کاخ های سلطنتی تهران + عکس، قیمت بلیط و ساعت بازدید

4.3
از 97 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بیش از 10 کاخ سلطنتی در پایتخت ایران را بشناسید!
10 فروردین 1402 09:00
6

در جای جای شهر تهران، کاخ های سلطنتی فراوانی هستند که حتی از وجود برخی از آن‌ها بی‌خبر هستیم. اینکه تهران سالیان سال پایتخت ایران بوده و هست هم بی‌تاثیر نبوده و پادشاهان دوره‌های مختلفی را به ساخت عمارت‌های مجلل و کاخ‌های گوناگون وا داشته است. کاخ های تهران مربوط به یک سلسله نمی‌شوند و تمایل هر یک از پادشاهان مملکت در ساخت قصر برای خود، شهر تهران را مملو از بناهای مجلل کرده که در ادامه این متن از مجله لست سکند، تعدادی از آن‌ها را خواهید شناخت. تعدادی از این کاخ های تهران را می‌توانید از نزدیک بازدید کنید، بنابراین ساعت بازدید کاخ های تهران و بقیه جزئیات اطلاعاتشان را نوشته‌ایم که به‌راحتی بتوانید آن‌ها را از نزدیک ببینید. 

04.jpg

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از مهم‌ترین کاخ های تهران است، مجموعه‌ای که به تعبیر بسیاری از کارشناسان گردشگری و فعالین این حوزه، اولین موزه خصوصی ایران بوده است. مجموعه کاخ گلستان که به ثبت جهانی هم رسیده و از اعتبار و ارزش بسیاری برخوردار است، شامل کاخ‌ها و عمارت‌های متعددی است که هر کدام از درجه اهمیت و اعتبار مخصوص به خود برخوردار هستند؛ کاخ گلستان را می‌توان کاخ ناصرالدین شاه در تهران هم دانست، البته کاخ‌های شاهان اعصار مختلف، متعدد بودند، برای همین نمی‌توانیم یک کاخ را منسوب به کاخ شاه در تهران بدانیم.

از ابتدای ورود به کاخ گلستان با قسمت‌های دیدنی مختلفی روبه‌رو خواهید شد، اما مهم‌ترین قسمت‌هایی که حتما باید از آن‌ها بازدید داشته باشید، چند عمارتی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. کاخ اختصاصی را می‌توانیم کامل‌ترین بخش مجموعه گلستان بدانیم؛ به‌واسطه وجود آینه‌کاری‌های منحصر به فرد، تالار آینه، تالار عاج، تالار برلیان، تابلوهای زیبای مختلف که در میان آن‌ها آثار کمال‌الملک نیز دیده می‌شود، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، آثار هنری متفاوت و... این کاخ از دیگر بناهای مجموعه متمایز شده و سعی کنید به هر ترتیبی که شده از این تالار دیدن کنید.

حتی اگر امکان دیدن عمارت‌های دیگر را نداشتید، تالار اختصاصی کاخ گلستان را از دست ندهید؛ البته بخش‌های دیگر هم جذابیت‌های خود را دارند و بسیار زیبا هستند. البته برای کامل دیدن کاخ گلستان بهتر است که یک نصف روز را برای آن زمان کنار بگذارید. نگران خورد و خوراک هم نباشید، چون کاخ گلستان در منطقه 15 خرداد تهران و میان بهترین رستوران های تهران قرار گرفته است.

  • آدرس کاخ گلستان: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کاخ گلستان، ایستگاه 15 خرداد است که پس از خارج شدن از آن باید پیاده به سمت میدان ارگ بروید و کاخ گلستان را پیدا کنید.
  • ساعات بازدید از کاخ گلستان: بهار و تابستان (از 9:30 تا 18:30)، فروش بلیط تا 16:30، پاییز و زمستان (از 9:00 تا 17:00)، فروش بلیط تا 16:00
  • قیمت بلیط کاخ گلستان: ورودی 5 هزارتومان، بخش اصلی 13 هزار تومان و هر عمارت و موزه 4 هزار تومان
  • وب‌سایت: www.golestanpalace.ir

موقعیت دقیق کاخ گلستان

کاخ گلستان
کاخ گلستان از کاخ های تهران؛ عکس از پویا دهقان
کاخ گلستان
تالار سلام کاخ گلستان؛ عکس از پویا دهقان

کاخ سعد آباد

مجموعه کاخ سعدآباد از دیگر کاخ های تهران است که تعداد بسیار زیادی از کاخ های شاه (اعصار مختلف) و عمارت‌های سلطنتی مهم در آن جای گرفته‌اند. فراوانی کاخ‌ها، قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا از تهران و سرسبز بودن مجموعه، سعد آباد را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده که می‌توانید ساعت‌ها در آن وقت‌ بگذرانید، عکاسی کنید و اطلاعاتی در رابطه با گذشته به‌دست آورید. تعدد کاخ‌ها در این مجموعه به‌قدری است که امکان دارد هر فردی، هر بنایی را که می‌بیند آن را کاخ شاه در تهران تلقی کند، اما در اصل اینطور نیست و شما باید به تاریخچه هر یک از این عمارت‌ها توجه کنید.

لیست بهترین جاهای دیدنی تهران

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین بخش بازدید از موزه سعد آباد، کاخ موزه ملت است. پس از آن کاخ سبز، موزه پوشاک سلطنتی، موزه سلاح‌های دربار، موزه میرعماد، موزه استاد حسین بهزاد و... از موزه‌های مهم مجموعه سعد آباد هستند. البته بازدید از موزه برادران امیدوار هم برای عاشقان ماجراجویی و اهل سفر بسیار لذت‌بخش است، پس پیش از رفتن به آنجا، برای بازدیدهای خود برنامه‌ریزی کنید. از آنجایی که بسیاری از کاخ‌ها به دستور رضاخان ساخته شده‌اند، تعدادی از آن‌ها را با نام کاخ رضا شاه هم می‌شناسند.

  • آدرس کاخ سعد آباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: ایستگاه متروی تجریش پیاده شوید، با تاکسی‌های آصف یا اسدآباد به ابتدای خیابان طاهری بروید و با کمی پیاده‌روی به کاخ موزه سعد آباد می‌رسید.
  • ساعات بازدید از کاخ سعدآباد: همه روزه از ساعت 9:00 تا 17:00، فروش بلیط تا 15:30
  • قیمت بلیط کاخ سعدآباد: کاخ ملت و کاخ سبز هرکدام 5 هزار تومان، باقی عمارت‌ها و موزه‌ها هرکدام 4 هزار تومان
  • وب‌سایت: www.sadmu.ir

موقعیت دقیق کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد
کاخ سعد آباد از کاخ های شاه در تهران
کاخ سعدآباد
کاخ سعدآباد تهران

کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیاوران تهران از دیگر کاخ های شاه در تهران است؛ مجموعه‌ای با چند کاخ و عمارت مختلف و فضایی دلنشین در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران. این مجموعه از نظر آثار، جایگاه تاریخی و خیلی مباحث دیگر، اهمیت دارد که حداقل یک‌بار دیدن آن را به هر فردی با هر سلیقه‌ای توصیه می‌کنیم. از اصلی‌ترین کاخ های مجموعه نیاوران، خود کاخ نیاوران یا همان کاخ اختصاصی است که سکونتگاه و محل اصلی زندگی محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش بوده؛ کاخی بزرگ با اتاق‌های متعدد برای اعضای خانواده سلطنتی. کاخ نیاوران را می‌توانیم خانه شاه در تهران بدانیم.

امّا کاخ نیاوران به‌عنوان یکی از کاخ های تهران فقط به کاخ اختصاصی محدود نمی‌شود و کاخ‌ها و موزه‌های دیگری هم در خودش جای داده است. برای مثال کاخ صاحبقرانیه یکی از عمارت‌های بسیار زیبا و باشکوه مجموعه نیاوران است که متاسفانه به‌دلیل مشکلات زیرساختی از سال 1394 بازدید ندارد. 

کوشک احمدشاهی عمارت دیگری از کاخ های شاه است که خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار بوده امّا در دوره پهلوی هم استفاده می‌شده و به دفتر کار و استراحت رضا پهلوی تبدیل می‌شود و امروزه هم درون آن می‌توانید وسایل کار، اسباب‌بازی‌ها، آلات موسیقی رضا پهلوی و... را مشاهده کنید.

