راهنمای کامل حمل و نقل در آنتالیا؛ از تاکسی و اتوبوس تا کرایه ماشین

4.3
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با چه وسایلی در آنتالیا بگردیم؟
17 اردیبهشت 1402 07:00
0

به یکی از بهترین مراکز خوشگذرانی ترکیه آمده‌اید و حالا نمی‌دانید چطور باید در شهر بگردید و از وضعیت حمل و نقل در آنتالیا اطلاعی ندارید؟ حق دارید. بیشتر ما وقتی تصمیم به سفر می‌گیریم بیشتر از هر چیزی به تصاویر جذاب و زیبا در آن مقصد و اقامتگاه‌ها توجه می‌کنیم؛ اما فراموش می‌کنیم که در طول سفر برای دیدن این جاهای زیبا و جذاب ممکن است حتی نیاز به طی مسیری طولانی باشد. این بار پیش از خرید تور آنتالیا مسئله حمل و نقل را هم در نظر بگیریم، چرا که ممکن است تأثیر زیادی در انتخاب مقصد و کاهش هزینه‌های شما در طول سفر داشته باشد.

در این مطلب از مجله لست سکند  درمورد وسایل حمل و نقل در آنتالیا و انواع حمل و نقل صبحت خواهیم کرد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید در آینده نزدیک به آنتالیا سفر کنید و در این منطقه بگردید حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.   

انواع حمل و نقل در آنتالیا 

همیشه وقتی از حمل و نقل حرف می‌زنیم باید به این مسئله هم توجه کنیم که حمل و نقل در آنتالیا یا هر جای دیگری چندین وجه دارد و فقط مختص به داخل شهر نیست! بنابراین پیش از هر چیز از سفر به آنتالیا می‌گوییم هرچند که در مطلب راهنمای سفر به آنتالیا به خوبی به آن اشاره کرد‌ه‌ایم. فرودگاه آنتالیا فرودگاهی با انواع امکانات است که نه فقط پذیرای پروازهای داخلی از قسمت‌های مختلف ترکیه است، بلکه بسیاری از پروازهای بین‌المللی از طریق آن انجام می‌گیرید از ایران هم به مقصد آنتالیا پرواز مستقیم وجود دارد که محبوب‌ترین شکل سفر به این شهر است. 

مسئله دیگری که بد نیست در زمان خرید تور آنتالیا خرداد به آن توجه کنید، این است که آنتالیا به یک شهر محدود نمی‌شود؛ بلکه مناطق توریستی زیادی در آن وجود دارند و حتی خیلی افراد برای دیدن جاذبه‌های خاصی مانند آسپندوس آنتالیا به ترکیه سفر می‌کنند. بنابراین حمل و نقل بین شهری جایگاه مهمی در سفر به این مقصد دارد. از طرف دیگر، اگر دوست دارید در مدت اقامتتان به جز لذت‌بردن از امکانات ریزورت‌ها سری هم به فروشگاه‌ها یا جاذبه‌های داخل شهر بزنید، بازهم جای نگرانی نیست. برای گردشتان در این شهر همه چیز مهیاست. 

163983.jpg
فرودگاه آنتالیا از فرودگاه‌های محبوب در ترکیه

 انواع وسایل حمل و نقل در آنتالیا چیست؟ 

 آنتالیا شهری نسبتاً مدرن است و نیازی نیست زمانی که به آن سفر می‌کنید، بابت جا به جایی در شهر نگرانی داشته باشید و اگر می‌خواهید به سراغ تفریحات آنتالیا در قسمت‌های دیگر شهر بروید انتخاب‌های متنوعی پیش رویتان است و شما با توجه به هزینه یا فاکتورهای دیگری که برای برنامه سفر خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با وسایل مختلفی به مقصد موردنظرتان برسید. در واقع به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم که چه وسایل حمل‌ونقلی در آنتالیا وجود دارد می‌توان گفت: تراموا، اتوبوس، دولموش، تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی. در ادامه، به معرفی هر یک از وسایل حمل‌و‌نقل در این شهر می‌پردازیم. 

