چرا زابل، آلوده ترین شهر جهان است؟

4.2
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
25 اردیبهشت 1395 12:00
0

در بررسی سازمان جهانی بهداشت، زابل در سیستان و بلوچستان با میانگین آلایندگی 271 میکروگرم بر مترمکعب در سال به عنوان آلوده ترین شهر جهان انتخاب شده است.

سازمان جهانی بهداشت(WHO) در گزارشی با هشدار نسبت به افزایش هشت‌درصدی آلودگی هوا در فاصله سال‌های 2008 و 2013 و مرگ سالانه هفت میلیون نفر بر اثر این آلودگی، اعلام کرد زابل در ایران، آلوده‌ترین شهر جهان است که در آن مردم ماه‌ها از وجود طوفان‌های غباری در تابستان رنج می‌برند.

بررسی سازمان جهانی بهداشت از بین 3 هزار شهر از 103 کشور جهان انجام‌شده است که 25 شهر ایران در این بررسی مورد ارزیابی قرار گرفته است، بر اساس بررسی 98 درصد از شهرهای کشورهای با درآمد کم و متوسط دارای هوای غیراستاندارد بوده و در مقابل وضع هوای 44 درصد از شهرهای کشورهای با درآمد بالا دارای استانداردهای سازمان جهانی بهداشت هستند.

میانگین سالانه میزان غلظت ذرات معلق با قطرهای 2.5 و 10 میکرون(۳۰ برابر کوچک‌تر از اندازه عرض موی سر انسان) در هر مترمکعب هوا ارزیابی کرده که معیار اصلی در ارزیابی سنجش ذرات فوق‌ریز یا 2.5 میکرون بوده است.

‌میزان مطلوب غلظت ذرات معلق فوق‌ریز یا 2.5 میکرون در هوا 25 میکروگرم در هر مترمکعب هوا است، این در حالی است که غلظت ذرات معلق در هوای زابل- آلوده‌ترین شهر جهان- 271 میکروگرم در هر مترمکعب هوا اعلام‌شده است که این میزان معادل 11 برابر حد استاندارد سازمان جهانی بهداشت برآورد می‌شود.

محمدرضا امیر مرادی مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در نخستین واکنش به معرفی زابل به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان گفت: این انتخاب دور از واقعیت نیست و زابل به سبب طوفان‌های شن به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی‌شده است.


منبع:ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.