اگر فرصت و علاقه بازدید از محوطه‌های دیگر مجموعه تاریخی نیاوران را دارید، می‌توانید از موزه جهان‌نما که مخصوص هدایای تقدیم شده به خاندان پهلوی است، کتابخانه اختصاصی با کتاب‌های نفیس و زیبا و همچنین موزه خودرو با اتومبیل‌های قدیمی و لوکس دیدن کنید. در حالی که در فضای سبز و محوطه دل‌نشین مجموعه نیاوران قدم می‌زنید، می‌توانید از باغ کتیبه‌ها هم دیدن کنید و برای بازدید آن، نیازی به تهیه بلیط نیست.

  • آدرس کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: ایستگاه متروی تجریش پیاده شوید، سپس با استفاده از تاکسی‌های نیاوران به سمت کاخ بروید.
  • ساعات بازدید از مجموعه نیاوران: از ساعت 9:00 تا 17:00 (به جز کاخ اختصاصی که از 9:00 تا 15:00 است.)
  • قیمت بلیط کاخ نیاوران: ورودی و کاخ اختصاصی هرکدام 5 هزار تومان و باقی عمارت‌ها و موزه‌ها هرکدام 4 هزار تومان
  • وب‌سایت: www.niavaranmu.ir

موقعیت دقیق کاخ نیاوران

 

کاخ نیاوران تهران
کاخ نیاوران از دیگر کاخ های شاه در تهران؛ عکس از پویا دهقان
کاخ نیاوران
عکس از داخل کاخ نیاوران؛ پویا دهقان

کاخ یاقوت

در دوران ناصرالدین شاه قاجار کاخ‌های سلطنتی نسبتا زیادی ساخته شد، تعدادی از آن‌ها را نام بردیم، حال نوبت به کاخ یاقوت رسیده است که به‌عنوان یکی از کاخ های تهران از آن نام ببریم؛ کاخی که در سرخه حصار ساخته شد و می‌توان گفت که هیچ فرمی از معماری ایرانی را نمی‌توان در آن یافت و کاملا طراحی اروپایی دارد. از این کاخ برای یک بیمارستان و مرکز فوق تخصصی با نام «بیمارستان شهید دکترمحمد باقر لواسانی» استفاده می‌کنند.

  • آدرس کاخ یاقوت: تهران، انتهای اتوبان همت (شهید زین‌الدین)، ابتدای جاده آبعلی، سرخه حصار

موقعیت دقیق کاخ یاقوت

کاخ یاقوت
عکس کاخ یاقوت در تهران

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد یا همان کاخ عشرت آباد هم یکی دیگر از کاخ‌ های تهران است که به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. شاید بتوان این عمارت را کمی شبیه به شمس العماره دانست، اما هر کدام از این دو عمارت مشخصات مخصوص به خودشان را دارند. از این کاخ، بیشتر به منظور تشریفات و همچنین به‌عنوان کاخ ییلاقی شاه استفاده می‌شده است.

برخی از منابع حاکی از آن هستند که عمارت کلاه فرنگی، خوابگاه انیس‌الدوله یکی از همسران شاه بوده است. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که روبه‌روی همین عمارت هم، حوض دایره‌ای شکلی وجود داشته که اطراف آن خانه‌هایی مشابه به هم قرار داشتند و آن‌ها نیز برای دیگر زنان ناصرالدین شاه بوده‌اند که امروزه تنها عمارت اصلی از آن باقی مانده، عمارتی که داخل پادگان عشرت آباد یا ولیعصر کنونی جای گرفته است. این عمارت به دلیل قرار داشتن در منطقه نظامی، امکان بازدید ندارد.

  • آدرس عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد: میدان سپاه (عشرت آباد)، پادگان ولی‌عصر (عشرت آباد)
عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد
عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد؛ عکس از حمید فروتن

کاخ بهارستان

کاخ بهارستان یا عمارت بهارستان نامی است که امروزه کمتر شنیده می‌شود و بیشتر عنوان «مجلس شورای ملی» را برای عمارت ضلع شرقی میدان بهارستان مطرح می‌کنیم. جایی که میرزا حسین خان سپهسالار برای ایجاد تغییر در چهره شهر ساخت و در آن زندگی می‌کرد. مساحت عمارت بهارستان به چیزی حدود 5 هکتار (حتی بیشتر) می‌رسد. در میان عکس کاخ های تهران، کاخ بهارستان هم جای دارد و بازدید آن می‌تواند اطلاعات تاریخی خوبی را در اختیار شما بگذارد.

