ممکن است فکر کنید که ژاپنی ها عاشق سومو و دوربین های عکاسی خود هستند، اما اینها علاقمندی های اصلی آنها محسوب نمی شوند. به نظر شما ژاپنی ها به چه چیزی عشق می ورزند؟
14- کارائوکه Karaoke
اینکه مردم ژاپن عاشق کارائوکه (سرگرمی که در آن یک خواننده ی آماتور روی موسیقی ضبط شده ای با میکروفون می خواند) هستند یک افسانه نیست! این کشور پر از موسسات کارائوکه است که اتاق های کارائوکه ی خصوصی را به مشتریان خود عرضه می کند. بارهای ژاپنی در واقع بار نیستند بلکه مکانی هستند که در آنها مسن ترها به خواندن ترانه های عامیانه ی ژاپنی می پردازند.
13- پاچینکو Pachinko
ژاپنی ها علاقه ی شدیدی به شرط بندی در یک بازی کاملا ژاپنی به نام پاچینکو دارند. پاچینکو ماشینی است که با توپ های کوچک کار می کند. بازیکنان برای بازی سطلی توپ می خرند و ممکن است در جریان بازی توپ های آنها برنده یا بازنده باشند.
شرط بندی از نظر فنی در ژاپن غیرقانونی است، اما پاچینکو از این نکات فنی در قانون سو استفاده می کند. چگونه؟ در داخل اتاق پاچینکو این توپ های کوچک بی ارزش هستند، آنها را تنها می توان با حیوانات عروسکی و جوایز دیگر تبادل نمود. هرچند، دقیقا خارج از اتاق پاچینکو (معمولا در کوچه ای تاریک) مغازه ای کوچک وجود دارد که در آن می توان این توپ ها را با پول نقد معاوضه نمود. از نظر فنی در داخل اتاق پاچینکو هیچ گونه شرط بندی صورت نمی گیرد. البته پلیس از جنبه ای دیگر به این مسئله نگاه می کند (پاچینکو توسط گروه های بزهکار سازمان یافته کنترل می شود).
اما صنعت پاچینکو در ژاپن چقدر بزرگ است؟ مسلما شما در مورد خودرو های ژاپنی شنیده اید! صنعت پاچینکو حتی بزرگتر از صنعت خودروسازی ژاپنی است و درآمد سالانه ی آن 378 میلیارد دلار آمریکا است. از هر 4 ژاپنی یک نفر پاچینکو بازی می کند و متوسط هزینه ای که هر بازیکن برای این بازی می پردازد سالانه 7000 دلار است.
12- مسافرت Travel
ژاپنی ها عاشق مسافرت هستند. توریست های ژاپنی در هر گوشه ی دنیا قابل رویت هستند. از ساحل وایکیکی گرفته تا چشمه های آبگرم بانوف، تا فروشگاه های مارک پاریس و سافاری های آفریقایی، توریست های ژاپنی همه جا هستند. ژاپنی ها معمولا در کشور خودشان نیز بسیار سفر می کنند و همین امر سبب شده که بازار داخلی بیشتر از مسافران بین المللی تحت تاثیر مسافران داخلی باشد. به همین دلیل است که معمولا پیدا کردن هتلی که در آن کارکنان به زبان انگلیسی حرف بزنند بسیار مشکل است.
در سال 2011، 16 میلیون ژاپنی به خارج از کشورشان سفر کردند که بیشتر مقاصد آنان چین، کره و آمریکا بوده است.
11- ماسک Masks
ژاپن یکی از شهری ترین کشورهای جهان است و شاید همین موضوع باعث شده که ژاپنی ها به پاکیزگی و دوری از میکروب ها خیلی علاقمند باشند. دیدن ژاپنی ها با ماسک بر روی صورتشان مسئله ای بسیار رایج است که می تواند به سه دلیل باشد:
• برای جلوگیری از سرما خوردن یا آنفولانزا
• زمانی که سرما خورده یا مبتلا به آنفولانزا هستند (بسیاری از شرکت ها و مدارس کارکنان و دانش آموزان را به هنگام بیماری مجبور به استفاده از ماسک می کنند).
• برای جلوگیری از حساسیت هایی که از طریق هوا انتقال می یابند (از هر 10 ژاپنی یک نفر آلرژی دارد).
