نشریه BMW Magazine جاده چالوس را به عنوان چهارمین مسیر هیجان انگیز جهان برای رانندگی انتخاب کرده است.
«شمال تهران، رشته کوه های قد کشیده البرز، یک زنجیره از تعداد زیادی قله های بالای 4000 متر و پیچ های تندی که جاده چالوس از میان آنها می گذرد. با آمدن از کرج به سمت شمال، ابتدا به صخره های ناهموار می رسیم و بعد به جنگل های که و بی انتهای «راش» که اقلیم گرگ ها و یوزها و خرس هاست و در نهایت دریای کاسپین (خزر) که در افق نمایان می شود. مگر از یک جاده چقدر انتظار بیشتر می رود؟...»
این توصیف فصلنامه «BMW Magazine» بولتن رسمی شرکت ب ام و از جاده ای هست که در طول سال میلیون ها ایرانی از آن تردد می کنند. همان جاده شماره 59 یا «جاده چالوس» مشهور!
این نشریه در گزارش ویژه ای که در یکی ازشماره آخر خود به چاپ رسانده با انتخاب و بررسی 25 مسیر زمینی زیبا و پرهیجان دنیا از مالکان محصولات برند ب ام و خواسته که پیش از مرگ حتما سری به این جاده ها بزنند. فهرست بلندبالایی که انتخاب چهارم آن مسیر آشنا برای همه ماست.
جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل میشود.
تا اواخر دوره قاجار جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته است و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل میداده است اما به گونهای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبهها و زیباییهای این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاههای مهم گردشگری ایران تبدیل شد.
به نقل از گفتههای شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق میکردند و گفته میشود به ازای هر کلنگ پول داده میشده است.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری میرسد. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده میشد.
این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
این جاده قطر رشتهکوه های البرز را می پیماید. برای ساخت این جاده تونل ها و پل های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آنها کار و رنج زیادی لازم داشته است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه های دریای خزر بهویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت میگیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته است، برای سرعت های بالا مناسب نیست.
رانندگی در جاده پر پیچ و خم چالوس یعنی عبور از میان جنگل و رود و کوههای سر به فلک کشیده.
با وجود زیبایی اما این جاده از پرحادثهترین جادههای ایران است. جاده چالوس از مهمترین جادههای ایران است که با عبور از رشته کوه البرز، شهر کرج در همسایگی تهران را به شهر چالوس در کرانه دریای خزر میرساند.
با وجود مناظر زیبای اطراف این جاده اما نقاط حادثهخیز زیادی در طول مسیر جاده چالوس وجود دارد. به دلیل جنس آهکی و رسوبی کوهها، هر از چندگاهی ریزش سنگ روی جاده چالوس باعث بسته شدن آن میشود. در زمستانها نیز خطر بهمن رانندگان را تهدید میکند. عرض کم جاده و عمر طولانی آن نیز از دیگر موارد خطرناک بودن جاده چالوس است.
این جاده آنقدر جاذبه دارد که نه تنها مسافران خود را از دست نداد بلکه با وجود خطرات فراوان از جمله ریزش کوه، زلزله و رانش زمین، خطر بهمن و روزبهروز بر تعداد طرفدارانش افزوده میشود تا جایی که در تعطیلاتی مثل نوروز، مردم ترافیک ۱۵۰ کیلومتری این جاده را به جان میخرند تا با عبور از میان طبیعت زیبای آن، لذت ببرند.
منبع:توریسم آنلاین