10 قانون طلایی و کاربردی ساده برای درمان ترس از پرواز

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کسانیکه از پرواز می‌ترسند بخوانند: 10 قانون طلایی و کاربردی ساده برای درمان ترس از پرواز
31 مرداد 1398 11:00
0

رسانه‌ها بارها و بارها اعلام کرده‌اند که هواپیماها امن‌ترین حالت حمل‌و‌نقل می‌باشند. اما چرا هنوز هم مردم از آن‌ها می‌ترسند؟ این ترس، ترسی غیرمنطقی است، مانند عنکبوت‌هراسی (یکی ازهراس‌های ویژه که شامل ترس از عنکبوت و دیگر عنکبوتیان مانند کژدم‌هاست) که کاملاً بی‌معنی است.

ترس از پرواز می‌تواند دلایل مختلف و زیادی داشته باشد، اما چیزی که واضح است این است که ترس از پرواز، سفر را سخت می‌کند. حتی در بعضی افراد باعث می‌شود تا سفر به کشورهای دیگر را کاملاً کنار بگذارند. 10 قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا در حین پرواز آرام بمانید و درنهایت بتوانید در هواپیما آرامش داشته باشید. باهم این قوانین را مرور می‌کنیم.

 

10- چیزهایی برای سرگرمی خود به همراه داشته باشید.

هنگام پرواز، به‌راحتی می‌توانید حواس خود را پرت کنید و از فکر کردن درباره آنچه ممکن است رخ بدهد دست بکشید. اگر حساب کاربری پلتفرم‌هایی که به صورت اینترنتی فیلم و سریال پخش می‌کنند را دارید، خود را سرگرم آن کنید (از این پلتفرم‌ها امروزه برای ما ایرانیان، چند نمونه وجود دارد). ازآنجایی‌که این برنامه‌ها محبوبیت زیادی در بین مردم دارد، ممکن شما هم بدانید که این سایت یا اپلیکیشن اکنون به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها و فیلم‌های منتخب خود را بر روی تلفن همراه و تبلت خود دانلود و تماشا کنید. استفاده از هدفون و تماشای برنامه یا فیلم موردعلاقه خود، تجربه پرواز را کمی برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. به همراه داشتن کتابی که در حال خواندن آن هستید و یا بافتنی می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. فقط خود را مشغول نگه‌دارید.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

9- بیش‌ از اندازه به هواپیما فکر نکنید، شما مکانیک هواپیما نیستید!

گاهی اوقات شنیدن صداهایی خاص یا حتی نشنیدن آن می‌تواند ترسناک باشد، بخصوص هنگامی‌که با صداهای طبیعی هواپیما ناآشنا باشید. به‌ عنوان‌ مثال، ایرباس A320 رایج‌ترین هواپیما برای پروازهای داخلی می‌باشد که معمولا به‌عنوان هواپیمای پارس شناخته می‌شود. این نوع هواپیما قبل از برخاستن و فرود آمدن همیشه صدایی مانند عوعو سگ ایجاد می‌کند. صداهایی مانند این و دیگر مواردی که ممکن است در هوا رخ بدهد همانند صداهایی است که ممکن است ماشین شما ایجاد کند که گاهی اوقات بیصدا است و گاهی اینگونه نیست. فقط بیش‌ از اندازه به آن فکر نکنید.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

8- به مقصد خود فکر کنید.

اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید، برای شما یا یک دوست عزیز دیگری که ترس از پرواز دارد و می‌خواهد از پس آن بربیاید فرصتی مناسب فراهم‌ شده است. زیرا شما برنامه‌ای برای دیدن نوه یا والدین یا اقوام و دوستان خود دارید و قطعا می‌خواهید به‌ سلامت به مقصد خود برسید.

به یادآوردن جایی که می‌خواهید بروید و اینکه هنگام رسیدن به آنجا چه حسی خواهید داشت، انگیزه زیادی برای سوارشدن به هواپیما و اعتماد به زن یا مرد خلبان را به وجود می‌آورد. فرقی نمی‌کند که به‌جایی می‌روید که همیشه می‌خواستید بروید یا برای اولین بار است که به این طریق به دیدن والدینتان می روید، در هر صورت، فکر کردن به انگیزه سفرتان و نگه‌داشتن آن در ذهنتان می‌تواند برای شما آرامش کافی را به ارمغان بیاورد.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

7- به برخی از آمارها مراجعه کنید.

می‌دانیم که پرواز امن‌ترین حالت حمل‌ونقل می‌باشد، اما هنگامی‌که می‌ترسید یا نگران هستید، به نظر می‌رسد که تمام منطق‌ها در درون وجودتان از بین می‌روند. با این‌ حال، در نظر داشتن برخی آمارهای مفید و حقایق می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چقدر هواپیماها ایمن هستند. به‌عنوان‌مثال، احتمال حضور شما در یک سانحه هوایی حدود یک در یازده میلیون است.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

6- همیشه از کادر پرواز کمک بگیرید.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید هنگام شنیدن صدایی ترسناک یا حرکتی که باعث آشوب در دلتان شده است انجام دهید این است که به خدمه پرواز توجه کنید که چگونه رفتار می‌کنند. اگر آن‌ها همچنان در حال انجام خدمات غذایی و نوشیدنی می‌باشند می‌توانید مطمئن باشید که همه‌چیز آرام است. حتی در تلاطم‌های خفیف، مهمانداران حداقل نوشیدنی و غذا را سرو می‌کنند. میدانید که تا هنگامی‌که مهمانداران همچنان لبخند بر لب دارند و در اطراف کابین قدم می‌زنند جای نگرانی نیست. حتی هنگامی‌که خلبان از مهمانداران می‌خواهد که در هنگام تلاطم بنشینند معمولا به خاطر این است که نیفتند و به خود و مسافر آسیبی وارد نکنند.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

5- به یک نفر بگویید که چقدر عصبی هستید.

