بهترین فستیوال ها و جشنواره های دبی؛ از موسیقی تا رنگ

5
از 8 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دبی چه فستیوال های جذابی دارد؟
16 اردیبهشت 1402 07:00
0

فضای مدرن و جاذبه‌های مثال‌زدنی شهر آسمان‌خراش‌ها را که کنار بگذاریم، تازه به فستیوال های دبی می‌رسیم؛ فستیوال‌هایی که تقریباً در هر زمانی از سال برگزار می‌شوند. مسافران بسیاری تقویم خرید تور دبی را با روز برگزاری این جشنواره‌ها تنظیم می‌کنند؛ چراکه برخی از مراسم فستیوال های دبی در هیچ روز دیگری از سال تکرار نمی‌شود و هیچ کس دلش نمی‌خواهد آن‌ها را از دست بدهد.

فستیوال‌هایی که در دبی برگزار می‌شوند، موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند و بعضی از آن‌ها قابلیت این را دارند که به «تنها دلیل سفر» عده‌ای از گردشگران تبدیل شوند. در این مطلب از مجله گردشگری لست سکند، قصد داریم دلایل شهرت بهترین فستیوال‌های دبی را بررسی کنیم و زمان برگزاری هر یک از آن‌ها را بگوییم.

دبی چه فستیوال‌هایی دارد؟

فستیوال خرید، فستیوال رنگ، فستیوال هنر، جشنواره بین‌الملی فیلم، فستیوال موسیقی دبی و ماراتن، همگی از معروف‌ترین و بهترین فستیوال های دبی هستند. البته در این بین مسابقات ورزشی و گردهمایی‌های مختلفی در دبی برگزار می‌شوند که آن‌ها را هم می‌توانیم در لیست فستیوال های دبی قرار دهیم. جزئیات هر یک از فستیوال‌هایی را که نام بردیم، به شرح زیر است:

1. فستیوال خرید دبی (Dubai Shopping Festivals)

قطعاً یکی از اماکنی که مسافران دبی برای تفریح و تماشا انتخاب می‌کنند، مراکز خرید دبی هستند. حال اگر این مراکز با فستیوال های دبی همراه شوند، جذابیتشان دوچندان می‌شود. شروع فستیوال خرید دبی از سال 1996 رقم خورد و از آن سال تا کنون این فستیوال در اولین فصل از هر سال میلادی برگزار می‌شود. در این جشنواره، هر مغازه یا فروشگاه بزرگ سعی می‌کند با تخفیف‌گذاشتن بر اجناسش، گردشگران و مردم محلی دبی را به سمت خود بکشاند. 

ناگفته نماند که سرگرمی این فستیوال فقط به خرید محدود نمی‌شود بلکه، مراسمی مثل کنسرت، اجرای نمایش، بازی و... هم از جذابیت‌های این فستیوال هستند. برای رسیدن به این فستیوال کافیست خود را به یکی از بهترین مراکز خرید دبی برسانید.

  • زمان برگزاری فستیوال خرید دبی: 15 دسامبر تا 29 ژانویه
  • مکان برگزاری فستیوال خرید دبی: مراکز خرید سراسر دبی
عکس کاور.jpg
فستیوال های دبی

2. فستیوال هنر دبی (Dubai Art Fair)

این فستیوال اولین بار در سال 2006 تحت حمایت شیخ محمد بن رشید المکتوم به راه افتاد و در همان سال‌های ابتدایی به عنوان یکی از فستیوال‌های هنری جهانی، به طور گسترده‌ای از آن استقبال شد.

در فستیوال هنر دبی، موضوع آثار هنری مدرن، بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد و جمع‌آوردندگان نقاشی‌های جدید، برای خرید و بازدید از سراسر جهان به دبی می‌آیند. برگزاری همایش انجمن جهانی هنر «Global Art Forum» هم یکی از بهترین قسمت‌های این فستیوال است که هنرمندان برجسته جهان را فرا می‌خواند.

