4000 هزار ایرانی در بازداشتگاه‌های اندونزی

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
22 مرداد 1392 00:00
0

دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی با بیان این که اندونزی اعطای ویزای بدو ورود به ایرانیان را لغو کرده، گفت: «این قانون از 20 آگوست، (29 مرداد) بطور رسمی در مرزهای اندونزی اجرا خواهد شد، اما سفارت اندونزی در ایران اعطای ویزا به ایرانیانی که قصد مسافرت به اندونزی دارند را زودتر آغاز کرده‌است.»

چند هفته پیش دولت اندونزی اعلام کرد شرایط صدور ویزا برای اتباع ایرانی را تغییر خواهد داد. افزایش قاچاق مواد مخدر و تعداد مهاجرانی که از طریق این کشور به طور غیرقانونی به استرالیا سفر می‌کردند، دلایل دولت اندونزی برای تصمیم جدیدشان بود.

بر همین اساس حکم وزیر دادگستری و حقوق بشر اندونزی از 20 آگوست سال جاری صدور ویزا برای ایرانیان در بدو ورود لغو شد. از ژانویه سال جاری بیش از 13 هزار پناهجو از طریق قایق و به طور غیرقانونی وارد استرالیا شده‌اند.

به گفته سفیر اندونزی در ایران این قانون لغو اعطای ویزای بدو ورود تنها درباره ایرانیان نیست. پیش از این کشورهایی مثل عراق، افغانستان و سریلانکا هم شامل این تصمیم دولت اندونزی شده‌اند و ایران آخرین کشوری است که این قانون درباره مسافرانش اعمال می‌شود.

سفیر اندونزی که در جلسه با مسئولان آژانس‌های مسافرتی، درباره تصمیم دولت کشور مبنی بر لغو اعطای ویزای بدو ورود به ایرانی‌ها، سخن می‌گفت، تاکید کرد که تصمیم لغو اعطای ویزای بدو ورود برای ایرانیان تصمیم آسانی نبود، چون دولت و سفارت اندونزی در ایران برای بهبود روابط تجاری، فرهنگی و گردشگری تلاش کرده اند و همیشه قصد ارتقاء این روابط را دارند. اما پس از بررسی و مطالعات در ارگان هایی چون وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، وزارت کشور، اداره مهاجرت و پلیس اندونزی قرار بر این شد که اعطای ویزای بدو ورود به مسافران ایرانی لغو شود.

"دیان ویرنجوریت" با طرح این سوال که «چرا دولت اندونزی تصمیم گرفت ویزای بدو ورود برای ایرانیان را لغو کند؟» چنین پاسخ داد: «دلیل اصلی، ایرانیان زیادی بودند که قصد داشتند از طریق اندونزی بطور غیر قانونی به استرالیا سفر کنند.»

از هر 10 ایرانی 5 نفر به کشورش باز نمی‌گردد

سفیر اندونزی در ایران با اشاره به تعداد مسافرانی که سالانه به اندونزی سفر می‌کنند، تصریح کرد: «در سال گذشته حدود 18 هزار ایرانی به اندونزی سفر کرده‌اند که این تعداد در مقایسه به ایرانی‌هایی که به مالزی یا تایلند سفر کرده‌اند بسیار کم است. سال گذشته حدود 180 هزار ایرانی به مالزی و حدود 140 هزار ایرانی به تایلند سفر کرده‌اند. این درحالی است که مالزی و تایلند نسبت به اندونزی کشورهای کوچکی هستند.

او با تاکید بر این که هدف همه 18 هزار ایرانی که به اندونزی مسافرت کرده‌اند، گردشگری نیست، گفت: «اگرچه برخی برای گردشگری و تجارت به اندونزی سفر می‌کنند اما بیشتر ایرانی‌ها با هدف مهاجرت غیر قانونی به استرالیا، به اندونزی می‌روند. بر اساس آمار از هر 10 ایرانی که سال گذشته به اندونزی رفته‌اند، پنج نفر به ایران برنگشته‌اند که بیشترشان قصد مهاجرت به استرالیا داشته‌اند. از همین 5 نفر برخی موفق شدند به استرالیا بروند، اما برخی به دلیل استفاده از قایق‌های کوچک در دریا غرق شده‌اند.

