مشهورترین شهرهای جن زده جهان؛ از تاسیس تا متروکه شدن!

4.2
از 20 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ماجرای عجیب شهرهایی که ناگهان خالی از سکنه شدند! +تصاویر
06 اسفند 1398 07:00
11

شهر ارواح معمولا در فیلم‌ها و داستان‌ها به چشم می‌خورد و الهام بخش داستان‌های هیجان انگیز این گروه از سرگرمی‌های روزانه است. از جمله می‌توان به فیلم آسمان زرد (1948) با بازی گریگوری پک یا فیلم 28 روز بعد به کارگردانی دنی بویل اشاره کرد. شهرهای ارواح در قاره آمریکا، به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی بیشتر به چشم می‌خورند. مثلا نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد فقط در کانزاس حدود 6000 محل مسکونی متروکه وجود دارد. اما چرا این مناطق خالی از سکنه می‌شوند؟ خب معمولا عواملی مثل از بین بردن محیط طبیعی، تغییر مسیر جاده و راه‌آهن و دور زدن برخی مناطق و همچنین بلایای طبیعی و انسانی باعث خالی شدن یک منطقه از سکنه می‌شوند. در این مطلب لست سکند قصد داریم به 10 مورد از جالبترین مناطق متروکه سراسر کره زمین اشاره کنیم و با آن‌ها آشنا شویم، پس ما را همراهی کنید.

 

​10.  بودی، کالیفرنیا                              

بودی، کالیفرنیا

این شهر به دلیل وجود یک معدن کوچک در سال ۱۸۷۶ تاسیس شده‌ است و در سال ۱۸۸۰ به جمعیت 10.000 نفری رسیده است. اما در نهایت این شهر در سال 1932 در اثر یک آتش سوزی صدماتی جدی می‌بیند و در سال 1961 به عنوان یک لند مارک ملی معرفی می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند هنگام پیاده روی در خیابان‌های خلوت این شهر، از فضاهای داخلی همانطور که رها شده‌اند بازدید کنند.

 

۹. سان ژی، تایوان

سان ژی، تایوان

این شهر که به عنوان یک شهر متروکه در شمال تایوان قرار گرفته است، در ابتدا به عنوان یک مکان تفریحی لوکس برای افراد ثروتمند ساخته شده بود. اما به دلیل حوادث مرگباری که طی فرآیند ساخت و ساز بوجود آمده است، ادامه کار متوقف می‌شود و در نهایت کمبود پول نیز به مشکلات آن افزوده شده تا به تعطیلی دائمی آن بیانجامد. این مکان در حال حاضر به عنوان شهری جن‌ زده شناخته می‌شود.

 

۸. ورشا، قبرس

ورشا، قبرس

ورشا قبلا یک منطقه توریستی مدرن و یکی از لوکس‌ترین مقاصد تعطیلات بوده است. اما، در سال ۱۹۷۴، ترک‌ها به قبرس حمله کردند و جزیره را تخریب کردند. شهروندان پس از فرار فکر می‌کردند به زودی به خانه خود بازمی‌گردند ولی شهر توسط سیم‌های خاردار بطور کامل تحت کنترل درآمد و مردم برای همیشه خارج از شهرشان ماندند. البته به تازگی طرحی مبنی بر احیای کامل ورشا مطرح شده است که بار دیگر این شهر ارواح را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل کنند.

 

۷. گانکنجیما، ژاپن

گانکنجیما، ژاپن

​​​​​​​​جزیره هاشیما (به معنای جزیره مرزی) یکی از 505 جزیره غیر مسکونی در ناگازاکی ژاپن است. این پروژه در سال ۱۸۹۰ آغاز شد و دلیل اصلی آن بازیابی زغال سنگ از کف دریا بوده است. در سال 1916 اولین ساختمان بتنی بزرگ ژاپن در این جزیره ساخته شد تا کارگران را در خود جای دهد، ولی در دهه 1960 با جایگزینی نفت به جای زغال سنگ در ژاپن، استخراج آن تعطیل شد و در سال 1974 تماما خالی از سکنه شد و به شهر ارواح تبدیل گشت.

 

​​​​​​​ ۶. بالسترینو، ایتالیا

بالسترینو، ایتالیا

در این مورد خیلی مشکل است که بتوان اطلاعات درستی از تاریخ آن پیدا کرد. هیچ‌کس در مورد زمان تاسیس شهر کاملا مطمئن نیست، البته تاریخ ثبت آن به قبل از قرن یازدهم بر می‌گردد. همانطور که در تصویر می‌بینید، قسمت بالایی شهر شامل یک قصر (‏مارکی) ‏و بخش پایینی یک کلیسا است. در سال 1860 حدود 800 نفر در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، ولی در سال 1953 به دلیل مسائل ناپایداری زمین شناسی باقی مانده ساکنان به مناطق امن تر در غرب منتقل شدند.

