 مارس را به عنوان نوروز در نظر گرفته است.»

نوروز در تقویم ونکوور کانادا ثبت شد!

در این مصوبه که به نقل از ایرنا آمده است، نوروز، سال جدید فارسی، یک تعطیلی متصل به فرهنگ‌های متنوع و با سابقه‌ی طبیعی دانسته شده و با توجه به اینکه فارسی جزو 10 زبان غیر رسمی این شهر است، نوروز جزو جشن‌های رسمی شناخته شده. بر این اساس در روز 20 مارس، شهر در اختیار جامعه‌ی ایرانیان قرار می‌گیرد تا مراسم جشن خود را برگزار کنند و شهردار و شورای شهر هم برای برگزاری آن مشارکت خواهند کرد.

نوروز در تقویم ونکوور کانادا ثبت شد!

 ایرانی‌ها بخش زیادی از مهاجران کشور کانادا را تشکیل می دهند و ثبت نوروز در تقویم ونکوور به معنای مشارکت و به رسمیت شناختن جامعه‌ی ایرانی‌ها به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار در جامعه‌ی کاناداست. آیا به نظر شما و باتوجه به اینکه روز به روز بر تعداد مهاجران ایرانی در کشورهای دیگر افزوده می‌شود، لازم است که نوروز در کل دنیا به رسمیت شناخته شده و جشن گرفته شود؟

منبع: ایرنا