۱۰ معبد شگفت انگیز در بالی اندونزی

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معبدهایی جادویی در عجیب‌ترین نقاط +تصاویر
15 مهر 1397 10:00
0

سفر کردن به اندونزی با تور بالی بدون بازدید از حداقل یکی از معبدهای بالی سفر کاملی نخواهد بود. در آخرین سرشماری معابد مشخص شده است بیشتر از ۲۰ هزار معبد در جزیره بالی وجود دارند که نشان‌دهنده غنای فرهنگی این منطقه از اندونزی است. لازم نیست که از تمام معبدهای بالی دیدن کنید اما حداقل باید چند مورد از معبدهای بالی را که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است، ببینید.

برخی از معبدهای بالی را می‌توان یکجا دید! برای مثال معابد Tirta Empul و  Pura Gunung Kawi هردو در نزدیکی شهر Tampaksiring قرار دارند. اما بازدید از سایر معبدهای بالی ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشد. در هر صورت، تلاش برای دیدن هر کدام از این معابد ارزشمند است. در ادامه ۱۰ مورد از بهترین معبدهای بالی را مرور می‌کنیم.

۱. Pura Besakih

معبد Pura Besakih که مقدس‌ترین معبد در میان معبدهای بالی است و عنوان «مادر معابد» را یدک می‌کشد در حدود ۹۱۴ متر بالاتر از کوه  Gunung Agungدر شرق بالی قرار گرفته است. این مجتمع گسترده از ۲۳ معبد مجزا تشکیل شده است که قدمت برخی از آن‌ها به قرن ۱۰ میلادی بازمی‌گردد. محور اصلی معبد، هم راستا با قله‌ی کوه Gunung Agung است که بلندترین و مقدس‌ترین کوه در تمام بالی محسوب می‌شود.

معبد Pura Besakih در سال ۱۹۶۳ به طرز معجزه‌گونه‌ای از تخریب شدن نجات پیدا کرد زیرا جریان مواد مذاب ناشی از انفجار آتشفشانی کوه Gunung Agung چندین کیلومتر دورتر از مکان این معبد سرازیر شد. امروزه معبد  Pura Besakih از چشم‌اندازهای اصلی جزیره  برای جذب گردشگران و اهالی مذهبی بالی است.

موقعیت جغرافیایی: در شرق بالی قرار دارد که از سه شهر Ubud،Denpasar  یا Candidasa قابل دسترسی است.

Pura Besakih

Pura Besakih

۲. Pura Gunung Kawi

در حدود ۲ کیلومتری جنوب شهر Tampaksiring و در داخل یک دره‌ی تنگ و عمیق در میان مزارع برنج جزیره بالی دره‌ای موسوم به «دره پادشاهان»  قرار گرفته است. رودخانه‌ی  Pakerisan در میان این دره‌ی تنگ و عمیق  جاری است و پرتگاه‌هایی که رودخانه را احاطه کرده اند محل استقرار عبادتگاه‌هایی هستند که روی صخره‌ها کنده شده‌اند و از قرن ۱۱ میلادی نشان‌دهنده‌ی جلال و جبروت عصر پادشاهان و ملکه‌های سلطنتی بوده‌اند.

اهالی جزیره‌ی بالی، به‌ویژه کسانی که به مقدس بودن آب این رودخانه به شدت ایمان دارند، معتقد هستند آب رودخانه‌، معبد Pura Gunung Kawi را تقدیس می‌کند. این مکان فی‌نفسه نه تنها یک معبد که حتی یک مقبره‌ی واقعی هم محسوب نمی‌شود، بلکه فقط به احتمال زیاد تقدیس سلطنت و مراسم سوزاندن مردگان در اینجا به عنوان یکی از رسوم بالی رایج بوده است. معبدهای بالی اکثراً به عنوان محل انجام مراسم کفن و سوزاندن مردگان مورد توجه اهالی هستند.

موقعیت جغرافیایی: نزدیک شهر  Tampaksiringکه از طریق شهر Ubud نیز قابل دسترسی است. می‌توانید از این معبد با معبد نزدیک به آن موسوم به  Tirta Empul یکجا دیدن کنید.

