نقره داغ شدن توریست های خارجی در فرودگاه شیراز

4.6
از 12 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
16 آذر 1395 10:15
0

با افزایش حضور گردشگران خارجی، فرصتی برای بخشهای خدماتی پیش آمده تا به شکل غیرمنصفانه ای، نرخها را برای آنان افزایش دهند.

هر مسافری که قدم به فرودگاه شیراز می گذارد، اگر برای خرید دست به جیب شده باشد، نقره داغ هم شده است. گران فروشی ها در این فرودگاه بین المللی که در این زمینه شُهره است، آنقدر ادامه یافت تا بالاخره صدایِ اعتراض گردشگران خارجی را هم درآورد.

گزارش گران فروشی های غرفه های داخلی این فرودگاه بارها توسط راهنمایان تور به گوش مقامات رسیده بود؛ با این که یک بار با خاطیان برخورد شده، اما روندِ قدیمی تاکنون ادامه داشته است.

روز گذشته تعدادی گردشگر خارجی وقتی برای خریدن 3 فنجان کاپوچینو، 2 همبرگر و یک هات داگ مجبور شدند 270 هزار تومان پرداخت کنند، اعتراض خود را به فضای مجازی کشاندند و این متن را به اشتراک گذاشتند که «گران ترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ 3 کاپوچینو + 2 همبرگر + 1 هات داگ؛ 2.7 میلیون ریال!»

به سبب این اعتراض که به اطلاع مقامات استان فارس نیز رسید و برگی به گزارش های گران فروشی غرفه های فرودگاه شیراز اضافه کرد، ماموران تعزیرات حکومتی عکس العمل جدی نشان دادند و این غرفه ی گران فروش را به پرداخت 34 میلیون تومان جریمه محکوم کردند و قرار شد 193 هزار تومان مبلغ اضافه دریافت شده از گردشگران خارجی نیز به آن ها بازگردانده شود.

امیر سبوکی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران و جهانگردی استان فارس - که پیگیر این ماجرا بود در این باره گفت: متاسفانه اخیرا گزارش هایی از فرودگاه بین المللی شیراز مبنی بر گران فروشی در غرفه های این محل و به تبع آن نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی دریافت شده بود که با نهادها و مقامات مسؤول در میان گذاشته شد و آن ها نیز صبح روز دوشنبه عکس العمل نشان دادند و با آن غرفه ی گران فروش برخورد جدی کردند.

وی با اشاره به این که در گذشته نیز برخوردهایی با گران فروشی ها در فرودگاه بین المللی شیراز شده بود، در پاسخ به این پرسش که با توجه به متوقف نشدن گران فروشی ها پس از برخورد اول، چه تضمینی ایجاد شد تا رجعت به حالت قبل اتفاق نیافتد؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات این فرودگاه، درج نشدن قیمت روی محصولات بود که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده قرار شد قیمت گذاری ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت گیرد و امیدوارم با این تدبیر شاهد تکرار گران فروشی های سابق نباشیم.

او درباره این که مبلغ اضافه قرار است چگونه به دست گردشگر برسد وقتی آن ها ایران را ترک کرده اند، اظهار کرد: البته که این اقدامی برای مقابله با فرد خاطی بود، اما قرار شد با پیگیری آژانسی که مسافران از آن طریق به ایران سفر کرده بودند، این مبلغ به آن ها بازگردانده شود.

علاوه بر فرودگاه شیراز، قیمت های نجومی که غرفه های مستقر در نقش رستم و تخت جمشید در استان فارس به گردشگران خارجی ارائه می کنند نیز اعتراض آن ها و راهنمایان تورها را برانگیخته که بنابر اظهارات آن ها، روند گران فروشی در آن اماکن بدون ممانعت کماکان ادامه دارد.

به نظر می رسد با افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور، فرصت بیشتری برای بخش های خدماتی - از سرویس های حمل و نقل فرودگاهی و درون شهری تا رستوران ها و هتل ها - پیش آمده تا بعضا به شکل غیرمنصفانه ای، نرخ ها را برای گردشگران خارجی افزایش داده و موجب ایجاد ذهنیت منفی در آنها شوند.

هرچند مطمئنا آنها پیش از سفر به ایران با جست و جویی ساده در اینترنت، از میانگین قیمت ها در مدت حضور در ایران اطلاع پیدا می کنند و اتفاقات "به ظاهر ساده ای" مانند آنچه در فرودگاه شیراز اتفاق افتاده، آنها را وادار به واکنش و تبلیغ منفی برای ایران می کند.


منبع:ایسنا
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.