روپیه سریلانکا.jpg
نمایی از شهر آنتالیا

 تراموا در آنتالیا؛ از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل

 اگر بازدید از جاهای دیدنی آنتالیا در برنامه شما قرار دارد در میان وسایل حمل و نقل در آنتالیا تراموا یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود؛ چرا که خطوط تراموا در مسیر بیشتر جاذبه‌های مهم و دیدنی شهر قرار دارد. نه فقط جاذبه‌های آنتالیا بلکه فرودگاه این شهر هم در مسیر تراموا قرار دارد و می‌توانید حتی از ابتدای رسیدن به شهر اگر برای مثال تور اقساطی آنتالیا را تهیه کرده‌اید و در امکانات تور شما ترانسفر فرودگاهی در نظر گرفته نشده است به وسیله تراموا از فرودگاه به منطقه‌ای که اقامتگاهتان در آن قرار گرفته است برسید. هزینه هر بار سوار شدن به تراموا در حال حاضر 8 لیر است. 

fksniPjnWbMe5MOyPQ50cb1PJbkssg3e0JlimSjs.jpg
نقشه خطوط تراموای آنتالیا

اتوبوس های آنتالیا؛ راه دیگر گردش در شهر

 اتوبوس های آنتالیا یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در این منطقه است، چرا که خطوط ریلی، گستردگی کافی را برای گردش در همه مناطق ندارد. اگر شما از آن دست مسافران ماجراجویی باشید که دوست دارید به همه جای شهر سرک بکشید، ممکن است تا اندازه‌ای دچار مشکل شوید. از طرف دیگر، با وجود قیمت گران بنزین در ترکیه، استفاده از خودرو های اجاره‌ای و تاکسی‌های شهری ممکن است هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد. البته باید توجه داشت که اتوبوس‌ها فقط وسیله حمل و نقل در شهر نیستند!

اگر دوست دارید سری به بهترین سواحل آنتالیا که اغلب بیرون شهر قرار دارند بزنید، می‌توانید از اتوبوس‌های بین شهری استفاده کنید. این اتوبوس‌ها جدا از هزینه کمتری که نبست به سواری دارند، به شما فرصت آشنایی با دیگر مسافران و حتی شاید جامعه محلی را بدهد. در نهایت، دانستن این نکته هم بد نیست که قیمت بلیط اتوبوس‌های شهری در آنتالیا حدود 2 لیر است؛ اما هزینه اتوبوس‌های بین شهری با توجه به مسافت متفاوت خواهد بود.

نقشه+اتوبوسرانی+آنتالیا.jpg
نقشه خطوط اتوبوس آنتالیا

 دولموش های آنتالیا

وقتی تور ترکیه را می‌خرید و به این کشور سفر می کنید، یکی از وسایل حمل و نقلی که نامش را زیاد خواهید شنید، دولموش است! نگران نباشید، قرار نیست با وسیله های عجیب و غریبی مانند توتوک ها رو به رو شوید، دولموش در واقع یک ون است که وظیفه انجام بخشی از حمل و نقل عمومی را به عهده دارد. دولموش ها ظرفیتی 8 نفره دارند و  اگر علاقه به شلوغی ندارید، این وسیله مناسب شماست. یکی از مزیت های این مورد از وسایل حمل و نقل در آنتالیا قیمت کمترش به نسبت تاکسی و صد البته خودرو های شخصی است، این مسئله برای کسانی که به قصد خرید به این شهر آمده اند و دوست دارند با هزینه کمی از مراکز خرید آنتالیا دیدن کنند، اهمیت خاصی دارد. هزینه دولموش های آنتالیا  بین 8 تا 10 لیر است. 

Ride-a-Dolmus-in-Turkey.jpg
دولموش، از وسایل حمل و نقل در آنتالیا 

 تاکسی و تاکسی اینترنتی در آنتالیا

 تا اینجا از برخی از انواع وسایل حمل و نقل از جمله اتوبوس های آنتالیا نام بردیم، طبیعتاً حالا نوبت به تاکسی می‌رسد، مانند هر شهر دیگری در آنتالیا، تاکسی هم یکی از انتخاب‌های شما برای جابه‌جایی در شهر است؛ اما فراموش نکنید که همان‌طور که بالاتر گفتیم به دلیل قیمت بالای بنزین در ترکیه، ممکن است استفاده از تاکسی برای شما هزینه نسبتاً زیادی را در پی داشته باشد؛ اما بااین‌حال تاکسی یا حتی تاکسی اینترنتی آنتالیا می‌تواند به راحتی شما در زمان تردد در شهر تأمین کند.

هزینه تاکسی به فاکتورهای گوناگونی مربوط است از جمله مسافتی که شما طی می‌کنید یا اینکه آیا از راننده‌تان می‌خواهید که در میان راه توقف داشته باشد یا خیر؛ اما به صورت کلی اگر بخواهید یک قیمت پایه‌ای برای تاکسی‌های آنتالیا در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که شما برای حداقل سواری در این شهر باید 3 لیر بپردازید.