  • زمان برگزاری فستیوال هنر دبی: اوایل ماه مارس
  • مکان برگزاری فستیوال هنر دبی: جمیرا
image00010.jpg
فستیوال هنر دبی

3. جشنواره بین‌المللی فیلم دبی (Dubai International Film Festival)

جشنواره بین‌المللی فیلم دبی نه تنها بزرگ‌ترین جشنواره فیلم در دبی است، بلکه در خاورمیانه هم به این عنوان شناخته می‌شود. در این جشنواره فیلم‌های مختلفی از کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان به روی پرده می‌روند و داوطلبان، تماشاگران، منتقدان و دوستداران سینما دور هم جمع می‌شوند و علاوه بر بررسی آخرین آثار سینمایی، به تبادل فرهنگ و هنر کشورشان مشغول می‌شوند. اگر خوش‌شانس باشید، با شرکت در این جشنواره بازیگران و کارگردانان محبوبتان را می‌بینید. برای شرکت در چنین جشنواره‌هایی ممکن است لازم باشد تعداد روزهای بیشتری را در دبی باشید.

  • زمان برگزاری فستیوال بین‌المللی فیلم دبی: ماه دسامبر یا نوامبر (از مدتی قبل اعلام می‌شود)
  • مکان برگزاری فستیوال بین‌المللی فیلم دبی: سالن‌های سینمای دبی (از مدتی قبل اعلام می‌شود)

قیمت تور دبی ۷ شب و ۸ روز

1-52.jpg
جشنواره بین‌المللی فیلم دبی

4. فستیوال بین‌المللی جاز (Dubai International Jazz Festival)

محبوبیت آهنگ‌های سبک جاز، بین مردم جهان پایان ندارد. به جز فستیوال‌های دبی، کشورهای مختلفی هستند که این فستیوال موسیقی دبی را برگزار می‌کنند. تاریخ برگزاری این فستیوال در دبی به دو دهه قبل باز می‌گردد و هر سال، پر‌شورتر و شلوغ‌تر می‌شود. تا حدی که در سال‌های اخیر (به جز دوران کرونا)، حدود نیم‌میلیون نفر در آن شرکت کردند.

فستیوال جاز در نقاط مختلفی از شهر برگزار می‌شود؛ اما نگران نباشید، چراکه با یک نول کارت در جیبتان، می‌توانید به هر نقطه از این شهر دسترسی داشته باشید. بسیاری از هنرمندان نامدار موسیقی جاز، در این فستیوال ساز می‌زنند. برای شنیدن کارهایشان، باید کمی قبل‌تر بلیط شرکت در این فستیوال را تهیه کرده‌ باشید.

  • زمان برگزاری فستیوال جاز در دبی: ماه فوریه
  • مکان برگزاری فستیوال جاز در دبی: قسمت‌های مختلف شهر
268321.jpg
فستیوال جاز، بهترین فستیوال موزیک دبی

5. فستیوال ماراتن (Marathon Festival Dubai)

اگر در بین فستیوال های دبی به دنبال یک گردهمایی پرانرژی و ورزشی هستید، کفش دویدن به پا کنید و به ماراتن دبی بیایید. این فستیوال اولین بار در سال 2000 انجام شد و از نظر اهدای جوایز، سنگ تمام گذاشت. به طوری که بسیاری از مردم، ماراتن دبی را یکی از سخاوتمندانه‌ترین ماراتن‌های جهان می‌دانند. در این مسابقه، به کسی که رکورد جهانی را جابه‌جا کند، یک میلیون دلار تعلق می‌گیرد و هر یک از برندگان بخش مردان و زنان، حدود 250 هزار دلار را به جیب‌می‌زنند.