سفیر اندونزی با اظهار بی‌اطلاعی از این که «چرا افراد از اندونزی تنها برای مهاجرت استفاده می‌کنند؟»، تاکید کرد: «ما دوست نداریم مردم به این قصد به کشور ما مسافرت کنند. ما دوست داریم که آنها برای گردش به اندونزی بیایند. آمار ایرانی‌هایی که به اندونزی می‌آیند در مقایسه با مالزی و تایلند کمتر است، اما همین تعداد ایرانی مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده‌اند.

4000 هزار ایرانی در بازداشتگاه‌های اندونزی

به گفته سفیر اندونزی در ایران حدود 867 ایرانی به دلیل ارتکاب به جرم‌های مختلف در زندان‌های این کشور زندانی هستند. همچنین بین 3000 تا 4000 ایرانی در بازداشتگاه‌های موقت اندونزی حضور دارند. بیشتر این افراد به دلیل تلاش برای مهاجرت غیرقانونی به استرالیا بازداشت شده‌اند. در برخی از آنها نیز به دلیل این که پولشان تمام شده، به اجبار دست به کارهای غیرقانونی همچون قاچاق مواد مخدر زده‌اند.

بر اساس اظهارات دیان ویرنجوریت تعداد ایرانی‌هایی که قصد مهاجرت غیرقانونی به استرالیا دارند در ماه رمضان بیشتر شد. او در توضیح این نکته می گوید: «افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا از طریق اندونزی دارند متوجه شده‌اند در ماه رمضان پلیس مهاجرت تمرکزشان روی برنامه‌های رمضان و عید فطر است.

توریست‌ها و بازرگان‌هایی که انگلیسی بلد نیستند!

به گفته سفیر اندونزی در ایران یکی از سوالاتی که در مصاحبه ها از مسافران ایرانی پرسیده می شود این است که هدف آنها از سفر به اندونزی چیست؛ که بیشتر مسافران می‌گویند با هدف توریسم یا بازرگانی به اندونزی آمده اند. اما بیشتر این افراد نمی‌توانند یک کلمه انگلیسی صحبت کنند که این موضوع برای یک توریست یا بازرگان عجیب است.

بر اساس اظهارات سفیر اندونزی در ایران اگرچه پلیس مهاجرت و فرودگاه اندونزی صادقانه کار می‌کنند، اما بین آنها افراد فاسد پیدا می‌شود که از موقعیت سو استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شده که این ماموران از مسافرین درخواست رشوه بکنند.

قاچاق انسان سازمان یافته است

او در این باره توضیح می‌دهد: «کار قاچاق انسان از اندونزی به استرالیا، کاری نیست که فقط توسط افراد اندونزیایی انجام شود. این افراد گروه‌های سازمان یافته‌ای هستند از ایرانی‌ها، اندونزیایی‌ها و استرالیایی‌ها که باندهایی را برای انتقال مهاجران غیر قانونی تشکیل داده‌اند. موضوع قاچاق انسان بسیار جدی شده است. اندونزی در حال حاضر به شدت با این موضوع مقابله می کند و تاکنون افراد مختلفی که در مهاجرت غیرقانونی دست داشتند، دستگیر شده‌اند.

فرار افراد از بازداشتگاه‌ها از دیگر مشکلاتی است که سفیر اندونزی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «مشکل دیگر این است که برخی از افرادی که بازداشت می شوند، از بازداشتگاه ها فرار می کنند. بعد از فرار هیچ اطلاعاتی از آنها در دست نیست و نمی‌دانیم کجا هستند و چه اتفاقی برای آنها می افتد. اگر شما با سفارت ایران در جاکارتا تماس بگیرید متوجه می شوید که این موضوع آنها را هم درگیر کرده است. من هر روز با سفیر ایران در جاکارتا صحبت می کنم، آنها به من می‌گویند روزانه چند ایرانی به سفارت ایران می روند و تقاضای پول، غذا یا سرپناه می کنند. اینها افرادی هستند که از دست پلیس اندونزی فرار کرده‌اند و دچار مشکل شده‌اند و برای درخواست کمک به سفارت ایران در جاکارتا می روند.

