10 تا از خوشمزه ترین و شیرین ترین غذاهای خیابانی سراسر جهان!

4.2
از 15 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خوشمزه‌ترین و شیرین‌ترین غذاهای خیابانی دنیا که باید امتحان کرد! +تصاویر
16 آبان 1398 11:00
5

غذاهای خیابانی جزء خوشمزه ترین غذاهایی هستند که هنگام مسافرت می‌توانید امتحان کنید، ولی برای کسانی که تمایل به طعم غذاها و یا دسرهای شیرین دارند، معمولاً گزینه‌ها کمتر می‌شود؛ اما اگر از قبل بدانید باید کجا دنبال مزه و غذای موردعلاقه‌تان بگردید، دیگر به این مشکل برنمی‌خورید و مهم نیست کجای دنیا هستید! حتماً می‌توانید یک غذای خیابانی شیرین که ذائقه شما را راضی می‌کند پیدا کنید. در این بخش قصد داریم چند تا از محبوب‌ترین این نوع خوردنی‌ها را به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید!

 

  1. کلوآی تاد (Kluay tod)

کلوآی تاد (Kluay tod)

کلوآی تاد موز سرخ‌ شده‌ای است که در بسیاری از بازارهای غذای خیابانی تایلند به فروش می‌رسد. شیرینی آن کاملاً طبیعی است. پایه آن بر اساس موز کال یا نرسیده است و روکشی خمیری شکل شامل آرد برنج، تاپیوکا، نارگیل و کنجد بر روی آن کشیده شده است. لایه بیرونی آن تُرد است و لایه داخلی آن نرم و شیرین است. این غذای لذیذ معمولاً در مالزی، اندونزی و سنگاپور با نام گورِنگ پیسانگ (goreng pisang، موز سرخ‌شده) شناخته می‌شود.

 

  1. خاو نییو ما موآنگ (Khao niew ma muang)

خاو نییو ما موآنگ (Khao niew ma muang)

این غذا در سراسر تایلند به فروش می‌رسد. خاو نییو ما موآنگ برنجِ چسبناک و انبه، غذایی محبوب و خیابانی است که به‌وسیله برنج چسبناک، نارگیل، شکر و انبه تهیه می‌شود. طبیعتاً وقتی‌که انبه‌ها رسیده باشند و فصل انبه باشد بهترین زمان تهیه این غذا است. خاو نییو ما موآنگ به‌عنوان دسری بسیار محبوب در تایلند شناخته می‌شود.

 

  1. دراگون بی‌یرد کَندی (Dragon beard candy، آب‌نبات ریش اژدها)

دراگون بی‌یرد کَندی (Dragon beard candy، آب‌نبات ریش اژدها)

این شیرینی سنتی هنگ‌کنگ با استفاده از پیچیدن رشته‌های قندی اطراف مخلوط بادام‌زمینی خردشده، نارگیل و کنجد ساخته می‌شود. تقریباً مزه‌ای شبیه به نان شیرین دارد. دلیل این نام‌گذاری شباهات روکش این شیرینی به ریش بلند اژدها است.

 

  1. دینگ دینگ تونگ (Ding ding tong)

دینگ دینگ تونگ (Ding ding tong)

برای یافتن این شیرینی محبوب درخیابان‌های هنگ‌کنگ صدای دینگ‌دینگ را دنبال کنید. دینگ‌دینگ از صدای تولیدشده توسط فروشندگان هنگام شکستن تکه‌های آب‌نبات گرفته‌ شده است. مواد اولیه آن را برنج، مالتوز، زنجبیل و کنجد تشکیل می‌دهند. بهتر است آن را بمکید و بلافاصله بعد از خرید توسط دندان آن را فشار ندهید، زیرا ممکن است دندانتان بشکند.

