چرا دبی یکی از محبوب‎ترین مقصدهای تعطیلات جهان شده‎است؟

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
03 دی 1392 00:00
0

باوجود فقر چشم اندازهای زیبای طبیعی و آب و هوای خشن و گرم، دبی ظرف 20 سال گذشته به سرعت مبدل به یک مقصد برتر گردشگری جهان در دوران تعطیلات شده‎است.

طبق آمار منتشر شده‎از سوی دپارتمان بازاریابی توریسم و تجارت دبی این شهر به تنهایی بیش از 5.5 میلیون گردشگر تنها در 6 ماه نخست سال 2013 جذب کرده‎است. تعدادی که برای نخستین بار در مدت کمتر از شش ماه توانسته‎است جذب کند و نشانگر رشد انفجاری قابل ملاحظه‎ای در گردشگری این کشور است.

طبق بررسی‌های انجام شده مهم‌ترین عامل رشد دبی دراین زمینه تاسیس خطوط هوایی بین‎المللی، ایجاد فرودگاه‌های بین‎المللی با استانداردهای جهانی، احداث یکی از بلندترین برج‌های جهان و همچنین ایجاد بزرگ‎ترین مرکز خرید و تجارت ودیگر مراکز اقامتگاهی و تفریحی توانسته‎است از کشوری گمنام به مقصدی مطرح و شناخته شده ومحبوب در سطح جهانی مبدل شود.

نخست وزیر امارات و حاکم دبی سال گذشته اعلام کرد که طبق برنامه‎های پیش بینی شده،قرار است تا پایان سال 2013 بیست میلیون گردشگری و 1 میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری جذب کنند. این هدف‎گیری براساس چشم‎انداز درآمدها وسهم گردشگری در اقتصاد امارات است که بالغ بر 300 میلیون درهم امارات برآورد شده و این به معنی توان افزایش دو برابر گردشگران درمقایسه با ترافیک 10 میلیون نفری توریست‎ها درسال 2012 است.

این هدفها خود در راستای ارائه چشم انداز درازمدت این کشور برای جذب 20 میلیون گردشگر در سال ویک میلیارد دلار درآمد سالانه تا سال 2020 است و دبی کوشیده است با توسعه و اجرای پروژه‎های کیفی، بخصوص از نظر ایجاد زیرساخت‎های بنیادین خدمات استاندارد به گردشگران، خود را درجدول محبوب‎ترین مقصدهای گردشگری جهان قرار دهد.

طبق همین بررسی‌ها طی 20 سال گذشته دبی سفر جاه‎طلبانه وگام‎های بلندی درمسیر تحولات بنیادی در توسعه اقتصاد گردشگری برداشته‎است. این اقدام به طور مشخص شامل استراتژی‎های دقیق برای جذب گردشگر از سراسر جهان است که شامل ایجاد کلان شهرهای مدرن جدید و صاحب نام همانند" جزیره نخل" درحد و اندازه یک شهر کوچک با پایه‎هایی درژرفای دریا تا مجموعه‌ای از انواع جزیره‎های مصنوعی است. استراتژی دیگر در این زمینه ساخت تاسیساتی است که با پسوند"جهان "حالت منحصر بفردی بخود می‌‎دهند که ازساخت پارک‎ها گرفته تا تسهیلات تجارت و کسب و کاررا دربر می‌گیرد. عبارت بهترین و بزرگ‌ترین نیز در کنار انواع خدمات گردشگری و تفریحی این کشور همین نقش را دارد.

به عنوان مثال "مرکز تجارت دبی " بزرگترین مجموعه و مرکز خرید و تفریحات جهان است که درعین حال خود دارای بزرگترین آکواریوم جهان نیز هست.همچنین "برج الخلیفه " بلند‌ترین ساختمان در جهان است که درعین حال خود دارای چندین ویژگی دیگر است که دبی توانسته‎است عبارت جهان را درکنار آن الصاق کند.