10- شایعه پراکنی Gossip
مجله های شایعه پراکنی ژاپن اگر بدتر از نمونه های مشابه آمریکایی و اروپایی خود نباشند، به بدی آنها هستند. در ژاپن ده ها روزنامه ی تبلوید به داستان هایی اختصاص دارند که در بهترین حالت نیمی از آنها حقیقت دارند. آنگونه که به نظر می رسید هیچ کس در ژاپن نسبت به این داستان ها حساس نبود تا اینکه یک نفر شروع به ترجمه ی این داستان ها به انگلیسی نمود.
در اواسط سال 2000، Mainichi (یک روزنامه ی بزرگ ژاپنی با چهارمین رتبه از نظر گردش در جهان) در وب سایت خود، شروع به ترجمه ی ستون شایعه ژاپنی به انگلیسی نمود. آنها این بخش را وای وای why why نامگذاری کردند. مطبوعات بین المللی شروع به استفاده از وای وای به عنوان منبع کرده و همین منجر به داستان های «ژاپن-دیوانه-است» گردید. این موضوع درست شبیه به این است که داستانی را از یک مجله ی شایعه پراکن مانند The National Enquirer برداشت کرده و آن را در روزنامه ی معتبری مانند New York Times چاپ کنید.
بسیاری از ژاپنی ها از ترجمه ی ستون شایعات ژاپنی به انگلیسی و اینکه تمام مردم جهان آن را بخوانند احساس نارضایتی داشتند. آنها حس می کردند که این موضوع به گونه ای باعث شرمندگی کشور شده چرا که نشریات خارجی نیز داستان ها را فقط بر اساس شکل ظاهری قضاوت می کردند.
جالب است بدانید که این اعتراض فقط مربوط به ترجمه های انگلیسی است و شامل شایعات به زبان ژاپنی نمی شود. ژاپنی ها شایعات خود را تا زمانی که در خارج از کشور به جد گرفته نشوند دوست می دارند.
9- اشیا کوچک Small Things
مردم ژاپن به اشیا کوچک بسیار بها می دهند. رستوران های ژاپنی وعده های کوچکی را سرو می کنند و هر چه رستوران بهتر باشد غذاهای آن کوچک تر و کم حجم تر است. در دهه ی 1970 و 80 میلادی ژاپنی ها با همین رویکرد در عرصه ی وسایل الکترونیکی و خودرو انقلابی ایجاد کردند، در حقیقت آنها به سمت تولیداتی کوچک تر، سبک تر و باکیفیت تر پیش رفتند.
البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد و احتمالا اولین گزینه ای که به ذهن شما نیز آمده سومو می باشد.
8- ماهی Fish
در ژاپن هر شخصی به طور متوسط 70 کیلوگرم ماهی در طول سال مصرف می کند و این در حالی است که مصرف متوسط جهانی 13 کیلوگرم در سال است و مردم کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا نیز سالانه در حدود 20 کیلوگرم ماهی مصرف می کنند.
ژاپن جزیره ای است که منابع طبیعی اندکی دارد، این کشور کوهستانی است و کمتر از 11% آن قابل زرع می باشد. تاریخ ژاپن قحطی های بسیاری را به خود دیده و به همین دلیل ماهی همواره نقطه ای کلیدی برای نجات یافتن از وضعیت های بغرنج بوده است. اغراق نیست اگر بگوییم ماهی جز اصلی فرهنگ ژاپنی می باشد، در حقیقت ژاپنی ها به صورت سنتی هیچ گونه گوشتی مصرف نمی کنند. همین مسئله دلیل استفاده ی زیاد آنها از سبزیجات و توفو در آشپزی ژاپنی است.
7- زیبایی شناسی Aesthetics
زیبایی شناسی فلسفه ای است که با طبیعت زیبایی و سلایق سر و کار دارد. هنر ژاپنی مانند ایکبانا Ikebana، بن سای Bonsai، معماری، باغ های ژاپنی، خطاطی Calligraphy، و مراسم چای Tea Ceremony همگی در مورد دستیابی به زیبایی شناسی ساده و چشم نواز هستند. زیبایی شناسی ژاپنی از آشپزی تا لوازم برقی بخش مهمی از زندگی ژاپنی محسوب می شود. همچنین مردم این کشور برای داشتن حس زیبایی شناسانه ی خود معروف هستند.
6- فریاد زدن Yelling
در بسیاری از موقعیت ها ژاپنی ها بسیار بسیار آرام هستند. هرچند، در ژاپن نوعی فرهنگ فریاد زدن وجود دارد. وقتی شما وارد رستورانی ژاپنی می شوید آنها با فریاد به استقبال شما می آیند و احتمالا سفارش شما را نیز به سمت آشپزخانه فریاد خواهند زد. فریاد زدن به گونه ای با فرهنگ کار تیمی در ژاپن گره خورده است. کارکنان یک رستوران نیز جزئی از یک تیم هستند و به عنوان بخشی از کار گروهی از آنها انتظار می رود که فریاد بزنند. هر گونه فعالیت گروهی در ژاپن ممکن است بسیار پر سر و صدا باشد!
5- هدر ندادن Not Wasting Things
کلمه ی ژاپنی «موتاینای» به معنی احساس پشیمانی در مورد هدر دادن است. ژاپن جزیره ای با منابع طبیعی اندک و یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان می باشد. ژاپنی ها مردمی صرفه جو بوده و مراقب هستند که هیچ گونه غذا یا مواد دیگری را هدر ندهند.
ژاپنی ها یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان کالاهای مارک و گران قیمتی مانند لویی ویتون هستند. علی رغم این موضوع، ژاپنی ها به صورت سنتی دارای بالاترین نرخ های پس انداز می باشند. در ژاپن کیفیت حائز اهمیت است و افراد از دارایی های خود به خوبی نگهداری می کنند.
4- مانگا Manga
مانگا به طور قابل ملاحظه ای در ژاپن معروف است. مانگاها بین مردان و زنان پیر و جوان مشهور هستند. مانگاها می توانند در مورد هر نوع موضوع قابل تصوری مانند ورزش، مسائل عشقی، حیوانات، شرط بندی، تجارت، تاریخ، فانتزی و جرم و جنایت باشند.
مردم از اعتیاد خود به مانگا خجالت زده نیستند و مردان متشخص و جدی نیز صبح ها در قطار در حال مطالعه ی آنها دیده می شوند.
3- تیم Team
باور عمومی است که ژاپنی ها برای عضویت در تیم ارزش زیادی قائل هستند در حالیکه غربی ها کار فردی را ارج می نهند، البته هر قانونی استثنائاتی نیز دارد. هرچند این باور تا حدود زیادی درست است چرا که غربی ها معمولا خودشان را به شکل فردی «خاص» می دانند در حالیکه مردم ژاپن به صورت فردی خود را «نرمال» تلقی می کنند. این جمله ی معروف ژاپنی « ناخنی که بلند شود با چکش پایین خواهد رفت» نشاندهنده ی کانسپتی است که به صورتی عمیق در فرهنگ ژاپنی گره خورده است.
به صورت سنتی، کشاورزی در ژاپن بسیار حائز اهمیت بوده و همانطور که می دانیم کشاورزی فعالیتی سازمان یافته است که تلاش های هماهنگ یک اجتماع را می طلبد. این موضوع زمینه ای است که باعث شده ژاپنی ها چنین فرهنگ کار تیمی قوی داشته باشند.
2- کار کردن Working
این مورد هم یکی دیگر از باورهای موجود در مورد ژاپنی هاست که در اغلب موارد حقیقت دارد. ژاپنی ها کارکنانی بسیار سخت کوش بوده، کیفیت و تلاش آنها حیرت انگیز می باشد.
در ژاپن ترک محل کار قبل از رئیس رفتاری بد تلقی می شود و معمولا رئیس نیز معتاد به کار است و تا دیروقت سر کار می ماند. کارمندان حتی اگر وظایف خود را کامل کرده و کاری برای انجام دادن نداشته باشند تا دیروقت سر کار می مانند. جالب است بدانید که پدیده ی «کاروشی» به معنی «مرگ در اثر کار زیاد» در ژاپن اتفاق می افتد.
1- انسن Onsen
انسن چشمه ی آب گرم ژاپنی است که با استفاده از خواص زمین گرمایی آب را گرم می کند و می تواند به صورت عمومی یا خصوصی، در فضای باز یا سربسته باشد. ژاپن از نظر زمین گرمایی بسیار فعال است و ده ها هزار انسن در ژاپن در هتل ها، Ryokan ها، اسپاها و حتی انسن های عمومی وجود دارند. آخر هفته، ژاپنی ها به سمت مناطق ییلاقی سرازیر شده و مدتی طولانی در آب گرم و دلپذیر این چشمه ها می مانند.
منبع : japan-talk