Pura Gunung Kawi

Pura Gunung Kawi

۳. Tirta Empul

چشمه‌ی مقدسی که منبع آب‌رسانی به معبد Tirta Empul است، آب مقدس برای روحانیان هندو و استحمام اهالی عادی بالی را هم فراهم می‌کند که معتقد هستند غوطه‌ور شدن در عمق این آب‌ها می‌تواند سبب دست‌یابی به خوشبختی و سلامتی شود. قبل از اینکه بتوانید برای استحمام و آرام کردن ذهنتان وارد این استخر طویل و عریض شوید، باید ابتدا درخواست خود را به معبد Tirta Empul ارائه کنید.

افسانه‌ها می‌گویند که ایندرا (Indra) خدای هندو، چشمه‌ی Tampaksiring (نام شهر مجاور از این چشمه گرفته شده است) را به عنوان یک پادزهر برای مقابله با چشمه‌ی زهرآلودی درست کرد که توسط پادشاه اهریمنی ایجاد شده بود. در حقیقت معبد Tirta Empul به احتمال زیاد در سال ۹۲۶ بعد از میلاد مسیح، توسط سلسله‌ی Warmadewa در بالی ساخته شد. یک مجتمع ویلایی متشکل از خانه‌های مقامات مهم دولتی در نزدیکی این محل قرار گرفته است که اولین بار برای آقای سوکارنو (Sukarno) رئیس جمهور پیشین اندونزی در سال ۱۹۵۰ ساخته شد.

موقعیت جغرافیایی: در نزدیکی شهر  Tampaksiringقرار دارد که از طریق شهر Ubud قابل دسترسی است. از این معبد می‌توان به همراه معبد Pura Gunung Kawi که در همان نزدیکی است یکجا دیدن کرد.

Tirta Empul

Tirta Empul

۴. Pura Luhur Lempuyang

معبد  Pura Luhur Lempuyangرا می‌توان با چشم پوشی از تاریک بودن محل آن، یکی از مهم‌ترین معبدهای بالی به شمار آورد. این معبد در زمره‌ی شش مکان بسیار مقدس یا همان «معابد جهانی» قرار دارد که مختص عبادت و پرستش  Sang Hyang Widi Wasa یا همان «خدای بلندمرتبه» است و این معبد همچنین جزو ۹ معبد هدایتگری است که از اهالی بومی بالی در برابر ارواح شیطانی محافظت می‌کند.

این معبد چالش جالب توجهی برای گردشگران به همراه دارد، رسیدن به نوک معبد به معنای فتح و عبور از ۱۷۰۰ پله است که از میان جنگلی در دامنه‌ی کوه می‌گذرند و بالا رفتن از این پله‌ها حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

اهالی بالی از این پله‌ها بالا می‌روند تا از خدا برای رفع مشکلات خود طلب یاری کرده یا خواستار رحمت و مغفرت الهی شوند. از بالای معبد می‌توان نمای شگفت‌انگیز کوه Gunung Agung را مشاهده کرد که انگار دروازه‌ی معبد آن را قاب گرفته است. بهتر است روز پنجشنبه بعد از مراسم جشن Galungan از این معبد دیدن کنید تا بتوانید معبد Lempuyang را در طول برگزاری جشنواره odalan تماشا کنید.

موقعیت جغرافیایی: شرق جزیره بالی که از طریق شهر ساحلی Candidasa نیز قابل دسترسی است.

Pura Luhur Lempuyang

Pura Luhur Lempuyang

۵. Goa Gajah

معبد Goa Gajah که با عنوان «غار فیل» نیز شناخته می‌شود به طرز عجیبی خالی از وجود هر گونه فیل به نظر می‌رسد تا زمانی که شما متوجه می‌شوید این معبد نام خود را از مجاورت با رودخانه Elephant (به معنای فیل) گرفته است که آن هم به طرز عجیبی خالی از فیل است.