یکی دیگر از ویژگی‎های بارز دبی توسعه زیر ساخت‎های ارتباطی و گردشگری و اطلاع رسانی است که ارتباط تنگاتنگی با صنعت گردشگری و هتلدارای دارد، درنتیجه ساخت و سازها نیز در دبی خیلی سریعتر از کشورهای غربی پیش می‌رود و علتش اینست که نیروی کار ارزانی را با بهره گیری از مهاجرت موقت نیروی کار ارزان وسرگردان آسیا در اختیار گرفته است.

یکی از مهمترین انگیزه‌ها در تمرکز ساخت و ساز در بخش زیرساخت‎ها، بی تردید سیاست ایجاد تنوع اقتصادی است زیرا دبی همانند برخی دیگر کشورهای عربی منطقه مدت هاست که نگران اتکای صرف اقتصادی به درآمد نفت است که تصور می شود تا سال 2020 تمام شود.

یکی دیگر از اقدامات بنیادین دبی در توسعه زیرساخت‌ها ، گسترش بندرها و فعالیت‌های کشتی رانی دربخش حمل و نقل و بارزگانی است. دبی و دیرا، بنادر مهمی برای تولید کنندگان غربی است. بیشتر مراکز مالی و بانک‌ها در منطقه بندری محسوب می شوند.

دبی اهمیتش را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه 1970 و 1980 بدست آورد. شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد. بندر جبل علی در دهه 1970 ساخته شده و بزرگترین بندر دست ساز بشر در جهان است. اما دبی به صورت فزاینده ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل IT و سرمایه گذاری می باشد. خطوط حمل و نقل توسط هواپیمایی امارات تقویت شده و در سال 2006 حدود 28 میلیون مسافر را جا به جا کند.

اقدام استراتژیک دیگر در توسعه گردشگری دبی، سیاست‎های جاری در صدور ویزاست. هرچند که بیشتر مسافران باید ویزا ورود داشته باشند و مقامات امارات گاه از ورود بسیاری از شهروندان کشورهای پرجمعیت وتوسعه نیافته جلوگیری کرده ویا مقررات سخت گیرانه‌ای اعمال کرده‎اند، با این حال طبق اهداف کاملا روشنی درها به روی شهروندان تعدادی از کشورهای اروپایی و ثروتمندان مناطق دیگر باز است. مثلا شهروندان استرالیا و زلاند نو می توانند به محض ورود به دبی، تا 90 روز می‌توانند مهراجازه اقامت را حفظ کنند.

این در حالی است که بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر باید از ضمانت ساکنان امارات متحده یا یک شرکت یا هتلی که مجوز آن صادره از امارات متحده است برخوردار باشند و تا 30 روز اجازه اقامت دارند. امارات در اوایل سال 2013 ورود شهروندان از کشورهای بنگلادش، پاکستان و برخی دیگر کشورهای پرجمعیت دارای نیروی کارغیر متخصص را ممنوع کرد.

اما سهولت ورود به این کشور با ایجاد شبکه قدرتمند خطوط هوایی و خدمات ارزان‎تر مسافرتی نیز استراتژی موفق دیگری دراین زمینه بوده و درکنار آن برگزاری انواع مراسم ورزشی نقش مهم و تعیین کننده‎ای در معرفی و بهبود تصویر دبی و خطوط هوایی و خدمات گردشگری آن به تمام جهان داشته‎است.

درنتیجه این اقدامات طی 20سال گذشته دبی از اقتصاد سنتی متکی به نفت خود به یک مقصد مهم گردشگری مبدل شده که نقش مهمی در نقشه گردشگری جهان یافته‎است. دبی به عنوان یکی از هفت ایالت امارات متحده عربی مبدل به مقصد برتر وشکوفای جهان برای همه گردشگران علامند به سفرها و تفریحات خانوادگی ، گذراندن ماه عسل تا گردشگران جویای درآمد ومتقاضیان شرکت یا برگزاری جلسات و همایش‎های تجاری شده‎است.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.