وقتی این جوایز در کنار فضای پرشور و شادی‌بخش مسابقه قرار می‌گیرد، بیشترین جذب شرکت کننده را رقم می‌زند. جمعیت کسانی که در این فستیوال می‌دوند، به حدود 28 هزار نفر می‌رسد. طول مسیر این مارتن حدود 42 کیلومتر است و 6 صبح آغاز می‌شود. اما اگر ورزشکار حرفه‌ای نیستید و صرفاً برای تفریح به این فستیوال می‌روید، می‌توانید در ساعات بعدی هم وارد مسیر شوید و مسافت کوتاه‌تری را بدوید.

  • زمان برگزاری فستیوال ماراتن: معمولاً بین ماه‌های ژانویه و فوریه
  • آدرس برگزاری فستیوال ماراتن: اکسپو سیتی دبی
bPhSPO_dubai-marathon.jpg
فستیوال ماراتن دبی

6. جام جهانی دبی (Dubai World Cup)

شاید چیزهایی درباره علاقه اعراب به اسب و عجایب نژاد اصیل اسب عربی شنیده باشید. از سال 1996 شهر دبی میزبان یکی از دیدنی‌ترین مسابقات اسب‌سواری جهان است که جایزه‌ای 15 میلیون دلاری دارد و مکان برگزاری‌اش میدان مسابقه ندالشبا است. اگر می‌خواهید جمعی از بهترین چابک‌سواران، مربیان و اسب‌های دنیا را ببینید. مسافتی که اسب‌های مسابقه‌ای مثل برق‌وباد از آن‌ها عبور می‌کنند، حدود 2 هزار متر است.

  • زمان برگزاری جام جهانی دبی: ماه مارس
  • محل برگزاری برگزاری جام جهانی دبی: میدان مسابقه ندالشبا
Dubai-World-Cup-2022-4.jpg
جام جهانی دبی

7. فستیوال طعم دبی (Festival of Taste)

تا این قسمت از متن جشنواره های دبی، جای خالی یک فستیوال غذا حس می‌شود. فستیوال  طعم دبی، از سال 2007 تا کنون برگزار می‌شود و تا یکی از بهترین فرصت‌ها را برای آشنایی با غذای سنتی دبی و تعریفی‌ترین غذاهای جهانی فراهم کند. سرآشپزهای برجسته مختلفی از سراسر جهان برای شرکت در این فستیوال به دبی سفر می‌کنند؛ شما هم می‌توانید هنر و ترفندهای آشپزی آن‌ها را از نزدیک تماشا کنید و یاد بگیرید. علاوه بر این‌ها، برخی از بهترین رستوران‌های دبی هم به این فستیوال می‌آید و با تخفیف قیمت غذاهایشان جذابیت فستیوال غذای دبی را دوچندان می‌کند.

  • زمان برگزاری فستیوال طعم دبی: معمولاً اوایل ماه فوریه
  • مکان برگزاری فستیوال طعم دبی: از کمی قبل‌تر اعلام می‌شود

قیمت غذا در دبی چقدر است؟

غذاچ.jpg
فستیوال غذا در دبی

8. نمایشگاه بین‌المللی قایق در دبی (Dubai International Boat Show)

نمایشگاه بین‌المللی قایق دبی، در خاورمیانه نظیر ندارد. در این نمایشگاه، هر قایق لوکسی که در جهان ساخته شده باشد، می‌بینید. قایق‌هایی که از نظر امکانات مثل یک خانه هستند و از آخرین فناوری‌های جهان برخوردارند. در هر قایق کارشناس‌هایی را می‌بینید که شما را در جریان ریزبه‌ریز امکانات و آپشن‌های این قایق‌ها می‌گذارند. بازدید از این نمایشگاه حدود یک ساعت زمان می‌برد و به جز نمایشگاه قایق، جذابیت‌های دیگری هم دارد.

چند قدم آن‌طرف‌تر از جایی که قایق‌های نمایشگاه پهلو گرفته‌اند، مجموعه‌ای برپا می‌شود که شامل رستوران و کافه می‌شود و موسیقی زنده دارد. اگر قرار است کودکانتان را هم به فستیوال های دبی ببرید، نگران سر رفتن حوصله‌شان نباشید، چراکه در فستیوال بین‌المللی قایق فضای بازی کودکان هم داریم. به جز نمایشگاه قایق، در این فستیوال، یک نمایشگاه خودروهای لوکس هم دیده می‌شود.

  • زمان برگزاری فستیوال بین‌المللی قایق در دبی: اوایل ماه مارس
  • مکان برگزاری فستیوال بین‌المللی قایق در دبی: بندر قسمت جنوبی پالم جمیرا
قایق.jpg
نمایشگاه بین‌المللی قایق در دبی

9. فستیوال شنا دبی (Swim the Burj)

شهرت برج العرب به حدی است که جدا از برج خلیفه، آن را هم به عنوان نمادی از دبی می‌شناسند. جالب اینجاست که در لیست فستیوال های دبی، جشنواره‌ای داریم که با شرکت در آن می‌توانید در اطراف برج العرب شنا کنید. این فستیوال یک مسابقه شنا است که افراد بالای 16 سال می‌توانند در آن شرکت کنند. طول مسیر فستیوال شنای دبی از 800 تا 1600 متر متغییر است. تمام درآمدی که از این فستیوال حاصل می‌شود، به خیریه‌های عمومی می‌سپارند. بعضی از فستیوال های دبی، مثل شنا دور برج العرب، به اندازه‌ای جذابند که مسافران حتی حاضرند با تور دبی اقساطی، خودشان را به این شهر برسانند.

  • زمان برگزاری فستیوال شنا دبی: ماه مارس
  • مکان برگزاری فستیوال شنا دبی: برج العرب
image.khaleejtimes.jpg
فستیوال شنای دبی

10. فستیوال عید دبی (Eid Al Fitr)

دم‌دم‌های عید فطر که می‌شود، شهر دبی حال‌وهوای خاصی به خود می‌گیرد و همه برای جشن آخر ماه رمضان آماده می‌شوند. این جشن به گردشگران شرق آسیا، اروپا و آمریکا کمک می‌کند  تا با فرهنگ مسلمانان و خاورمیانه آشنا شوند، اما ایرانیانی که در این مدت به فستیوال عید فطر دبی می‌روند، بیش از هر چیز دیگری، می‌توانند انواع غذای محلی را امتحان کنند و فرصتی خوب برای لذت‌بردن از تفریحات دبی خواهند داشت. عید فطر در گذشته، یک فستیوال تابستانی دبی محسوب می‌شد اما در سال‌های اخیر وارد فصول پربازدید دبی می‌شود.

  • زمان برگزاری فستیوال عید دبی: به تاریخ ماه رمضان بستگی دارد
  • مکان برگزاری فستیوال عید دبی: سراسر دبی
عید فطر دبی.jpg
فستیوال عید فطر دبی

11. فستیوال روز ملی دبی (Dubai National Day)

روز ملی دبی هر سال با سالروز استقلال کشور امارات برگزار می‌شود. در بین تمام جشنواره های دبی، این فستیوال برای کسانی که به کندوکاو در تاریخ و فرهنگ دبی علاقه دارند، مناسب است؛ چراکه بازدید از بیشتر جاهای دیدنی تاریخی این شهر در فستیوال روز ملی دبی رایگان است. قدمت فستیوال روز ملی دبی نزدیک به 50 سال است، بنابراین این مراسم در بین قدیمی‌ترین فستیوال های دبی جا می‌گیرد.

  • زمان برگزاری فستیوال روز ملی دبی: 2 دسامبر
  • محل برگزاری فستیوال روز ملی دبی: سراسر شهر (خصوصاً مناطق فرهنگی‌تاریخی)
روز ملی دبی.jpg
رژه در فستیوال روز ملی دبی

12. فستیوال دهکده جهانی (Dubai Global Village Festival)

دهکده جهانی دبی، جاذبه‌ایست که در آن با صرف چند ساعت، با فرهنگ، معماری و نمادهای کشورهای جهان آشنا می‌شوید. اتفاقاً یکی از بهترین رستوران های ایرانی دبی هم در این مجموعه گردشگری‌تفریحی وجود دارد. حال چرا این جاذبه را در لیست فستیوال های دبی آورده‌ایم؟

از آنجایی که این مکان دیدنی دبی فرهنگ حدود 90 کشور جهان را معرفی می‌کند، در هر روز خاص در تقویم این کشورها، مراسم مختلفی برگزار می‌شود. بنابراین در طول شش ماهی که دهکده جهانی دبی برپا است، فستیوال‌های مختلفی را خواهید دید.