انتخاب دیگر شما تاکسی اینترنتی در آنتالیا است، در این شهر می‌توانید هم از پلتفرم‌های بین المللی مانند اوبر استفاده کنید و هم به سراغ اپلیکیشن‌های حمل و نقل در ترکیه مانند BiTaksi و iTaksi بروید اغلب این پلتفرم‌های آنلاین روش استفاده ساده‌ای دارند، تاکسی اینترنتی آنتالیا در میان وسایل نقلیه این شهر راحت‌ترین وسیله به شمار می‌رود و اگر شما دغدغه هزینه  وسایل حمل و نقل در آنتالیا را ندارید می‌توانید به سادگی با استفاده از تاکسی اینترنتی در آنتالیا تردد کنید.

uber-antalya.png
اوبر از ارائه دهندگان تاکسی اینترنتی در آنتالیا

 کرایه خودروی شخصی، لوکس و لذت بخش در آنتالیا

 آخرین موردی که به عنوان وسیله حمل و نقل در آنتالیا می‌توان از آن نام برد، کرایه اتومبیل شخصی است. هرچند که این کار به شما کمک می‌کند تا به سادگی و بدون محدودیت بدون در نظر گرفتن زمان خاصی در شهر یا حتی شهرهای اطراف گردش کنید؛ اما اگر قصد رفتن به بهترین منطقه آنتالیا برای سفر را دارید،  باید چند نکته را در نظر بگیرید اول از همه اینکه هزینه اجاره خودرو با توجه به گرانی‌های ترکیه قرار نیست ارزان باشد! دوم اینکه معمولاً تعهدات سنگینی برای کسانی که قصد اجاره خودرو دارند در نظر گرفته می‌شود. 

TERRACITY.jpg
نمایی از مرکز شهر آنتالیا

 آنتالیا کارت از ضروریات سفر حمل و نقل

 تا اینجا از روش های حمل و نقل در آنتالیا و وسایل مختلفی که تردد در این شهر را برایمان ساده‌تر می‌کند گفتیم؛ اما درمورد تهیه بلیط وسایل نقلیه در این شهر هم بد نیست بدانید، به ویژه اینکه این روزها خیلی از وسایل نقلیه کرایه نقدی را از شما قبول نخواهد کرد. برای پرداخت هزینه بسیاری از وسایل حمل و نقل در آنتالیا شما باید آنتالیا کارت داشته باشید، این کار به شما امکان استفاده از خیلی از وسایل نقلیه یا خدمات عمومی شهر را می‌دهد. درمورد آنتالیا کارت و نحوه خریدن آن در مطلب جداگانه‌ای به صورت مفصل توضیح داده‌ایم و در این مطلب تنها به این نکته بسنده می‌کنیم که بدانید اگر قصد استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر را دارید داشتن آن ضروری است. 

Antalya-Kart-in-Antalya-in-Turkey.jpg
آنتالیا کارت یک ضرورت برای استفاده از اتوبوس های آنتالیا

 سخن آخر 

 استفاده از وسایل حمل و نقل مختلف در طول یک سفر تنها راهی برای کاهش هزینه‌ها نیست؛ بلکه تجربه تازه و جذابی از دیدن یک فرهنگ متفاوت آشنایی با زندگی مردم آن شهر است، به خصوص اگر به سراغ خرید تور آنتالیا uall رفته باشید که به دلیل امکانات هتل‌ها گاهی باعث می شود که افراد حتی از اقامتگاه هایشان خارج نشوند. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً در برنامه سفرتان استفاده از یکی از وسایل نقلیه عمومی را بگنجانید. با این کار ممکن است در این سفر حتی با جاذبه‌هایی رو به رو شوید که انتظار دیدن آن را نداشتید یا حتی از وجود آن مکان بی‌اطلاع بوده‌اید، در هر صورت ماجراجویی‌هایی از دست اغلب نتایج جالبی را در پی داشته است.

در این مطلب هم تلاش کردیم تا جای ممکن از انواع روش‌های حمل و نقل در آنتالیا و مناطق اطراف آن بگوییم تا برنامه ریزی سفر را برای شما تا حدی ساده‌تر کنیم البته اگر دوست دارید بیشتر از تجربه شخصی افراد بدانید می‌توانید حتی سری به سفرنامه‌های آنتالیا لست سکند بزنید.  

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.