 

۵. کاتولی ورلد، تایوان

کاتولی ورلد، تایوان

​​​​​​کاتولی ورلد در منطقه "داکنگ" واقع در خارج از "تایچانگ" قرار گرفته است. این پارک که در اواسط دهه هشتاد افتتاح شده است، به عنوان یکی از پارک‌های موضوعی نسبتا موفق تایوان شناخته می‌شد. در نهایت این پارک پس از زلزله بزرگ در تاریخ 21 سپتامبر 1999 (30 شهریور 1378) برای همیشه تعطیل شد و ویرانی‌های آن هنوز هم باقی مانده است.

 

​ ۴. سنترالیا، پنسیلوانیا

سنترالیا، پنسیلوانیا

صنعت زغال‌سنگ تا دهه ۱۹۶۰ که بیشتر شرکت‌ها از کار بی‌کار شدند، به عنوان یکی از صنایع اصلی شناخته می‌شده است. در سال 1962 به دلیل آتش سوزی بزرگ زیر زمینی که رخ داد، اکثر اهالی این شهر برای در امان ماندن از اثرات جانبی گاز مونوکسید کربن شهر را ترک کردند و در سال 1984 با هزینه 42 میلیون دلاری شهر تغییر مکان پیدا کرد. سنترالیا، محل بزرگترین و مشهورترین آتش‌سوزی زغال سنگ است که از سال ۱۹۶۲ در حال سوختن است.

 

۳. یاشیما، ژاپن

یاشیما، ژاپن

یاشیما یک فلات بزرگ در شمال شرقی تاکاماتسو، دومین شهر بزرگ در شیکوکو است. این منطقه محل یک نبرد مشهور است که در ۲۲ مارس ۱۱۸۵ در طول جنگ گنپی رخ داده است. در زمان رشد اقتصادی ژاپن در اواسط دهه هشتاد، مردم تاکاماتسو تصمیم گرفتند که این فلات را به نقطه‌ای گردشگری تبدیل کنند و شش هتل همراه با پارک‌ها و مسیرهای بسیاری را در کنار یک آکواریوم ساختند، اما پروژه شکست خورد و گردشگران نسبت به آن علاقه‌ای نشان ندادند. در نتیجه تمام هتل‌ها و مغازه‌ها تعطیل شدند و این منطقه به متروکه‌ای برای ارواح تبدیل شد.

 

۲. پریپیات، اوکراین

پریپیات، اوکراین

پریپیات یک شهر متروکه در شمال اوکراین در استان کیف و در نزدیکی مرز بلاروس است. جمعیت این شهر حدود ۵۰ هزار نفر بوه است و اهالی آن‌ را بیشتر کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل تشکیل می‌داده‌اند. پس از فاجعه چرنوبیل در سال 1986، این شهر به دلیل تهدید تشعشعات هسته‌ای رها شد و بطور کامل متروکه ماند. البته با توجه به محیط آلوده این شهر، کمتر کسی علاقه‌ای به ماجراجویی در آن دارد. ​​​​​​​​​

 

​1.کراکو، ایتالیا

کراکو، ایتالیا

​شهر کراکو در استان ماترا منطقه باسیلیکاتا و در فاصله حدودا 40 کیلومتری خلیج تارانتو قرار گرفته است. این شهر قرون‌ وسطایی با تپه‌های بلند و مسیر پر پیچ‌وخم ساخته شده است. تاریخ کراکو حدودا به 1060 میلادی می‌رسد. در سال 1891 جمعیت کراکو نزدیک به 2000 نفر بوده است و در سال‌های 1892 تا 1922 بیش از 1300 نفر از اهالی این شهر به آمریکای شمالی نقل مکان کرده‌اند. دلیل اصلی این مهاجرت، ضعیف شدن کشاورزی، زمین لرزه، رانش زمین و جنگ بوده است.کراکو در حال حاضر منطقه‌ای خالی از سکنه است.

 

نظر شما درباره شهرهای ارواح چیست؟ آیا در ایران شهری یا منطقه‌ای را می‌شناسید که به شهر ارواح تبدیل شده باشد؟

منبع: listverse.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی