طرح سلام، پیام‌ آور صلح در تریپولی لبنان، بر فراز پشت بام ها

4.2
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دو برادر با ابتکار عجیبی پیام صلح را به پشت‌بام خانه‌ها کشانده‌اند! +تصاویر
03 تیر 1398 13:00
0

پروژه‌ی ­هنری بزرگ دو برادر ­دوقلو به نام‌های عمر و محمد­کابانی به تغییر نگرش­ جهان به خاورمیانه کمک می‌کند. در نوامبر 2017 پروژه‌ی بزرگی بر روی پشت‌بام‌های تریپولی در لبنان نمایان شد، حروف سبز­ رنگی به طول 1.3 کیلومتر که "سلام" خوانده می‌شد و به زبان عربی به معنای "صلح" بود. فکر بکر پشت این پروژه که "عمل سلام" (operation salam) نامیده می‌شد، متعلق به دو برادر دوقلو به نام‌های عمر و محمد­کابانی است که هنر دو نفره خیابانی لبنانی با نام آشکمن را شکل داده‌اند.

طرح سلام، پیام صلح را در تریپولی مخابره می‌کند

هدف از پروژه سلام تغییر­نگرش جهان به خاورمیانه بود.

به گفته عمر­کابانی، درحالی‌که منطقه مملو از پیشرفت‌های مثبت است اما رسانه ها فقط بر روی اخبار منفی درباره‌ی خاورمیانه تمرکز کرده‌اند. در پاسخ به این حرکت، این دو برادر تصمیم به ایجاد پیام بزرگی گرفتند که بتوان آن را از فضا مشاهده کرد.

طرح سلام، پیام صلح را در تریپولی مخابره می‌کند

آن‌ها از کلمه سلام استفاده کردند تا نشان دهند معنای صلح چقدر برای مردم خاورمیانه مهم است.محمد می‌گوید: «می‌خواستیم این پیام را برسانیم که ما منطقه‌ای حامی صلح هستیم و خود منطقه نیز سرشار از صلح است، پس تصمیم گرفتیم این کار را از طریق هنر انجام دهیم.»

طرح سلام، پیام صلح را در تریپولی مخابره می‌کند

عمر می‌گوید که او و برادرش برای اجرای طرح خود، شهر تریپولی را به خاطر گذشته تاریک و ارتباط منفی‌ای که خارجی‌ها با آن داشتند انتخاب کرده‌اند. این حروف بر روی پشت‌بام خانه‌ی  محله‌های باب التبانه و جبل محسن نقاشی شده است، زیرا این دو محله بین سال‌های 2011-2015 شاهد جنگ و حملات گروه‌های سنی و شیعه بوده است. از آن تاریخ تاکنون سازمان‌های غیرخصوصی و گروه‌های اجتماعی تلاش‌های زیادی جهت برقراری آشتی و از بین بردن فقر کرده‌اند که سوخت اصلی این منازعات است. تریپولی امروزه با داشتن بازارهای­ قدیمی، مساجد و قلعه کروسیدر یکی از مراکز گردشگری در لبنان است.

طرح سلام، پیام صلح را در تریپولی مخابره می‌کند

برادران­ کابانی در بیروت زندگی می‌کنند، اما این پروژه را در تریپولی انجام داده‌اند. آن‌ها که در خلال جنگ داخلی لبنان متولد و بزرگ‌ شده بودند، در سال 2001 آشکمن را راهی برای بیان افکار خود یافتند. عمر می‌گوید: «جنگ داخلی یا منطقه‌ای تأثیر زیادی بر روی هنر ما داشت.»

پس از استفاده از برچسب‌های خیابانی برای معرفی موسیقی ، آشکمن درنهایت تبدیل به نقاشی و خطاطی عربی شد. از آن تاریخ به بعد این دو برادر با استفاده از خطاطی عربی در لبنان، کویت و دبی نقاشی‌های دیواری بزرگی خلق کرده‌اند.

طرح سلام، پیام صلح را در تریپولی مخابره می‌کند

پیام سلام همچنان یکی از بزرگ‌ترین کارهای این دو برادر است که پس از سه سال برنامه‌ریزی، با کمک 52 نفر از مردم شهر و طی سه هفته و روزانه 10 ساعت کار انجام شد. عمر می‌گوید: «برای ما استفاده از مردم شهر برای انجام پروژه حائز اهمیت بود، بعلاوه این پروژه بر روی پشت‌بام ساختمان‌هایی انجام شد که ساکنین آن حین جنگ داخلی در آن‌ها زندگی می‌کردند.»

به گفته‌ی عمر گرچه مردم محلی در ابتدا به این پروژه شک داشتند اما پس‌ از آنکه از نیت برنامه مطلع شدند، با اشتیاق و هیجان به کمک ما آمدند. با موفقیت پروژه سلام، آشکمن به دنبال پروژه‌های مشابه در سایر بخش‌های جنگ‌زده دنیاست.

salam-6.jpg

منبع: theculturetrip.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.