معمای ساخت استون‌ هنج توسط دانشمندان حل شد

4.3
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معمای عجیب ساخت غول‌های سنگی بریتانیا به همسایگی ایران برمی‌گردد! +تصاویر
11 اردیبهشت 1398 07:00
0

استون‌ هنج، که همواره مانند یک معما، در هاله‌ای از ابهام قرار داشته‌ است، یکی از معروف‌ترین ویرانه‌های باستانی دنیا به حساب می‌آید. ساختاری متعلق به ماقبل تاریخ، که سال‌ها است باستان ‌شناسان را با نظریه‌های بی‌پایان و روز افزونش سر درگم و حیرت‌زده کرده‌ است؛ نظریه‌هایی درباره اینکه چه کسی و چطور آن را ساخته‌ است. گفته می‌شود که این بار، رد و نشانه‌هایی فیزیکی و مادی به چشم می‌خورد، به طوری که دانشمندان بر این باورند که به اطلاعات مهمی درباره سازنده استون‌هِنج دست یافته‌اند.

بنابر بررسی جدیدی که انجام گرفته و نتایج آن در نشریه‌ای علمی به نام "طبیعت: بوم‌شناسی و سیر تکامل" منعکس شده، افرادی که این چیدمان سنگی غول‌آسا را در ویلت‌شایر امروزی ساخته‌اند، از سرزمینی آمده بودند، که در حال حاضر به نام ترکیه شناخته می‌شود.

دانشمندان DNA باستانی را آزمایش کردند، تا معمای ساخت استون‌هِنج را حل کنند

دانشمندان چطور به این جمع‌بندی رسیده‌اند؟ پس از تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی باستانی، از ۶ فرد متعلق به دوره میان‌سنگی و ۶۷ فرد از دوره نوسنگی که در انگلستان کشف شده بودند، دانشمندان توانستند ارتباط ژنتیکی پایداری را میان بریتانیایی‌های عصر میان‌سنگی و اجتماع شکارچیان اروپای غربی، تشخیص بدهند. آنها، زمانِ این اتفاق را حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین می‌زنند؛ یعنی زمانی که کشاورزان از سواحل Aegean ترکیه، به بریتانیا مهاجرت کردند و جایگزینِ اجتماع شکارچیان، به عنوان ساکنان بلند مدت جزیره شدند و منطقه را با کشاورزی آشنا کردند.

از آنجایی که استون‌هِنج در خلال سال‌های ۳۰۰۰ و ۱۵۰۰ قبل از میلاد مسیح ساخته شده، دانشمندان توانستند به این نتیجه‌گیری برسند که نوادگان این مهاجران بین قاره‌ای، مسئول ساختِ این سازه‌ها هستند. مهم‌تر از همه اینکه به هر حال، آنها اختلاف بزرگی را در یک مباحثه صد ساله پیرامون انقلاب کشاورزی، رقم زده‌اند.

دانشمندان DNA باستانی را آزمایش کردند، تا معمای ساخت استون‌هِنج را حل کنند

مارک توماس، استاد علم ژنتیک، تکامل و محیط در کالجِ دانشگاه لندن و گردآورنده این تحقیق، توضیح می‌دهد: "گذار به دوره کشاورزی، یکی از مهم‌ترین ابتکارات تکنولوژیک در سیر تکاملی بشر را پدید آورد. باستان‌ شناسان، بیش از صد سال، در این زمینه بحث و مناظره می‌کردند، که این دوره، با مهاجرت بین قاره‌ایِ کشاورزان به بریتانیا آغاز شده، یا توسط اجتماع شکارچیانِ محلی فرا گرفته و عملی شده‌ است."

دانشمندان در نهایت، به این صورت معمای مربوط به سازندگان استون‌هِنج را حل کرده‌اند.

دانشمندان DNA باستانی را آزمایش کردند، تا معمای ساخت استون‌هِنج را حل کنند

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.