در بعضی مواقع مهم‌ترین کار این است که اجازه دهید مهماندار یا فرد صندلی بغلی‌تان بداند که شما به هنگام پرواز مضطرب هستید. بدین ترتیب، اگر سؤالی دارید آن‌ها پاسخگو هستند و نسبت به نگرانی‌های شما دلسوزترند و حتی ممکن است در طول پرواز احوال شما را جویا شوند.

اگر به‌تنهایی یا با فرزند کوچکتان سفر می‌کنید، حتی می‌توانید بلیط خاصی تهیه کنید که به مهماندارها اطلاع می‌دهد که شما اولین تجربه پروازتان است و به‌تنهایی سفر می‌کنید. بدین ترتیب، آن‌ها می‌توانند به سؤالاتی که دارید پاسخ دهند و کمکتان کنند، یا حتی شما را در جلو یا پشت هواپیما در نزدیکی جایگاه مهمانداران هواپیما بنشانند.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

4- از تماشای برنامه‌های تلویزیونی و بررسی سانحه‌های هوایی بپرهیزید.

این برنامه‌ها بسیار جالب و قابل‌بحث و اعتیادآور هستند. این برنامه‌های تلویزیونی بسیار آموزنده، سقوط هر مدل از هواپیماها را نشان می‌دهند و برای بینندگان توضیح می‌دهند که این اتفاقات چگونه رخ می‌دهند و بازرسان پرواز برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکلات پیش‌آمده چه‌ کارهایی باید انجام دهند.

برخی افراد عادت دارند آن را درست قبل از پرواز تماشا کنند، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه‌هایی از این‌ دست در سیستم سرگرمی پرواز جای ندارند. وقتی این برنامه‌ها را تماشا می‌کنید هنگام پرواز دائماً به این فکر می‌کنید که قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. توصیه ما این است که از تمامی آن‌ها اجتناب کنید مخصوصاً اگر ترس از پرواز دارید.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

3- به خلبان اعتماد کنید.

اعتماد به یک فرد کاملاً غریبه می‌تواند خیلی دشوار باشد و این مسئله کاملا قابل درک است. اما وقتی صحبت از خلبان هواپیماست، می‌توانید مطمئن باشید که مدت‌زمان زیادی است که با هواپیما پرواز می‌کند. در واقع آن‌ها در آنچه که انجام می‌دهند انقدر حرفه‌ای هستند که حتی در هنگام پروازهای طولانی می‌توانند چرت بزنند.

مدارک و توانایی‌های مختلف و بسیاری وجود دارند تا یک فرد بتواند خلبان هواپیما شود، برخی از آن‌ها شامل داشتن گواهینامه پزشکی، بررسی کامل سو پیشینه و همچنین 3000 ساعت پرواز می‌باشند. این به معنای 125 روز پرواز مستقیم است.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

2- یک صندلی با پنجره رو به بال انتخاب کنید.

ممکن است یک افسانه باشد، اما چه اهمیتی دارد اگر حقیقت داشته باشد؟ درست است؟ این افسانه‌ها میگویند امن‌ترین قسمت هواپیما در پشت است، اما پایدارترین قسمت آن بال است.

هنگامی‌که در نزدیکی بال می‌نشینید، به شما کمک می‌کند که هنگام بلند شدن هواپیما احساس خطر اینکه در پشت بقیه هواپیما قرار گرفته‌اید جلوگیری شود و درگیر تلاطم‌های خفیف نشوید. اکنون میدانیم که هواپیما به‌عنوان یک واحد کاملا ایمن به پرواز درمی آید. اما هنگامی‌که از پرواز می‌ترسید و به آن عادت ندارید، گاهی اوقات چنین احساسی نخواهید داشت.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

1- بر تنفستان تمرکز کنید.

این موضوع ممکن است راحت‌تر از سایر موارد انجام شود. هنگامی‌که شما اضطراب ناشی از پرواز دارید کافی است یک‌ لحظه تا عدد 10 بشمارید و نفس عمیق بکشید. گاهی اوقات اضطراب در حین پرواز از عدم توانایی انجام کاری در صورت بروز مشکل می‌باشد. اینجا است که اعتماد و توانایی پذیرش هر چیزی که ممکن است رخ بدهد به وجود می آید. شاید کنار آمدن با آن سخت باشد اما باید درک کنید که تا هنگامی‌که در هوا هستید کاری جز داشتن آرامش نمی‌توانید انجام دهید.

ده قانون طلایی برای درمان ترس از پرواز

 

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.