من تنها یک سفیر هستم

سفیر اندونزی در ایران از خانواده هایی سخن گفت که به این سفارتخانه مراجعه می کنند و از سفیر اندونزی می خواهند اعضای خانواده شان که در اندونزی بازداشت شده‌اند را به ایران بازگرداند. او در این باره گفت: «خانواده های زیادی که عزیزانشان در اندونزی بازداشت هستند به سفارت می آیند و از ما می خواهند برایشان شرایطی را فراهم کنیم عزیزانشان راحت تر و زودتر به ایران بازگردند. آنها حتی بلیط هم تهیه می کنند. اما این کار راحتی نیست. به هر حال آنها در خاک اندونزی مرتکب کار خلاف قانون شده‌اند.

دیان ویرنجوریت با تاکید بر این که او تنها سفیر کشورش در ایران است، گفت: «من به عنوان سفیر می توانم راهکارهایی را برای بازگشت ایرانی ها ارائه دهم، اما نمی توانم آنها را به ایران بازگردانم. بازگرداندن یک ایرانی بازداشت شده پروسه‌ای از جمله شناسایی دارد. اگر جنازه ای هست باید از نظر دی ان ای تشخیص هویت داده شود.

نمی‌خواهیم شرایط سفر به اندونزی را سخت کنیم

سفیر اندونزی با تاکید بر این که کشورش نمی‌خواد شرایط سفر گردشگران ایرانی به اندونزی را سخت کند، تصریح کرد: «ما کشورهای دوست و برادر هستیم و دلمان می‌خواهد از نقاط مختلف دنیا بخصوص ایران گردشگر داشته باشیم. امیدوارم با همکاری شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی بتوانیم تعداد گردشگران را به همین مقدار نگه داریم و تعداد گردشگران را افزایش دهیم. سعی ما این است بتوانیم گردشگر واقعی ایرانی را جذب کنیم.

او البته تاکید کرد که قوانین غیرقابل تغییر نیستند و گفت: «شاید در آینده شرایط تغییر کند و قوانین هم عوض شود.»

سفیر اندونزی در ایران با مسافرانی که قصد رفتن به اندونزی دارند پیشنهاد می‌کند که از هم اکنون ویزا دریافت کنند تا مسافرت بسیار راحت‌تری داشته باشند.

به گفته دیان ویرنجوریت پروسه اخذ ویزای اندونزی دو روز طول می‌کشد؛ اما با توجه به لغو اعطای ویزای بدو ورود، تعداد مسافران بیشتر خواهد شد، پروسه اخذ ویزا طولانی‌تر می‌شود، اما مسئولان سفارت سعی می کنند این روند با سرعت بیشتری انجام شود.

قیمت ویزای اندونزی، 45 دلار آمریکا

سفیر اندونزی درباره صدور ویزا برای تورهای مسافرتی هم گفت: «در حال حاضر تنها به صورت تک‌تک برای افراد ویزا صادر می‌شود و بصورت جمعی و برای تور ویزا صادر نمی‌شود. ما دلمان می‌خواهد روش دوم هم عملی شود، اما من به تنهایی نمی‌توانم تصمیمی در این باره بگیرم. باید منتظر تصمیم مقام‌های اندونزیایی در این‌باره باشیم. دستور آنها در حال حاضر این است که افراد بصورت انفرادی برای دریافت ویزا به سفارت مراجعه کنند. بدون شک بعد از مدتی اگر همه موارد به خوبی پیش رود و مشکلی پیش نیاید شاید بتوانیم بصورت جمعی هم ویزا بدهیم.»

به گفته سفیر اندونزی در ایران هزینه اخذ ویزا برای ایرانیانی که قصد سفر به اندونزی دارند 45 دلار آمریکاست که بصورت دلار از مسافران گرفته می‌شود.

دیان ویرنجوریت در پایان تاکید می‌کند: «به دلیل قوانین جدید شاید در هفته‌های نخست تعداد گردشگر ایرانی کم شود، اما امیدواریم با گذر زمان تعداد گردشگران ایرانی بیشتر شود.



منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.