نارنجستان قوام، باغی با جلوگاه هنر ایرانی در شیراز

4.5
از 18 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زیباترین باغ ایرانی که تجلی گاه هفت هنر ایران است! +تصاویر
22 مهر 1398 08:00
5

سفر به فارس سفر به تاریخ و شعر و زیبایی است، استانی که در دل خود هیچ چیزی کم ندارد تا یک سفر زیبا را برای شما رقم بزند. از جاذبه‌های تاریخی بیشماری که در دل خود دارد گرفته تا آرامگاه شعر و عرفان، جدای همه‌ی این جذابیت‌ها، خداوندگار جهان مرحمت خود را نیز به این شهر ارزانی داشته و زیبایی تمام فصل‌ها را نیز به آن هدیه کرده است. در ایرانگردی امروز قصد داریم به گوشه‌ای زیبا از این شهر سر بزنیم، پس همراهمان باشید.

نارنجستان قوام

در سال ۱۲۵۲ هجری قمری وقتی قوام السلطنه به حکومت فارس رسید، دستور به ساخت بنایی در محل سکونت خود داد که مجموعه‌ای عظیم و بسیار زیبا است. این مجموعه که به باغ قوام در بین مردم معروف شد، بواسطه نام بنای بیرونی خود امروز به نارنجستان قوام مشهور گردیده است.

نارنجستان قوام

مجموعه‌ای که توسط قوام‌السلطنه بنا نهاده شد از عناصر متعددی شکل گرفته که عمده‌ترین این عناصر حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتبخانه قوام، اندرونی قوام (منزل زینت الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان) است. ساختمان نارنجستان در حدود ۹۴۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر در دو قسمت شمالی و جنوبی بنا شده است. این بنا در دوره قاجاریه به بیرونی معروف بوده و با عمارت اندرونی که همان خانه زینت الملوک بوده و در طرف غرب آن بنا قرار گرفته کوچه‌ای فاصله داشته است که توسط راه زیرزمینی بدان راه می‌یافتند.

نارنجستان قوام

در نارنجستان قوام می‌توان ردی از هفت هنر ایرانی دید همانند: گچ بری، نقاشی سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری. این هنرها در جای جای آن به زیبایی هر چه تمام‌تر جلوه‌گر شده‌اند. طراحی باغ بیشتر شبیه به سبک دوره قاجاریه است، اما در طرح اصلی اقتباسی از معماری دوره زندیه دیده می‌شود. در طراحی باغ از اصل تقارن استفاده شده است، تالار آینه یا همان ایوان باغ در وسط قرار گرفته و اتاق‌ها به صورت موزون در راست و چپ آن جا نمایی شده‌اند. امیدواریم اگر به این باغ قدم می‌گذارید، نهایت لذت را ببرید. فصل پاییز، زمان خوبی برای سفر به شیراز و قدم زدن در باغ‌های آن است، پس این فرصت را از دست ندهید.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام