چطور با کودکانی که در رده های مختلف سنی هستند، سفر کنیم؟

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور با کودکانی که در رده های مختلف سنی هستند، سفر کنیم؟
27 اردیبهشت 1398 08:00
0

شاید با خود عهد بسته باشید که پس از پدر و مادر شدن حتما سفرهایتان را بیشتر کنید. می‌دانید که سفر کردن باعث گسترش فکر و باهوش‌تر شدن کودکان می‌شود. شاید وقتی فرزند بزرگ‌تر شما سن کمتری داشت، به او اجازه داده باشید که مدرسه نرود و در اتاق مشغول به سفرهای خیالی شود. اما وقتی کودکان از بچگی وارد نوجوانی می‌شوند یا سنی میان این دو دوره، برنامه‌ریزی برای سفر پیچیده‌تر می‌شود. کودک شما می‌تواند علایق، تمایلات و برنامه خواب و استراحت مختلفی داشته باشد. در اینجا به نکاتی درباره سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی اشاره می‌کنیم که به احتمال زیاد برایتان مفید واقع خواهد شد، پس همراهمان باشید.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

  1. مقصد مناسبی را انتخاب کنید.

مقصدی را انتخاب کنید که در آن فعالیت‌های مختلف برای همه رده‌های سنی وجود داشته باشد. مثلاً اگر در تابستان آینده قصد بازدید از اسپانیا را دارید، مادرید مورد مناسبی نخواهد بود. در این شهر فعالیت‌های کمی برای کودکان کم سن و سال‌تر وجود دارد. از طرف دیگر بارسلونا به‌خودی‌خود تبدیل به شهر پرجنب و جوشی نشده است، این شهر در ساحل مدیترانه قرار دارد و می‌توانید پس از بازدید از اماکن دیدنی مانند ساگرادا فامیلیا، خانواده را به ساحل ببرید. یا می‌توانید با داشتن یک تعطیلات ساحلی که سبب سرگرمی کودکان می‌شود، مطمئن باشید که در این شهر سرگرمی‌هایی مانند شرکت در کلاس‌های موج سواری برای نوجوانان نیز وجود دارد.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

  1. کودکان را در برنامه‌ریزی دخیل کنید.

بهترین راه برای مطمئن شدن از اینکه کودکان از سفر لذت خواهند برد این است که از آن‌ها بخواهید در برنامه‌ریزی به شما کمک کنند. یک برنامه کلی برای سفر داشته باشید و از آن‌ها بخواهید که جاهای خالی را به سلیقه خود پر کنند. با داشتن این حس که آن‌ها نیز حرفی برای گفتن دارند، باعث می‌شوید که درباره آنچه در سفر پیش رو دارند احساس خوبی داشته باشند.

به نوجوانان خود نیز این امکان را بدهید که درباره آنچه می‌خواهند ببینند یا انجام دهند، تحقیق کنند. با این روش آن‌ها بیشتر روی سفر حساب خواهند کرد و هرچه شما درباره چیزی اطلاعات بیشتری داشته باشید، برایتان جالب‌تر خواهد شد. بعلاوه اگر کودکان دستی در برنامه ریزی داشته باشند، علاقه بیشتری نیز به زود برخواستن از خواب و انجام آن کار خواهند داشت.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

در زمان سفر نیز این انگیزه را به آن‌ها گوشزد کنید. بدین طریق اگر روزی در حال انجام کاری برای فرزند بزرگ‌تر باشید، فرزند کوچک‌تر نیز به دنبال فعالیت‌هایی برای فردا خواهد گشت که مناسب سن خودش باشد.

  1. با تقسیم کردن کارها پیروز شوید.

اگر در حال سفر با فردی هستید که دارای فرزند است، نیاز نیست همگی وارد زمین‌بازی شوید! درحالی‌که یکی از شما در حال مراقبت از کودک شیطانی هستید که در حال بالا رفتن از یک سازه ناآشناست، دیگری می‌تواند کودک بعدی را به مغازه اسکیت بورد یا حتی پارک برای اسکیت کردن ببرد.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

همان‌طور که در بخش تشویق شما برای سفر با بچه‌های کوچک گفتیم، یکی از والدین می‌تواند با کتابی در دست، از چرت زدن خود لذت ببرد و دیگری با کودکان بزرگ‌تر به اکتشاف بپردازد و روز بعدی جایتان را باهم عوض کنید.

  1. هر روز برای کودک خود، کار بامزه‌ای انجام دهید.

می‌توانید با افزودن یک فعالیت کوچک باعث شوید که کودکان در رده‌های مختلف سنی لذت ببرند. مثلا اگر با کودک خود به پارک رفته‌اید، از نوجوانی که همراهتان است غافل نشوید و او را هم به یکی از مراکز بازی‌های کامپیوتری ببرید یا اینکه به جایی ببرید که عکس‌های اینستاگرامی خوبی بگیرد!

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

  1. به دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، تله‌کابین یا هرچیز دیگری بپردازید.