  • زمان برگزاری فستیوال دهکده جهانی دبی: بسته به روزهای خاص کشورهای مختلف دارد
  • مکان برگزاری فستیوال دهکده جهانی دبی: دهکده جهانی
Global-Village-4_1.jpg
اجرای فستیوال چینی‌ها در دهکده جهانی دبی

13. فستیوال تابستانی دبی (Dubai Summer Festivals)

گرچه تابستان فصل کم‌بازدید دبی است، اما فستیوال تابستانی دبی طرفداران خودش را دارد و هر سال محبوب‌تر می‌شود. اتفاقاً یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری فستیوال تابستانی دبی هم جذب گردشگر در زمان اوج گرما و کم‌طرفدار بودن دبی است. این فستیوال حدود 10 هفته طول می‌کشد و موضوعات مختلفی مثل غذا، هنر، ماجراجویی و طبیعت را دربرمی‌گیرد و حدود 6 هزار غرفه در آن دایر می‌شود. اگر قصد خرید تور دبی خرداد را داشته باشد، احتمالاً در اوایل شروع این فستیوال به دبی برسید.

  • زمان برگزاری فستیوال تابستانی دبی: از ماه‌های ژوئن تا سپتامبر
  • مکان برگزاری فستیوال تابستانی دبی: سراسر دبی
فستیوال تابستانی.jpg
خرید در فستیوال تابستان دبی

فستیوال رنگ دبی (Holi Dubai)

فستیوال رنگ دبی یک از جشن‌هاییست که با قوت و شوروهیجان، هرساله به مسیر خود ادامه می‌دهد. فلسفه فستیوال رنگ، در پیروزی خیر بر شر نهفته و زمان برگزاری‌اش در  اواخر فصل زمستان است. اگر در لیست فستیوال‌های دبی به دنبال موردی هستید که برای تمام سنین شادی‌آور است، شرکت در فستیوال رنگ دبی را از دست ندهید، زیرا این مراسم علاوه بر رنگ‌پاشی، شامل بخش‌های جذابی مثل موسیقی، پیاکوبی، و غذا هم می‌شود. اگر با جشن هولی هند آشنا باشید، متوجه شباهت بین فستیوال رنگ دبی و این جشن می‌شوید؛ واقعیت این است که فستیوال رنگ دبی هم نسخه‌ای از همین فستیوال است و کاملاً به فرهنگ کشور هند مربوط است.

  • زمان برگزاری فسیتوال رنگ دبی: اوایل بهار
  • محل برگزاری فستیوال رنگ دبی: نقاط مختلف شهر از جمله پارک زعبیل و سواحل دبی
Holi-in-Dubai.jpg
فستیوال رنگ در دبی

سخن آخر

پس از تمام توصیفاتی که از جشنواره های دبی داشتیم، به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از فستیوال های دبی شباهت‌های زیادی به هم دارند. مثلا اگر دنبال یک فستیوال موزیک دبی باشید، لازم نیست حتماً در فستیوال جاز شرکت کنید، چراکه موسیقی زنده معمولاً در بیشتر فستیوال های دبی نقش پررنگی دارد؛ مثلاً شرکت در کنسرت‌های فستیوال رنگ دبی تجربه‌ای نزدیک به فستیوال جاز را خواهد داشت. اگر در هر کدام از فستیوال‌هایی که در  این مطلب معرفی کردیم شرکت کرده‌اید می‌توانید تجربیاتتان را با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.