گسترش همکاری ایران و تایلند در زمینه گردشگری

4.7
از 9 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
22 شهریور 1395 10:00
0

نشست همکاری مشترک ایران و تایلند با حضور 10 شرکت تایلندی تولیدکننده و ارائه ‏کننده خدمات و کالاهای گردشگری و جمعی از فعالان صنعت گردشگری ایران برگزار شد.

در این نشست که با همکاری دو شرکت خصوصی ایرانی و تایلندی برگزار شده بود، مدیر بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه ورود گردشگران تایلندی به ایران در سال‏های اخیر افزایش یافته است، گفت: «به باور ما، دلیل این رشد در تعداد گردشگران تایلندی ایران بهبود وضعیت اقتصادی مردم این کشور و همچنین برقراری پروازهای مستقیم از بانکوک و کوالالامپور به تهران است.»

باقر نعمتی زرگران با تاکید بر اینکه برقراری پروازهای مستقیم با شهرهای مهم جهان پس از برجام، ورود گردشگران به کشور را تسهیل کرده، خاطرنشان کرد: «ازجمله این پروازها، پرواز تهران-بانکوک و برعکس است که از سوی یک ایرلاین ارزان‏قیمت برقرار شده و از این طریق ایران را به کشورهای جنوب شرق آسیا متصل کرده است.» وی با اشاره به اینکه حضورش در این نشست صرفا به معنای اعلام حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری از بخش خصوصی است، اظهار کرد: «سازمان میراث فرهنگی در برگزاری این نشست نقشی نداشته اما تمام حمایت‏های لازم را برای برقراری ارتباط بیشتر میان بخش خصوصی ایران با همتایان خارجی خود انجام خواهد داد.» نعمتی در ادامه به دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری ایران و وزیر گردشگری تایلند در حاشیه نشست وزرای گردشگری کشورهای ACD اشاره کرد و گفت: «این دیدار، مقدمات همکاری‏های بیشتر در حوزه گردشگری میان دو کشور را فراهم کرد و نشست کنونی در ادامه توافقات صورت گرفته برای این همکاری‏ها به شمار می‏رود.»

مدیر بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از برگزاری قریب‏الوقوع یک نشست در تایلند با هدف جذب سرمایه‏گذار خبر داد و تصریح کرد: «نمایشگاهی در آبان‏ماه در مالزی برگزار می‏شود که در این زمینه نیز اطلاع‏رسانی لازم را انجام داده‏ایم.» وی با بیان اینکه شرکت ایرانگردی و جهانگردی مجری این طرح است، توضیح داد: «این شرکت در پاییز امسال اولین حضور ایران در این رویداد مهم گردشگری را رقم خواهد زد.» مدیر بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به علاوه، خبر از برگزاری تور‏های آشنایی با کشورهای مالزی و تایلند برای آشنایی هرچه بیشتر تورگردانان و خبرنگاران این دو کشور در آذرماه سال‏جاری داد.

استفاده از تجربه توریسم سلامت در تایلند

نعمتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت استفاده از تجارب مثبت تایلند در حوزه گردشگری سلامت تاکید و تصریح کرد: «از آنجا که گردشگری سلامت یکی از محورهای مورد تایید معاونت گردشگری برای جذب گردشگران بیشتر به کشور است، تعاملات خود را در این زمینه در راستای بهره‏مندی از ایده‏ها و تجارب تایلند توسعه خواهیم داد.» این مقام مسوول در پایان سخنان خود در این نشست، با تاکید بر جذب هرچه بیشتر گردشگران تایلندی به ایران، از برگزاری چنین دیدارهایی استقبال و ابراز کرد: «این ابتکارات به ما کمک خواهد کرد تا از ظرفیت‏های متقابل استفاده کنیم و همکاری‏های رو در رو (B2B) را در کشور توسعه دهیم.» نعمتی در حاشیه این نشست نیز درخصوص برنامه‏های سازمان میراث فرهنگی در راستای توسعه گردشگری میان ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله تایلند به خبرنگار ما گفت: «ما در حال فراهم کردن مقدمات حضور بخش خصوصی گردشگری ایران در نمایشگاه مهم ITB سنگاپور هستیم.»

تجارب مهم تایلند در محصولات هتلداری

در بخش دیگری از این نشست، مدیر دفتر توسعه تجارت بین‏الملل وزارت بازرگانی تایلند، ضمن تشریح وظایف نهاد متبوع خود گفت: «دایره ترویج تجارت وزارت بازرگانی تایلند (DITP) از آژانس‏های وابسته به دولت است که هدف اصلی آن گسترش تجارت این کشور با سایر کشورها است و به کارآفرینان تایلندی کمک می‏کند فعالیت‏های تجاری خود را در عرصه بین‏المللی تقویت کنند و توسعه دهند.» آراپا بودداراکسا به عنوان حامی این نشست، افزود: «ایران کشوری است که تجار تایلندی به همکاری با آن علاقه‏مند هستند.»

او با بیان اینکه ورود گردشگران خارجی به ایران پس از رفع تحریم‏ها بسیار رشد داشته، خاطرنشان کرد: «سهم گردشگری خارجی در GDP ایران 2درصد است و با توجه به جمعیت 80میلیون نفری ایران فرصت‏های بزرگی برای رشد گردشگری ایران وجود دارد.» این مقام دولتی تایلند ابراز اطمینان کرد که به زودی شهروندان و شرکت های اروپایی، دسترسی بسیار گسترده‏تری به بازار ایران خواهند داشت و این اتفاق که در بخش‏های مختلف روی خواهد داد، در نهایت منجر به افزایش سفرهای تجاری و گردشگری به ایران خواهد شد و تقاضا برای هتل هارا افزایش می‏دهد.

بودداراکسا ادامه داد: «در ادامه این روند هتل‏ها نیز بیش از پیش به کالاهای با کیفیت برای عرضه خدمات بهتر به گردشگران نیاز خواهند داشت.» مدیر دفتر توسعه تجارت بین‏الملل وزارت بازرگانی تایلند تصریح کرد: «سازمان‏دهی این نشست مطابق با خط‏مشی‏های DITP است که هدفش ترویج و پیشرفت کسب و کارهای بین‏المللی هتلداری، مدیریت هتلداری و صنایع تامین‏کننده تجهیزات و خدمات مرتبط با این صنعت وابسته به گردشگری است.»

او به تجارب فراوان کشورش در تامین خدمات لازم برای ارائه به گردشگران و نیز سوابق درخشان تایلند در گردشگری و هتلداری اشاره و تصریح کرد: «تعداد گردشگران ورودی به تایلند در سال جاری میلادی، 32میلیون نفر تخمین زده شده است.» این مقام رسمی دولت تایلند، مجددا کشورش را سرزمینی شناخته‏شده در زمینه تولید محصولات هتلداری با کیفیت و دارای قیمت رقابتی توصیف و اظهار کرد: «تایلند می‏تواند شریک مهمی برای ایران در صنعت هتلداری و خدمات وابسته به آن باشد که حضور 10 شرکت منتخب تایلندی در این نشست مقدمه‏ای برای آغاز این همکاری‏ها است.»

او تاکید کرد: «این شرکت ها مترصد همکاری با ایران و درپی برقراری شراکت‏های معنادار و برد-برد با دست‏اندرکاران صنعت هتل ایران هستند.» بودداراکسا در پایان یادآور شد: «دولت تایلند مطمئن است که همکاری میان کسب و کارهای دو کشور منجر به رشد بخش‏های گردشگری ایران شده و رونق را برای هر دو کشور به ارمغان خواهد آورد.»

این نشست مشترک که به پیشنهاد یک شرکت تایلندی برگزارکننده همایش ها و نمایشگاه های مرتبط با صنعت گردشگری و با هماهنگی و همکاری مشترک یک شرکت ایرانی فعال در صنعت گردشگری برگزار شد، در کنار دیگر رفت و آمدها و مذاکرات متعدد که طی یک سال اخیر با برخی کشورهای خارجی دیگر انجام شده، نشان از معطوف شدن نگاه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای خارجی موفق در حوزه گردشگری به سوی ایران دارد.

درک موقعیت کنونی از سوی این فعالان تاییدی بر موقعیت طلایی پیش آمده برای کشورمان در زمینه ایجاد تحولی بنیادین در این صنعت است؛ تا آنجا که مدیر شرکت تایلندی برگزارکننده این همایش به خبرنگار ما گفت: «گردشگری ایران فرصت بسیاری برای رشد، پیش رو دارد و در این زمینه می تواند از تجارب تایلند بهره مند شود.» انانت پراسرت سیت با ابراز تعجب از اینکه چرا ایرانی ها به درستی از فرصت طلایی به وجود آمده بهره مند نمی شوند، تصریح کرد: «ما از برگزاری چنین نشست هایی در کشورمان و یا به میزبانی ایران استقبال می کنیم.» او که قرار است در زمستان امسال برای برگزاری نمایشگاه غذای حلال به ایران بازگردد، تاکید کرد: «پروازهای متعدد هرروزه میان دو کشور و علاقه متقابل، زمینه مساعدی را برای بهره مندی ایران از تجربیات تایلند در صنعت گردشگری و هتلداری فراهم کرده است.»

حالا به باور کارشناسان آنچه بیش از این نشست ها اهمیت پیدا می کند، چگونگی بهره گیری و استفاده از آنها و شکل اجرایی گرفتن بحث های تئوریک است.


منبع:دنیای اقتصاد
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.