برقراری پرواز مستقیم ایران - آمریکا به نفع مردم است

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
13 مهر 1392 00:00
0

حسن روحانی پس از بازگشت از آمریکا و مکالمه تلفنی با باراک اوباما دستور از مسئولان خواست تا مقدمات برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا فراهم شود. مروری بر اظهار نظر نمایندگان مجلس از طیف های مختلف سیاسی در بهارستان نشان می دهد، نمایندگان مجلس دید مثبتی به برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا دارند.

موضوع پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا از آن هنگام رسانه ای شد که اکبر ترکان، سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در جلسه ای با مدیران دبیرخانه این شورا تسهیل رفت و آمد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج به کشور را یکی از محورهای سخنان رییس‌جمهور در دیدارش با ایرانیان مقیم نیویورک اعلام کرد و گفت که «ایشان در راستای رفع مشکلات رفت و آمد هموطنان مقیم آمریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد».

چند روز پس از انتشار این خبر، رئیس جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار CHN درباره خط پروازی مستقیم بین ایران آمریکا گفت که «پیش از این هم درخواست برای برقراری پرواز ایران ـ آمریکا بوده اما تاکنون امکان‌پذیر نشده‌است؛ این در حالی است که با توجه به جلساتی که با ایرانیان مقیم آمریکا داشتم درخواست‌های زیادی برای تردد ایرانیان در این مسیر هوایی وجود داشت.»

او اگرچه از ضرورت ایجاد خط هوایی ایران و آمریکا سخن گفت، اما تاکید کرد «برقراری چنین پروازی نیازمند مدت زمان بیشتری است»

سفر روحانی به نیویورک و گفت و گوی تلفنی او با رئیس جمهوری آمریکا حاشیه هایی در مجلس داشت، اما اظهار نظر نمایندگان مجلس نشان می دهد، آنها با برقراری خط پروازی مستقیم بین ایران آمریکا موافق هستند. برخی برقراری این خط هوایی را راهی برای بهبود وضعیت صنعت هوایی می دانند و معتقدند با برقراری چنین پروازی مردم آمریکا و دیگر مردم دنیا بیشتر با ملت و فرهنگ ایران آشنا می شوند.

عباس فلاحی باباجان، عضو کمیسیون عمران می گوید که مشکلاتی وجود دارد، اما از طرفی تجار، دانشجویان، اساتید، محققان و مهمتر از همه گردشگران می توانند از برقراری خطوط هوایی بین دو کشور بهره مند شوند.

او معتقد است اگر «دست و بال ایران باز بود»، خطوط هواپیمایی کشور می توانست با خطوط هوایی کشورهای اروپایی و رقابت کند. او اظهار امیدواری می کند: این تعامل و رفت و آمد ها باعث شود کشورهایی که خودشان را قدرتمند می دانند، شناخت دقیق تری از ملت ایران داشته باشند. با این رفت و آمد ها فضای زشتی که کشورهای خودخواه از ملت بزرگ ایران و از مسئولان جمهوری اسلامی در بین کشورهای دنیا به وجود آورده اند، ترمیم شود و آنها بدانند که ملت ایران انسان های متمدن هستند و در محور توسعه قرار دارند.

او درباره نظر مجلس به برقراری این خط پروازی نیز چنین می گوید: مجلس روی این موضوع بسیار حساس است. همه منتظر این هستیم ببینیم قدم بعدی آمریکا چیست؟ ما منتظریم ببینیم حرکت دکتر روحانی چیست. مردم تا به حال مصیبت زیادی کشیده اند و تحمل کرده اند و منت روی گردن مجلس و دولت گداشته اند.

نماینده اهر و هریس با تاکید بر این که «حالا نوبت آمریکا است تا قدم هایی بردارد»، تصریح کی کند: آمریکا باید املاک و دارایی های ایران را که بلوکه کرده است، آزاد کند. اگر این اتفاق بیافتد موضوع کم و کاستی های ما در صنعت هوایی حل می شود.