این عمارت، بعد از مرگ سپهسالار به تصرف ناصرالدین شاه درآمد و همسر سپهسالار (عمه ناصرالدین شاه) هم در آن زندگی می‌کرد و گاهی مراسم تعزیه‌خوانی زنانه در آن برگزار می‌شد و سپس امور تشریفاتی و مراسم دولتی در آن برگزار شد. یکی از ارزش‌های این بنا، تلفیق معماری ایرانی و معماری غرب است که در آن دوره رایج بوده و می‌توانیم در بناهای آن، نمودی از این سبک را مشاهده کنیم. به دلیل اینکه این مجموعه در کنار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ممکن است شرایط بازدید آن بنا به شرایط مختلف ممکن است متفاوت است بهتر است اگر قصد بازدید از اینکه موزه را دارید حتما قبل از رفتن با تماس با 33130911 از شرایط آن اطلاع پیدا کنید.

  • آدرس کاخ بهارستان: میدان بهارستان، ضلع شرقی میدان

موقعیت کاخ بهارستان

کاخ های تهران
کاخ بهارستان از کاخ های تهران
کاخ بهارستان
مجلس ملی کاخ بهارستان

باغ مظفری

باغ مظفری اوشان دارآباد از دیگر بناهای مربوط به عهد قاجار است و تا حدودی می‌توان آن را از کاخ های تهران که سلطنتی هستند، به‌حساب آورد. باغ مظفری در محوطه بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد. مظفرالدین شاه پس از ابتلا به سل در عمارت این باغ ساکن شد. بعدها در پهلوی اول این محل به بیمارستانی تبدیل شد که برای افراد مبتلا به سل استفاده می‌شد. با گذشت زمان، دکتر مسیح دانشوری در این محل «مدرسه‌ پرستاری» را بنا کرد. بخشی از طراحی این بنا شبیه به قسمت‌های داخلی موزه آبگینه‌ست، اما آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های بنا چشمگیر و در عین حال مهم هستند.

  • آدرس باغ مظفری: دارآباد، بیمارستان مسیح دانشوری

موقعیت دقیق باغ مظفری

باغ مظفری تهران
تصویری قدیمی از باغ مظفری، از کاخ های تهران؛ عکس از حمید فروتن

کاخ فرح آباد 

کاخ فرح آباد از دیگر عمارت‌هایی است که در دوران قاجار ساخته شد و مظفرالدین شاه دستور ساختش را داد. این کاخ در دوشان‌تپه و در محلی به نام دهکده فرح آباد بنا شده است. کاخ فرح آباد به تعبیری قصر مظفرالدین شاه بوده، معمولا بیشتر افراد، کاخ فرح آباد را با قصر فیروزه اشتباه می‌گیرند. طبق منابع مختلف تاریخی، قصر فیروزه به دستور ناصرالدین شاه و پیش از کاخ فرح آباد ساخته شده بود و زودتر هم از بین رفت و کاملا تخریب شد. کاخ فرح آباد در حال حاضر به «موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران» تغییر کاربری داده و بازدید عمومی ندارد.

  • آدرس کاخ فرح آباد: انتهای خیابان پیروزی
کاخ فرح آباد
کاخ فرح آباد؛ عکس از ستاد شهرداری

کاخ سلطنت آباد

کاخ سلطنت آباد که آن را با کاخ عشرت آباد یا عمارت کلاه فرنگی اشتباه می‌گیرند، در سلطنت آباد، بزرگ‌ترین باغ ییلاقی ناصر الدین شاه قرار گرفته است. بخش‌هایی از این کاخ و عمارت‌های دیگر باغ به دستور رضا شاه تخریب شدند و نمیتوان اثر زیادی از کاخ ناصرالدین شاه در تهران پیدا کرد؛ اما گفتنی است که این عمارت هم از نظر گچ‌بری، آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و تزییناتی که داشته بسیار مهم بوده است. جالب است بدانید نخستین راه شوسه که خارج از محدوده تهران به‌وجود آمد، راه تهران به سلطنت آباد بود. از اتفاقات مهم پیش آمده در این بنا می‌توان به تاج‌گذاری احمدشاه و محاکمه دکتر محمد مصدق اشاره کرد. باید بدانید که هر آنچه از کاخ باقی مانده است به دلیل قرارگیری در منطقه نظامی امکان بازدید عمومی ندارد.

  • آدرس کاخ سلطنت آباد: خیابان پاسداران نرسیده به میدان نوبنیاد
کاخ سلطنت آباد
عکس از کاخ سلطنت آباد؛ خبرگزاری اسکان

عمارت مسعودیه

اگر ناصرالدین شاه هم دستور ساخت عمارتی قاجاری را در تهران نداده باشد، فرزندانش این کار را کرده‌اند! عمارت مسعودیه از همین دست کاخ های تهران است. عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان ساخته شد و وقایع تاریخی و رویدادهای بسیار مهمی در آن رخ داده است؛ برای مثال می‌توان گفت که تأسیس اولین کتابخانه ملی به واسطه این عمارت بود. گچ‌بری‌ها و تزییناتی که در این کاخ مشاهده می‌شوند، جزئیات فراوانی دارند که آن را منحصر به فرد می‌کند و بر اهمیت عمارت مسعودیه می‌افزاید، افزون بر این‌ها باید گفت که در این عمارت، وقایع تاریخی بسیاری هم اتفاق افتاده که در تاریخ کشور، بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

  • آدرس عمارت مسعودیه: ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: ایستگاه مترو ملت پیاده شوید و به سمت خیابان اکباتان بروید، یا ایستگاه بهارستان پیاده شوید و با اندکی پیاده‌روی بیشتر به سمت جنوب غربی میدان بهارستان و خیابان اکباتان بروید.
  • ساعات بازدید: همه‌روزه (به جز ایام سوگواری) از ساعت 8:00 صبح تا 16:00

موقعیت دقیق عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه تهران؛ عکس از پویا دهقان

عمارت باغ فردوس

عمارت باغ فردوس، اثر دیگری از قاجاری‌هاست که ساختش به دستور آقا محمد خان شروع شد و قرار بود یک عمارت شمالی و جنوبی داشته باشد که با فوت آقا محمد خان، ساخت عمارت‌ها نیمه‌کاره ماند. ناصرالدین شاه عمارت نیمه‌کاره جنوبی را به‌عنوان هدیه عروسی به دختر و دامادش حسینعلی‌خان معیرالممالک داد. معیر الممالک هم عمارت نیمه‌کاره باقی مانده (عمارت جنوبی) را با سبک معماری قاجار کامل کرد و سپس مراسم عروسی خود را در آن برگزار کرد.

باغ فردوس با توجه به گچ‌بری‌های زیبایش، برای عکاسی بسیار مناسب است و سوژه بسیاری از عکاسان محسوب می‌شود. تبدیل شدن بخشی از عمارت باغ فردوس به موزه سینما، آن هم با برگزاری مراسم مهم سینمایی در آن، به مرکزی برای جذب گردشگران تبدیل شد. بخشی از موزه سینما حاوی وسایل شخصی فرهاد مهراد است که توسط همسرش به موزه سینما داده شده تا در گوشه‌ای از عمارت، یاد و خاطره فرهاد زنده بماند؛ این قسمت با عنوان «خانه فرهاد» میزبان بازدیدکنندگان است.

  • آدرس باغ فردوس: برای رسیدن به باغ فردوس باید خیابان ولیعصر را به سمت شمال رفته و پس از عبور از پارک‌وی، چند دقیقه‌ای را به مسیر ادامه دهید تا باغ فردوس را در سمت راست خود ببینید.
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: ایستگاه مترو تجریش پیاده شوید، سپس با تاکسی یا اتوبوس‌های تندرو خط تجریش راه‌آهن به سمت باغ بروید. البته می‌توانید با حدود 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی نیز خود را به این مکان زیبا برسانید.
  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت 10:30 صبح تا 23:00
  • قیمت بلیط باغ فردوس: 5 هزارتومان

 

 موقعیت دقیق باغ فردوس

باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران؛ عکس از وبسایت معمار آنلاین
عمارت باغ فردوس
عکس از داخل عمارت باغ فردوس

کاخ خرم

کاخ خرم که با نام کاخ سنگی هم آن را می‌شناسند، از کاخ‌هایی است که قرار بوده به پسر محمدرضا شاه (ولیعهد)، هدیه داده شود. کاخ متعلق به رحیم علی خرم بوده که نیمه کاره و ساخته نشده رها می‌شود و در حال حاضر به پارکینگ کارکنان بیمارستان رسول اکرم تبدیل شده است. دور تا دور این کاخ را دیوارهای سنگی به طول 6 متر پوشانده‌اند که به‌همین دلیل به آن «کاخ سنگی» هم می‌گویند.

  • آدرس کاخ خرم: بزرگراه شهید چمران، ملکوتی، بین شهرآرا و پاتریس لومومبا
کاخ خرم
کاخ خرم؛ عکس از همشهری آنلاین

باغ نگارستان

برای اینکه اکثر پادشاهان سلسله قاجار را نام برده باشیم، این‌بار به فتحعلی شاه می‌رسیم که دستور ساخت نگارستان و عمارت‌های آن را داده بود و از آن‌جا به‌عنوان کاخ تابستانی خودش استفاده می‌کرد. البته بعدا سرنوشتش تغییر پیدا کرد و در مسیرهای علمی و دانشگاهی از آن استفاده شد. امروزه بخش کوچکی از عمارت‌ها و کاخ‌های باغ نگارستان باقی مانده است. در این محل می‌توانید تابلوهای نفیس، سردیس‌هایی از نام‌آوران ایران، کاشی‌کاری‌ها و... را تماشا کنید.

پیاده‌روی در محوطه باغ نگارستان لذت‌بخش است و حتی فقط می‌توانید با این قصد به باغ نگارستان بروید. اگر کمی احساس خستگی و گرسنگی هم کردید می‌توانید به کافه و رستورانش بروید و چیزی میل کنید و انرژیتان را دوباره به‌دست آورید.

  • آدرس باغ نگارستان: میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعت‌مدار
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: ایستگاه مترو بهارستان، نزدیک‌ترین ایستگاه به این باغ است. نگارستان در شمال ایستگاه مترو واقع شده و با کمی پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید.
  • ساعات بازدید باغ: همه‌روزه از ساعت 10:00 صبح تا 20:00 و ساعت بازدید موزه‌ها از 10:00 تا 19:00 است.
  • قیمت بلیط باغ نگارستان: 30 هزارتومان 

موقعیت دقیق باغ نگارستان

باغ نگارستان
باغ نگارستان؛ عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپس

کاخ مرمر (موزه هنر ایران)

کاخ مرمر را امروزه با نام موزه هنر ایران هم می‌شناسند. این بنا را می‌توانیم یک اثر هنری هم بدانیم که کار دست استادکاران و معماران ایرانی است. ساخت این کاخ از سال 1304 شروع می‌شود و تا حدودا یک‌دهه طول می‌کشد. برای ساخت و تزیین کاخ مرمر هم از سنگ‌های سبز رنگ مرمر استفاده کرده‌اند و کاخ منقّش به گل و بوته و همین طور طرح‌هایی از گیاهان و جانوران است. درون کاخ مرمر از تزیینات و طرح‌های مختلفی بهره گرفته‌اند که از بین آن‌ها می‌توانیم به آینه‌کاری‌ها، سنگ‌تراشی، خاتم‌کاری، کاشی‌کاری و... اشاره کنیم. این عمارت دو طبقه دارد که تاریخ هنر ایران را در دوره‌ها و اعصار مختلف نمایش می‌دهد.

معمار این کاخ فردی به‌نام لئون تادوسیان بوده است و برای ساخت عمارت از سبک‌های مختلف ایرانی و... استفاده کرده‌اند. گفتنی است که نمای بیرونی عمارت با سنگ‌تراشی‌هایی که دارد، یادآور هنر هخامنشیان است و درون کاخ، در بالای سرسرا هم فضای گنبدی شکلی قرار دارد که طرحش برگرفته از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان است. در دوره پهلوی از این کاخ به‌عنوان محل زندگی و در دوره‌ای هم به‌عنوان محل کار استفاده می‌کردند.

  • آدرس کاخ مرمر: خیابان ولیعصر، بین خیابان امام خمینی و جمهوری، موزه هنر ایران
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این کاخ، استفاده از مترو یا BRT است. اگر با مترو می‌روید، ایستگاه امام علی (ع) پیاده شده و خود را به تقاطع امام خمینی و ولیعصر برسانید، بعد از 500 متر حرکت به سمت شمال، به کاخ موزه مرمر می‌رسید.اگر با بی‌آرتی هم قصد حرکت  به سمت این کاخ را دارید، باید خط میدان راه‌آهن-تجریش (پارک‌وی) را سوار شوید و ایستگاه امام خمینی پیاده شوید، سپس با 500 متر پیاده‌روی به سمت شمال ولیعصر، خود را به کاخ برسانید.
  • ساعت بازدید کاخ مرمر: همه‌روزه از ساعت 09:00 صبح تا 17:30، غیر از شنبه‌ها (بازدید باید با هماهنگی از طریق رزرو در سایت کاخ مرمر صورت گیرد.)
  • قیمت بلیط کاخ مرمر: 20 هزارتومان
  • وب‌سایت کاخ مرمر: cio-museums.org
lastsecond.ir-tehran-palaces-Marmar_Palace.jpg
نمایی داخلی از کاخ مرمر تهران

معروف ترین کاخ های تهران 

تا اینجای مطلب تقریبا از همه کاخ های سلطنتی تهران برای شما گفتیم؛ اما شاید این سوال هم برایتان پیش بیاید که در بین این همه کاخ در تهران کدام مشهورتر یا حتی مهم‌تر است؟ جواب این سوال چندان هم سخت نیست، کاخ گلستان مهم‌ترین و معروف‌ترین کاخ در تهران است که حتی در سال 92 در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است و دیدنش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

البته شاید سوال دیگری هم حالا در ذهن شما شکل گرفته باشد. احتمالا با دیدن فهرست نام چند کاخ یا عمارت زیبای دیگر هم ذهنتان بیاید که در این لیست خبری از آن‌ها نیست، کاخ‌هایی مانند کاخ شهربانی، کاخ دادگستری یا کاخ سنا. هرچند که هرکدام از این عمارت‌ها به خودی‌خود به لحاظ معماری و ارزش تاریخی اهمیت فراوانی دارد؛ اما تمرکز ما در این بخش صرفا بر آن دسته‌ای از کاخ‌های تهران بوده است که به منظور سکونت خانواده سلطنتی طراحی شده بوده است.  

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، کاخ های تهران بسیار زیادند و فراتر از دو سه مورد کاخ هایی هستند که معمولا نامشان را می‌شنویم. در این مطلب، سعی بر این بود کاخ‌هایی که سلطنتی بودند معرفی شوند و از آن‌ها نام برده شود. اما همچنان کاخ‌های دیگری هستند که زیبایی و عظمت آن‌ها کم از کاخ‌های سلطنتی ندارند.

کاربری برخی از این کاخ‌ها برای امور دولتی است، مانند کاخ دادگستری، کاخ سنا و... بعضی دیگر را دولتمردانی چون عین الدوله، ارباب هرمز و... استفاده می‌کردند. موارد دیگری نیز پیدا می‌شود که مربوط به افراد سرمایه‌دار بوده، مانند کاخ ثابت پاسال. از این قبیل کاخ‌ها و عمارت‌ها کم نیستند و خانه افراد سرشناس که توجه شما را به خود جلب کند، در تهران به وفور یافت می‌شود. کاخ های تهران و قیمت بلیط آن‌ها متفاوت هستند، برای همین در این مطلب بیشتر سعی بر معرفی داشتیم و برای اینکه از قیمت آن‌ها اطلاع کسب کنید، بهتر است به سایت‌هایشان و صفحه‌هایی که دارند مراجعه کنید. بسیاری از این کاخ ها به راحتی با مترو در دسترس هستند و به راحتی می‌توانید خودتان را به آنها برسانید، پس نگران رفت و آمد هم نباشید و هر چه سریعتر برای دیدنشان برانامه‌ریزی کنید.

مشاهده لیست جاهای دیدنی تهران با مترو

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.