فصل ۳ قسمت ۱۹: نپال، سرزمین بودا و اورست

3.7
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فصل ۳ قسمت ۱۹: نپال، سرزمین بودا و اورست
26 اسفند 1402 11:00
0

کشور جمهوری فدرال دموکراتیک نپال یک کشور کوچک است که تقریباً به‌اندازه استان خراسان جنوبی ایران وسعت دارد. نپال، بین دو کشور بزرگ و پرجمعیت دنیا یعنی هند و چین قرار گرفته است و با هیچ کشور دیگری مرز مشترک ندارد. نپال به‌دلیل وسعت کمش، مثل چین و هند جمعیت میلیاردی ندارد و فقط حدود 30 میلیون نفر در نپال زندگی می‌کنند.

نپال 2.jpg
بااینکه مساحت نپال زیاد نیست؛ ولی 8 قله از 14 قله بیشتر از 8 هزار متر دنیا در نپال قرار دارند. البته بام دنیا یعنی قله اورست هم در همین کشور قرار گرفته است. قله اورست با ارتفال 8848 متر بلندترین قله دنیا در رشته‌کوه هیمالیاست که قسمت جنوبی این قله در کشور نپال قرار دارد و قسمت شمالی آن در چین واقع شده است. کوه‌نوردها ترجیح می‌دهند که از سمت نپال صعود کنند؛ زیرا ضلع شمالی اورست بسیار خطرناک است. به همین دلیل، اغلب اورست را با نام کشور نپال می‌شناسیم.
شاید تصویری که از نپال در ذهن دارید، کشوری سرد است که در همه روزهای زمستان، پوشیده از برف باشد؛ ولی اصلاً این‌طور نیست و تنوع آب‌و‌هوایی بسیاری در نپال وجود دارد. اغلب بخش‌های این کشور، به‌طرز شگفت‌انگیزی گرم و مرطوب و پر از جنگل‌های سرسبز است.
از لحاظ مذهبی، درمجموع نپال کشوری سکولار است و دین رسمی ندارد. بااینکه نپال زادگاه بوداست و تعدادی از مقدس‌ترین مکان‌های بودایی‌ها در این کشور قرار دارد؛ ولی فقط 10 درصد از مردم نپال، بودایی هستند. حدود 80 درصد از مردم نپال هندو و حدود 4 درصد مردم این کشور، مسلمان هستند.
کشور نپال در طول تاریخ به‌صورت پادشاهی اداره می‌شده؛ ولی بعد از انقلاب دموکراتیک مسالمت‌آمیز در سال 2006، به‌مرور به‌عنوان یک جمهوری فدرال معرفی شد و به وضعیت تاریخی‌اش به‌عنوان تنها پادشاهی باقی‌مانده در جهان با مذهب هندو پایان داد. البته پرچم نپال همچنان بدون تغییر ماند. پرچم نپال با پرچم دیگر کشورهای دنیا تفاوت دارد. پرچم نپال، از دو مثلث روی هم درست شده است رنگ زمینه پرچم نپال قرمز مایل به زرشکی است که هم نماد شجاعت است و هم رنگ ملی این کشور. حاشیه پرچم نپال، آبی‌رنگ و نماد صلح است.
در این قسمت از پادکست رادیو ماجرا، سفرمان را اول از شهر کاتماندو، پایتخت نپال، شروع می‌کنیم و به خدای زنده نپالی‌ها سری می‌زنیم. سپس به معبد خدای شیوا می‌رویم و درباره آیین سوزاندن مرده‌ها در نپال برایتان می‌گوییم. در ادامه، با طبیعت زیبای شهرهای پخارا و چیتوان همراه شما هستیم و در آخر، به محل تولد بودا در شهر لومبینی سفر می‌کنیم و از معابد زیبای این شهر می‌گوییم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.