خنجر رومی 2000 ساله‌ ای توسط یک کارآموز باستان‌شناسی کشف شد!

4
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کارآموزی که به صورت اتفاقی پرده از رازی 2000 ساله برداشت! +تصاویر
13 فروردین 1399 07:00
4

یک کارآموز باستان‌شناسی به نام نیکو کالمَن خنجر رومی 2000 ساله‌ای را پیدا کرد که تا آوریل 2019 هنوز از نیامش درنیامده بود. البته هنگامی‌که او آن را پیدا کرد، فقط به شکل یک شیء نامعلوم برآمده و زنگ‌زده بود و گویا به «فیله مرغ» شباهت داشته است. نه ماه طول کشید تا بتوانند آن را به‌دقت بازسازی کنند و زیبایی راستینش را آشکار سازند. خنجر و نیام بازسازی شده با آنچه نخست یافت شده بود از زمین تا آسمان فرق دارد.خنجر رومی 2000 ساله‌ای که توسط یک کارآموز باستان‌شناسی اتفاقی کشف شد

شکل خنجر، به همان صورتی که ابتدا استخراج شده بود.

کالمَن این عتیقه را هنگامی یافت که در یکی از گودال‌های مکانی نزدیک به شهر مونستر کشور آلمان به کاوش مشغول بود؛ جایی که زمانی در حاشیه امپراتوری روم واقع شده بود. سربازها آنجا دفن می‌شده‌اند زیرا یک پایگاه نظامی نزدیک شهر مونستر که فاصله چندانی با شهر هالترن‌آم‌زه ندارد قرار گرفته بود. مکان یادشده ازنظر باستان‌شناسی اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل حتی یک موزه تاریخ روم در هالترن ساخته شده است.

خنجر رومی 2000 ساله‌ای که توسط یک کارآموز باستان‌شناسی اتفاقی کشف شد

خنجر و نیام بازیابی شده از روم باستان

تیم حفاری از سازمانی به نام دپارتمان وستفالیا برای محافظت و مراقبت از بناهای تاریخی میدانی و دانشگاه تریر هستند. کالمَن به عنوان عضوی از این تیم تنها 19 سال دارد ولی کشفی را انجام داده است که باستان‌شناسان آن را بسیار مهم قلمداد می‌کنند.

خنجر رومی 2000 ساله‌ای که توسط یک کارآموز باستان‌شناسی اتفاقی کشف شد

خنجر درون نیامش پس از 9 ماه بازسازی

یکی از باستان‌شناسان ارشد حفاری به نام بتینا تِرِمِل به وب‌سایت خبری livescience.com گفته است هنگامی‌که کشف کالمَن را دیده‌اند تمام تیم «احساساتی شده‌اند... و هیچ واژه‌ای برای بیان احساساتشان نداشته‌اند». اهمیت این یافته را مایکِل ریند، متصدی باستان‌شناسی در انجمن وستفالیا لیپه نیز طی یک مصاحبه با نیویورک‌تایمز در اواخر ماه فوریه تأیید نمود.

خنجر رومی 2000 ساله‌ای که توسط یک کارآموز باستان‌شناسی اتفاقی کشف شد

خنجر پس از بازسازی

او در این مصاحبه بیان کرد: «ترکیبی از یک خنجر، نیام و کمربند کاملاً محافظت شده به همراه اطلاعات مکان کشف آن‌ها، پدیده بی‌مانندی در علم باستان‌شناسی است.» تیم بلافاصله پس از کشف این وسیله آن را به حرفه‌ای‌های بازیابی تحویل دادند و خنجر نه ماه بعد شکوه اولیه خودش را بازیافت.

خنجر رومی 2000 ساله‌ای که توسط یک کارآموز باستان‌شناسی اتفاقی کشف شد

خنجر با کمربندی این‌چنینی به سرباز رومی بسته می‌شده است

کارشناسان می‌گویند که این خنجر احتمالاً سلاح اصلی جنگی نبوده است و رومی‌ها تنها هنگامی از آن استفاده می‌کرده‌اند که شمشیرهای بلندشان می‌افتاده، می‌شکسته یا دشمن آن‌ها را می‌گرفته ست؛ چراکه اندازه کوتاه خنجر (33 سانتی‌متر) فقط برای مبارزه نزدیک و تک‌به‌تک کاربرد دارد. اگرچه قدمت خنجر به قرن‌ها پیش برمی‌گردد، ولی اکنون پس از گل‌زدایی و دیگر اقدامات انجام شده توسط تیم بازیابی، دقیقاً شبیه به همان وسیله‌ای است که در دست صاحبش بوده است. این خنجر آهنی با نقره و سنگ‌های نیمه قیمتی پوشیده شده است و احتمال آن می‌رود که به دست سربازی با رتبه و مقام بالا بوده باشد؛ چراکه در یک قبر پیدا شد.

خانم تِرِمِل در مصاحبه با وب‌سایت لایو ساینس livescience.com توضیح داد: «روال برای سربازان رومی این‌گونه بوده است که آن‌ها را با ابزارهای جنگی‌شان خاک می‌کرده‌اند». بنابراین این سرباز و سلاح ویژه او اهمیت قابل‌توجهی دارند. او از این‌که کالمن چنین عتیقه مهمی را کشف کرده است اظهار شگفتی و شادمانی نمود و گفت: «تصورش را بکنید: اگرچه هزاران سرباز طی 15 سال یا بیشتر در هالترن دفن شدند، ولی پیش از این تنها شمار اندکی از سلاح‌های آن‌ها یافت شده بود که خیلی‌هایشان هم سالم و کامل نیستند.»

هالترن یک مکان باستان‌شناسی تاریخی بسیار غنی است و اکنون نیز سرعت پیشرفت شغلی یک باستان‌شناس جوان را شتاب بخشیده است. اگر بخت در سال‌های آینده به کالمن روی آورد، کسی چه می‌داند او تا چه حد می‌تواند در این حوزه علمی پیشرفت کند؟ همچنین طبق گفته تیم تحقیقاتی می‌توان در سال 2022  از یافته اخیر او در موزه تاریخ روم هالترن بازدید نمود.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.