بافت قدیمی روستای عقدا، یزد

4.9
از 233 رای

عقدا یکی از بزرگترین و کهن ترین روستاهای بخش مرکزی اردکان است که با قدمتی ۶۰۰۰ ساله، مربوط به قبل از اسلام و معاصر با شهرستان میبد می باشد و در ایامی دور، ساحل دریای ساوه بود. جاده قدیم و اصلی نیز از وسط این روستا می گذشته و در کنار جاده، چاپارخانه و کاروانسرا هم قرار داشته است.

معماری روستای قدیمی عقدا اردکان یزد شبیه به بافت تاریخی و سنتی شهر یزد می باشد که کوچه پس کوچه هایی ُپر از خانه های خشت و گلی دارد. جای جای آن، زندگی و آرامش را یادآور می شود و شما را به تاریخ و روزگار خوش کودکی می برد.

روستای عقدا ؛ دیار خشت و انار یکی از روستاهای تاریخی استان یزد است که وجود بناهای تاریخی نظیر بازار و حمام ۱۱۰۰ ساله عقدا ، قلعه ها و کاروانسراهای روستای عقدا ، بادگیرهای روستای عقدا و ... آن را به یکی از پُر جاذبه ترین روستاهای استان یزد تبدیل کرده و بسیار مورد توجه گردشگران می باشد.

عقدا شهر تاریخ و طبیعت در دل کویر می باشد که تا حدود قرن ۷ با داشتن ساکنینی کاملا زرتشتی به« گبرگاه» معروف بوده است. در روایتی، این روستا به علت عدم دیوار دفاعی، مدام مورد حمله دزدها و راهزنان قرار می گرفته که روزی« خواجه نصیرالدین طوسی» با اتراق در آن شهر، طرح ساخت دیوار شهر را داده و می گوید؛ تنها کسانی که مسلمان شوند حق ماندن در شهر را دارند. پس از مسلمان شدن اکثر اهالی شهر، در یک شب هم زمان عقد ۴۰ دختر و پسر تازه مسلمان شده انجام می شود و از آن زمان به بعد، اسم این روستا به« عقدگاه» و سپس« عقدا» تغییر می کند.

در روایتی دیگر، ساخت روستای عقدا را به« عقدار» یکی از سرهنگ ‌های یزدگرد نسبت داده اند و وجه تسمیه آن را نیز از همین امر می دانند.

جاذبه های گردشگری عقدا

تاریخ ۶ هزار ساله« عقدا»، آثار تاریخی و با صلابت زیادی را شکل داده که برخی از آنها شامل مسجد جامع عقدا ، حصار خواجه نصیر طوسی ، قلعه سامه ، کاروانسرای رشتی ، دروازه عقدا ، مسجد صلیب ، مسجد هلاکو ، خانه میرزا رضای کرمانی ، مدرسه علمیه ، چاپارخانه ، برج چاه ریگ ، آب انبار حاج محمود ، حمام نو و ... می شوند. روستای عقدا علاوه بر جاذبه‌ های تاریخی ، مناطق حفاظت شده ای همچون سیاه ‌کوه ، پارک ملی سیاه ‌کوه ، پارک ملی حفاظت شده دره ‌انجیر و ... نیز دارد.