برخی از فعالیت‌ها را می‌توان در هر رده سنی انجام داد. دوچرخه‌سواری یکی از آن‌هاست. بیشتر شهرهای دنیا را می‌توان به‌ راحتی با دوچرخه پیمود. در بیشتر کشورها، دوچرخه بخشی از فرهنگ مردم است، حتی در کیوتوی ژاپن بازدید از معابد برای کودکان با دوچرخه جذاب‌تر خواهد بود.

در کنار دوچرخه می‌توان از سایر وسایل حمل‌ونقل هم لذت برد، مانند تاکسی‌های قایقی در ونیز و کشتی در استکهلم یا تله‌کابین در نیوزیلند و سه‌چرخه پایی در سایر نقاط.

  1. بالا بروید.

کودکان در هر رده سنی از بالا رفتن از ارتفاعات مانند دوچرخه‌سواری لذت می‌برند. اگر مکانی برای صعود وجود دارد، حتماً این کار را انجام دهید. می‌توانید از مناظر بالاتر هم در طول سفر لذت ببرید. کودکان تا زمانی که از ارتفاع ترسی نداشته باشند، از مشاهده اشیاء از بالا لذت می‌برند.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

 

  1. از جمعیت فرار کنید.

می‌توان بجای منتظر ماندن در صف‌های طولانی، از بودن در کنار دریا لذت برد. اگر هیچ یک از افراد خانواده از نتیجه منتظر ماندن در صف راضی نیستند- مخصوصاً با داشتن کودکان مختلف در رده‌ها سنی متفاوت- بهترین راه خارج شدن هر چه سریع‌تر از آن مکان است.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

  1. برنامه خواب را مدنظر داشته باشید.

بچه‌های کوچک‌تر ترجیح می‌دهند صبح‌ها زودتر از خواب برخیزند درحالی‌ که نوجوانان دوست دارند تا ظهر بخوابند. یک روز صبح که شما برنامه‌های زیادی برای انجام دارید، کودک سحرخیز می‌تواند کار جالبی برای بیدار کردن خواهر یا برادر نوجوان خود انجام دهد. البته این‌یک استراتژی پر ریسک است.

شما دلتان نمی‌خواهد که روزتان را با کودک خوابالو و کسل خود شروع کنید. اگر شروع به خوراندن صبحانه به کودک سحرخیز کنید، نوجوان احساس خواهد کرد که کمی وقت برای خوابیدن بیشتر دارد. اگر همگی در یک اتاق هتل هستید، یکی از والدین می‌بایست زودتر از خواب بیدار شده و با فرزند کوچک‌تر ترتیب کارها را بدهد.

در عوض در هنگام شب، اجازه دهید که نوجوانتان در لابی هتل به تماشای فیلم در گوشی خود مشغول شود- بنا به سن او با یا بدون حضور والدین- و کودک کم سن و سال‌تر بخوابد.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

  1. خلاق باشید.

مزیت دیگری که دخیل کردن کودکان در برنامه سفر و انجام تحقیق توسط آن‌ها دارد این است که آن‌ها می‌توانند ایده‌هایی داشته باشند که شما به آن‌ها فکر نکرده بودید.

همچنین می‌توانید با خلاقیت، فعالیت‌های مختلفی را ترتیب دهید. ما درباره دوچرخه‌سواری صحبت کردیم. اگر کودک شما توان کافی برای قدم زدن‌های طولانی ندارد، کوهنوردی را انتخاب کنید. حرکت همراه با سختی، سبب بهره‌مندی کودکان از هوای تازه و دیدن مناظر جالب می‌شود.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

  1. کودکان خود را دست‌کم نگیرید.

اغلب افراد به این دلیل با کودکان خود سفر نمی‌کنند زیرا تصور می‌کنند که این کار عملی نیست. تا وقتی‌که امتحان نکنید، متوجه نخواهید شد. کودک می‌تواند در مکان‌های جدید قدرت انطباق‌پذیری بیشتری داشته باشد. حتماً تابه‌حال شاهد بوده‌اید که چگونه کودکتان غذایی را که در داخل خانه نمی‌خورد را با ولع تمام در خانه دوست خود میل می‌کند، یا اینکه چگونه کودکتان رفتار بهتری با مادربزرگ خود دارد.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

آن‌ها را به سفر ببرید. خواهید دید که چگونه کودکان بزرگ‌تر درصدد کمک بر خواهند خواست و فرزند کوچک‌تر کمی بزرگ‌تر خواهد شد.

  1. بستنی بخورید.

درحالی‌که دویدن در اطراف پارک و زمین‌بازی بهترین نوع بازی برای کودکان است، اما همیشه امکان‌پذیر نیست. بهترین انتخاب بعدی شما می‌تواند خوردن بستنی، کرپ یا شیرینی باشد. کودکان بزرگ‌تر نیز همانند کودکان کم سن و سال‌تر خوردن بستنی را دوست دارند، برای خودتان هم بستنی بخرید.

نحوه سفر با کودکان در رده‌های مختلف سنی

امیدواریم این راهکارها در سفر بعدی به دردتان بخورد. آیا شما هم با این راهکارها موافقید؟ اصلا سفر کردن با کودکتان برایتان چالش‌برانگیز بوده است؟

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.