برقراری پرواز مستقیم ایرادی ندارد

منصور حقیقت پور، نماینده اردبیل نیز معتقد است «چنین پروازی می تواند برقرار شود». او می گوید: ما باید منافع مردم را در نظر بگیریم. خواسته یا ناخواسته چند میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می کنند و ما نمی خواهیم رابطه آنها با وطنشان قطع شود. آنها در حال حاضر از طریق کشورهای دیگری همچون ترکیه به ایران رفت و آمد می کنند که باید پول بیشتری خرج رفت و آمدشان بکنند. حالا می توانیم پروازهای مستقیم داشته باشیم و این موضوع ایرادی ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه درباره رویکرد مجلس به این موضوع نیز می گوید: من از رویکرد کلی مجلس بی خبرم و نظر شخصی خودم را در این باره می گویم که موافق این موضوع هستم. چون منافع مردم ایران را می بینم. اگر پرواز مستقیم برقرار شود پول اضافه ای که باید خرج شود برای رفت و آمد در جیب مردم باقی می ماند. این موضوع چون به نفع مردم است، به عقیده من ایرادی ندارد.

هواپیمای لازم را داریم

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به هواپیماهایی که در خطوط هوایی ایران پرواز می کنند، می توان چنین خط پروازی را برقرار کرد، می گوید: هواپیمای اچنین خط هوایی باید 747 اس پی باشد که صندلی های کمتر داشته باشد و سوخت بیشتری حمل کند که ما دارای این هواپیما هستیم و جای نگرانی نیست.

احمد رضا دستغیب، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه نیز در گفت و گو با CHN برقراری خط هوایی بین ایران آمریکا را ممکن می داند و می گوید: دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن فعال است. همچنین در آمریکا ایرانی های زیادی داریم. غیر از ایرانی های مقیم آمریکا فارغ التحصیلان و دانشجوهای بسیاری در آمریکا هستند که از دانشگاه های خوب ما فارغ و تحصیل می شوند و ادامه تحصیلاتشان را در آمریکا می گذرانند. این یک واقعیت است و کسی نمی تواند آن را انکار بکند. با برقراری چنین پروازی رفت و آمد ساده تر شود می شود.

پرواز مستقیم روابط گردشگری و فرهنگی را گسترش می دهد

نماینده شیراز البته تسهیل رفت و آمد و برقراری پرواز را به معنای تسهیل رابطه سیاسی نمی داند. او همچنین با اشاره به ابعاد گردشگری پرواز بین ایران و آمریکا می گوید: برخی از آمریکایی ها به تاریخ و تمدن ایران علاقه دارند. به این علت که آمریکا دارای تمدن قدیمی و باستانی نیست. به همین دلیل هویت فرهنگی و آثار و ابنیه تاریخی ایران مورد توجه مردم آمریکاست. در صورت برقراری پرواز آنها هم می توانند از این امکان برای سفر به کشور ما استفاده کنند و توریسم فرهنگی و تاریخی بین دو کشور برقرار شود.

دستغیب در پاسخ به این سوال که نظر مجلس درباره برقراری چنین خط پروازی چیست، می گوید: موضوع مهمی نیست که مجلس بخواهد در آن دخالت کند.

بررسی موضوع مانعی ندارد

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران هم به خبرنگار CHN می گوید: این طرح مطرح شده است و باید بررسی شود. البته بررسی این طرح مانعی ندارد. معایب و محاسن و هزینه ها برآورد می شود. باید معلوم شود چقدر تقاضا برای چنین خط هوایی وجود دارد.

او اعلام نظر کمیسیون عمران را به پس از بررسی های دقیق موکول می کند و می گوید: باید موضوع از جهات مختلف مد نظر قرار بگیرد و پس از نتیجه گیری تصمیم گیری می شود. ما پس از بررسی کارشناسی موضوع می توانیم اظهار نظر کنیم.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.