جذابیت کلیدی معبد  Goa Gajah دهانه‌ی ترسناک و رعب‌انگیز آن است که صخره‌ی احاطه کننده‌ی دهانه به شکل صورتی با دهانی باز و ترسناک حکاکی شده است. در داخل غار با مجسمه Ganesha خدای هندوها و یک عبادتگاه، مخصوص عبادت شیوا یکی دیگر از خدایان هندو مواجه می‌شوید. قدمت معبد Goa Gajah احتمالا به قرن ۱۱ میلادی باز می‌گردد و در شعری که منسوب به قرن ۱۴ میلادی است به آن اشاره شده است.

موقعیت جغرافیایی: این معبد در مرکز جزیره‌ی بالی قرار دارد و در حدود ۱۰ دقیقه رانندگی از جنوب شرقی شهر  Ubud فاصله دارد.

Goa Gajah

Goa Gajah

۶.  Pura Tanah Lot

معبد Tanah Lot روی یک صخره و در فاصله‌ای نزدیک از ساحل دریا قرار دارد که بالای دریا به شکل یک برج خودنمایی می‌کند. دسترسی به معبد محدود به وجود جزر و مد است اما حتی در این حالت هم این معبد زیبا پر از بازدیدکنندگانی می‌شود که از سراسر دنیا برای دیدار از معبدهای بالی به آنجا سفر می‌کنند.

تصور می‌شود معماری معبد از نیرارتا (Nirartha)  روحانی اهل جاوه در قرن ۱۵ میلادی الهام گرفته شده باشد. نیرارتا بعد از گذراندن یک شب روی برآمدگی صخره‌ای که اکنون محل استقرار معبد است به ماهیگیران بومی منطقه ساختن یک معبد در آن محل را آموخت. امروزه معبد  Tanah Lot به عنوان یکی از مهم‌ترین معبدهای بالی در زمینه هدایتگری به شمار می‌رود. تلاش چندین میلیون دلاری برای مرمت این اثر در سال ۱۹۹۰ معبد  Tanah Lotرا از آوار شدن به درون دریا نجات داد. معبد Tanah Lot به عنوان یکی از معروف‌ترین معبدهای بالی با ازدحام جمعیت و دست فروش‌های حوالی آن احاطه شده است. درصورتی که به دنبال آرامش و سکوت هستید از این معبد بازدید نکنید اما اگر اهل تماشای یک نمای زیبا از غروب خورشید هستید توصیه می‌کنیم حتما به این معبد بیایید.

موقعیت جغرافیایی: این معبد از طریق شهرهای Ubud یا Denpasar قابل دسترسی است. می‌توان از این معبد به همراه معبد نزدیک آن به نام Pura Taman Ayun یکجا دیدن کرد.

Pura Tanah Lot

Pura Tanah Lot

۷. Pura Taman Ayun

معبد Pura Taman Ayun که در قرن ۱۷ میلادی توسط شاه Mengwi ساخته شد، امروزه به عنوان یک نمونه‌ی زیبا از یک معبد سلطنتی در انظارعموم قراردارد. بازماندگان خاندان سلطنتی Mengwi هنوز هم حامی مالی این معبد هستند که همچنین در خدمت معبد خانوادگی kawitan است (معبدی که مختص عبادت و گرامیداشت پادشاهان پیشین خاندان سلطنتی Mengwi است که دارای مقام الهی بوده‌اند).

کلمه‌ی «Taman Ayun» به معنی باغ زیبا است و خندقی معبد را احاطه کرده است که ظاهر یک ساختمان شناور روی آب را به آن می‌بخشد. دورنمای محوطه‌ی جلوی معبد که دروازه‌ی آن پوشیده ازگیاهان تزئینی است (دروازه‌ی دو لنگه جلویی) به زیبایی این معبد می‌افزاید. محوطه‌ی داخلی معبد دارای تعدادی از ساختمان‌های چند طبقه‌ به سبک چینی یا همان (pagodas) است.

موقعیت جغرافیایی: این معبد، در حدود ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر ساحلی  Denpasarو ۸ کیلومتری جنوب غربی شهر  Ubud قرار دارد. از این معبد می‌توان به همراه معبد نزدیک به آن به نام Tanah Lot یکجا دیدن کرد.

