کتیبه ای از وایکینگ ها از تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خبر می دهد!

4.7
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راز سر به مهری دیگر: پیشگویی عجیبی که در حال رخ دادن است! +تصاویر
17 بهمن 1398 09:00
0

تفسیر جدیدی از معروف‌ترین کتیبه وایکینگ‌ها به دست آمده است که در مورد تغییرات آب و هوایی صحبت کرده است. کتیبه‌های رونی (Runes) معمولاً در مناطق اسکاندیناوی مانند؛ دانمارک، سوئد و نروژ یافت می‌شوند. البته مواردی در اسکاتلند، آلمان و حتی آمریکا نیز مشاهده شده است. طبق آمار حدود 7000 کتیبه رونی در اسکاندیناوی پیدا شده است که نصف آن‌ها برای زمان وایکینگ‌ها است. در لست سکند همراه ما باشید تا ببینیم جریان این کتیبه‌ها از چه قرار است و در مورد چه موضوعی صحبت می‌کنند.

کتیبه ای از وایکینگ ها که از تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خبر می دهد!

معمولاً این کتیبه‌های رونی (خط و الفبایی که پیش از مسیحی سازی اسکاندیناوی و کمی پس از آن برای نوشتن زبان‌های ژرمنی در اسکاندیناوی و جزیره‌های بریتانیا از آن استفاده می‌کرده‌اند) برای یادبود افراد، نشانه‌های کنار جاده و یادداشت‌های شجاعتِ فردی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اندازه این سنگ‌ها بعضی اوقات از قد یک فرد بالغ نیز بلندتر بوده است و گاهی اوقات به‌اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توان آن را بر روی یک میز قرار داد.

در حال حاضر تعداد زیادی از این کتیبه‌ها در جای اصلی خود قرار دارند و بعضی از آن‌ها نیز به موزه‌ها انتقال پیدا کرده‌اند. معروف‌ترین کتیبه شناخته‌ شده، کتیبه یا سنگ راک (Rök Stone) نام دارد که در سوئد شناسایی شده است. حدود 730 کاراکتر رونی بر روی این کتیبه نوشته شده است و در جدیدترین تفسیر احتمال می‌دهند که در مورد مشکلات آب و هوایی نیز پیامی را در دل خود جای‌ داده است.

کتیبه ای از وایکینگ ها که از تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خبر می دهد!

این کتیبه با اندازه حدود 2.5 متر توسط فردی به نام وارین در اوایل قرن نهم ساخته شده است. کتیبه راک اولین بار در قرن نوزدهم در یک کلیسای قرن دوازهمی کشف شد و تفسیرهای مختلفی درباره آن نوشته شده است. در ابتدا حدس می‌زدند که این کتیبه به یاد پسر وارین ساخته شده است و در آن داستان‌های حماسی و افسانه‌ای و همچنین تاریخ خانواده خود را بیان کرده است.

پس‌ از این تفاسیر، در سال 2016 تفسیر جدیدی توسط هولبرگ، استاد زبان‌های اسکاندیناوی دانشگاه گوتنبرگ ارائه شد. او می‌گوید: «این نوشته ها بخشی ظاهری که مشخص است و بخشی معمایی خوانده نشده، دارد.» او اعتقاد دارد که این کتیبه فقط برای یادبود نیست، بلکه توصیفی است از اینکه، وارین چگونه با استفاده از نوشتار، افتخارآفرینی پسر مرحومش را بیان کرده است. همچنین پس از آن یکی از استادان رونی شناسی دانشگاه اوپسالا در تحقیقی بیان می‌کند که با توجه به اهمیت شرایط آب و هوایی بر زندگی وایکینگ‌ها و تغییراتی که در زمان حجاری اتفاق افتاده است، در مورد این تغییرات و نگرانی از وجود آن‌ها نیز نکاتی نوشته شده است.

کتیبه ای از وایکینگ ها که از تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خبر می دهد!

در این تفسیر جدید حدس می‌زنند که کتیبه به وقایعی مثل حوادث آتش‌فشانی قرن ششم که باعث از بین رفتن محصولات زراعی و ایجاد گرسنگی شده است، اشاره می‌کند. این واقعه انقراضی دسته جمعی را بر جای گذاشته است. همچنین احتمال می‌دهند این کتیبه نسبت به حوادث مشابهی هشدار می‌دهد؛ از جمله اینکه در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم وایکینگ ها خورشید گرفتگی و تابستانی سرد را تجربه کرده‌اند.

در بررسی دیگری در دانشگاه گوتبنرگ، توانستند 5 نشانه خورشید و 4 مورد که درباره اساطیر بیان شده است را از این کتیبه استخراج کنند. رهبران وایکینگ ادعا می‌کردند که می توانند نور و تاریکی را کنترل کنند. البته کتیبه ها معمولا اختلافاتی با داستان های اساطیری دارند و قسمتی از متن آن ها نیز هنوز درک نشده است. باستان شناسان، مورخان و زبان شناسان مطالعه بر روی این کتیبه را ادامه خواهند داد و باید دید تفاسیر جدید چه چیزی را بیان می‌کند!

کتیبه ای از وایکینگ ها که از تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خبر می دهد!

شما متن کهن دیگری را می شناسید که درباره تغییرات اقلیمی و آب و هوایی صحبت کرده باشد؟

 

منبع: thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی