جاهای دیدنی لرستان؛ مناطق و جاذبه هایی باورنکردنی

4
از 41 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
لرستان بهترین جا برای عشاق طبیعت
29 فروردین 1402 07:00
0

اگر به لرستان سرزمین دره‌ها و آبشارها بگوییم مبالغه نیست؛ در بین جاهای دیدنی لرستان به قدری مناظر بکر طبیعی و بهشتی وجود دارد که می‌تواند آرزوی هر طبیعت‌گردی را برآورده کند؛ اما نباید فراموش کنیم که دیدنی های لرستان، محدود به طبیعت نمی‌شود شما اگر سری به جاهای دیدنی خرم آباد به عنوان مرکز استان بزنید، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری را خواهید دید که نشان از قدمت شهرهای این منطقه دارد. 

در این مطلب از مجله لست‌سکند تصمیم داریم از مرکز استان فاصله بگیریم و به صورت اختصاصی سری به بهترین جاهای دیدنی لرستان بزنیم، از دره‌ها، دشت‌ها و دریاچه‌ها گرفته تا نقوشی که انسان‌های نخستین بر تن غارهای آن کشیده‌اند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه خودتان را برای یک ماجراجویی تازه آماده می‌کنید، لرستان را از دست ندهید این سرزمین قطعاً شما را شگفت زده می‌کند.

آبشارها و دریاچه‌های لرستان

طبیعت متفاوت لرستان محصول رودها و دریاچه‌های پر آبی است که در آن جریان دارد. آبشارهای مرتفع یا دریاچه‌های دیدنی که در دل یک دشت جای گرفته است، برای شما نمایی کارت پستالی از طبیعت ارائه می‌دهد. قسمت جالب در لرستان این است که شما برای دیدن این تصاویر زیبا، لازم نیست حتماً فعالیت‌های عجیب طبیعت‌گردی انجام دهید بعد از سختی‌های فراوان، این زیبایی را ببینید. دیدن یک آبشار خارق‌العاده یا دریاچه‌ای طبیعی در لرستان به قدری ساده و معمول است که شما حتی در یک سفر شهری بدون تجهیزات خاص هم می‌توانید با آن روبه‌رو شوید؛ مانند دریاچه کیو خرم‌آباد که دریاچه‌ای طبیعی وسط شهر است! هرچند که این مسئله درباره همه آبشارها و دریاچه یا حتی همه دیدنی های لرستان صدق نمی‌کند؛ اما درهرصورت قرار نیست هیچ گردشگری دست خالی از این سفر بازگردد. 

دریاچه گهر

به دریاچه گهر، نگین اشترانکوه هم می‌گویند. این دریاچه در دورود یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است و به دلیل آنکه دسترسی به آن نیاز به کوه‌پیمایی و آمادگی دارد، می‌توان گفت که یک دریاچه بکر و دست نخورده است. عمق این دریاچه در عمیق‌ترین نقاط تا 28 متر هم می‌رسد. هرچند که مسیر ماشین‌رو برای رسیدن به دریاچه وجود ندارد، اما گروه‌های طبیعت‌گردی بسیاری برای کمپینگ و پیمایش دریاچه گهر را انتخاب می‌کنند، چرا که مسیر رسیدن به آن به قدری زیباست، ارزش چندین ساعت پیمایش را دارد.

  • فاصله  خرم آباد از دریاچه گهر: حدود 2 ساعت و نیم
  • نزدیک‌ترین شهر به دریاچه گهر: دورود 
  • بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر: تابستان (دریاچه در ارتفاع قرار دارد و در فصول سردتر پیشنهاد نمی‌شود)

موقعیت دقیق دریاچه گهر 

دریاچه-گهر-زیبا-1024x703.jpeg
دریاچه گهر یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان

 آبشار بیشه

یکی از جاهای دیدنی لرستان که در سفر به این استان دیدنش را نباید از دست دهید، آبشار بیشه است! این آبشار 48 متری در مجاورت جنگل‌های بلوط قرار گرفته است و بدون اغراق یکی از زیباترین و خارق‌العاده‌ترین مکان های دیدنی لرستان است. آبشار بیشه در کنار روستای بیشه قرار گرفته است و یکی دیگر از جاذبه های لرستان را هم می‌توانید در این مکان ببینید، ایستگاه قطار بیشه که به نام زیباترین ایستگاه قطار ایران هم شناخته می‌شود، با فاصله کمی از آبشار بیشه قرار دارد که یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی برای علاقه‌مندان به عکاسی است.

  • فاصله خرم آباد از آبشار بیشه: حدود۱ ساعت و بیست دقیقه
  • نزدیک‌ترین شهر به آبشار بیشه: خرم آباد و دورود (هردو تقریبا یک فاصله دارند)
  • بهترین زمان بازدید از آبشار بیشه: بهار و تابستان

موقعیت دقیق آبشار بیشه

Bishe-Waterfall-1-e1598090838692.jpg
آبشار بیشه جای دیدنی لرستان 

آبشار نوژیان 

آبشار نوژيان یکی از بلندترین آبشارهای یا شاید حتی بلندترین آبشار لرستان باشد. این آبشار در میان گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد و مسیر دسترسی به آن ساده است و با خودرو شخصی می‌توانید به از این آبشار دیدن کنید. آبشار نوژیان بیش از 90 متر طول دارد و طبیعتاً در زمان بازدید باید انتظار شنیدن صدای پر قدرت ریزش آب از این ارتفاع را داشته باشید.

در فصل‌های سرد سال  با بیشتر شدن بارش برف و باران عرض رود هم افزایش پیدا می‌کند که زیبایی خاص به آن می‌بخشد. البته اگر از خیس شدن در سرمای زمستان واهمه‌ای ندارید، می‌توانید به این در فصول سرد هم از این جای دیدنی لرستان دیدن کنید.

  • فاصله خرم آباد از آبشار نوژیان: حدود یک ساعت
  • نزدیکترین شهر به آبشار نوژیان: خرم آباد
  • بهترین زمان بازدید از آبشار نوژیان: تابستان و بهار

بلندترین آبشارهای ایران کجاست؟

موقعیت دقیق آبشار نوژیان

53a614547a2f4210713be27625712f56.jpg
آبشار نوژیان از جاذبه های گردشگری لرستان

آبشار افرینه

سفر به یک تصویر مینیاتوری از آبشار نیاگارا چطور است؟ آبشار افرینه پل دختر را شاید بتوان یک آبشار نیاگارای خیلی کوچک دانست، این آبشار ارتفاع زیادی ندارد اما همان ارتفاع 10 متری هم برای جذاب شدن و شگفت‌زده کردن کسانی که آنجا می‌روند کافی است. دسترسی به این آبشار نسبتاً ساده است و با اتومبیل شخصی هم می‌توانید از این مورد از جاهای دیدنی لرستان دیدن کنید. آبشار افرینه در واقع از مجموعه‌ای آبشارهای کوچک و بزرگ ساخته شده است که به صورت نیم دایره در کنار هم جمع شده‌اند. 

  • فاصله خرم آباد از آبشار افرینه: حدود یک ساعت
  • نزدیکترین شهر به آبشار افرینه: پل دختر
  • بهترین زمان بازدید از آبشار افرینه: تابستان

موقعیت دقیق آبشار افرینه 

abashare-afrine-e1593443525973.jpg
آبشار افرینه از جاذبه های گردشگری لرستان

 تالاب ازگن 

این بار نوبت به یکی از جاهای دیدنی لرستان می‌رسد که شاید کمی خاص‌تر از بقیه باشد! تالاب ازگن در اصل یک تالاب فصلی است و با رسیدن تابستان رو به خشکی می‌رود؛ اما اغلب به غیر از انسان‌ها این تالاب گردشگر دیگری هم دارد، معمولاً در بهار اسب‌های وحشی به این تالاب می‌آیند و شما می‌توانید این موجودات شگفت‌انگیز را از فاصله‌ای نزدیک‌تر از همیشه ببینید البته تالاب ازگن به تنهایی هم به بسیار دیدنی است و هوا صاف و بدون ابر باشد احتمالاً شما می‌توانید یک آیینه بزرگ مقابل رویتان ببینید که تصویر کوه مقابلش را انعکاس داده است.

  • فاصله خرم آباد از تالاب ازگن: حدود یک ساعت و نیم 
  • نزدیکترین شهر به تالاب ازگن: دورود
  • بهترین زمان بازدید از تالاب ازگن: بهار

موقعیت دقیق تالاب ازگن

تالاب ازگن.jpg
نمایی از تالاب ازگن از دیدنی های لرستان

آبشار آب سفید

عروس آبشارهای لرستان آبشار آب سفید است! آبشاری با طول 70 متر و عرضی که در فصول پر آب به 15 متر هم می‌رسد این آبشار و رودخانه‌ای که صاحب یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آب های معدنی منطقه است و اگر اهل سفرهای سخت و پرماجرا نیستید اما دوست دارید از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید، آبشار آب سفید با دسترسی ساده و امکاناتی که در محوطه اطرافش برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته اس،ت انتخاب خوبی برای شماست. 

  • فاصله خرم آباد از آبشار آب سفید: حدود 3 ساعت و نیم
  • نزدیکترین شهر به آبشار آب سفید:  الیگودرز
  • بهترین زمان بازدید از آبشار آب سفید: بهار و تابستان

موقعیت دقیق آبشار آب سفید

Waterfall-Ab-Sefid.jpg
آبشار آب سفید الیگودرز از مناطق دیدنی لرستان

غارهای لرستان

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، جاذبه های لرستان در حوزه جاذبه‌های طبیعی از لحاظ کمی و کیفی تنوع بسیاری دارند و احتمالاً به غیر از کویر، هر چه که از طبیعت بخواهید این استان در اختیار شما می‌گذارد. حالا که از آبشارها و دریاچه‌های لرستان گفتیم، زمان آن رسیده کمی هم از کوهستان‌ها و غارهای جذابش بگوییم در ادامه به تعدادی از غارهای خاص و جذاب استان لرستان اشاره خواهیم کرد. 

 غار کلماکره

خیلی از غارهای ایران علاوه بر اهمیتی که از نظر حوزه جغرافیایی دارند، صاحب ارزش تاریخی هم هستند. یکی از این غارهای پر اهمیت که امروز جزو جاذبه های گردشگری لرستان به حساب می آید، غار کلماکره است. یافته‌های تاریخی این غار به قدری مورد توجه بوده که بسیار از آن‌ها پس از کاوش‌های غیرمجاز به موزه‌هایی مانند لوور و متروپولیتن انتقال داده شده‌اند. شاید جالب باشد که بدانید در این غار اشیایی با قدمت هزاره نخست پیش از میلاد کشف شده‌اند که حالا به عنوان یکی از 6 گنجینه بزرگ کشف شده در جهان شناخته می‌شوند. در مورد غار کلماکره همچنین باید این نکته را هم به خاطر بسپارید که غار نیاز به تجهیزات و مهارت کافی دارد و برای بازدید از آن بهتر است به تنهایی اقدام نکنید. 

  • فاصله خرم آباد از غار کلماکره: حدود دو ساعت تا نزدیک‌ترین روستا
  • نزدیکترین شهر به غار کلماکره: پل دختر
  • بهترین زمان بازدید از غار کلماکره: بهار و تابستان

موقعیت دقیق غار کلماکره 

کلماکره.jpg
یکی از اشیای به دست آمده از غار کلماکره

 غار وقت و ساعت

به هر اندازه که غار کلماکره جذابیت تاریخی دارد، غار وقت و ساعت دورود برای کسانی که به جاذبه‌های طبیعی علاقه دارند، جالب است. علت این جذابیت هم وجود چشمه وقت و ساعت در غار است. اما چرا به آن چشمه و غار وقت و ساعت می‌گویند؟ چشمه وقت و ساعت یک چشمه فصلی نیست؛ اما در زمان‌های خاصی به صورت کاملاً طبیعی آب آن قطع و وصل می‌شود. این غار هم از آن دسته مناطق دیدنی لرستان است که برای دیدنش باید با آمادگی کامل و تجهیزات سفر کنید.

  • فاصله  خرم آباد از غار وقت و ساعت: حدود دو ساعت 
  • نزدیکترین شهر به غار وقت و ساعت: دورود
  • بهترین زمان بازدید از غار وقت و ساعتبهار و تابستان

موقعیت دقیق غار وقت و ساعت 

چشمه وقت و ساعت.jpg
غار و چشمه وقت و ساعت از جاهای دیدنی لرستان

 غار عالی آباد

غار عالی آباد کوهدشت هم یکی از غارهای تاریخی و از مکان های دیدنی لرستان به حساب می آید اما اگر درمورد غار های قبلی به شما گفتیم که باید تجهیزات به همراه داشته باشید، درمورد غار عالی آباد باید این نکته را بدانید که این غار، یک غار تخصصی برای غارنوردان به حساب می‌آید و باید حتما علاوه بر تجهیزات، دانش و مهارت کافی برای ماجراجویی در این غار تاریخی را داشته باشید. متاسفانه از این غار عکس قابل استناد و نقشه دقیقی موجود نیست و برای رفتن به آن حتما از راهنماهای محلی باید کمک بگیرید.

  • فاصله خرم آباد از غار عالی آباد: حدود 2 ساعت و نیم
  • نزدیک‌ترین شهر به غار عالی آباد: کوهدشت
  • بهترین زمان بازدید از غار عالی آباد: تابستان

غار دوشه

 غار دوشه هم غاری تاریخی است و نقوشی 8 هزار سال پیش این غار را تبدیل به یک جای دیدنی لرستان کرده است. شاید پیش از این تنها در مستند‌‌‌‌ها و انیمشین‌ها نقوش روی غارها را دیده باشید. تصاویری که نشان از حضور انسان‌های اولیه روی زمین و تلاش آن‌ها برای بقا دارد؛ اما غار تاریخی دوشه سند مهمی است از سابقه دیوارنگاری در ایران و قدمتی که 4500 سال پیش از میلاد باز می‌گردد. 

  • فاصله خرم آباد از غار دوشه: حدود یک ساعت
  • نزدیک‌ترین شهر به غار دوشه: پل دختر
  • بهترین زمان بازدید از غار دوشه: تابستان

موقعیت حدودی غار دوشه در روستای کورشوراب

دوشه.jpg
نقوش غار دوشه از جاذبه های لرستان

  نقوش صخره‌ای هومیان و میرملاس

جای دیگری که در لرستان می‌توانید نقوش باستانی پیدا کنید شمال کوهدشت است. نقش صخره‌ای هومیان و میرملاس در شمال کوهدشت روی غاری حکاکی شده است. این نقش‌ها اغلب با دور رنگ زرد و سیاه کشیده‌اند و تعدادشان هم کم نیست! در غار هومیان 10 نقش و در غار میرملاس 18 نقش بر روی دیواره‌های غارها می‌توانید پیدا کنید.  نکته مهمی که در مورد نقوش صخره‌ای هومیان و میرملاس، به عنوان یکی از جاهای دینی لرستان باید به آن توجه کرد این است که این نقوش نشان دهنده زندگی مردم در این منطقه در بیش از 140 هزار سال پیش است. 

موقعیت دقیق میرملاس

13990409142333666206870210.jpg
تصویری از صخره میرملاس از جاهای دیدنی لرستان

سایر جاهای دیدنی طبیعی لرستان

دیدنی های لرستان به همین چند مورد ختم نمی‌شود، این سرزمین صاحب رویایی‌ترین مناظری است که شما در طول زندگی‌تان می‌بینید. تنگه‌های شگفت‌انگیز، دره‌های عجیب و دشت‌هایی فراخ که بهترین جا برای کمپ کردن هستند. در ادامه مطلب ما به سراغ برخی از مشهورترین مناظر طبیعی استان می‌رویم. گرچه که این مناظر تنها بخشی از زیبایی جاهای دیدنی لرستان را به تصویر می‌کشد؛ اما شروع خوبی برای کسانی است که می‌خواهند آماده سفر به آنجا شوند.

دره شیرز

دره شیرز یکی از معروف ترین مناطق دیدنی لرستان از بین جاذبه های طبیعی آن است! صخره‌های سرسبزی که اشکال عجیب و غریبی در طی میلیون‌ها سال ساخته‌اند و باعث می‌شود هر گردشگری که به این منطقه پا می‌گذارد، دقایقی مبهوت زیبایی آن باشد. این دره را که گاهی حتی به نام گراند کنیون ایران می‌شناسند، امروز به نام ژئوپارکی چندین میلیون ساله در رشته کوه زاگرس مشهور شده است. 

دره شیرز در خود چندین آبشار، غار و تنگه را جای داده است که برای دیدن آن‌ها باید از میان دالان‌های صخره‌ای و دیواره‌های بلند کوه‌ها بگذرید، اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و دوست دارید در مناطق بکر بمانید، دره شیرز برای شما یک بهشت جذاب است؛ اما برای دیدن یا شب‌مانی در این مورد از جاهای دیدنی لرستان فراموش نکنید که امکانات رفاهی خاصی عملاً وجود ندارد و حتماً باید تجهیزات کافی به همراه داشته باشید. 

  • فاصله خرم آباد از دره شیرزحدود 2 ساعت و نیم
  • نزدیکترین شهر به دره شیرز : کوهدشت
  • بهترین زمان بازدید از دره شیرز: بهار و تابستان

موقعیت دقیق دره شیرز

09547d8509e097a7ba5ac6baa9e33ea9.jpg
دره شیرز از بهترین جاذبه های گردشگری لرستان

 دره خزینه

یکی دیگر از دره‌های زیبای لرستان، دره خزینه است که  درست مانند یک جاده آب در میان آن روان شده است. در این دره دو جای دیدنی لرستان جای گرفته است، اول پیج نعل اسبی که در آن رودخانه سیمره مانند نعل یک اسب دورتا دور صخره‌ای بزرگ را فرا می‌گیرد و دوم پل معلق این دره که به عنوان یکی از بلندترین پل‌های معلق خاورمیانه شناخته می‌شود. این پل معلق در ارتفاع 85 متری ساخته شده است و اگر ترس از ارتفاع ندارید، مکان متفاوتی برای عکاسی به شمار می‌رود.

  • فاصله خرم آباد از دره خزینهحدود 2 ساعت 
  • نزدیکترین شهر به دره خزینهپل دختر
  • بهترین زمان بازدید از دره خزینهبهار و تابستان

 موقعیت دقیق دره خزینه 

دره خزیه.jpeg
دره خزینه از مکان های دیدنی لرستان

 تنگه لی لی

 یک مقصد جذاب تابستانی در استان لرستان تنگه لی لی است. عمق و عرض این تنگه به اندازه‌ای است که می‌تواند با قایق در آن تردد کرد و از سواری در میان دیواره‌های بلندی که طبیعت ساخته است، لذت برد. شاید علت نامگذاری تنگه لی لی هم برایتان جالب باشد. در اطراف تنگه می‌توانید به سادگی درختان گیلاس را پیدا کنید و با توجه به اینکه در گویش محلی مردم به گیلاس‌هایی که هنوز نرسیده‌اند لی لی می‌گویند، این تنگه هم به نام لی لی مشهور شده است. 

  • فاصله خرم آباد از تنگه لی لیحدود یک ساعت و نیم
  • نزدیکترین شهر به تنگه لی لی: دورود
  • بهترین زمان بازدید از تنگه لی لی: بهار

موقعیت دقیق تنگه لی لی

lili-aradmag-2-min.jpg
تنگه لی لی از دیدنی های لرستان در تابستان

 مخمل کوه

هر چه بیشتر در میان طبیعت این استان پیش بروید بیشتر متوجه می‌شوید که جاهای دیدنی لرستان انگار تمامی ندارد. اگر به دامنه این کوه برسید ممکن است از خودتان بپرسید نکند اینجا سوئیس باشد! در یک پیمایش کوتاه در دامنه مخمل کوه نه فقط دشت بلکه چندین حوضچه زیبا، آبشار و تنگه خواهید دید، البته فراموش نکنیم که زیبایی و بکر بودن چنین منطقه زیبایی تنها با رعایت نکات محیط زیستی توسط گردشگران و همه کسانی که پا به آن می‌گذارند ممکن است. 

  • فاصله خرم آباد از مخمل کوهحدود یک ساعت و نیم
  • نزدیکترین شهر به مخمل کوه: خرم آباد
  • بهترین زمان بازدید از مخمل کوه: بهار و تابستان

موقعیت دقیق مخمل کوه 

Shahriar-R_-on-LinkedIn_-پارک-جنگلی-مخمل-کوه،-خرم-آباد-897x1024.jpg
مخمل کوه از مکان های دیدنی لرستان

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا هم یکی از شگفتی‌های این منطقه است. این مکان به عنوان یکی از جاهای دیدنی لرستان تونلی 800 متری است که توسط طبیعت ساخته شده است. این تونل از لایه‌های یخ و برف که در طی سالیان زیادی در اشترانکوه جمع شده‌اند، ساخته شده است و بزرگترین تونل برفی ایران محسوب می‌شود. باید بدانید که حتی اگر تابستان از این جای دیدنی لرستان دیدن می‌کنید باید لباس گرم به همراه داشته باشید، چرا که دما هوا در این تونل به صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

  • فاصله خرم آباد از تونل برفی: حدود دو ساعت
  • نزدیکترین شهر به تونل برفی: ازنا
  • بهترین زمان بازدید از تونل برفی: تابستان

موقعیت دقیق تونل برفی ازنا

تونل+برفی+ازنا+ثبت+ملی+شد.jpg
تونل برفی ازنا از جاذبه های لرستان

دشت لاله های واژگون (دالانی)

 آخرین موردی که از طبیعت این سرزمین بهشتی برای شما می گوییم دشت لاله های واژگون الیگودرز است که در سفرنامه از دشت لاله های واژگون تا روستای بدون کوچه هم می‌توانید درمورد آن بخوانید. این دشت، 2900 هکتار است و هر اردیبهشت از لاله‌های واژگون وحشی پر می‌شود.

نام دیگر این دشت از جاهای دیدنی لرستان دشت دالانی است. البته در این دشت زیبا شما می‌توانید انواع دیگر گل‌ها گیاهان وحشی را پیدا کنید؛ اما عمده شهرت ان به دلیل وجود لاله‌های واژگون است. توصیه ما به شما این است که در زمان بازدید از این بخش از مناطق دیدنی لرستان از کندن بوته‌های زیبای لاله واژگون (حتی اگر به قصد پرورش باشد) خودداری کنید.

  • فاصله خرم آباد از دشت لاله های واژگون: حدود یک ساعت و نیم
  • نزدیکترین شهر به دشت لاله های واژگون: الیگودرز
  • بهترین زمان بازدید از دشت لاله های واژگون: اردیبهشت ماه

موقعیت دقیق دشت لاله های واژگون

الیگودرز.jpg
دشت لاله های واژگون از جاذبه های گردشگری لرستان

جاهای دیدنی تاریخی لرستان

طبیعت برای پروپیمان کردن جاهای دیدنی لرستان کم نگذاشته است. اما در کنار این طبیعت بی‌انتها، ساخته‌های دست بشر هم در این منطقه کم نیست. شما با سفر به این استان می‌توانید عمارت‌ها و بناهای تاریخی بسیاری را ببینید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید، برای همین هم در این بخش از این جاذبه‌های تاریخی می‌گوییم. البته از آنجایی که پیش از این مفصل به خرم آباد پرداخته‌ایم، این بار به مقاصد دیگر استان سر می‌زنیم.

 معبد سرخ دم لری و معبد سرخ دم لکی

کوهدشت از آن دست مناطقی در لرستان است که هر چند کیلومتر که می‌گذرد شما به یک جاذبه تاریخی می رسید. این بار در بین جاهای دیدنی لرستان به دو معبد رسیده‌ایم. معابدی نبستا شبیه اما متفاوت معبد سرخ دم لری و معبد سرخ دم لکی محوطه دم سرخ لری در 10 کیلومتری جنوب شرقی کوهدشت قرار دارد قدمت آن به قرن دهم پیش از میلاد می رسد. به نظر می رسد این معبد به پادشاهی کاسی‌ها که یک حکومت محلی بوده است باز می‌گردد. 

از طرف دیگر معبد دم سرخ لکی در 6 کیلومتری شمال غربی کوهدشت قرار دارد و در آن اشیایی از هزاره اول پیش از میلاد کشف شده است. هرچند که نام این مکان را پیشینیان ما معبد گذاشته‌اند؛ اما باید به نظر می‌رسد بیش از پرستشگاه این بنا کاربری نظامی داشته است. 

  • آدرس مبعد سرخ دم لری و معبد سرخ دم لکی: دهستان کوهدشت جنوبی، روستای سرخ‌دم لری و محل معبدسرخ دم لکی 8 کیلومتری از شمال غربی شهر کوهدشت
  •  ساعت بازدید از مبعد سرخ دم لری و معبد سرخ دم لکی:  24 ساعته
  • قیمت بلیط مبعد سرخ دم لری و معبد سرخ دم لکی: رایگان
n1027397-1875177.jpg
بقایای معبد سرخ دم لری

 امام زاده قاسم

امام زاده قاسم ازنا یکی دیگر از جاذبه های  گردشگری لرستان است. قدمت این بنای تاریخی به دوره ایلخانی می رسد این امام زاده به نسبت سایر مکان‌های مذهبی و تاریخی ایرانی ظاهر متفاوت‌تری دارد و همین باعث متمایز شدن این جاذبه تاریخی می‌شود. اما این امام زاده قصه‌های جالبی را هم در خود جای داده از پیدا شدن محل اختفای  قبر گرفته تا خوابی که باعث ساخت بارگاه می شود. 

  • آدرس امام زاده قاسم: روستای امامزاده قاسم در دهستان جاپلق (گاپله)
  •  ساعت بازدید از امام زاده قاسم:  24 ساعته
  • قیمت بلیط امام زاده قاسم: رایگان

موقعیت دقیق امام زاده قاسم

139312291804595924959334.jpg
امام زاده قاسم از جاهای دیدنی لرستان

موزه مردم شناسی بروجرد 

موزه مردم شناسی بروجرد در واقع خانه‌ای مجلل و قدیمی است که در سه طبقه ساخته شه است و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. در این خانه شما می‌توانید هنر معماران دوران قاجار را به راحتی ببینید از ارسی‌ها و پنجره‌های زیبا گرفته تا گچ‌بری‌های ظریفی که در آن دوره محبوبیت خاصی داشت؛ اما چیز دیگری که این خانه مشهور می‌کند کاربری آن به عنوان موزه است. در منابع مختلف نام‌های گوناگونی برای این موزه ذکر شده است موزه شهرداری، موزه مردم شناسی و حتی موزه اسناد مشروطیت بروجرد. در این موزه شما می‌توانید انواع زیور آلات، سماور و لباس‌های مردم لرستان را در آن پیدا کنید.

  • آدرس موزه مردم شناسی بروجرد: بروجرد خیابان صفا
  •  ساعت بازدید از موزه مردم شناسی بروجرد:  9 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط موزه مردم شناسی بروجرد: 5 هزارتومان

موقعیت دقیق موزه مردم‌شناسی بروجرد

museum-of-anthropology-borujerd1.jpeg
موزه مردم شناسی بروجرد از جاهای دیدنی لرستان

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از جاهای دیدنی لرستان است که هم از نظر تاریخی و هم از نظر مذهبی ارزش خاصی دارد. این مسجد یکی از نخستین مسجدهایی است که در ایران ساخته شده است. البته این‌طور که از داستان‌های محلی مشخص شده است، محل احداث مسجد پیش از این نیز کاربری مذهبی داشته است و شاید به عنوان یک آتشکده استفاده می‌شده است. متأسفانه باید توجه کرد که در زمان جنگ تحمیلی خسارت‌های جبران ناپذیری به این بنا وارد شد.

  • آدرس مسجد جامع بروجرد: در محله دودانگه، خیابان جعفری
  •  ساعت بازدید از مسجد جامع بروجرد: ساعات برگزاری نماز جماعت
  • قیمت بلیط مسجد جامع بروجرد: رایگان

موقعیت دقیق مسجد جامع بروجرد

masjed-jame-brujerd4.jpg
مسجد جامع بروجرد از دیدنی های لرستان

پل قلعه حاتم

پل قلعه حاتم یکی از جاهای دیدنی لرستان در بروجرد است که ساخت آن به اوایل دوران قاجار می رسد. اما ظاهر پل به خودی خود زیبا و دیدنی است این 260 متری از آجر و سنگ ساخته شده و در واقع یکی از راه هایی بوده که پیشینیان ما برای ذخیره و انتقال آب استفاده می‌کردند در واقع این پل به نوعی می‌توانست مسیر رودخانه را مهندسی کند و از طرف دیگر جلوی سرریز شدن آن را هم می‌گرفت. 

  • آدرس پل قلعه حاتم: شمال غربی بروجرد
  •  ساعت بازدید از پل قلعه حاتم: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل قلعه حاتم: رایگان

موقعیت دقیق پل قلعه حاتم

Ghalehatam_Bridge_from_sky.jpg
پل حاتم از دیدنی های لرستان

سخن آخر

برای گردش و ماجراجویی در لرستان بیش از وقت را تلف نکنید و هرچه سریع‌تر بار سفر ببندید. هرچند که برای جمع بندی مطلبی درباره مناطق دیدنی لرستان همین حرف کافی است؛ اما بهتر است طبق روال همیشه تصمیم‌گیری را به عهده شما و علاقه شخصی‌تان بگذاریم، اگر یک نگاه کلی به مکان های دیدنی لرستان بیندازیم، می‌توانیم بگوییم که این سرزمین جای خوبی برای سفر در فصول نسبتاً گرم سال است هوای مطبوع و جاذبه‌های متنوع طبیعی به ویژه آبشارها و تنگه به سادگی گرمای آزار دهنده تابستان را از شما دور می‌کند. 

از طرف دیگر، پیشینه تاریخی و یافته‌های منحصر به فردی که از دوران باستان در این منطقه وجود دارد و همین‌طور بناهای شگفت انگیزی؛ مانند قلعه فلک‌الافلاک می‌تواند علاقه‌مندان به تاریخ را هم به لرستان بکشاند. واقعیت این است که اگر زمان محدودی برای سفر به لرستان دارید مجبورید بین این همه جاذبه رنگارنگ انتخاب‌های سختی داشته باشید. شما در مقام انتخاب چه اولویتی خواهید داشت؟ آبشارها و دشت‌های لرستان یا قلعه‌ها و یادگارهای تاریخی؟ 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.