Pura Taman Ayun

Pura Taman Ayun

۸.  Pura Ulun Danu Bratan

این معبد که در سواحل دریاچه Bratan قرار گرفته است از لحاظ اهمیت و چشم گیری دومین معبد بعد از معبد  Pura Besakih به شمار می‌رود اما برای شالیکاران بالی این معبد از مهم‌ترین و بهترین معبدهای بالی است. معبد  Pura Besakih از جمله معابد اصلی در میان سایر معبدهای بالی است که روی سیستم آبیاری مزارع برنج، معروف به subak تاکید دارد. این معبد مختص پرستش Dewi Batari Ulun Danu است که الهه‌ی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها نام گرفته است.

بخشی از معبد روی خشکی قرار دارد و بخش بزرگی از آن به نظر می‌رسد روی دریاچه شناور است. معبد Pura Ulun Danu Bratan روی یک جزیره درست پایین‌تر از مجتمع اصلی معابد بالی قرار دارد. چندین برج ۱۱ طبقه‌ به سبک چینی در بخش جزیره‌ای معبد وجود دارند که یک زیبایی برج گونه در حصار یک دریاچه آرام و آبی را به وجود آورده‌اند.

موقعیت جغرافیایی: این معبد در دریاچه Bratan، با یک ساعت و نیم فاصله از شهرساحلی  Denpasarواقع شده است.

Pura Ulun Danu Bratan

Pura Ulun Danu Bratan

۹.  Pura Luhur Uluwatu

معبد Pura Luhur Uluwatu هم یکی از معابد اصلی بالی و در زمره‌ی شش مکان مقدسی است که تمام اهالی بالی آن را عبادت می‌کنند و هم محلی برای برگزاری جشن‌های شبانه‌ای است که در آن‌ها مردان و هنرمندان نقاب‌دار با خواندن سرودهای مذهبی و انجام حرکات موزون دور آتش به بازآفرینی ورود رامایانا (Ramayana) به این معبد می‌پردازند.

معبد  Pura Luhur Uluwatu نخستین بار توسط یک معلم هندوی اهل جاوه در قرن ۱۰ میلادی ساخته شد. کل معبد روی دیواره‌ی یک پرتگاه قرار گرفته است که ۶۰ متر بالاتر از محل اصلی اسکی روی آب در غربی‌ترین بخش از جنوب بالی است. نام معبد برگرفته از موقعیت مکانی آن به معنای «بر بلندای صخره» است و بازدیدکنندگان از این مکان یک چشم انداز وسیع از دریا را مقابل چشمان خود دارند که در قسمت دامنه‌ی پرتگاه، موج شکن می‌شود. این نما از دریا به ویژه هنگام غروب خورشید بسیار زیبا است.

موقعیت جغرافیایی: ۱۷ کیلومتری جنوب کوتا (Kuta)

Pura Luhur Uluwatu

Pura Luhur Uluwatu

۱۰. Pura Goa Lawah

معبد Pura Goa Lawah در شرق بالی درست در مرکز غاری قرار گرفته که محل زندگی هزاران نوع خفاش است. وجود ساحلی با شن‌های سیاه در همان نزدیکی، معبد Pura Goa Lawah را تبدیل به یک محل معروف برای انجام مراسم سپردن خاکستر مردگان به آب بعد از سوزاندن جسد کرده است که البته این برای خانواده‌هایی از اهالی بالی است که توان مالی آن را داشته باشند.

معروف است که یک روحانی اهل جاوه به نام نیرارتا در قرن ۱۵ میلادی از این غار دیدن کرده است. افسانه‌ها می‌گویند که داخل غار بیشتر از ۳۰ کیلومتر به اعماق زمین کشیده شده است و سر دیگر غار نیز در معبد Pura Besakih قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی: ۹ کیلومتری غرب شهر ساحلی Candidasa.

Pura Goa Lawah

Pura Goa Lawah

منبع: tripsavvy.com