عربستان سکوی نفتی را به هتل 5 ستاره تبدیل کرد

4.2
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عربستان سکوی نفتی را به هتل 5 ستاره تبدیل کرد + تصاویر
27 مهر 1400 08:00
0

سال‌های پیش بود که در کپنهاگ، پایتخت دانمارک از یک جاذبه گردشگری ویژه رونمایی شد، یک پیست اسکی که بر بام یک نیروگاه تولید انرژی ساخته شده بود. نیروگاهی که در داخل آن زباله‌ها تبدیل به برق می‌شدند و روی بام آن گردشگران روی چمن مصنوعی اسکی سواری می‌کردند. اکنون در سال 2021 شاهد یک جاذبه خاص این چنینی در خاور میانه هستیم. به طور دقیق‌تر تا سال 2025 قرار است روی یک سکوی نفتی عربستان سعودی مجموعه‌ گردشگری 150.000 متری افتتاح شود. این جاذبه خاص شامل پارک موضوعی و هتلی با امکانات تفریحی ویژه می‌شود که در ادامه مطلب درباره آن توضیح داده‌ایم.

08.jpg

جاذبه‌ توریستی بر روی سکوی نفتی

عربستان سعودی از پروژه‌ای به نام "The Rig" (به معنی دکل) رونمایی کرد که به عنوان نخستین جاذبه گردشگری ساخته شده روی دکل شناخته می‌شود. پروژه دکل در یکی از سکوهای نفتی عربستان واقع در خلیج فارس مراحل ساخت خود را طی می‌کند. این سکوی نفت تفریحی یک محیط 150.000 متر مربعی را در برمی‌گیرد و  تفریحات متنوعی چون پیست اتومبیل رانی، قایق سواری، غواصی، استخر، پارک آبی و چرخ و فلک ساخته می‌شود.  همچنین علاوه بر امکانات تفریحی در این سکوی نفتی عربستان مجموعاً 3 هتل با ظرفیت 800 اتاق ساخته خواهد شد که 11 رستوران خواهد داشت.

 

 

ویدئو سکوی نفتی عربستان سعودی

خبر ساخت پروژه The Rig نخستین بار در تاریخ 16 اکتبر سال جاری از PIF منتشر شد. PIF یا صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان یکی از ثروتمند‌ترین صندق‌های ثروت ملی در جهان است که وظیفه سرمایه گذاری این پروژه بزرگ را برعهده دارد. پروژه ساخت سکوی نفت تفریحی از سال 2021 شروع شده است و انتظار می‌رود تا پیش از پایان یافتن 2025 به اتمام برسد، با این وجود هیچ خبر رسمی از تاریخ دقیق رونمایی این سکوی نفتی تفریحی مشخص نیست.

عربستان با نفت خداحافظی خواهد کرد؟

در وهله نخست هدف PIF عربستان از ساخت این پروژه، جذب گردشگران بین المللی با محوریت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است (شامل کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، عمان، بحرین و کویت). اما جاه طلبی‌های عربستان در ساخت جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد با هزینه‌های کلان در راستای جایگزین کردن صنعت گردشگری با صنعت نفت است. در واقع PIF از دهه 1970 میلادی با فروش نفت به دارایی 430 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. اما عربستان قصد دارد تا سال 2030 به طرز محسوسی درآمد خود را از صادرات نفت و گاز کاهش دهد و روش‌هایی دیگری مانند رونق صنعت گردشگری را جایگزین آن کند. سکوی نفتی تفریحی The Rig نیز یکی از سرمایه‌ گذاری‌های بزرگ عربستان در صنعت گردشگری بشمار می‌‍رود.

 

هتل 5 ستاره سکوی نفتی
سکوی نفتی عربستان، جاذبه‌ای بی‌مانند

 

کلام آخر

از معرفی طرح پروژه دکل کمتر از 3 روز می‌گذرد اما رسانه‌های بسیاری به پوشش این سکوی نفتی تفریحی پرداخته‌اند. اقدامی که در عین نوین بودن این پیام را می‌رساند که عربستان در حال جایگزین کردن سکوهای نفتی خود با جاذبه‌های گردشگری است. به غیر از عربستان سعودی و پروژه Rig سایر کشورهای عربی خاورمیانه از جمله قطر و امارات نیز پروژه‌های گردشگری منحصر به فردی را جای داده‌ اند. مانند اکواریوم ملی القنا ابوظبی که در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود و لقب بزرگ‌ترین اکواریوم دنیا را از آن خود می‌کند.

 

منابع: thenationalnews و energyvoice

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.