 

  1. تانگولو (Tánghúlu، میوه آب‌نباتی)

تانگولو (Tánghúlu، میوه آب‌نباتی)

تانگولو، نوعی زالزالک چینی است که روکشی از شربت بر روی آن قرار گرفته است و در چوب درخت بامبو به سیخ کشیده می‌شود. این شیرینی خوشمزه که معمولاً در خیابان‌های پکن پیدا می‌شود، قرمزرنگ است و شیرینی تندی دارد. همچنین میوه‌های روکش شده دیگری نیز مانند توت‌فرنگی و کیوی معمولاً در کنار زالزالک به فروش می‌رسد.

 

  1. یوتیآو (Yóutiáo)

یوتیآو (Yóutiáo)

این دونات چینی که خمیری سرخ‌ شده است، به‌عنوان صبحانه‌ای شیرین و خیابانی در پکن تهیه و مصرف می‌شود. یوتیآو شبیه به مخلوطی از چوروس (نوعی اسنک با خمیر سرخ‌شده) و دونات، با لایه بیرونی تُرد و لایه درونی نرم است. این شیرینی با شوری نسبتا سبکی همراه است و معمولاً در کنار شیر برنج یا شیر میل می‌شود.

 

  1. لوکوماد (Loukoumades)

لوکومادس (Loukoumades)

علاقه به خمیر سرخ‌شده تقریباً یک حس جهانی است و در بین همه مردم، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. این علاقه در آتن از طریق لوکومادها تجلی می‌یابد. لوکوماد از قدمت بسیاری برخوردار است و از زمان‌های قدیم سرو می‌شده است و عده‌ای اعتقاد دارند این شیرینی درواقع نسخه اصلی و اولیه دونات است.

 حتی از شیرینی‌های سرخ‌ شده مشابه ای در نوشته‌های ارسطو و دیگر شاعران یونانی نمونه‌هایی یافت می‌شود که معمولاً در بازی‌های المپیک سرو می‌شده است. در این شیرینی لذیذ معمولاً از عسل فراوان و دارچین استفاده می‌شود و نمونه‌های شکلاتی و کاستارد (از به هم زدن و حرارت دادن به زرده تخم‌مرغ و شیر یا خامه درست می‌شود) آن نیز موجود است.

 

  1. هاتئوک (Hotteok)

هاتئوک (Hotteok)

این خوردنی خوشمزه پنکیک سرخ‌شده شیرین و مغذی است که به‌ اندازه یک‌کف‌ دست است. درون آن را با عسل، آجیل، شکر و دارچین پُر می‌کنند و به‌صورت داغ سرو می‌شود. معمولاً این شیرینی موردعلاقه مردمِ کُره، زمستان‌ها تهیه و عرضه می‌شود و میان وعده‌ای گرم و دوست‌داشتنی است.

 

  1. اولیئبالِن (Oliebollen)

اولیئبالِن (Oliebollen)

اولیئبالِن در زبان هلندی به معنی لامپ روغنی است. شاید این اسم جذاب نباشد، ولی مطمئناً طعم آن بسیار جذاب است. در آمستردام معمولاً زمستان‌ها غرفه‌هایی برای فروش خیابانی این شیرینی لذیذ وجود دارد و این قطعات خمیری سرخ‌شده شیرین را سرو می‌کنند.

 

  1. چوروس (Churros)

چوروس (Churros)

چوروس میان وعده‌ای اسپانیایی است که امروزه توسط فروشندگان خیابانی در سراسر جهان عرضه می‌شود. از خیابان‌های آرژانتین گرفته تا متروی نیویورک این شیرینی لذیذ را عرضه می‌کنند. یکی از بهترین نوع چوروس را نیز در خیابان‌های مکزیک می‌توانید پیدا کنید. خمیر آن از شکر و دارچین پوشیده شده است و بعضی فروشنده‌ها نیز چوروس را به همراه روکش شکلاتی عرضه می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد بعضی از این خوردنی‌های شیرین را می‌توان در خیابان‌های شهرهای ایران هم پیدا کرد، موافق نیستید؟

 

منبع: matadornetwork.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی